Nu krävs mer än 24 timmar för att lösa konflikten

Homeland säsong ett och två har en mycket ironisk ”story arc”: i början av säsong ett är CIA agenten Carrie Mathison den enda som tror att den hemvändande krigshjälten Brody är ...

Av: Belinda Graham | 18 februari, 2014
Gästkrönikör

Idén om religion i Platon

Visserligen är det så att filosofi är någonting mer än studiet av en rad, mer eller mindre, kanoniserande filosofers synpunkter. Som Lars Svendsen påpekar, handlar filosofi till stor del om ...

Av: Niclas Mossberg | 19 februari, 2010
Essäer om religionen

Slutet i Blå Tornet

I juni 1911 kom August Strindberg fram till att hans dödsår borde vara 1912. Den slutsatsen drog han genom att kombinera årtal ur sitt liv. I ett brev till den ...

Av: Kurt Bäckström | 13 maj, 2012
Essäer om litteratur & böcker

Kulturförbittring II

Eftersom de värden som vi har haft hittills alltså drar sina slutliga följden, eftersom nihilism utgör den yttersta logiska slutsatsen av våra stora värden och ideal - eftersom vi måste ...

Av: Freke Räihä | 30 december, 2010
Essäer om litteratur & böcker

Litteratur: Bo C Bengtsson - Iskra – gränslös musik



Konvention betyder ofrihet

Iskra var en stockholmsbaserad musikgrupp, som fanns mellan åren 1970 och 1992, den ursprungliga gruppen bestod av Jörgen Adolfsson, Allan Olsson, Tuomo Haapala, Sune Spångberg, Arvid Uggla och Philip Wahren. Från 1985 var det en trio med Jörgen Adolfsson, Tuomo Haapala och Sune Spångberg.

Ambitionen var att vidga och bredda musikbegreppet, att visa på vägar, att bryta stigar mot ett nytt musikskapande. Mot större frihet och öppenhet. Att öppna alla sinnen, att skärpa uppmärksamheter, att bryta monotona mönster, tillföra frisk energi och näring, till vårt innersta.
Bo C Bengtsson
Iskra – gränslös musik
ISBN: 9789188316868
Förlag: Bo Ejeby



Varje köp via denna
länk stödjer TK.


Samtidigt med boken släpps ett nytt album med samma namn, som finns att lyssna på, på de vanligaste musiktjänsterna, gruppen har tidigare gett ut sex album. Det mest originella namnet är från 1977, det är även det mest talande – Allemansrätt.

Kultur – och nöjesjournalisten Bo C Bengtsson skildrar i denna bok gruppens bakgrund och dess musikaliska utveckling, han gör det med omsorg, kärlek, god kunskap, med närvaro och noggrannhet.

Iskra verkade i en tid med en politisk medvetenhet och oro, i en tid när den kulturella scenen var både dynamisk och tillåtande. Det var inte bara tillåtet utan rent av passande, att komma med både utmaningar och provokationer. Samtidigt gällde det att skapa ett eget rum, en arena där man var en enskild, tongivande och en stark aktör.

Iskra skapade en banbrytande musik, byggd på improvisationer och senare på mera handfasta egna kompositioner, de tänjde inte bara gränserna, de överskred dem; det ställde viktiga frågor om hur musik borde och kunde låta och vilka instrument, som skulle ta plats. De använde alternativa ljudkällor och redskap i sina framställningar, hemmagjorda verktyg, leksaker och kökstillbehör. Inte ens fantasin satte begränsningar, i detta låg en stor frihet i stundens, ögonblickets skapande.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

I konserter, musikverkstäder och inspelningar för radio och tv bjöd de in alla, just det alla, till att delta och interagera i och med musiken. Ordet exkludera fanns inte, men ordet inkludera hyllades högt.

Ambitionen var att vidga och bredda musikbegreppet, att visa på vägar, att bryta stigar mot ett nytt musikskapande. Mot större frihet och öppenhet. Att öppna alla sinnen, att skärpa uppmärksamheter, att bryta monotona mönster, tillföra frisk energi och näring, till vårt innersta.

