Lee Israel

Bluff och bedrägeri - Noel Cowards brev och Hitlers dagböcker

När en samling brev av den slagfärdige Noel Coward gavs ut för åtta år sedan hade ett par katter smugit sig in bland alla hermelinerna, fast det fick man inte ...

Av: Ivo Holmqvist | 05 mars, 2015
Essäer om samhället

Det sceniska rummet. Ett sommarminne

Artikelserien Sceniska rum undersöker de sceniska rummen i vår verklighet, vår icke-verklighet och allt däremellan. Serien försöker ge oss nya perspektiv på vad dessa sceniska rum är, vad de innebär och var de finns. Genom undersökningen försöker vi förstå förutstättningarna för deras existens ...

Av: Anna Nyman | 27 augusti, 2012
Reportage om scenkonst

Shakuntala  är dotter till Vishvamitra och Menaka  och förekommer  i Mahabharata

Fyra hinduiska böner på svenska

Grekiska tragedier och komedier iscensätts då och då på svenska teatrar, men jag kan inte påminna mig att jag någonsin hört talas om att indiska sanskritskådespel satts upp hos oss ...

Av: Bertil Falk | 18 maj, 2017
Essäer om litteratur & böcker

Marsianer, muslimer, moskéer

Har marsianer, muslimer och moskéer någonting gemensamt? Ja, en liten stad utanför London vid namn Woking. I science fictionromanen Världarnas krig av H G Wells invaderar marsianerna jorden. Den första ...

Av: Mohamed Omar | 24 januari, 2013
Essäer

Svetlana Aleksijevitj

Litteratur: Svetlana Aleksijevitj, Sara Danius, Olga Sedakova, Julija Tjernjavskaja - Dialoger med Svetlana Aleksijevitj



”...det värsta var att gå omkring i herrkalsonger under hela kriget”

Svetlana Aleksijevitj, Sara Danius, Olga Sedakova, Julija Tjernjavskaja

Dialoger med Svetlana Aleksijevitj

Redaktion & översättning Johan Öberg&Kajsa Öberg Lindsten

Ersatz

 

En dialogbok som i sin vittförgrenade helhet ger en spännande och mångfacetterad karta av vägvinnande ingångar till Svetlana Aleksijevitjs litterära verk.




Det som drabbar särskilt i denna textdialogsamling är Svetlana Aleksijevitjs efterord. Hon talar om kriget och om döden. Och hon berättar bland annat att hon vill tala om läxor hon lärt sig under den långa resan.
Svetlana Aleksijevitj

Svetlana Aleksijevitj

Det som drabbar särskilt i denna textdialogsamling är Svetlana Aleksijevitjs efterord. Hon talar om kriget och om döden. Och hon berättar bland annat att hon vill tala om läxor hon lärt sig under den långa resan.

”Den första läxan... Jag var ännu mycket ung och hade nyss börjat med det här arbetet (journalistens, BH:s anm), och jag försökte göra mig av med den sovjetiska journalist som satt inne i mig,/.../en av kvinnorna i min bok. hon hade en mycket intressant historia och jag frågade: Vad var det allra hemskaste under kriget?...hon tittade på mig.../.../...Och så sade hon: ”Du tror att jag skall säga att det är hemskt att dö...Men det är fel, vi var sådana människor som inte var rädda för att dö. Nej, det allra värsta var att gå omkring i herrkalsonger under hela kriget!”

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Sara Danius diskuterar i Aleksijevitj och litteraturen: ”För att förstå Aleksijevitj- jag tänker på den väldiga kraften hos hennes författarskap- måste man inse att hon inte är ute efter att beskriva ett historiskt händelseförlopp/.../...hennes projekt är att beskriva den mänskliga själen”

Julia Tjernjavskaja har en text om Aleksijevitj och den villrådiga människan: ” Svetlana Aleksijevitj samlar in vår mångstämmighet, våra stigar som förgrenar sig, våra 'små sanningar' som ibland skyr varandra som pesten...”

Och Olga Sedakova går in i problematiken kring Aleksijevitjs tigande och människans ensamhet” ”Den journalistik dit Aleksijevitj hänvisas har inte och bör inte ha någon (sådan)( BH:s parentes) bild av helhet i sig. Helheten är konstnärens sak, konstnären som inte 'informerar', utan som 'performerar' sin läsare.”

Och som sagts inledningsvis står Svetlana Aleksijevitjs efterord i den intressanta mitten av texterna och griper tag.

