Filosofisk etikk i urbaniseringens tidsalder

Innledning Filosofisk etikk er klargjøring av hva for grunnleggende prinsipper som gjelder for det som er om rett og galt, godt og ondt. Ett eksempel på hva som menes med det ...

Av: Thor Olav Olsen | 29 januari, 2014
Agora - filosofiska essäer

Plurale perspektiv i filosofi, poesi og vitenskap

Innledning Filosofi er ikke bare om mange forskjellige saksforhold, slik at en kan snakke om matematisk filosofi vs. eksistensfilosofi, politisk filosofi vs sosialfilosofi, historiefilosofi vs. filosofihistorie, for eksempel. At det gis ...

Av: Thor Olav Olsen | 21 augusti, 2012
Agora - filosofiska essäer

Brott och Straff 2 Testamentets anda - bouppteckningens materia

Släktingarna kröp omkring som likmaskar och karvade på den avlidnas efterlämnade bråte. Konfrontationer kring varje tings nominella eller påstådda affektionsvärde i arvegodset stegrade den febriga temperaturen. Gamla komposter av osämja ...

Av: Benny Holmberg | 31 oktober, 2009
Essäer om konst

Ezra Pound Canto LXXXI

Zeus lies in Ceres' bosom Taishan is attended of loves under Cythera, before sunrise and he said: "Hay aquí mucho catolicismo--(sounded catolithismo) y muy poco reliHión" and he said: "Yo creo que los reyes desaparecen" (Kings will ...

Av: Ezra Pound | 12 juli, 2010
Utopiska geografier

Litteratur: Julian Fellowes - Belgravia



Belgravia - Storslaget episkt drama av Julian Fellowes

Julian Fellowes

Belgravia

Översättning: Pia Printz

Printz Publishing

 

Många berättelser marknadsförs med löftet att "detta är det nya Downton Abbey" eller "denna roman kan bota Downton Abbey abstinens" - men hitintills har ingenting kommit ens i närheten av att uppfylla det löftet.




Julian Fellowes kan det där med historia, alla detaljer är så levande och korrekt skildrade, det känns som om man är på plats bland de här människorna, man känner hur "modernt" allt är, man känner framåtandan, optimismen ... Vad spännande det är med de nya uppfinningarna, som järnvägen och det lilla frimärket! Aldrig förr har det gått så snabbt att resa och så snabbt att korrespondera! Ja, vi känner igen en del av den entusiasmen även idag. Fast nu för tiden gäller det snabbare flygplan och nya sätt att kommunicera via Internet.

 

Inte förrän nu. Belgravia är en sällsynt medryckande och rafflande roman! Belgravia är liksom den Emmy-belönade Downton Abbey och den Oscarsbelönade Gosford Park (bästa originalmanus!) skriven av skådespelaren och författaren Julian Fellowes. Och han är verkligen en "fellow" som vet hur en slipsten ska dras!

Moderniserad Dickens

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Det här är som en upphottad och moderniserad version av en Charles Dickens berättelse. Dickens skrev bland annat Oliver Twist, som släpptes som framgångsrik tidningsföljetong, liksom så många andra framgångsrika romaner. I Belgravia finns också massor av hemligheter, intrigmakande och roliga birollsinnehavare - både "goda" och "onda"!

Julian Fellowes Belgravia släpptes först som en app - man kunde prenumerera på avsnitten och tillhörande extramaterial och varje kapitel slutar med en cliffhanger. Precis som en modern viktoriansk följetong! Givetvis är romanen som gjord för att bli film, eller ännu hellre TV-serie, där varje kapitel, varje avsnitt, är packat med hemligheter och lögner och varje avsnitt slutar precis när man absolut inte vill att det ska ta slut.

Men. Handlingen i Belgravia är ju mycket mer up-to-date och i sync med vår tid än en Charles Dickens roman - och Belgravia är även mer up-to-date med sin viktorianska samtid! För fallna kvinnor i Charles Dickens värld fanns det bara en utväg: begå självmord. Charles Dickens egen älskarinna brydde sig inte om "rådet" i hans romaner och hon gifte sig lyckligt med en tio år yngre man, efter att hon gjort slut med Dickens. Men sådana lyckliga slut fanns inte för kvinnor i Dickens "moraliska historier".

Tur i kärlek - ett intrikat spel!

En av de bästa karaktärerna i romanen Belgravia är Susan Trenchard, som är trött på sin tråkige make och hon bestämmer sig för att ha en affär. Vad som än händer har Susan full koll, både på mannen och älskaren, och när saker inte går som hon vill spelar hon snabbt ut de kort hon har på hand, även om de inte är de bästa.

Hon är inte intresserad av Charles Dickens moralen "fallen kvinna begår självmord". Hon är en tuff dam med skinn på näsan, redo att skapa sitt eget öde, och på så sätt påminner hon mer om Becky Sharp i Vanity Fair. Livet är inte rättvist - men man får göra det bästa av sin situation och göra allt för att överleva.

Kvinnorna i Belgravia är överlag intelligenta och företagsamma, och de har bättre och mer slagfärdiga repliker än männen.

Liksom i Downton Abbey så är Belgravia inte en historia med en huvudperson, här finns många intressanta karaktärer och om någon har huvudrollen så är det hela området. Belgravia är än idag ett av världens finaste, rikaste och mest fashionabla områden. Här ligger massor av ambassader. Flera kända modehus har sina flaggskeppsbutiker i Belgravia. Och så finns ju de överdådiga bostäderna, som är som specialdesignade för att ha pampiga fester.