För detta krävdes en naken, direkt, ibland påträngande och brutal kommunikation.

För att bryta dödläget, för att väcka människor ur den sövande tillvaron av mekaniskt skrammel och färdigstöpt skval.

Iskra blev ett alternativ, som både var bångstyrigt, hade ett starkt uttryck och ett stort hjärta.

Bo C Bengtsson sammanfattar Iskras musik så här, med följande kännetecken:

” demokratiskt skapande, ideologisk medvetenhet, kommunikation, kollektivitet, glädje och pedagogisk vision.”

Mer är en gång nämns den kommunala musikskolans vikt och betydelse, det är bara att beklaga att i många kommuner pågår en politisk klåfingrighet, för att spara på denna kulturinrättnings medel, det är självklart en katastrof.

Samtidigt måste det sägas att Iskra under sina tjugotvå år, gör en stor kulturinsats, en bildningsbragd genom att göra musiken tillgänglig för många och öppen för alla.

Boken tecknar medlemmarnas porträtt, innehåller en informativ diskografi, är rik på bilder och pressklipp, men det var väldigt vad sidan 148 slutar tvärt.

 

 

Bo Bjelvehammar

Ur arkivet

view_module reorder
 LOVE dataprogram ur David Ahls bok BASIC Computer Games (1978)

Den tidiga datakonsten

LOVE fyra bokstäver för kärlek är popkonstnären Robert Indianas mest kända verk. Det skapades 1964 som ett julkort för Museum of Modern Art. På vykortet ser man de röda bokstäverna ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 31 mars, 2016

Lars Lerin – Ständigt aktuell

Att måla är att ”gå i närkamp med ledan”, att ”hålla ångesten stången”, har Lars Lerin sagt i en intervju. Verk av konstnären, en av Nordens främsta akvarellister, har visats ...

Av: Eva-Karin Josefson | Konstens porträtt | 04 september, 2012

Intresset för Ibsen fortfarande högst levande i Frankrike. Hur väcktes det?

En vårdag 1887 släpade den unge amatörskådespelaren André Antoine i kraftigt motlut sin mors matsalsmöblemang på en dragkärra uppför de kullerstensbelagda gatorna i Montmartre för att slutligen sätta ner sin ...

Av: Eva-Karin Josefson | Essäer | 08 juli, 2014

Vad jag älskar mest i livet

Om jag skulle ange två huvudintressen här i livet skulle jag nog säga: litteratur och musik. Jag känner ungefär lika stark dragning åt båda håll. Litteraturen och musiken: de två ...

Av: björn gustavsson | Gästkrönikör | 27 december, 2010

Gilda Melodia

Postludium

Den yttersta olyckans ångest gäller jagets förintelse utifrån. Arnolphe, Phédre, Lykaon Man har allt skäl att kasta sig på knä att tigga om förbarmande när den våldsamma döden i färd med att slå ned måste ...

Av: Gilda Melodia | Gilda Melodia | 25 februari, 2016

Av Jasenko Dervisic

Att1 tillverka2 ett3 ting4, vars5 motstycke6 ej7 tidigare8 setts9, är10 konstnärens11 vision12 Ett13 uttryck14 bland15 dem16 alla17 att18 kalla19 sitt20 eget21 är22 därför23 dennes24 ambition25 Kritiker26 säger27 att28 ingenting29 nytt30 kan31 göras32 ...

Av: Jasenko Dervisic | Utopiska geografier | 15 augusti, 2008

Veckan från hyllan

  Listan på socialdemokratiska partiledarkandidater som tackar nej blir allt längre för varje dag. Inom Vänsterpartiet är det tvärtom, snart går det inte längre att hålla reda på alla som är ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 30 januari, 2011

Den metaforiska metafysiken

Den metaforiska användningen av ord och begrepp utgör en manipulativ akt av överföring inom lingvistiska kommunikationsspel av en verklighetsordning till en annan ordning. Aristoteles definierade i sin beskrivning av överföringen, att ...

Av: Carsten Schale | Agora - filosofiska essäer | 25 februari, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.