Fornuft og liv

Innledning Å være menneske er så mangt, skjønt uskyldige er vi ikke. Vi har moral og språk, og dermed har vi tilstrekkelig med ressurser og stor nok kapasitet til å teoretisere ...

Av: Thor Olav Olsen | 12 Maj, 2014
Agora - filosofiska essäer

Även en kniv kan vara konst

Bo Helgesson i ateljénBland damasker, skedsjölpar och ostronknivar hos Bo Helgesson. Kniven är människans eviga följeslagare. Av trä, ben, sten. Av brons och klumpigt tillplattat järn. Långt senare gjord av rostfritt ...

Av: Gunder Andersson | 28 augusti, 2008
Konstens porträtt

Veckan från hyllan, Vecka 11, 2012

Det har varit presidentval i Finland. Sauli Niinistö vann. Han är konservativ, men i Finland som på många andra håll i världen vill inte de konservativa kalla sig för konservativa ...

Av: Gregor Flakierski | 10 mars, 2012
Veckans titt i hyllan

Renässans för Rönblom

”Råkefårt, sade handlaren på sin flytande franska och svängde med armen.” H.–K. Rönbloms deckare ”Skratta, Pjazzo” från 1956 inleds i speceriaffären på en lantlig ort där ryktena snabbt tar fart ...

Av: Ivo Holmqvist | 05 december, 2017
Essäer om litteratur & böcker

Diskbänksfantasyn erövrar världen! Men nu är Sara och Mats färdiga med sin värld



 

Sött författarpar - Sara och Mats Foto Belinda Graham Engelsforstrilogin (först kallad Cirkeltrilogin) utspelar sig i en vanlig svensk gymnasieskola med all den mobbing och utfrysning och alla de konflikter och intriger som handlingen i en svensk högstadieskola brukar innebära… men sedan avslöjas det att några av tjejerna är häxor och har magiska krafter som kan rädda världen från apokalypsen, men för att klara det behöver de samarbeta … vilket inte är det lättaste. Magi är enkelt jämfört med att behöva samarbeta med folk man inte gillar.

 CirkelnEld och Nyckeln är de tre delarna i Engelsforstrilogin. Del ett, två och tre. Sedan finns det också en del 2,5 - ett seriealbum som heterBerättelser från Engelsfors.
Del tre Nyckeln, kommer ut den 15:e november, lagom till den kulna vintern och mörkret tätnar även  Engelsforstrilogin. Men att under en förhandsintervju få författarna Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandbergatt försäga sig lite om VAD som kommer att hända i Nyckeln, det är som förgjort! För att knäcka de här båda författarna behöver man nog magiska krafter från en hel häxcirkel …

 

Pingvin för bästa boktrailer
Sara och Mats försäger sig inte när det gäller handlingen i Nyckeln. Här ska det minsann inte bli någon "spoilervarning!" Men de pratar gärna om ALLT annat som har med Engelsforstrilogin att göra. Inklusive jättepingvinen. 
-Vi har just vunnit ett pris för bästa boktrailer för Nyckeln säger Sara stolt och visar upp en pingvin (uppstoppad alltså, inte levande) som är nästan lika stor som hon själv.
 
-De tror att vi kommer att få delad vårdnad om den där pingvinen. Men du ser ju själv hur det kommer att bli!! säger Mats.
Sara nickar.
 
-Jag tar pingvinen! Den är underbar! Den är söt och stenhård, man kan använda den som vapen! säger Sara.

 -Ungefär som Sara alltså. Söt och går att använda som vapen! säger Mats.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

 Sara och Mats är förmodligen det sötaste paret någonsin på bokmässan. De ser så glada och lyckliga ut över allting och uppspelta som små barn att de fått ett stort gosedjur som pris. Lyckliga över att folk gillar trailern förNyckeln. Och med flera hyllade böcker bakom sig som översatts till en massa språk (och dessutom ska filmas) borde de väl vara vana vid priser och hyllningar? Men nej. De blir lika glatt överraskade varje gång.

 
Diskbänksfantasy

 -Engelsforstrilogin har ju blivit en stor succé i Sverige och även känd i resten av världen och vad som uppmärksammas mycket är kontrasten mellan vardag och fantasy …

 -Kontrasten mellan fantasy och spänning och det vardagliga är grunden för vår världsbild, säger Sara.

 -Jag ville göra en liten stad, säger Mats utan omsvep Jag kommer från en liten stad i Bergslagen och det finns mycket att hämta i en sån stad som är omgiven av skog och mörker. Vi ville ha det lite som Twin Peaks ungefär, lite egna lagar och regler funkar där, lite vad som helst kan hända där. 

