Konsten är en biljett - en intervju med Carl Abrahamsson

För alla som någonsin intresserat sig för den musikaliska och/eller filosofiska underjorden under den senaste tjugoårsperioden så har Carl Abrahamsson varit en av de mest uthålliga och självständiga agenterna. I en intervju presenteras ...

Av: Daniel Westerlund | 21 februari, 2008
Litteraturens porträtt

Annunciazione, Madrid, Museo del Prado. (Wikimedia)

Rainer Maria Rilke – människan och poeten

Rainer Maria Rilke var en paradoxal figur. Han betraktas tillsammans med kolleger som TS Eliot, James Joyce och Paul Valéry som den europeiska högmodernismens främsta namn, men som person var ...

Av: Carsten Schale | 01 juni, 2015
Litteraturens porträtt

Bilmekanikerskojaren och döden

Plötsligt men jag har fått nog mer än ett pluralis, mer än impulsivt tvingat. Jag ger upp, orken släpper. Börjar afträda bokbranschen och avsluta författarskapet. Har närmast redan i tio år ...

Av: Stefan Hammarén | 27 oktober, 2014
Stefan Hammarén

Filosofi og framskritt. Del 2

Glimt fra det filosofiske livet i Aten Da Sokrates, Platon og Aristoteles dukket opp på den historiske scene, så hadde filosofi eksistert i et par hundre år. Nå var rammen omkring ...

Av: Thor Olav Olsen | 22 augusti, 2013
Agora - filosofiska essäer

Litteratur: Hamdi Özyurt - Hos jätten i höga berget



Gammal folksaga om jättar och flöjtmusik

Hamdi Özyurt
Hos jätten i höga berget
Storge Förlag

Barnen i den här boken får gå hem tomhänta
Hamdi Özyurt
Hos jätten i höga berget
ISBN: 9789188453082 
Förlag: Storge Förlag



Varje köp via denna
länk stödjer TK.


Jättar är tragiska karaktärer i gamla folksagor, det finns många fördomar mot dem och många jättar har fått lida för detta och har blivit isolerade och dömda till ensamhet - som Roald Dahls BFG (Big Friendly Giant), J.K. Rowlings tragikomiske Hagrid och Ulf Starks missförstådde Åskan.

Fördomar mot den som är annorlunda

Åskan handlar i och för sig inte om "en riktig jätte" men temat med fördomarna mot den som är lite annorlunda (och därmed blir isolerad och dömd till ensamhet) är detsamma. När barnen till sist övervinner sina fördomar blir de vänner och jätten behöver inte var ensam längre.

Med spänning öppnar man Hos jätten i höga berget ... och upptäcker att barnen i historien inte alls är någon Ulf, Harry eller Sophie, någon med förmåga att nå fram till jätten i höga berget. Istället luras jätten med en säck, där dess baby stoppas ner, och bankas sönder och samman med en knölpåk. Mot den bakgrunden är det inte konstigt om jättar föredrar att vara ensamma eller om de i sin tur får fördomar mot människor.

Musik kan förtrolla 

Eftersom en av ungarna har en flöjt väntar man sig att den ska användas på något sätt, till exempel för att spela musik för jätten (jättar gillar musik och blir snälla av musik, det temat var med även i Åskan) men flöjtmusik används aldrig i handlingen. Flöjtens enda roll är att komma bort och bli hittad igen. Det är tydligen ingen trollflöjt.

Belöning för rådighet och fördomsfrihet

Brukar inte gamla folksagor ha någon sensmoral om att det lönar sig att vara snäll mot gamla och sjuka och fattiga och fula och alla möjliga djur och .... ja, alla som är lite annorlunda? Sedan blir hjälten belönad med pärlor eller guldägg eller en ko (vilket verkar mer praktiskt än guld och pärlor om man är hungrig). Man väntar på en twist någonstans, att det ska löna sig med snällhet och empati och att hjälten ska få någon slags belöning, men det kommer aldrig. 

Barnen i den här boken får gå hem tomhänta.

 

Belinda Graham

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Ur arkivet

view_module reorder

Tåg i tid – i Hongkong och Stockholm

”Säga vad man vill om Mussolini, men han fick tågen att gå i tid” var kanske bara en fascistisk propagandalögn men det är en efterhängsen slogan som fastnat. Det finns ...

Av: Ivo Holmqvist | Kulturreportage | 21 augusti, 2017

”Vem kommer att vara kvar, vad kommer att vara kvar? En stavelse kommer…

Abraham Sutzkever föddes för 100 år sedan i Smorgon utanför Vilna, som då tillhörde det väldiga ryska riket, och ligger numera i Litauen. Liksom många andra mindre städer vid den ...

Av: Grzegorz Flakierski | Litteraturens porträtt | 15 juli, 2013

Sökandets fiender och vänner Två föreningar med olika målsättning

Det finns en svensk sammanslutning som heter Vetenskap och folkbildning. Det låter både  lovande och betryggande - två honnörsord staplade på varann. Föreningens viktigaste funktion tycks vara att varje år ...

Av: Erland Lagerroth | Essäer | 06 juli, 2011

Senmoderniteten. Del 1

Innledning Emnet for essayet mitt er livet i senmoderniteten. ‘Senmoderniteten’ er et abstrakt begrep; om abstrakte begrep sirkulerer i et samfunn, er det ikke helt opplagt at dermed er disse ord ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 20 juli, 2013

Kunskapsträdets skuldror och luckorna mellan 2

utförundersträcktutblotta ändomhel poet hållets den med massan som i ett rikt valt Thoughlandsskogbeväxt tätheters firade ihopdragsvisade dagsmälta utända tilltroll, ting kommet ungefär dem emot mittradikal provbitsvald tag stubbe flatyta träåödlaårsmästerverksringar ...

Av: Stefan Hammarén | Stefan Hammarén | 15 oktober, 2012

Eva Hanson. Kvällspromenaden

Eva Hanson bor på landet strax utanför Göteborg. Hon skriver krönikor, noveller och lyrik Senast aktuell: i Föreningen Arbetarskrivarnas antologi Landet som sprängdes Personlig kuriosa: avskyr vintern men älskar katter           Kvällspromenaden     Och jag tänkte ...

Av: Eva Hanson | Utopiska geografier | 27 januari, 2014

Fenrisulven, Frej och Surt (1905), målning av Emil Doepler. Källa: Wiki

Gudarnas enträgna viskningar

Har vi glömt våra gudar, de gamla, de eviga? Elsa-Brita Titchenell, svenskfödd teosofisk författare, lägger, i boken ”The Masks of Odin” gudasagorna intill vetenskapens forskning och teosofisk filosofi ...

Av: Annakarin Svedberg | Essäer om litteratur & böcker | 20 augusti, 2015

Oedipus Rex. Foto Arne Hyckenberg

Femton gånger Östersjön - Östersjöfestivalen för femtonde gången 21-29 augusti

Liksom förra året inleder man årets upplaga av Östersjöfestivalen på Kungliga operan, denna gång på stora scenen med pukor och trumpeter och en massa kungar. Närmare bestämt med Stravinskijs opera-oratorium ...

Av: Ulf Stenberg | Essäer om musik | 01 september, 2017

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.