Sofi Lerström Foto Sören Vilks

Björn Gustavsson intervjuar Sofi Lerström

Drottningholmsteatern upplevde under Gustav III:s regering sin verkliga storhetstid. När Gustav III år 1777 fått överta slottet efter sin mor såg han till att det spelades massor av teater och ...

Av: Tidningen Kulturen | 03 september, 2016
Musikens porträtt

Från diskurs till vägledande sanning

Bakgrund  Denna text handlar om hur en diskurs kan förvandlas till vägledande sanning. Utgångspunkten för detta arbete är Talal Asads argumentation kring religionsbegreppet vilket lyder: My argument is that there cannot be ...

Av: Kristian Pella | 16 april, 2012
Essäer om religionen

Füssli, Riefenstahl och nubafolket

Schweiz är ett välkänt textil- och exilland som i modern tid hyst sådana storheter som Lenin, Mussolini och Thomas Mann. Utanför kantonernas under århundraden försvarade riksgränser är det mindre känt ...

Av: Bo I. Cavefors | 06 september, 2013
Essäer om konst

Roger Scruton som uppfostrare

Denna text anländer året sent och består i en mer essäistisk anmälan av den svenska översättningen av den konservative filosofen Roger Scrutons Culture Counts från 2007 (sv. Atlantis & Axess ...

Av: Claes-Magnus Bernson | 15 november, 2010
Agora - filosofiska essäer

Litteratur: Ulf Andersson, Det självklaras tyngd



Okonstlad och varm

Ulf AnderssonUlf Andersson
Det självklaras tyngd
Heidruns

En lönn i minnet, en båtfärd med Stena Baltica, en blick och dess räckvidd. Det finns ingen fast spelplats eller något avgränsat skeende i Ulf Anderssons nya diktsamling Det självklaras tyngd. Istället gläntar han på det omedelbara intrycket, det till synes självklara förloppet och ger plats åt de stora frågorna.

Ulf Andersson är bosatt i Växjö och har varit kommun- och landstingspolitiker. Han debuterade 1987 med diktsamlingen Trädens diplomati. Hans lyriska återkomst, Det självklaras tyngd, är en topografi över livet. I tolv avdelningar ledsagar han läsaren genom vardag och arbete, genom de baltiska staterna och Blekinges strandlinje, genom barndomen och kärleken. Formen skiljer sig markant mellan delarna. Här finns nästan prosalyriska berättelser om mötet mellan öst och väst. Här finns fåradiga dikter kryddade med imperativ som hyllar naturen. Och så finns de långsamma bilderna som förnimmer smaker av någon älskad.

I den finstämda dikten "Din mun" skriver Andersson: "Du sover ännu / men ljuset har funnit / blottor i persiennen. // Ett mjukt och varligt ljus / som dina hand, som din mun".

Med franka frågeställningar, klargörande synteser och framförallt snidade liknelser frammanas en hänförelse inför livet genom hela boken. "Lägga häpnad till häpnad. / Att så bruka sin tid", sammanfattar Andersson enkelt upplevelsen i bokens sista fragment. I en tidigare dikt skriver han: "Vi är här - varför?", bara för att på nästa sida konstatera: "Skapelsens krona, / ett rö i vinden".

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Anderssons poesi handlar inte om några torra språkkonstruktioner, inte heller bärs den upp av någon bombastisk metaforik. Hans ord är lika jordnära som ämnena. Visst hade en skarpare lyrisk toning kunnat förhöja stroferna om maskar, oliver och IT-konsulter, men Andersson slingrar sig ändå oftast runt den där önskningen med hedern i behåll. Hans sätt är ett annat. Det innebär raka, vida svepningar över än det privata, än det universella. På det hela taget gör det boken okonstlad och varm.

Jonna Fries

 

 

 

Ur arkivet

view_module reorder

Per aspera ad astra

Författaren Cordwainer Smith (1913-1966) sa en gång att det inte finns någon litterär genre som har skapat så många forskare som science fiction-genren. Och det stämmer. Många astronauter, ingenjörer och ...

Av: Bertil Falk | Essäer | 12 juni, 2014

Napoleon den III, skaparen av det moderna Frankrike?

Napoleon den tredjeNapoleon den III, den kanske mest missförstådde kejsaren, föddes för tvåhundra år sedan, den 20 april 1808.  I sina memoarer skriver Hortens, Hollands drottning om sin nyfödde son ...

Av: Anne Edelstam | Essäer om samhället | 15 oktober, 2008

Psykotexten. Del 1. Man blir inte älskad när man är extrem

"Krigskonst är att förgås med blommorna, litteratur är att odla odödliga blommor. Och odödliga blommor är konstgjorda blommor" Yukio Mishima Sidorna som följer upphittades vid ett rivningsarbete i ett för länge sedan ...

Av: Johann von Fritz | Essäer | 25 juli, 2013

Les Murray

Rabulisten och sanningssägaren Les Murray

Australiens enfant terrible, Les Murray, har nyligen åter hamnat i hetluften efter en litteraturpolitisk dispyt med landets premiärminister, Tony Abbott. Vem är denne poet, ofta nämnd som en möjlig nobelpristagare ...

Av: Michael Economou | Litteraturens porträtt | 23 januari, 2015

Tänk om du vore ditt första steg - och ut i rymden?!

Om Hanna Hallgrens diktande Fredag ger mig en bukett blommor som jag inte vet namnet på, ingen vet vad de heter. Jag har frågat på torget där de står men ...

Av: Eleonora Bru | Litteraturens porträtt | 05 juli, 2008

Musik skapad av låtsasspråk

Sångaren i [ingenting], Christopher Sander, är aktuell med soloskivan "Hej hå!" och en spelning på festivalen Where The Action Is. Över en tallrik indiskt bakfyllekäk berättar han om Astrid Lindgren ...

Av: Rasmus Thedin | Musikens porträtt | 25 juni, 2009

Someone for me – Whitney Houston tribute

För några år sen berättade jag för en tjejkompis i Stockholm att jag hade vaknat upp med en dröm om att Whitney Houston var död. Hade drömt om att alla ...

Av: Annelie Babitz | Gästkrönikör | 15 februari, 2012

Väntan som finns

Det som finns finns i väntan rör oss och blir till. Väntan på vad? På vem? Du är ett ensamt korn som faller och faller. .. Träden i oktober flammar och fäller sina ...

Av: Bo Gustavsson | Utopiska geografier | 27 juni, 2010

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.