- Det sägs ju att ni uppfunnit en helt ny genre, diskbänksfantasy …

 -Jag brukar säga det, att vi skriver diskbänksfantasy, säger Sara

 -Men det var väl inte vi som kom på det va, det var någon som kallade det för diskbänksfantasy eller ---??? undrar Mats.

 Sara tänker efter. Mats tänker efter. Ingen av dem kan komma på var de först hörde eller såg uttrycket ”diskbänksfantasy”.

 -Jag tänker i alla fall ta åt mig äran för uttrycket! säger Sara bestämt. Det är coolt.

 -Visst, hon tar äran OCH pingvinen, säger Mats och skrattar. Du förstår ju hur jag har det!!! Jag är en kränkt vit man!!!

-Vad är roligast att skriva diskbänksbiten eller fantasybiten?

 -Det är mötet som är roligt, fastslår Sara. Diskbänken påverkar fantasyn.

 Sara gör en paus och tänker efter.

 -Magin påverkar karaktärerna. Det är det som är intressant, ”jag är en häxa, men jag kan inte säga det till någon utanför Cirkeln” --- hur påverkar det relationerna till föräldrar, kompisar, pojkvänner och så vidare …??? säger Sara.

Magiska krafter som utmanar

 -Hur delade ni upp de olika magiska krafterna?

 -Vi började med personerna och så gav vi dem magiska krafter som ska utmana dem som personer, säger Mats.

 -Minoo som är van att vara bäst i allt och har bäst betyg och går natur … hon är övertygad över att hon inte har någon kraft, säger Sara.

När hon till sist kommer ur sin ”låsning” visar det sig att hon har den största kraften av dem alla, hon är inte ens bunden till något av de magiska elementen.

 -Anna-Karin som varit mobbad får makten att styra andra och börjar missbruka det vilket jag tror vi alla gjort om vi fått chansen, säger Mats.

 - Ni beskriver aldrig karaktärerna objektivt …

 -Det finns ju hårfärg och ögonfärg beskrivet i böckerna men det är inget vi tjatar om för vi tycker själva det är tråkigt när det är så, säger Sara

 -Det är liksom inte trovärdigt att man säger så om sig själv ”jag stod framför spegeln och mitt kastanjeröda lockiga hår.. .”man liksom tänker inte så, fortsätter Sara. Eller hur Mats?

 -Nej, jag har inte ens kastanjerött hår, instämmer Mats.

Förvrängd självbild

 -När man är i den åldern som tjejerna är i Engelsforstrilogin (de går i gymnasiet alltså) så har man en förvrängd självbild, konstaterar Sara.

 Anna-Karin tror att hon är överviktig, men det är inte säkert att hon är det, Ida kallar henne tjock men det kanske hon bara säger för att vara elak, Minoo tycker att hon har jättemycket finnar, men ingen annan ser ens att hon har några finnar, och Anna-Karin tycker att Minoo är jättevacker, som en reinkarnerad tjej i en prerafaelitisk målning …(och det är faktiskt det som är lösningen till mysteriet i Cirkeln!).

 -Hjältinnan i nya böcker är ofta så här ”åh! jag är så ful och alldaglig!” och så förstår man av sammanhanget att hon är en liten pixie med jättesmå fingrar...! fnyser Sara.

-Nej, men jag menar, det finns en överrepresentation av tjejer som är så små och nätta, säger Sara och sågar den klyschiga skildringen av unga tjejer i ungdomsböcker idag.-Inte för att det är något fel med att ha små fingrar, skyndar sig Mats att infoga.

 Sara är själv liten, nätt och pixie-söt. Fast hon kanske inte tänker på det?

 Sara och Mats har även många birollsfigurer i sitt romanbygge och det är viktigt att de blir verkliga, för att skapa en tredimensionell värld.

 -Läsaren ska känna att folk i Engelsfors ska ha ett liv som pågår. Som Leffe som har Leffes kiosk, säger Mats. Det är väldigt små glimtar in i hans liv, men det räcker.

Fantastiska birollsfigurer 
 
-Vilken favorit har ni, vilken av birollerna gillar ni bäst att skriva om?
-Mona Månstråle! säger de båda två med en mun.
-Och så en karaktär i Nyckeln som vi INTE ska berätta om! säger Sara och blinkar retsamt.
-Och Viktor i Eld, jag blev lite kär i Viktor i Eld, säger Mats.
Ja det finns många biroller vi gillar och gillar att skriva om, sammanfattar Sara.
 
