För Buddhismens Vänners vårblad 1973

(som jag fann när jag städade bland mina papper.) Döden Hur vi ser på döden beror av hur vi ser på livet. Vi andas in och vi andas ut. Inandning är födelse ...

Av: Annakarin Svedberg | 17 april, 2014
Essäer

Konst och sport

När en svensk skidåkare spurtar på upploppet ramlar han/hon och bli fyra, om en norsk skidåkare spurtar, vinner han/hon och om en finsk åkare sprintar i mål blir han/hon tvåa ...

Av: Niklas Anderberg | 18 augusti, 2010
Essäer om konst

Varje litterär översättning är unik

Bengt Samuelson och kejsar Tiberius i Villa San Michele, Capri.Crister Enander intervjuar Bengt Samuelson som har översatt flera ryska författare till svenska Den följande intervjun med översättaren Bengt Samuelson har skett ...

Av: Crister Enander | 04 september, 2008
Litteraturens porträtt

En av flera våffelstugor nära Idrefjäll, längs längdspåren...

Fjällanläggningar, Grönklitt, Idre, Ramundberget

Här en snabbpresentation av några vintersportorter söder om Jämtlandsfjällen (Säfsen, Hovfjället, Långberget, Sälen, Grövelsjön m.fl. må ursäkta men kanske kommer att beskrivas senare): Orsa grönklitt (33 mil med bil från ...

Av: Björn Gustavsson | 17 april, 2017
Resereportage

Litteratur: Stefan Hammarén - Loserförfattarfabriken



Hammarén ser dig

Människan söker sällskap. Hon vill inte vara ensam. Men när sällskapet väl infinner sig, blir hon rädd. Hon blir det när hon inser (eller misstänker) att hennes ensamhet är någonting annat, eller att den är hotad. Den riktiga sociala verkligheten, den ideala, finns inte. Allting är en konflikt mellan ensamheter. Ensamheter som ibland möts men bara för att kunna livnära sig, klona sig (fortplanta sig), för att sedan skiljas på nytt.
Hos Stefan Hammarén är det en annan sak.




Hammarén vet att det måste finnas en syntes och en sammanfattning av olika möjliga inre verkligheter som är kompatibla med läsarens kulturella natur och identitet för att bli förstådd.

Han lyckas med det.

 

Loserförfattarfabriken är inte bara en bok utan en förening av mycket starka och olika nivåer av energi och ironi  (grekiska εἰρωνεία eironeía, bokstavligen "omkasta", "förställa") .

Varje mening innehåller förutom en färg och en ljudfrekvens framförallt den specifika och särskilda egenskapen av ett språkligt element.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Som enstaka element kan det förnimmas som ett konstigt och kanske grov invokation av en inre och bara därtill personlig verklighet, men när Loserförfattarfabriken utvecklas till berättelse, det vill säga till en kedja av språkligt ordnade element, blir det hela harmoniskt och … bibliskt.

Att läsa Loserförfattarfabriken det är som att läsa Bibeln.

Loserförfattarfabriken äger flera exsistensnivåer och dess högsta nivå är i stånd att krossa den mörka kraften (det som psykoanalysen kallar det undermedvetna) och uppliva ljuset, dagen, medvetenheten.

Hammarén vet att det måste finnas en syntes och en sammanfattning av olika möjliga inre verkligheter som är kompatibla med läsarens kulturella natur och identitet för att bli förstådd.

Han lyckas med det.

I denna del av vårt moderland, Europa, är många av oss vana att tro på en gränsöverskridande litteratur. (Fast detta finns och har funnits nästan överallt).

Ändå är detta blott till en del sant om vi erkänner den andliga förintelsen som vår civilisation är utsatt för från de dekadenta krafterna, men om vi försöker gå en aning djupare i vår historia behöver vi inte nödvändigtvis vända våra blickar bakåt utan vi finner även svar i nuet. 

Språket kräver ett idogt sökande, och denna resa tar oss oundvikligen till en plats där Traditionen  är högst  levande vilket Hammarén vill göra.

Jag vet inte om Hammarén kommer att skriva flera böcker, det borde han inte göra, riskken är att han gör en parodi av den han skrivit nu.

Stefan Hammarén har ofta skrivit (eller publicerat) böcker som var parodier av en parodi, nu borde han stanna kvar, finna stillhet, titta på sitt inte liv, åka bort eller ”meditera”.

Att skriva är en blodförlust... nu börjar en ny tid. I motsats till Satans avundsjuka kan Hammarén , precis som i Orienten, bli inte ”lika som” Gud, utan bli det som han alltid har varit: Gud själv.

 

Guido Zeccola

 

Ur arkivet

view_module reorder

Riva ner och bygga nytt – eller hur man demolerar en konstinstitution

I hörnet står en maskin som snurrar ett järnklot runt sin egen axel. Varje gång järnklotet träffar betongväggen i galleriet ryker dammet och murbruk faller ner på golvet. Som en ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 22 december, 2014

Andrei Tarkovskij. Filmaren som tänkare

Den 4 april, 2012, skulle den ryska filmskaparen Andrei Arsenjevitj Tarkovskij ha fyllt 80 år.  Nu ska jag bejaka detta faktum, och diskutera Tarkovskijs konstnärskap. Men först tänker jag vara fräck ...

Av: John Andersson | Filmens porträtt | 15 april, 2012

Statue of Buddha, Polonnaruwa, Sri Lanka

Moder Jord, Tibet och alla papporna

Det heter Fädernesland. Det heter Moder Jord. Modern är en och fäderna många. La ma betyder stor moder. I Tibetansk tradition är lama en andlig lärare – oftast munk, oftast ...

Av: Annakarin Svedberg | Kulturreportage | 18 juli, 2016

Albert Edelfelt

Dödsdans och likfärder i konsten

”Jag behöver en död kropp” löd den isländska konstnären Snorri Asmundssons uppmaning på Facebook. Närmare bestämt var det fem döda kroppar som konstnären behövde till en videoinstallation där han tänkte ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 08 april, 2016

Kajsa Antonsson, Miriam Engdahl, Ylva Fred, Daniel Möllås, med mera. Foto: Ineta Svärd

Alla idéer har sina födslovåndor

Ineta Svärd återvänder som tidigare elev till Tonsättarskolan och rapporterar från Ljudvågorfestivalen 2015 i Visby.

Av: Ineta Svärd | Essäer om musik | 30 maj, 2015

Erotisk krönika V – bittra safter rinna i trosorna.

Uppmaning. Fordrande. Dina ögon ser åt annat håll, jag känner blicken sticka. Speglar död i mina pupiller. Vidgade. Utan skydd släpps allt ljus in. Ögonbottnen kastar tillbaka, så bländas du ...

Av: Karin Eng | Gästkrönikör | 07 juni, 2012

MAERZMUSIK – Ett västerländskt slagverkverksdrama med etniska inslag

Den tolfte upplagan av Berlins stora nutida musikfestival – Maerzmusik – har nyss avslutats (15-24/4) och förpassats till det auditiva minnets utmarker. De tio dagarna var uppdelade i två delar ...

Av: Stefan Thorsson | Essäer om musik | 27 mars, 2013

Jeremiah Karlsson

En novell av Jeremiah Karlsson

Jeremiah Karlsson debuterade 2012 med "Tystnadens älskare, stjärnornas vän", Sveriges första socialtjänstthriller, ett slags modern tjänstemannaromaner där polisen är utbytt mot socialarbetare och mordutredningarna mot invecklade familjeproblem. Han har bl.a ...

Av: Jeremiah Karlsson | Utopiska geografier | 30 december, 2016

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.