J.D. Salinger - Gåtan som inte var någon gåta

Sveriges Television visade nyligen dokumentären Gåtan Salinger. Den var visst intressant men samtidigt framgick det ganska tydligt att den mystik som omgett J.D. Salinger (1919-2010) inte alls var särdeles mystisk ...

Av: Bertil Falk | 30 juli, 2014
Övriga porträtt

Bilden bortom fotot

Avträden. foto Zauho Press Bilden bortom fotot Inget hos den franska tänkaren Roland Barthes (1915-1980) är var det vid en första anblick kan tyckas vara. En närmare undersökning visar nämligen att ...

Av: Andreas Åberg | 18 april, 2010
Essäer

Campagna. Privat Ägo

Olle Kåks - lyxen, lugnet och lusten

Luxe, Calme et Volupte är titeln på en tidig målning av Matisse, som lånat de tre orden från Baudelaire, och kan kanske ses som en "devis" för hans konst. Den ...

Av: Ulf Stenberg | 10 juni, 2016
Konstens porträtt

När söndagscynismen tar över

Det är när min väninna och jag ligger i min säng med en stor portion glass i famnen och High Fidelity i bakgrunden som jag inser att jag har tagit ...

Av: Jana Rüegg | 28 september, 2011
Gästkrönikör

Frida Uhl i Amerika – ”Jag är Strindbergs enda och riktiga maka”



Frida Uhl på 1930-talet WikipediaI september 1914 klev Frida Uhl-Strindberg i Liverpool ombord på oceanångaren RMS Campania för avresa till New York. Krigsutbrottet hade försvårat hennes möjligheter att leva i England; som österrikisk medborgare misstänktes hon vara spion. Hon hade skapat sig ett namn i London med skapandet av kabarén The Golden Calf och hon hade i vida kretsar blivit känd under namnet Madame Strindberg. Med på resan hade hon delar av kabaréns konstnärliga inredning. Nu skulle Uhl snart i USA låta förstå att hon var den riktiga och enda fru Strindberg: Siri von Essen var sedan några år död och Harriet Bosse hade gift om sig. Uhl bortsåg från det faktum att hon och hennes familj redan 1897 sett till att annullera äktenskapet med August Strindberg.

I New York bearbetade reklambyrån J.B. Lyceum Bureau reklamtrumman med information om en kommande föredragsturné där Uhl som intim kännare av det europeiska bohemeriet skulle hålla föredrag om August Strindberg: Strindberg, mannen, samt Strindberg och kvinnorna. Även andra ämnen ställdes i utsikt bl.a. om Hermann Sudermann, Frank Wedekind och Oscar Wilde. I reklamprospektet påpekades att Uhl hade något unikt att berätta eftersom hon både dykt ned i den europeiska kulturens djup och stått på dess höjder.

Den 13 januari 1915 lyssnade Uhl i Carnegie Hall på ett föredrag – även det organiserat av J.B. Lyceum Bureau - av den engelska militanta kvinnosaksförkämpen Christabel Pankhurst om kriget i Europa. Pankhurst försvarade den engelska krigföringen och kallade den tyske kejsaren för en oansvarig despot; hon krävde även att det neutrala Amerika skulle ställa sig på västmakternas sida. I en intervju i The New York Times några dagar senare dömde Uhl totalt ut Pankhursts föredrag: … där fanns bara hat…där fanns inga argument…

Två dagar senare i samma tidning förklarade Uhl att de militanta engelska suffragetterna inte alls förstod den engelska själen. Dessa uttalanden uppmärksammades och ledde till att The New York Times publicerade en helsida om henne, Strindbergs änka berättar om sin man. Uhl beskrevs som en frimodig skönhet (American Girl). I intervjun frågades även om Strindbergs kvinnohat. Stolt förklarade intervjuobjektet att Strindbergs kärlek till henne var bevis nog för att hennes man högt värderade kvinnorna. Hon berömde även maken för dennes kamp för kvinnors rätt att rösta och möjligheter att få samma utbildning som män. Uhl missade inte att göra reklam för sina kommande föredrag; de skulle inte bli långtråkiga utan ge närgången information om berömda konstnärer och författare och pikanta detaljer skulle inte undvikas.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Uhls försök att få texter av Strindberg publicerade i amerikanska tidningar misslyckades, han var inte känd. De uppsättningar i New York som ägt rum, t.ex. Fadren och Fröken Julie, som på initiativ av densvenske översättaren Edwin Björkman presenterats, hade inte nått någon bredare publik. En journalist på en av de många tidningar som besöktes förklarade dock att han kände till namnet Strindberg, han hade sett en varité där en jonglör med detta namn hade uppträtt. Då gav Uhl upp.