-Världsbygget är kul för det är ju de som ger känslan av att man är på plats, säger Mats.Vi skriver väldigt mycket lager på lager teknik, vi skriver och så stannar vi upp och så redigerar vi …Vi går igenom Cirkeln och Eld och har listor på ”vad kan vi göra”, ”vad kan vi ta upp igen”, ”den här karaktären känns kul”, och vi bygger flera lager med dem. 

 Färgkodade Excell ark

 -Sara gör ju Excell ark …

 -Oj, jag har Excell ark prestationsångest nu. Folk pratar så mycket om dem, säger Sara!

 -Jag har skrivit hur de ser ut, och åldern och egenheter och egenskaper …Och så har jag gjort färgkodade ark med vilken veckodag och vilket datum och vilket perspektiv vi har skrivit … blå är Minoo, rosa är Vanessa osv. så håller vi koll på att vi inte behåller samma perspektiv för länge, och när det är dags att byta mellan karaktärerna.

 -Sen har vi en grej som vi kallar Aladdin asken, säger Mats. Saker som bara är kul för oss kanske, men som är kul att få in …

 -Som Nicke som säger ”jahapp” och så stoppar vi in det en gång i Cirkelnoch en gång i Eld och en gång i Nyckeln och han gnager på pennor men ingen märker det väl även om man läser boken tretton gånger. Men det är kul för oss!

 -Planeringen med Excell ark och färgkodning --- började ni med det på en gång eller …?

 - Vi började på allvar med den när vi  gick igenom Cirkeln och lade märke till att vi hade varit inkonsekventa. Dessutom var det bra att ha ett dokument över allt när vi skulle skriva fortsättningen. Och så är det bra att ha så att vår redaktör kan kolla upp saker snabbt utan att behöva söka i ett pdf dokument, säger Sara.

 Olika skolor

 -Vår redaktör upptäckte att skolan såg olika ut om Sara eller jag skrev om den, vi tänkte på olika skolor helt enkelt och hade olika många trappor och trappsteg. Hon var ”vad är det liksom med den där trappan, den rör på sig!” säger Mats.

 -Du borde rita ritningar över skolan, föreslår Mats till Sara.

 -Vi är liksom två och då är det extra viktigt att hålla koll säger Sara, så jag skriver upp saker som hur tapeterna i Minoos rum ser ut, hur många trappsteg det är, färgen på knutarna i Gustavs radhus ….

 -Ni måste ha planerat för hela trilogin, men sedan…

 -Planering är nödvändig när man gör Cirkeln och synopsis till konflikter i bok två och tre, men sen när vi började jobba aktivt med böckerna så började vi jobba mer i detalj. Det kanske inte blev som man tänkt sig, säger Sara

 -En grundregel: karaktärer är ofta trögare än man tror, säger Mats. Man tror: här är de vid den här punkten, och det är de inte. Man har ju läst böcker när författarna inte låtit saker sjunka in. Vi tar ju livet av karaktärer och då måste det få konsekvenser. Det får inte bara vara en bra ”plot twist” och så är allt glömt på måndag. Det är viktigt att man lyssnar på sina karaktärer, säger Mats.

 Sara instämmer.

 -Det är viktigt att det som händer får konsekvenser, man är fast i genrekonventioner … "så här brukar det vara" sedan så tänker man hur skulle det egentligen kännas och då blir det …

 -Överraskande?

-Ja, HELA tiden! säger Mats. Vanessa är den mest oförutsägbara. När Viktor kom in i Eld hände det också oväntade saker mellan honom och Minoo, och han tog fram oväntade sidor hos henne, filosoferar Mats.

 -När Vanessa bjuder hem Wille på middag så insåg vi att det är ju HÄR hon sticker ... och det hade vi inte fattat förrän vi skrev det. Planering funkar inte alltid och då …. Mats gör en paus.

 -Det är ett hjälpmedel och det ska inte låsa, fyller Sara i.

 -Hur personkemin fungerar är intressant. Vanessa och Linnéa började gilla varandra mycket tidigare än vad vi trodde … säger Mats. Minoo och Linnéa fick också något speciellt mellan sig, som vi inte hade räknat med.

 Storhetsvansinne, serier och filmen

  -Man måste ha storhetsvansinne för att ge sig på att skriva en trilogi somEngelsforstrilogin är det någon som har sagt…

 -Ja det var jag! säger Sara med ett skratt.

