Ulf Stenberg

Ulf Stenberg ur Den gamle stinsen 2

Korta berättelser av Ulf Stenberg från boken Den gamle stinsen. Andra och Tredje berättelse: Siffermannen och Den kallsinniga isprinsessan

Av: Ulf Stenberg | 01 maj, 2017
Utopiska geografier

Gabriella Olsson. Foto: Anna Langseth

Onåbar

Den första delen av Gabriella Olssons prosaföljetong.

Av: Gabriella Olsson | 25 maj, 2015
Utopiska geografier

nya dikter av Carsten Palmer Schale

Carsten Palmer Schale som poet inför det nya året

Av: Carsten Palmer Schale | 11 januari, 2017
Utopiska geografier

Den arbetslöse i vildmarken

Få svenska filmer som jag har sett har varit så lyckade som Losers. I händelsernas centrum står en kvinna i yngre medelåldern, Karin (Isabella Von Saenger). Hon arbetar med en ...

Av: Roberto Fogelberg Rota | 31 december, 2013
Filmens porträtt

Intervju med Kerstin Aronsson, förläggare på Styxx Fantasy



Kerstin Aronsson. Foto Ola KjelbyeStyxx Förlag är ett imprint under Kabusa Böcker helt hängivet åt utgivning av genrerna fantasy, skräck och science fiction. Då samtliga tre genrer är mycket populära i Sverige idag, både som tvspel, tvserier och litteratur kändes det på plats att titta närmre på Styxx. En liten intervju med dess förläggare, Kerstin Aronsson gav kött på benen.

Vad var det som fick Kabusa Böcker att starta Styxx Fantasy som ett imprint 2010?

- Beslutet att starta Styxx Fantasy var en kombination av övertygelsen att fantasy går en strålande framtid till mötes, Anna Henriksson (som arbetade på Kabusa Böcker och kan mycket om fantasy) och att det fanns en ledig plats för ett förlag helt inriktat på fantasy.

Är teamet som arbetar på Styxx unga i branschen, gamla rävar eller en blandning av båda?

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

- En blandning.

Styxx Fantasy skall vara inriktat på att ge ut fantasy, science fiction och skräck med alla dessa subgenrer som ingår. I dagsläget verkar science fiction ligga lågt i jämförelse med de andra genres. Vad beror det på då det finns en uppsjö av utomordentligt skickliga och berömda science fictionförfattare från både Storbritannien och USA, exempelvis Alistair Reynolds, Peter F Hamilton, Greg Bear och John Scalzi?

- Kristina Hårds Alba hann komma på Kabusa innan vi startade Styxx, vilket hade förändrat statistiken något. Det kommer ta lång tid att bygga en lista som täcker alla genrer/subgenrer och vi har heller inget krav på oss själva att fördela titlar rättvist mellan olika genrer. Vår ambition är att bidra till att fler kan läsa fantasy på svenska och i bästa fall vara med och utveckla utgivningen av fantasy i Sverige. Jag är övertygad om att de flesta som jag pratar med idag och som säger ”Nej, fantasy läser jag inte.” kommer ha ändrat sig om några år. Precis samma sak hörde jag till leda i början av 90-talet om deckare. Det gäller alltid att hitta sina egna favoritförfattare, det vet alla som har läst deckare med stor behållning under de senaste femton åren.

Fantasy har getts ut i relativt riklig mängd sedan 1987 då bland andra Äventyrsspel och Wahlströms började utgivningen av rena fantasyböcker. Under 1990-talet kom en riktig boom av fantasyböcker och i och med J.K.Rowlings succé med Harry Potter kan man definitivt säga att fantasy genren är stor i Sverige. Till skillnad från science fiction. När kommer den genren att slå lika stort som i Finland, ett annat nordiskt land med gedigen litteraturhistoria och mycket stor läskrets? Tar man in tvserieaspekten är ju flera av de populäraste som sänds i Sverige science fiction baserade, exempelvis: Flashforward, Lost, Falling Skies, Stargate Universe, Primeval för att nämna några. Ser man åt spelmarknaden är majoriteten av de som varit populärast under flera år ofta science fictionbaserade även de, så som Mass Effect, Halo, EVE online, Fallout, Half-Life, Alien v/s Predators med många flera exempel. Torde inte det betyda att många som följer dessa serier eller spelar sådana spel även läser science fiction? Eller beror science fiction torkan i bokbranschen på att majoriteten av läsarna föredrar att läsa dessa verk på originalspråk?

- Jag har tyvärr inget bra svar på din fråga.

Vilka olika subgenrer har ni representerade i dagsläget i er utgivning? Hur ser er definition av dessa genres ut, vad kännetecknar till exempel ”urban fantasy”?

- Jag vill helst inte ägna mig så mycket åt definitioner utan vill ge ut böcker som är spännande att läsa. Alla ska känna sig välkomna att möta berättelserna och frågeställningarna som fantasy bjuder in till. Sen är det klart att vi försöker beskriva våra böcker så att läsarna hittar fram till sina favoritböcker. Nene Ormes ”Udda verklighet” som var en av förlagets första titlar är en typisk urban fantasy, d.v.s. en fantasy där staden det utspelas i - Malmö i det här fallet - har en avgörande roll i berättelsen. Rachel Caines serie Vampyrerna i Morganville, är en low fantasy vampyrserie med lite romantik. Carrie Ryans serie kallar vi för zombieapokalyps, formellt sett är det en apokalyptisk science fiction, Gail Carrigers serie om Alexia Tarabotti är steampunk.

