Dagbok från en filmfestival

Parker Posey och Zoe Cassavetes. Foto: Carla Hagberg   Göteborgs årliga filmfest kändes mer filmfestival än någonsin. Lite ”Alla Var Där” stämning över det hela. Kulturenreportern och festivalanhängaren Joel var på plats för att få ...

Av: Joel Carlund | 21 februari, 2008
Essäer om film

L’art éphémère eller ögonblickets poesi

L’art éphémère eller ögonblickets poesi Ugglan på Närkesgatan i Stockholm är ett tjusigt lokalval när förlaget och tidskriften OEI bjuder på ljudpoesi. Sammetsröda gardiner i underjorden, en lätt mögeldoft – ...

Av: Ida Westin | 01 februari, 2007
Konstens porträtt

Danska deckare på frammarch

Gretelise Holm, Elsebeth Egholm och Sara Blædel är de främsta inom den nya kvinnliga deckarvågen i Danmark. Inget nytt från Gretelise Holm, min personliga favorit, men Elsebeth Egholm och Sara ...

Av: Bengt Eriksson | 01 augusti, 2009
Kulturreportage

En självplågare

Müritz, juli 1923: Franz sitter i den höga korgstolen och lyssnar på Östersjöns vågbrus. Skuggan från solskyddet räddar honom från att bli alldeles brunbränd. Han har rest hit, till Pension Glückauf ...

Av: Jonas Wessel | 12 augusti, 2012
Övriga porträtt

Anita Desai

Litteratur:Anita Desai - Dagens klara ljus



Om relationerna som hänger i spindeltråd

Anita Desai
Dagens klara ljus
Översättning: Andreas Vesterlund
Bakhåll

Det är tätt framskrivet, på ett sätt som gör barndomens Indien exotiskt på samma sätt som många andra minnesskildringar gör. Som läsare tvingas jag in och behöver inte själv föreställa mig något. Allt är redan detaljbeskrivet och värderat:
Anita Desai
Dagens klara ljus
ISBN: 9789177424543
Översättning: Andreas Vesterlund
Förlag: Bakhåll



Varje köp via denna
länk stödjer TK.


Anita Desai

Anita Desai

Det där ögonblicket som blir minne, förklarar Anita Desai i en intervju, det är därifrån jag skriver. Desai är romanförfattare och novellist bosatt utanför New York men född i Indien 1937 och uppvuxen med en bengalisk och en tysk förälder. Hon debuterade 1963 och har sedan dess utgivit en stor mängd romaner och noveller; just nu sköts hennes utgivning i Sverige av Bakhåll men hon är tidigare utgiven på svenska av förlaget Trevi som sedan 1997 är en del av bonnierägda Forum.

Författaren Anita Desai är även professor emerita vid utbildningen i Creative Writing hos MIT och har sin utbildning i English Literature från Delhi Universitet, Indiens främsta högre läroverk. Dagens klara ljus, som först gavs ut 1980 och utgavs på svenska första gången 1983, räknas till ett av hennes främsta verk och är enligt henne själv den mest självbiografiska – även om personerna i den inte är direkt modellerade efter enskilda utan snarare kompositioner.

Följaktligen rör sig boken också kring minnet, minnena. Den rör sig kring hur historien och ögonblicket som är nu flätas samman, blir just noter i en melodi. ”Så var det med livet”, säger Anita Desai genom romanens alkoholiserade moster Mira, ”det låg så tyst och så stilla att man kunde sträcka ut fingrarna och röra vid det, smeka det. Sedan kastade det sig plötsligt upp och träffade en rakt i ansiktet så att man snurrade runt, runt, flämtande.” Moster Mira tar hand om Tara som gifter sig ung med diplomaten Bakul, poeten Raja som insjuknar när de kultiverade muslimska grannarna flyr för sina liv undan hinduiskt hat, Bimla som får axla rollen som familjeöverhuvud och inleder en kortvarig romans med Rajas stammande doktor men gifter sig istället med sitt arbete – som sin far – samt den udda Baba med sin stulna grammofonmusik som alla är syskon med samma förlorade föräldrar. Romanens flätverk blir en historia om identitetsskapande i ett slutet samhälle.

Det är tätt framskrivet, på ett sätt som gör barndomens Indien exotiskt på samma sätt som många andra minnesskildringar gör. Som läsare tvingas jag in och behöver inte själv föreställa mig något. Allt är redan detaljbeskrivet och värderat:

Detta var den typ av drama som inte tycktes skapa minsta spricka i de mattglänsande metallband av tristess som höll dem alla fjättrade i en värld, en tidsålder av outhärdlig, fullständig passivitet, sysslolöshet och apati, utan snarare tycktes framhäva tristessen genom att hamra på den som en klingande slägga så att det dånade och ekade.

Och i förgrunden barnens långa väntan på att växa upp. Och i bakgrunden de fasansfulla händelserna i 1947 års Indien och Pakistan.

