Filosofisk etikk i urbaniseringens tidsalder

Innledning Filosofisk etikk er klargjøring av hva for grunnleggende prinsipper som gjelder for det som er om rett og galt, godt og ondt. Ett eksempel på hva som menes med det ...

Av: Thor Olav Olsen | 29 januari, 2014
Agora - filosofiska essäer

Plurale perspektiv i filosofi, poesi og vitenskap

Innledning Filosofi er ikke bare om mange forskjellige saksforhold, slik at en kan snakke om matematisk filosofi vs. eksistensfilosofi, politisk filosofi vs sosialfilosofi, historiefilosofi vs. filosofihistorie, for eksempel. At det gis ...

Av: Thor Olav Olsen | 21 augusti, 2012
Agora - filosofiska essäer

Brott och Straff 2 Testamentets anda - bouppteckningens materia

Släktingarna kröp omkring som likmaskar och karvade på den avlidnas efterlämnade bråte. Konfrontationer kring varje tings nominella eller påstådda affektionsvärde i arvegodset stegrade den febriga temperaturen. Gamla komposter av osämja ...

Av: Benny Holmberg | 31 oktober, 2009
Essäer om konst

Ezra Pound Canto LXXXI

Zeus lies in Ceres' bosom Taishan is attended of loves under Cythera, before sunrise and he said: "Hay aquí mucho catolicismo--(sounded catolithismo) y muy poco reliHión" and he said: "Yo creo que los reyes desaparecen" (Kings will ...

Av: Ezra Pound | 12 juli, 2010
Utopiska geografier

Johannes Heldén

Litteratur: Johannes Heldén - Takträdgårdar



Fragment och skärvor

Johannes Heldén

Takträdgårdar

OEI editör

 

I midsommar besökte jag ett hus utanför Köpenhamn med en magnifik takträdgård med gröna tak med en mängd mossor och sedumarter, dessutom kunde jag bestämma sex växter, som fanns där - tuvrör, rölleka, jättenattljus, backsippa, blodnäva och krypflox




I denna poetiska guidetur, finns både vindar, duggregn, regnmoln och dimmor som beter sig som tidigare, de faller ner över ängarna och de lättar, under dem finns den vanliga verkligheten.
Johannes Heldén

Johannes Heldén

Fullt så prunkande är det inte i Johannes Heldéns nya diktsamling, som är hans trettonde diktbok, det är en ljudartefakt från 2037, till boken hör fyra ljudfiler, fältinspelningar, som kan laddas ner. Det är inspelat, dechiffrerat och nedtecknat av Johannes Heldén.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Den övergripande bilden ska teckna ett landskap efter en katastrof, ett reningsbad, blottlägga de rester, som finns kvar och se hur dessa skärvor förhåller sig till en tidigare helhet. Ett utforskningsarbete, en rekonstruktion. I detta går det inte att tala om en exakthet eller en precision, det är mera grova mått, skattningar och en form av arkeologi.

I denna poetiska guidetur, finns både vindar, duggregn, regnmoln och dimmor som beter sig som tidigare, de faller ner över ängarna och de lättar, under dem finns den vanliga verkligheten.

Det pålitliga ljuset finns kvar och avtryck av liv, det går att fastställa med stor säkerhet, detta liksom skiftningar från dag till natt och skiftningar i årstider, från augustis skärpa i ljuset till rönnens veckor om hösten.

I det askgrå dikthäftet om runt femtio sidor, är det ändå en stämning av förfall och dystopi, som skrivs fram, det förefaller kusligt nära i tiden, i varje fall känns det inte långt borta, många ord berör och allra mest berör det ordlösa, mellanrummet, det som inte kan skrivas ner, utan stannar vid antaganden och tankar om förmodanden.

Skärvor och fragment av liv förefaller bara omskakade, men oskadade;

” mossträdgård molnfronten ovanför motorvägen

fladdermössen har flyttat in i båthuset

 

vågsvall radions brus

för att känna sig mindre ensam

 

om natten fåglarnas varningsrop det som passerar

knappt existerande”

 

Johannes Heldén är poet, konstnär och musiker.

 

 

 

Bo Bjelvehammar

 

Ur arkivet

view_module reorder

Den osynliga staden

Att skriva om Italien är inte lätt. Egentligen skrämmer hela tanken mig. Det finns så mycket redan observerat. Jag kan bara skriva: jag mötte människor. Ryanair är fantastiskt men alla de ...

Av: Mirva Huusko | Resereportage | 27 oktober, 2012

Kunglig glans på Åmells

Bland alla utsökta föremål i Åmells konsthandel på Birger Jarlsgatan i Stockholm väljer jag att skriva om tre ganska små tavlor, närmare bestämt 33 x 22,5 cm, av Mathias Hradh ...

Av: Birgitta Milits | Essäer om konst | 17 april, 2010

Abdel-Qader Yassine

Om Albert Einstein hade invandrat till Sverige!

För tre månader sedan var jag i Malmö, Sveriges mest mångkulturella stad, för att föreläsa. I Malmö har över 40 procent av invånarna sina rötter i ett annat land. När ...

Av: Abdel-Qader Yassine | Gästkrönikör | 16 december, 2017

Leonard Cohen

So Long, Leonard, and Thank You For the…

“I forget to pray for the angels …. and then the angels forget to pray for us.” (So Long, Marianne, 1967) “If you are the dealer I’m out of the game ...

Av: Dr Jytte Holmqvist | Gästkrönikör | 13 november, 2016

Illustratör: Signe Collmo

Duva med olivkvist – en fredssymbol

Fredsduvan med olivkvisten i munnen är en av våra mest kära symboler. Men varifrån kommer den egentligen?

Av: Birgitta Milits | Gästkrönikör | 08 juli, 2015

Elegi över farsan

Det vilar en svart regnbåge över Bredasten. Det är uppbrott i luften. Där, i det vita timmerhuset utmed nässelhavet och den vilda, stormbitna tallskogen, dog farsan. Han blev sjuttioett år ...

Av: Stefan Whilde | Stefan Whilde | 01 januari, 2012

Watson and the Shark (1778) av John Singleton Copley

En död haj är inte konst

Konsthistorien svämmar inte direkt över av hajmotiv. Men de finns, och då med en ganska dramatisk, symbolisk innebörd. I populärkulturens blockbusterfilmer har hajen spelat en tydlig roll, men bilden av ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 28 februari, 2015

f

"Att skriva är inte ett yrke utan ett kall av nedstämdhet." Georges…

Georges Simenon var trots sin föregivna enkelhet och 'olitterära' stil i sitt skrivande ändå mycket beundrad av mer finlitterärt sedda författarkollegor. Detta oberoende av att hans Maigretdeckare gick ut i ...

Av: Benny Holmberg | Litteraturens porträtt | 14 december, 2014

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.