Hur sker urvalet av författare som blir översatta?

- Hittills har vi valt författare/serier från USA, men tanken är att introducera författare från andra språkområden. Den processen är lite svårare om det gäller språk vi själva inte läser (engelska, franska och de skandinaviska språken) eftersom vi blir beroende av lektörer och att läsa översättningar till andra språk. Redaktionen har kontakt med agenter/förlag runt om i världen och följer på lika sätt kommande utgivning.

Logo Styxx FörlagÖversättningen av utländska böcker är över lag mycket bra, hur görs valet av översättare?

- Vi väljer rutinerade översättare som kan genren och är noga med det redaktionella arbetet med översättningarna på förlaget.

Det är en stor del kvinnliga författare representerade i ert utbud, är det en tillfällighet eller ett medvetet val?

- Vi har valt flera kvinnliga författare med bra kvinnliga karaktärer, vilket tilltalar både Anna Henriksson och mig. Det är ingen tillfällighet. Men vi väljer inte författare efter kön, utan deras hjärna och skicklighet att skriva.

När det gäller inskickade manus och vilka av dessa som blir utvalda, hur ser er process ut där?

- Vi tar emot manus under viss månader, nästa gång i maj. Framöver planerar vi att arrangera manuspitchar och diskuterar i vilka sammanhang de skulle fungera bäst.

Det är väldigt estetiskt tilltalande omslag och bra kvalitet på pappret som böckerna trycks på. Av vilken betydelse är utseendet för er utgivning?

- Vi får jättemycket respons på böckernas snygga omslag och det svarta snittet (böckernas sidor är svarta i ytterkanten) som alla Styxx titlar har. Bra kvalitet på papper har jag alltid tyckt är viktigt i originalutgåvor, eftersom jag tycker att en bok i originalutgåva ska gå att läsa många år efter att den givits ut och inte falla sönder i gulnande pappersflagor. Självklart vill vi att det ska vara lätt att känna igen en ”Styxx-bok” så man kan hitta fler av förlagets författare om man hittat någon man gillar.

Vem eller vilka är drömförfattarna att få ge ut på Styxx? Vad är det som ger prefixet ”dröm” hos denne, är det språket, historierna eller karaktärerna som beskrivs?

- Jag kan inte säga det eftersom det måste tillhöra förlagets affärshemligheter vilka utländska författare vi följer och läser för att eventuellt ge ut. När det gäller svenska författare som kontaktar oss om eventuellt samarbete vet vi först när vi läser om det är ett manus vi drömt om. Och vad jag alltid drömmer om är att bli överraskad, att bli drabbad av ett manus genom att innehåll, form och språk tillsammans skapar en värld dit jag bjuds in och får uppleva händelser, möten och känslor jag annars inte fått vara med om.

Jessika Ahlström

 

 

 

 

 

 

Ur arkivet

view_module reorder

Fabrik chic

Fabrik chic – industri som estetik Gnissel från en travers, det rytmiska surrandet från ett ventilationssystem och ljud från cisterner minner om en tid då tjänstesamhället låg i sin linda och ...

Av: Erling Persson & Maria Holm | Kulturreportage | 10 mars, 2007

Italienska kvinnor i väntan på blomstring

Vilka ängar väntar på oss, yviga, skimrande grönskor av gentianor, på att vi tillsammans ska skotta fram våra ansikten? -Sibilla Aleramo (1927) Fram till på mitten av 1700-talet var ...

Av: Sanna Dager | Essäer om litteratur & böcker | 14 mars, 2011

Bach – trotjänaren

”Johann Sebastian Bach är den femte evangelisten. Gån ut och förkunnen honom!” Så inledde ärkebiskopen Nathan Söderblom ett tal inför en kyrkomusikerkongress i Uppsala en gång under sin ämbetstid. Söderblom var ...

Av: Thomas Notini | Musikens porträtt | 28 december, 2012

Rapport från en dagbok

ZodiacoSven Hessler föddes i Sverige den 10 maj 1835. Han anlände till Amerika den 16 juni 1855. Bosatte sig i Stillwater. Hessler är en av de stora pionjärerna i området ...

Av: Hans-Evert Renérius | Essäer om litteratur & böcker | 24 september, 2008

Tyra Lundgren ─ Hon med fåglarna

I likhet med många har jag alltid fascinerats av lera, detta fantastiska och härligt formbara material. Keramik är en sammanfattande benämning på alla föremål av lera som bränts till så ...

Av: Lena Månsson | Essäer om konst | 22 februari, 2012

Kunglig glans på Åmells

Bland alla utsökta föremål i Åmells konsthandel på Birger Jarlsgatan i Stockholm väljer jag att skriva om tre ganska små tavlor, närmare bestämt 33 x 22,5 cm, av Mathias Hradh ...

Av: Birgitta Milits | Essäer om konst | 17 april, 2010

Fragolina autentica

Svenska jordgubbar - en fix idé

Så var det åter dags för den årliga jakten på falska jordgubbar. I år är den dessutom skärpt. Är det inte osynliga ubåtar som olovligt turistar i vår skärgård, så ...

Av: Thomas Silfving | Gästkrönikör | 11 juni, 2015

Konservativa värden

Konservativa litar sällan – som det heter – på dagens sanningar, vetenskapliga rön och modefilosofiska utsvävningar när det gäller moraliska värden. Man sätter istället sina slantar på eviga värden och ...

Av: Claes-Magnus Bernson | Agora - filosofiska essäer | 13 januari, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.