Illustration: Hebriana Alainentalo

Marginalnyttan

Melker Garay om den samtida likgiltiga egoismen.

Av: Melker Garay | 30 augusti, 2015
Melker Garay : Reflektioner

Katja guidar oss ut i världsrymden

Katja Lindbloms andra hem är Slottsskogsobservatoriet i Göteborg. Hon är astronomen, konstnären och anarkisten som guidar oss ut i såväl den verkliga som fiktiva rymden. Bakom en becksvart dörr i Slottsskogsobservatoriets ...

Av: Nicklas von Matérn | 10 Maj, 2011
Konstens porträtt

 Dominospel på gång på synagogans innergård Johny till vänster snappade upp min kamera

Bukharajudar i sidenvägens knutpunkt (Del 3 av 3)

Dagen efter att Johny och jag skilts åt osams på väg mot den andra synagogan, ville jag ställa Johny några frågor med tanke på att jag kanske ändå skulle skriva ...

Av: Text och foto: Tarja Salmi-Jacobson | 24 februari, 2017
Resereportage

Sparbössor och direkt demokrati

Alla de som förespråkar den representativa demokratin, är per definition även motståndare till de decisiva, det vill säga beslutande folkomröstningar. Jag antar att dessa människor praktiserar representativ demokrati även i sina ...

Av: Vladimir Oravsky | 10 oktober, 2016
Gästkrönikör

Musik · Re-Orient



klezmatics.jpg 

Orientaliskt kulturspektakel

Musik
Re-Orient
Stockholm

Under fyra soliga dagar, 7-10 juni, ljöd shaabi, klezmer, turkisk-romsk, bhangra och persiska toner över Stockholm när årets Re:Orient slog upp sina portar. Festivalen blandade scenframträdanden med samtal om mellanöstern där journalister och akademiker bjöds in för att tillsammans med publiken skapa en fördjupad förståelse för samtidens komplexa frågor och konflikter.

Första arrangemanget hölls 1993 på Skeppsholmen i Stockholm och sen dess har den stadigt växande publikkretsen fått möta 100-talet artister, många av dem världsstjärnor och internationella storheter men relativt okända i Sverige. Ozan Sunar, grundare av Re:Orient, presenterar visionen med festivalen med orden:

- Re:Orient skapades som en motreaktion till den väldigt trånga, fyrkantiga och svartvita bild som främst media har presenterat av arabvärlden och islam. Jag ville ta fasta på den humor, glädje, erotik och sensualism som präglar Orienten, men som aldrig uppmärksammas.

Årets festival bjöd på en favorit i repris när Klezmatics spelade på kulturhuset, förra gången de spelade på festivalen var 1994 och de gjorde braksuccé. Deras senaste album Wonder Wheel vann en grammy tidigare i år och deras glädje över det skiner. De är ett extasiskt festband som blandar judisk och östereuropeisk tradition på ett sätt som gör dem till Klezmerns dansanta superstars. Även på den här spelningen var publiken i toppform och älskade bandet som hade fenomenal scennärvaro.

Det är publiken som gör konserten och på Saad höll publiken igång på Berns där de dansade sig svettiga till Shaabi. Saad är en av Egyptens nu hetaste Shaabimusiker. Shaabi är en stil som ursprungligen kommer från Kairo och utmärks av mycket blås och slagverk, rytmerna är viktigare än skalor. Shaabi betyder folk och har sin bakgrund i arbetarklassen i fattiga delar av Kairo. Den är kaxig och gatusmart, här finns inte plats för självömkan. Texterna handlar ofta om människors tillvaro och kärva liv, hur man överlever ett tufft liv på Kairos gator.

En besläktad stil som också har sitt ursprung ur arbetarklassen är arabeskmusiken från Istanbul. Arabeskmusiken kretsar ofta kring olycklig kärlek, utanförskap och migration som drabbar människor när de flyttar från sina familjer för att söka jobb i storstäderna.Sångerna kretsar kring det turkiska begreppet huzun (vemod).