Det börjar lite sömnigt. Innan något händer. Romanen beskriver en vardaglig om än mättad lunk som liksom måste ligga till grund för de ohyggligheter som sedan bryter ut. Som romanen kan ge en insikt i men inte förklaring till. Det är krig omkring dem. Konflikten om mark 1947 mellan hinduer och muslimer efter Indiens delning följande det villkorade självstyret från Storbritannien som slutade med bildandet av Pakistan som självständig stat skördade hundratusentals människoliv. Staden Delhi brinner, det råder utegångsförbud och ständiga, blodiga, upplopp i närheten av syskonens familjehem. Muslimer flyr till Pakistan. Hinduer flyr till Indien. För många innebär flykten att de inte kommer fram. Nationerna hetsar mot varandra. Gandhi mördas av en hinduisk högerextremist. Den infekterade konflikten kring och i området Kashmir trappas upp här och är till dags datum inte löst med någon tillfredsställelse.

Desais berättelse är som att återvända till ens unkna och svårt inbodda, inpyrda, barndomshem. För Tara från den egna bostaden en kontinent bort – en bostad som hon inrett som ett negativ från barndomens framkallande av förgångna berättelser. Men för Bimla sker återvändandet när systern kommer hem. Hon bor fortfarande kvar i föräldrahemmet med sin bror Baba. Raja skördar framgångar som poet i Hyderabad. Alla ting tycks av den allvetande berättaren vara uppstoppade och fodrade av minnen. Liksom överdrivet framträdda men samtidigt som allt dränks i detaljer är de också tomma, liksom dränerade av att vara så uppfyllda av minne. Som om minnena är ett helvete. Som om allting betyder för mycket och hela tiden.

En bredare återberättad ramberättelse kantas, till en början, av en stor mängd återgivna muntliga berättelser, anekdoter, som fungerar som karaktärsbeskrivningar. Prosan gör nedslag i scener som rör sig genom tider som gått tills att det är osäkert var det egentliga nuet befinner sig. Fokus skiftar i romanen och berättaren går in i romanfigurerna och bygger upp en helhet baserad på deras respektive perspektiv. Det skapar en trovärdig skildring av hur det är att växa upp och bara minnas med sig det allra viktigaste. Romanen berättar hur våra relationer till varandra hänger i spindeltråd och kan ändras som av en vindens nyck. Och om hur vi blir blinda över det som vi lever med dagligen samt hur olika vi kan se på en och samma sak. Dagens klara ljus är en roman om att komma till insikt.

Freke Räihä

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Ur arkivet

view_module reorder

Hugo Ball

   Hugo Ball

Av: Stefan Hammarén | Essäer om litteratur & böcker | 12 oktober, 2006

Melker Garay

Förskjutningen

Melker Garay om livet som är mycket större än våra begrepp.

Av: Melker Garay | Melker Garay : Reflektioner | 24 december, 2015

Veckan från hyllan. Vecka 5, 2012

Nej, det ska inte handla om sossarnas partiledarval. Det händer annat viktigt i världen. Faktiskt viktigare. I fredags var det Förintelsens minnesdag. Den 27 januari 1945 befriades koncentrationslägret Auschwitz av sovjetiska ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 28 januari, 2012

Cecilia Nannesson som Paula och Luthando Qave som J.J Rabearivelo. Foto: Maryam Aghabarari

Tre kortoperor på Stockholmsoperan

Short Stories - tre nya svenska operor på Rotundan, Kungliga Operan.

Av: Ulf Stenberg | Essäer om musik | 25 oktober, 2016

Makt og mot-makt

Artikkelen min er om makt og mot-makt. I hvert eneste menneskesamfunn er makt og mot – makt to grunnleggende fenomen, skjønt hvilke institusjoner, grupper av individ og enkeltindivid som har ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 05 oktober, 2013

Omar Mateen

Terrorattackerna kommer inte från ingenstans

Masskjutningen på en gayklubb i Orlando, Florida, är den senaste i en serie jihadistiska terrorattacker som har drabbat USA den senaste tiden. Den 3 maj 2015 gick två jihadister, Nadir ...

Av: Mohamed Omar | Kulturreportage | 22 juni, 2016

Erotisk krönika V – bittra safter rinna i trosorna.

Uppmaning. Fordrande. Dina ögon ser åt annat håll, jag känner blicken sticka. Speglar död i mina pupiller. Vidgade. Utan skydd släpps allt ljus in. Ögonbottnen kastar tillbaka, så bländas du ...

Av: Karin Eng | Gästkrönikör | 07 juni, 2012

Adonis och den alkemiska förbindelsen mellan öst och väst

Sigrid Kahle fördjupar sig i en viktig aspekt av poeten Adonis liv och verk: frågan om civilisationerna i världen gäller graden, inte arten. Fosterlandet är språket, språket är fosterlandet. Den syrisk-libanesiska ...

Av: Sigrid Kahle | Litteraturens porträtt | 20 november, 2009

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.