Belgravia - en blandad värld

Skillnaden mot Downton Abbey är att Downton Abbey är ett gammalt hus, som gått i arv i generationer, området Belgravia är fullt av splitternya hus. Ja, på den tiden var de splitternya, de började byggas på 1820-talet. Det innebär att entrébiljetten för att komma in i Belgravias eftertraktade cirkel inte är en ärvd position, man kan köpa sig in.

Två familjer står i centrum, Bellasis och Trenchard. Familjen Bellasis är en del av den mest anrika aristokratin. Deras förfäder var med om korstågen. Alla korstågen.

Familjen Trenchards förfäder var knegare av lägsta rang och generation efter generation har de arbetat sig upp, bit för bit. James Trenchard är nu en av Londons förmögnaste män. Hans fru Anne Trenchard började sin karriär som skollärare. Nu bor de i samma område som grevar och grevinnor, hertigar och hertiginnor. Belgravia är en mobil värld där folk kan ta sig uppåt och framåt med rätt ambitioner.

Lady Maria Gray står i valet och kvalet mellan en vanlig kille som sysslar med handel (bomullsimport) och en man som ska ärva en titel. Hon föredrar den förre, som är smart och driftig. Hon vill ha ett liv med resor och äventyr.

Framåtanda, nya uppfinningar och optimism

Julian Fellowes kan det där med historia, alla detaljer är så levande och korrekt skildrade, det känns som om man är på plats bland de här människorna, man känner hur "modernt" allt är, man känner framåtandan, optimismen ... Vad spännande det är med de nya uppfinningarna, som järnvägen och det lilla frimärket! Aldrig förr har det gått så snabbt att resa och så snabbt att korrespondera! Ja, vi känner igen en del av den entusiasmen även idag. Fast nu för tiden gäller det snabbare flygplan och nya sätt att kommunicera via Internet.

Men hela äventyret i romanen börjar egentligen långt innan Belgravia byggs, kvällen innan slaget vid Waterloo, år 1815. Vi befinner oss på hertiginnan av Richmonds numera legendariska bal, där två familjers liv sammanflätas och förändras för alltid.

De personer som man tror kommer att bli romanens huvudpersoner dör i slutet av kapitel ett, respektive mellan kapitel ett och kapitel två - off stage så att säga, precis som i en gammal grekisk tragedi. Det där är en stor läsarchock, men snart får man nya huvudpersoner att följa.

Relationer, ambitioner, romanser och affärsallianser blomstrar ... Liksom intrigerna i de vackra salongerna.

Julian Fellowes besitter en sällsynt fängslande berättarförmåga!

Historien har flera oväntade vändningar och man ska aldrig underskatta de små birollernas betydelse!

 

 

Belinda Graham

 

Ur arkivet

view_module reorder

Den osynliga staden

Att skriva om Italien är inte lätt. Egentligen skrämmer hela tanken mig. Det finns så mycket redan observerat. Jag kan bara skriva: jag mötte människor. Ryanair är fantastiskt men alla de ...

Av: Mirva Huusko | Resereportage | 27 oktober, 2012

Kunglig glans på Åmells

Bland alla utsökta föremål i Åmells konsthandel på Birger Jarlsgatan i Stockholm väljer jag att skriva om tre ganska små tavlor, närmare bestämt 33 x 22,5 cm, av Mathias Hradh ...

Av: Birgitta Milits | Essäer om konst | 17 april, 2010

Abdel-Qader Yassine

Om Albert Einstein hade invandrat till Sverige!

För tre månader sedan var jag i Malmö, Sveriges mest mångkulturella stad, för att föreläsa. I Malmö har över 40 procent av invånarna sina rötter i ett annat land. När ...

Av: Abdel-Qader Yassine | Gästkrönikör | 16 december, 2017

Leonard Cohen

So Long, Leonard, and Thank You For the…

“I forget to pray for the angels …. and then the angels forget to pray for us.” (So Long, Marianne, 1967) “If you are the dealer I’m out of the game ...

Av: Dr Jytte Holmqvist | Gästkrönikör | 13 november, 2016

Illustratör: Signe Collmo

Duva med olivkvist – en fredssymbol

Fredsduvan med olivkvisten i munnen är en av våra mest kära symboler. Men varifrån kommer den egentligen?

Av: Birgitta Milits | Gästkrönikör | 08 juli, 2015

Elegi över farsan

Det vilar en svart regnbåge över Bredasten. Det är uppbrott i luften. Där, i det vita timmerhuset utmed nässelhavet och den vilda, stormbitna tallskogen, dog farsan. Han blev sjuttioett år ...

Av: Stefan Whilde | Stefan Whilde | 01 januari, 2012

Watson and the Shark (1778) av John Singleton Copley

En död haj är inte konst

Konsthistorien svämmar inte direkt över av hajmotiv. Men de finns, och då med en ganska dramatisk, symbolisk innebörd. I populärkulturens blockbusterfilmer har hajen spelat en tydlig roll, men bilden av ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 28 februari, 2015

f

"Att skriva är inte ett yrke utan ett kall av nedstämdhet." Georges…

Georges Simenon var trots sin föregivna enkelhet och 'olitterära' stil i sitt skrivande ändå mycket beundrad av mer finlitterärt sedda författarkollegor. Detta oberoende av att hans Maigretdeckare gick ut i ...

Av: Benny Holmberg | Litteraturens porträtt | 14 december, 2014

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.