Kibariye är en av de mest folkkära arabeskmusikerna i Turkiet. Hon har bland annat sjungit duett tillsammans med Turkiets största popartist Tarkan och använder sig av populära romska toner i sin musik. Hennes musik är hjärtskärande och känslosam, ibland på gränsen till att bli melodramatisk men hon har en fantastisk röst och tillsammans med klarinettisten Hüsnü Senlendirici tog hon publiken med storm. Det blandas bland genrer inom dans och musik, högt och lågt, österländskt och västerländskt, folkmusik och pop i ett njutbart schabrak av kitsch, sensualism och skratt.

Det är ett orientaliskt kulturspektakel av den sort som gör en glad i själen och lätt i hjärtat. Folk träffas och lyssnar på musik och dansar tillsammans eller möts över en diskussion efter ett seminarium.

Men det är inte slut än. Den 10-11 augusti flyttar Re:Orient till Vadstena för att i två dagar ordna konserter och föreläsningar under rubriken Kärlekens dårar. Temat kommer att vara mystiken i de tre abrahamitiska religionerna med fokus på kvinnliga mystiker. Om du inte kunde komma till Stockholm så ta en sväng förbi Vadstena i sommar.

Calle Hedrén

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Ur arkivet

view_module reorder
Bruce Springsteen på Ullevi 1985 under Born in the U.S.A. Tour. Foto: Associated Press/Brucebase.

Springsteen på Ullevi

I boken "Rockens text" skriver Ulf Lindberg, att ”alla som har något förhållande till Bruce Springsteen vet att han skall upplevas som scenartist – live”, och jag skulle vilja tillägga ...

Av: Richard Ohlsson | Musikens porträtt | 20 juni, 2016

Konstens eviga frågor tas upp på gatan

På Kägelbanan i Stockholm har för tredje året i rad en helg ägnats åt konventet Art of the Streets. Förra gången blev det uppståndelse kring förbudet mot marknadsföring av gatukonstfestivalen ...

Av: Rebecka Bülow | Kulturreportage | 02 september, 2012

The new beginning

Pjäs i två akter "I have nothing to say / and I am saying it / and that is poetry / as I needed it" (John Cage) Words, words, words (Hamlet / William Shakespeare) "The rest is silence" (Hamlet's final words)  

Av: Vladimir Oravsky & Kurt Larsen | Utopiska geografier | 06 april, 2009

Gud som haver – vad kommer sen?

Det var på hösten 1780 som Gustaf III å sin sons vägnar mottog bönen Gud som haver barnen kär. Den stod nedtecknad i den Barnabok som överlämnades av Samfundet Pro ...

Av: Mikael Mogren | Övriga porträtt | 18 februari, 2009

Nattliv av Joseph Roth

Natt efter natt går jag samma väg. Natt efter natt ser jag samma bilder. Utanför fattighuset kör likvagnen fram, obevekligt, nyktert, affärsmässigt, för att sänka i jorden dem som var ...

Av: Joseph Roth | Kulturreportage | 05 september, 2014

Hösten

Dimma över Moon Road Alley tidig september och nattlighet En mjuktovad fukt ...

Av: Anna Nyman | Utopiska geografier | 06 september, 2010

“Guds ord bär inte bojor.” Tankar vid ett bortglömt 80-årsjubileum

I Berlin-Marienhof finns en kyrka med namnet ”Martin-Luther-Gedächtniskirche”. Inget särskilt anmärkningsvärt, skulle man kunna tycka – alltså detta, att en kyrka i Tysklands huvudstad ägnas minnet av den man som ...

Av: Thomas Notini | Essäer om religionen | 14 september, 2014

En ny novell av Mats Waltrè

En novell av Mats Waltré ur en opublicerad novellsamling "Stockholm noir"

Av: Mats Waltrè | Utopiska geografier | 08 november, 2017

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.