Denna dialogbok som helhet ger en mycket spännande och mångfacetterad karta av ingångar till Nobelpristagaren Svetlana Aleksijevitjs omfångsrika verk. Ett tillskott i bokhyllan att verkligen rekommendera för varje läsare som önskar ta sig in ytterligare i denna vittförgrenade författares rika produktion.

Ersatz skriver i anslutning till presentationen av denna dialogbok:

”I början av maj 2016 hölls ett seminarium i Jonsered, Göteborg. I centrum för samtalen och föredragen stod 2015 års Nobelpristagare i litteratur, Svetlana Aleksijevitj, som berättade om sitt eget skrivande och kommenterade de övriga deltagarnas inlägg. Resultatet blev denna dialog.”

Och som lockande ingång kan ett avslutande citat om sitt skrivande från Svetlana Aleksijevitjs slutord ge tjänlig läslust:

”Därför finns det i den här genren inte heller några exakta gränser, som till exempel en roman eller en dikt. Allt lever ännu. Allt rör sig. Och det sorgliga är förstås att ju längre man lever, desto fler frågor ställer man sig”

Sara Danius är litteraturvetare och ständig sekreterare i Svenska Akademin. Olga Sedakova är en av Rysslands mest framstående poeter och god vän till Svetlana Aleksijevitj. Julija Tjernjavskaja är professor i litteraturvetenskap och god vän till Svetlana Aleksijevitj, samt en av de otaliga personer som blivit intervjuade i böckerna.

Och Svetlana Aleksijevitj, föremålet, subjektet eller objektet i denna dialogbok är om det händelsevis undgått någon läsare 2015-års Nobelpristagare i litteratur.

 

 

Benny Holmberg

 

Ur arkivet

view_module reorder

Barnens bokmässa 2011

Tårtkalas, vara med och lösa deckarfall och skapa en egen bilderbok var bara några av de aktiviteter som Bokmässan erbjöd för de små i år. På Barnens Torg inne på bokmässan ...

Av: Malin Roca Ahlgren | Kulturreportage | 28 september, 2011

Meg Rosoff, årets ALMA-pristagare. Foto Belinda Graham.

Möte med Meg Rosoff - årets ALMA-pristagare

- Jag var väldigt olycklig som tonåring! berättar Meg Rosoff. Idag är hon framgångsrik och kritikerhyllad författare och hennes böcker är högt älskade av barn och tonåringar över ...

Av: Belinda Graham | Litteraturens porträtt | 28 november, 2016

Drömmen är tingets isolering

Spiegel: noch nie hat man wissend beschrieben, was ihr in euerem Wesen seid. (Rilke)

Av: Gilda Melodia | Gilda Melodia | 10 maj, 2017

I huvudet på Lidija Praizović

1. Jag får ett samtal från min syster. Hon har läst nya Filter, intresserar sig inte för litteratur direkt men har snappat upp en beef som intresserar henne: Lidija Praizović intervjuas ...

Av: Tove Folkesson | Kulturreportage | 12 november, 2012

De tre nornorna. Målning av den danske konstnären J L Lund.

Ödets gudinnor och människans öde

Du har ännu inte tagit avsked, sagt upp dig, lämnat in din avskedsansökan, skrivit ditt testamente. Det kan naturligtvis kännas som en befrielse att sätta punkt och glömma det som ...

Av: Percival | Essäer om litteratur & böcker | 15 april, 2016

Svensk sf-lyrik

En sida av svensk science fiction, som ägnats mycket liten uppmärksamhet är lyriken. Det har skrivits en hel del lyrik, både episk och poetisk, inom den svenska fandomrörelsen, men texterna ...

Av: Bertil Falk | Essäer om litteratur & böcker | 05 september, 2012

Det regnar DVD-boxar i USA

Senast jag var i USA hälsade jag på vänner som bor i ett av dessa överdådiga villaområden. Stora, vräkiga och liksom ointagliga hus med pool och minst sexton-sjutton rum. Villaområdet ...

Av: Crister Enander | Crister Enander | 10 augusti, 2011

Sonic Boom: "Jag har verkligen ett bra jobb"

Pete "Sonic Boom" Kember är ett fenomen och en engelsk nationalklenod. Från begynnelsen i legendariska psych-drone-rockbandet Spacemen 3 i mitten av 80-talet och framöver via egna bandet Spectrum och sidoprojekt ...

Av: Carl Abrahamsson | Musikens porträtt | 28 oktober, 2010

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.