Istället försökte Uhl bereda väg för fler uppsättningar av Strindbergs dramatik. Men då gällde det att hitta någon scen som inte sorterade under det allmänna etablissemanget, där den förre makens ämnen betecknades som anstötliga. Hoppet sattes till Stage Society som finansierades av 300 subskribenter; Freie Bühne i Berlin hade ju tidigare spelat en liknande och viktig roll. I mitten av februari 1916 ägde premiär rum av Påsk. För regin ansvarade Uhl själv. Det uppstod diskussioner och problem med skådespelarna , som tyckte att Uhl hade en självförhärligande stil. Recensioner av föreställningen blev dock goda. I denna veva togs en serie foton av stjärnfotografen Arnold Genthe. Uhl hade blivit en kändis.

De föredrag som Uhl höll inbringande inte pengar nog för ett drägligt liv. Den danska skådespelerskan Asta Nielsen berättade om en slarvigt klädd dam som utan att blygas på gatan lyfte på kjolen för att rätta till sin klädsel. Nielsen underströk dock att Uhl var en mycket intelligent kvinna.

Det nya mediet film hade börjat spela en alltmer viktig roll, men Uhl märkte snart att det var svårt att hitta intressenter för Strindbergs verk, trots att filmatiseringar av litterära sådana tillhörde en populär genre. Det 1915 bildade filmbolaget Fox Film Corporation, som senare ingick i 20th Century Fox, anställde Uhl som medarbetare med uppgift att sköta kontakter med europeiska teaterförfattare.

För att stärka kassan skrev Uhl filmmanus under pseudonymen Marie Eve. Ett var The Death Dance som bara till titel hade något med Strindbergs Dödsdansen att göra. Hon övergav dock trots framgångar denna verksamhet. Förmodligen var hon rädd för att förstöra sin identitet som Strindbergs hustru.

När kriget var slut fick Uhl ett överraskande brev av dottern Kerstin som nu var 26 år gammal och gift med Ernst Sulzbach, tysk bankir och ledare av teaterförlaget Osterheld i Berlin. Paret skildes senare. Nya tankar om möjligheten att restaurera ett försummat moderskap väcktes vilket fick Uhl att återvända till Europa i maj 1924.

De ansträngningar Uhl gjorde i Amerika för att främja exmakens produktion gjordes i första hand av rent egoistiska skäl. I efterhand kan sägas att vare sig hon själv eller Strindberg gynnades; samma dåliga resultat hade makarnas gemensamma besök i England sommaren 1893 haft. Strindberg och den anglosaxiska världen förblev en långt ifrån problemfri relation.

Kurt Bäckström

 

källa

Friedrich Buchmayr, Madame Strindberg – oder die Faszination der Boheme

 

Ur arkivet

view_module reorder

Människor

  Jag hade hängt i Hamburg i fyra timmar. Jag hatar Hamburgs Hauptbahnhof, för där blev jag lurad en gång när jag var sexton av en typ som tog min freestyle ...

Av: Kajsa Ekis Ekman | Utopiska geografier | 01 juni, 2009

Anon. Ur Hedwiga

För mehr än trettio åhr sedan skrifwin, nu mera tryckt i Stockholm anno 1682 Originalöversättning från latin av A. Miellait 1682 Reviderad och exklusivt förskönad översättning för Tidningen Kulturen av ...

Av: Alan Asaid | Utopiska geografier | 28 november, 2008

Gilda Melodia

Håll ut!

Att hålla ut; ett begrepp, ett uttryck, som många som vill ge intryck av att de är hårda använder, för att skapa en illusion av en sorts självklar ensam heroism.

Av: Gilda Melodia | Gilda Melodia | 17 februari, 2017

Stefan Whilde. Foto: Jane Hansson

Frosseri

Fetaost, räksallad, nybakat bröd, fet lax, feta såser, choklad och oliver i hängmatta eller från schäslong. Mina synder heter lättja och frosseri.

Av: Stefan Whilde | Stefan Whilde | 01 september, 2015

Tankar kring Marmorklipporna

Ernst Jünger gjorde sin debut som författare redan 1929 med krigsskildringen I stålstormen, och levde och verkade ända fram till 1998. Hans skrivande präglas genomgående av en distanserad hållning till ...

Av: Tobias Harding | Essäer om litteratur & böcker | 17 december, 2013

Petra

Petra

Mellanöstern har utgjort en viktig landbrygga mellan tre kontinenter med livlig handel österifrån. Dyrbara varor som kryddor och aromatiska örter, rökelse och myrra fraktades i stora kamelkaravaner från hamnstaden Aila ...

Av: Text och foto: Tarja Salmi-Jacobson | Essäer om samhället | 10 april, 2015

Det föds en kokbok om dagen

”Äta bör man, annars dör man” borde bytas mot ”Njuta bör man, annars dör man”. Som en av de leende kändiskockarna så riktigt påpekar. Det finns många väldigt bra kokböcker ...

Av: Belinda Graham | Kulturreportage | 10 januari, 2013

Disciples of many beliefs

Dr. Ignatius Jesudasan, SJ, has through a series of books and articles applied his searchlight to the intolerance, which tends to grew when religion and ethnicity get identified with each ...

Av: Carsten Palmer Schale | Essäer om religionen | 17 november, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts