A Tree- rows in Brooklyn-1945

Gripande familjedrama och uppväxtskildring, om jakten på den amerikanska drömmen

Det växte ett träd i Brooklyn är en av de stora amerikanska klassikerna. När amerikanska soldater önskade böcker hemifrån låg Det växte ett träd i Brooklyn på topplistan - två upplagor trycktes upp för ...

Av: Belinda Graham | 10 augusti, 2017
Essäer om litteratur & böcker

Lindsay Bottos,

På trolljakt i samtidskonsten

Troll. Nej, det är inte John Bauers sagotroll som står och lurar bland träden i den svenska skogsidyllen som jag tänker på, utan på nättrollen. De som sprider sina hatiska ...

Av: Mathias Jansson | 28 oktober, 2015
Essäer om konst

Benjamin 35

   

Av: Håkan Eklund | 14 april, 2012
Kulturen strippar

Filosofer. Opprinnelsen til filosofi er undring; dens mål er viten(Aristoteles)

Innledning Det er en alminnelig utbredt oppfattelse blant forskere at forskere skriver for forskere, og ikke for legfolk. Det stemmer at forskning – og forskningsresultater publiseres i dertil egnede tidsskift, som ...

Av: Thor Olav Olsen | 04 augusti, 2014
Agora - filosofiska essäer

Anita Desai

Litteratur:Anita Desai - Dagens klara ljus



Om relationerna som hänger i spindeltråd

Anita Desai
Dagens klara ljus
Översättning: Andreas Vesterlund
Bakhåll

Det är tätt framskrivet, på ett sätt som gör barndomens Indien exotiskt på samma sätt som många andra minnesskildringar gör. Som läsare tvingas jag in och behöver inte själv föreställa mig något. Allt är redan detaljbeskrivet och värderat:
Anita Desai
Dagens klara ljus
ISBN: 9789177424543
Översättning: Andreas Vesterlund
Förlag: Bakhåll



Varje köp via denna
länk stödjer TK.


Anita Desai

Anita Desai

Det där ögonblicket som blir minne, förklarar Anita Desai i en intervju, det är därifrån jag skriver. Desai är romanförfattare och novellist bosatt utanför New York men född i Indien 1937 och uppvuxen med en bengalisk och en tysk förälder. Hon debuterade 1963 och har sedan dess utgivit en stor mängd romaner och noveller; just nu sköts hennes utgivning i Sverige av Bakhåll men hon är tidigare utgiven på svenska av förlaget Trevi som sedan 1997 är en del av bonnierägda Forum.

Författaren Anita Desai är även professor emerita vid utbildningen i Creative Writing hos MIT och har sin utbildning i English Literature från Delhi Universitet, Indiens främsta högre läroverk. Dagens klara ljus, som först gavs ut 1980 och utgavs på svenska första gången 1983, räknas till ett av hennes främsta verk och är enligt henne själv den mest självbiografiska – även om personerna i den inte är direkt modellerade efter enskilda utan snarare kompositioner.

Följaktligen rör sig boken också kring minnet, minnena. Den rör sig kring hur historien och ögonblicket som är nu flätas samman, blir just noter i en melodi. ”Så var det med livet”, säger Anita Desai genom romanens alkoholiserade moster Mira, ”det låg så tyst och så stilla att man kunde sträcka ut fingrarna och röra vid det, smeka det. Sedan kastade det sig plötsligt upp och träffade en rakt i ansiktet så att man snurrade runt, runt, flämtande.” Moster Mira tar hand om Tara som gifter sig ung med diplomaten Bakul, poeten Raja som insjuknar när de kultiverade muslimska grannarna flyr för sina liv undan hinduiskt hat, Bimla som får axla rollen som familjeöverhuvud och inleder en kortvarig romans med Rajas stammande doktor men gifter sig istället med sitt arbete – som sin far – samt den udda Baba med sin stulna grammofonmusik som alla är syskon med samma förlorade föräldrar. Romanens flätverk blir en historia om identitetsskapande i ett slutet samhälle.

Det är tätt framskrivet, på ett sätt som gör barndomens Indien exotiskt på samma sätt som många andra minnesskildringar gör. Som läsare tvingas jag in och behöver inte själv föreställa mig något. Allt är redan detaljbeskrivet och värderat:

Detta var den typ av drama som inte tycktes skapa minsta spricka i de mattglänsande metallband av tristess som höll dem alla fjättrade i en värld, en tidsålder av outhärdlig, fullständig passivitet, sysslolöshet och apati, utan snarare tycktes framhäva tristessen genom att hamra på den som en klingande slägga så att det dånade och ekade.

Och i förgrunden barnens långa väntan på att växa upp. Och i bakgrunden de fasansfulla händelserna i 1947 års Indien och Pakistan.

Det börjar lite sömnigt. Innan något händer. Romanen beskriver en vardaglig om än mättad lunk som liksom måste ligga till grund för de ohyggligheter som sedan bryter ut. Som romanen kan ge en insikt i men inte förklaring till. Det är krig omkring dem. Konflikten om mark 1947 mellan hinduer och muslimer efter Indiens delning följande det villkorade självstyret från Storbritannien som slutade med bildandet av Pakistan som självständig stat skördade hundratusentals människoliv. Staden Delhi brinner, det råder utegångsförbud och ständiga, blodiga, upplopp i närheten av syskonens familjehem. Muslimer flyr till Pakistan. Hinduer flyr till Indien. För många innebär flykten att de inte kommer fram. Nationerna hetsar mot varandra. Gandhi mördas av en hinduisk högerextremist. Den infekterade konflikten kring och i området Kashmir trappas upp här och är till dags datum inte löst med någon tillfredsställelse.

Desais berättelse är som att återvända till ens unkna och svårt inbodda, inpyrda, barndomshem. För Tara från den egna bostaden en kontinent bort – en bostad som hon inrett som ett negativ från barndomens framkallande av förgångna berättelser. Men för Bimla sker återvändandet när systern kommer hem. Hon bor fortfarande kvar i föräldrahemmet med sin bror Baba. Raja skördar framgångar som poet i Hyderabad. Alla ting tycks av den allvetande berättaren vara uppstoppade och fodrade av minnen. Liksom överdrivet framträdda men samtidigt som allt dränks i detaljer är de också tomma, liksom dränerade av att vara så uppfyllda av minne. Som om minnena är ett helvete. Som om allting betyder för mycket och hela tiden.

En bredare återberättad ramberättelse kantas, till en början, av en stor mängd återgivna muntliga berättelser, anekdoter, som fungerar som karaktärsbeskrivningar. Prosan gör nedslag i scener som rör sig genom tider som gått tills att det är osäkert var det egentliga nuet befinner sig. Fokus skiftar i romanen och berättaren går in i romanfigurerna och bygger upp en helhet baserad på deras respektive perspektiv. Det skapar en trovärdig skildring av hur det är att växa upp och bara minnas med sig det allra viktigaste. Romanen berättar hur våra relationer till varandra hänger i spindeltråd och kan ändras som av en vindens nyck. Och om hur vi blir blinda över det som vi lever med dagligen samt hur olika vi kan se på en och samma sak. Dagens klara ljus är en roman om att komma till insikt.

Freke Räihä

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Ur arkivet

view_module reorder

Är höga klackar och chica fransyskor förenliga med den gröna vägen?

Det var en av frågorna jag ställde mig under denna miljövänliga vår vi har haft i Paris, med utställningar, konferenser och mässor. Miljöfrågorna verkar ha blivit trendiga i Frankrike. Att ...

Av: Anne Edelstam | Reportage om politik & samhälle | 12 juni, 2009

Ikonoklaster

Att rensa ut ”Tintin i Kongo” från barnbiblioteken som visst skett i Stockholm skulle inte gå i Belgien, trots landets koloniala förflutna. Hans skapare Georges Rémi, född den 22 maj 1907 ...

Av: Ivo Holmqvist | Essäer | 28 september, 2012

Joan as Police Woman,

Intervju: Joan Wasser - Joan As Police Woman

När jag träffar Joan Wasser har hon och hennes tre medmusiker bara några spelningar kvar på den två månader långa Europaturné som de har gjort för att lansera den senaste ...

Av: Thomas Renhult | Musikens porträtt | 21 december, 2015

Mot en tillgängligare litteratur!

I spåren av den ökande, ja – fortfarande ökande – digitaliseringen av vår litterära skattkammare så vände sig redaktör Räihä till eboksförlaget Pupill för en kort pratstund, över mail såklart; ...

Av: Freke Räihä | Kulturreportage | 08 november, 2011

Drönare i konsten

Det ser ut som om de sitter och spelar ett dataspel. Unga män som sitter framför sina datorskärmar och styr flygplan genom en krigszon med hjälp av en joystick. Det ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 13 augusti, 2014

Benjamin 17

Av: Håkan Eklund | Kulturen strippar | 10 december, 2011

Dostojevskij

Dostojevskijs Dubbelgångaren

Av den ryska 1800-tals litteraturen har nog Dostojevskijs romaner mest att säga vår tids människa (i det som skulle utvecklas till existentialism och vår moderna psykologi, samt de destruktiva krafterna ...

Av: Göran af Gröning | Essäer om litteratur & böcker | 11 juli, 2016

Leonard Cohen

Leonard Cohen var inte en opolitisk svärmare

I Leonard Cohens eftermäle har den subtila kärleksdiktningen och dragningen till judisk mystik hittills stått i centrum. Det är helt naturligt, men bilden av hans långa karriär blir ändå ofullständig ...

Av: Torsten Rönnerstrand | Essäer om samhället | 17 november, 2016

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.