 -Eller vara ”lite dum”. Det var jag som sa det! säger Mats med glimten i ögat.

 -Ni har förutom den planerade trilogin också gjort ett seriealbum ….

 -Vi sköt på Nyckeln för den blev så himla tjock, så den gick inte att få klar och komma ut i april …och då tänkte vi att vi skulle kunna komma med extramaterial och göra en del ”två komma fem”, säger Sara. Kalle, Kim och Lina, de här fantastiska tecknarna fick få in sina visioner i vår värld. Det var inspirerande,vi blev lite piggare, fick in NY energi!

 Sara talar om serietecknarna Kim W. Andersson, Karl Johnsson och Lina Neidestam.

 - Men vi hade inte fattat vilken massa extra jobb det skulle bli, inflikar Mats.

 -De lurade oss, smickrade våra egon och ritade våra karaktärer som ”fan art” … de lurade oss helt enkelt till att göra det här !!! säger Sara och skrattar.

 -Sara, du skriver även filmmanus …

 -Det är en utmaning att skriva för film och det är kul att skriva bokenCirkeln till film. Man måste tänka hårt och få fram det som finns i boken.

 - Det är ett jättebra manus! säger Mats.

 -Jag jobbar tillsammans med regissören, han är väldigt involverad, säger Sara.

 Folk kommer alltid att ha olika bilder men vi har varit sanna mot karaktärerna och den här världen. Vi har tagit element som finns i den världen så det ska kännas som Engelsfors. 

-Vi har haft tur och träffat bra människor som jobbar med filmen, säger Mats.

 När Mats och Sara ska beskriva varandra är det tre adjektiv som återkommer som de båda använder för att beskriva den andra:

 ”Generositet, mod och tillit.”

 Det låter som en fin grund att bygga en hel värld på!

   

Belinda Graham

Ur arkivet

view_module reorder

Ayodhya sexton år efteråt

1992 jämnade extremistiska hinduer Babru moskén från 1500-talet i Ayodhya till marken, under det att ledare för BJP och andra politiska grupperingar hejade på. Omkring tvåtusen människor mördades i de ...

Av: Pär Fredborn Larsson | Resereportage | 10 februari, 2009

Dagarna bara försvinner

slängt idag ut min enorma samling plank- och bredstumpar från ena lidret, kan inte fatta hur det blivit sådana mängder, och ens varifrån, helt abnormt, men tiotals års mest meningslösa ...

Av: Stefan Hammarèn | Stefan Hammarén | 02 augusti, 2012

Sado-masochism - historien bakom ordet

Sado-masochism - historien bakom ordet Donatien Alphonse Francois de Sade (1740-1814) framkallar ett ord. Den stolte markisen, den subversive författaren, den ständige fängelsekunden och den store ateisten är upphovet till ett ...

Av: Agneta Tröjer | Essäer om samhället | 04 augusti, 2007

Samuel Beckett, nobelpristagare 1969. En tillbakablick

Samuel Beckett fick nobelpriset år 1969 och har nått ut till en stor publik, framför allt när det gäller pjäsen I väntan på Godot, just nu aktuell på Stockholms Stadsteater ...

Av: Percival | Essäer om litteratur & böcker | 14 december, 2009

Oförkränkta sinnen

Jag levde före revolutionen sovande med fagra kärleksbon i lindor runt hårsvallet och skuldrorna. Duva, nu när du kommer dråsande, kommer du sent men du kommer efterlängtad.Ömmande lust och ömhet ...

Av: BOEL SCHENLÆR | Essäer om religionen | 07 september, 2009

Rapport från Stockholms genrefilmfestival ”Monsters of Film”

Från 8:e till 12:e oktober 2014 iscensattes den andra upplagan av Monsters of Film-festivalen i Stockholm, en genrefilmfestival där skräck, fantasi, provokation, surrealism, konst och framförallt monster får plats. Festivalen ...

Av: Marco De Baptistis | Essäer om film | 25 oktober, 2014

Benjamin 3

     

Av: Håkam Eklund | Kulturen strippar | 28 augusti, 2011

Oliver Knussen, foto Mark Allan

Orkesterns man! - Oliver Knussen i Stockholms konserthus

Tonsättarporträtten i Stockholms konserthus är inne på sin trettioförsta vända. Nu kan man hänga upp ytterligare ett porträtt - på den engelske tonsättaren Oliver Knussen - bredvid de andra trettio ...

Av: Ulf Stenberg | Musikens porträtt | 01 december, 2016

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.