Med smak av Madeleinekaka i strukturellt komplex roman

År 2010 gavs den skönlitterära boken Un roman estonien, skriven av Katrina Kalda, ut i Frankrike. Med sin historia om en karaktär, August, som delvis av slumpen blir en följetongsförfattare ...

Av: Anna Nyman | 26 oktober, 2011
Litteraturens porträtt

Also sprach Martin Heidegger

Under 1950-talet genomkorsas Martin Heideggers filosofi av det som den tyske tänkaren kallade Kehre, en vändpunkt. Den mest betydande i hans filosofi blir då konsten. I ”Sein und Zeit” (1927) ...

Av: Guido Zeccola | 24 maj, 2012
Agora - filosofiska essäer

vladimir Oravsky

Vad kommer jag att fråga Sting när han kommer till Sverige för att…

Den följande historien har jag berättat tidigare och vid andra sammanhang. Att den nu återigen gör sig påmind är på grund av att dess förmodade huvudperson tilldelades ett av de ...

Av: Vladimir Oravsky | 09 februari, 2017
Gästkrönikör

Unterwegs zur Musik. Om Anton Webern

Anton Webern var den mest radikala bland Schönbergs lärjungar och en portalfigur för alla musikpionjärer under andra hälften av nittonhundratalet. Teoretiker av en integral serialism och framför allt, grundaren av ett ...

Av: Guido Zeccola | 01 juli, 2010
Musikens porträtt

Litteratur: Stefan Hammarén - Loserförfattarfabriken



Hammarén ser dig

Människan söker sällskap. Hon vill inte vara ensam. Men när sällskapet väl infinner sig, blir hon rädd. Hon blir det när hon inser (eller misstänker) att hennes ensamhet är någonting annat, eller att den är hotad. Den riktiga sociala verkligheten, den ideala, finns inte. Allting är en konflikt mellan ensamheter. Ensamheter som ibland möts men bara för att kunna livnära sig, klona sig (fortplanta sig), för att sedan skiljas på nytt.
Hos Stefan Hammarén är det en annan sak.




Hammarén vet att det måste finnas en syntes och en sammanfattning av olika möjliga inre verkligheter som är kompatibla med läsarens kulturella natur och identitet för att bli förstådd.

Han lyckas med det.

 

Loserförfattarfabriken är inte bara en bok utan en förening av mycket starka och olika nivåer av energi och ironi  (grekiska εἰρωνεία eironeía, bokstavligen "omkasta", "förställa") .

Varje mening innehåller förutom en färg och en ljudfrekvens framförallt den specifika och särskilda egenskapen av ett språkligt element.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Som enstaka element kan det förnimmas som ett konstigt och kanske grov invokation av en inre och bara därtill personlig verklighet, men när Loserförfattarfabriken utvecklas till berättelse, det vill säga till en kedja av språkligt ordnade element, blir det hela harmoniskt och … bibliskt.

Att läsa Loserförfattarfabriken det är som att läsa Bibeln.

Loserförfattarfabriken äger flera exsistensnivåer och dess högsta nivå är i stånd att krossa den mörka kraften (det som psykoanalysen kallar det undermedvetna) och uppliva ljuset, dagen, medvetenheten.

Hammarén vet att det måste finnas en syntes och en sammanfattning av olika möjliga inre verkligheter som är kompatibla med läsarens kulturella natur och identitet för att bli förstådd.

Han lyckas med det.

I denna del av vårt moderland, Europa, är många av oss vana att tro på en gränsöverskridande litteratur. (Fast detta finns och har funnits nästan överallt).

Ändå är detta blott till en del sant om vi erkänner den andliga förintelsen som vår civilisation är utsatt för från de dekadenta krafterna, men om vi försöker gå en aning djupare i vår historia behöver vi inte nödvändigtvis vända våra blickar bakåt utan vi finner även svar i nuet. 

Språket kräver ett idogt sökande, och denna resa tar oss oundvikligen till en plats där Traditionen  är högst  levande vilket Hammarén vill göra.

Jag vet inte om Hammarén kommer att skriva flera böcker, det borde han inte göra, riskken är att han gör en parodi av den han skrivit nu.

Stefan Hammarén har ofta skrivit (eller publicerat) böcker som var parodier av en parodi, nu borde han stanna kvar, finna stillhet, titta på sitt inte liv, åka bort eller ”meditera”.

Att skriva är en blodförlust... nu börjar en ny tid. I motsats till Satans avundsjuka kan Hammarén , precis som i Orienten, bli inte ”lika som” Gud, utan bli det som han alltid har varit: Gud själv.

 

Guido Zeccola

 

Ur arkivet

view_module reorder

Brittisk litteratur - En passage till Indien

Att upptäcka brittisk litteratur är att samtidigt upptäcka Indien. Banden mellan Indien och Storbritannien har genom historien varit hårt knutna vilket har kommit att avspeglas inom litteraturen. Några av ...

Av: Therese Ekstrand | Essäer om litteratur & böcker | 19 augusti, 2010

Konceptfilm som söker det nordiska uttrycket

Filmen Vilsen handlar om att släppa taget om det förgångna, därav titeln. Projektetstartades av Göran Sjögren för flera år sen och utgick från ett koncept som skulle berättas. Manusförfattaren Omar ...

Av: Roberto Fogelberg Rota | Filmens porträtt | 25 juli, 2013

Min kreativitet håller mig vid liv

Inom mig klämtar en ständig geografisk samt själslig längtan till några platser. Känslan förstärks, vidgas med tid och avstånd. Detta har legat latent som ett virus under lång tid, först ...

Av: Jenny Markström | Gästkrönikör | 12 december, 2013

Bruno Franzon

Ni måste lära er ord!

Hur ska man skriva för att alla läsare ska bli nöjda? Det går inte, det kan vi glömma. Tydlighet är viktigt. Jag har sett skräckexempel på akademisk ...

Av: Bruno Franzon | Gästkrönikör | 15 september, 2017

Till slut, en början

A. Jag har glömt bort hur man skapar. Jag vet inte ens vad det är. Jag väntar på idén, det tankefenomen ur vilket saker sägs börja. ”Idé: 1. Föreställning, tanke ...

Av: Kajsa Eriksson | Essäer om litteratur & böcker | 15 november, 2011

Sjukt och friskt - Om kolerans uppkomst och inverkan

Koleran, som främst under 1800-talet – och med pandemisk magnitud – kom att kräva mer än 100 miljoner människoliv (och som fortfarande kräver över 100 000 människoliv om året), kan med ...

Av: Karwan Osmani | Kulturreportage | 27 december, 2013

Varför gnäller männen?

– Det är svårt att tala om män som offer, sade Jens Liljestrand. – Jamen vad beror det på, frågade Belinda Ohlsson. Och längre kom de inte, trots att de drog över ...

Av: Håkan Lindgren | Kulturreportage | 28 september, 2011

Kvinna, 1969. Foto: Anne Edelstam

Det sprakar av färger på Waldemarsudde

Vardagslivets poesi kallas utställningen (t.o.m 4 juni 2017) med verk av den spanske surrealisten Joan Miró - en av 1900-talets mest uppmärksammade konstnärer. Besökaren möter skulpturer, tavlor och affischer med ...

Av: Anne Edelstam | Kulturreportage | 03 mars, 2017

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts