Filosofisk etikk i urbaniseringens tidsalder

Innledning Filosofisk etikk er klargjøring av hva for grunnleggende prinsipper som gjelder for det som er om rett og galt, godt og ondt. Ett eksempel på hva som menes med det ...

Av: Thor Olav Olsen | 29 januari, 2014
Agora - filosofiska essäer

Plurale perspektiv i filosofi, poesi og vitenskap

Innledning Filosofi er ikke bare om mange forskjellige saksforhold, slik at en kan snakke om matematisk filosofi vs. eksistensfilosofi, politisk filosofi vs sosialfilosofi, historiefilosofi vs. filosofihistorie, for eksempel. At det gis ...

Av: Thor Olav Olsen | 21 augusti, 2012
Agora - filosofiska essäer

Brott och Straff 2 Testamentets anda - bouppteckningens materia

Släktingarna kröp omkring som likmaskar och karvade på den avlidnas efterlämnade bråte. Konfrontationer kring varje tings nominella eller påstådda affektionsvärde i arvegodset stegrade den febriga temperaturen. Gamla komposter av osämja ...

Av: Benny Holmberg | 31 oktober, 2009
Essäer om konst

Ezra Pound Canto LXXXI

Zeus lies in Ceres' bosom Taishan is attended of loves under Cythera, before sunrise and he said: "Hay aquí mucho catolicismo--(sounded catolithismo) y muy poco reliHión" and he said: "Yo creo que los reyes desaparecen" (Kings will ...

Av: Ezra Pound | 12 juli, 2010
Utopiska geografier

Sven-Erik Forslin

Litteratur: Sven-Erik Forslin- Räfst



Det absoluta livet

Sven-Erik Forslin
Räfst
Visto Förlag 

Sven-Erik Forslin, som är född 1935 i Källsjö i Hälsingland, har sedan 90-talet givit ut en mängd med diktsamlingar och romaner. Räfst är hans senaste diktsamling där hans tydliga och starkt civilisationskritiska hållning går igen.

 

 

Vem tycker inte att det finns andra värden i livet än pengar? Vem vet inte att vi bara har en jord? Nog för att detta kan tjäna oss som kärnfulla påminnelser då och då, men Forslin behandlar det som om han just upptäckt det hittills dolda och slutgiltiga svaret som ska befria både oss och naturen från allt som är fel med det mänskliga samhället.
Sven-Erik Forslin

Sven-Erik Forslin

Forslin är i sin allra tydligaste bemärkelse en idealist. Han säger sig själv skriva för att larma om vår dödliga livsstil. Forslin ser både ett moraliskt och fysiskt sår i världen i form av girighet, överkonsumtion, utsugning, överrationalisering och kapitalism, och kring denna problematik kretsar samlingen Räfst.

Forslin vill med diktsamlingen Räfst också lyfta fram och uppgradera det absoluta livet som högsta prioritet i den annars på många sätt stressiga och våldsamt destruktiva och penninghungriga moderna omvärld som omger oss. Någon särskild praktiker med svar på praktisk bot mot denna vår dödliga livsstil visar Forslin inte prov på att vara.

Detta med att vara praktiker ska man så klart heller inte avkräva av en poet att vara, det vore ett rent förmätet misstag, men de många fina idealistiska orden, som här återkommande skrivs på rim, i Räfst ter sig ofta allmänt hållna och rent intetsägande. I Räfst är det nämligen många vidöppna dörrar som sparkas upp, typ det finns andra värden än pengar i livet och vi har bara en jord.

Vem tycker inte att det finns andra värden i livet än pengar? Vem vet inte att vi bara har en jord? Nog för att detta kan tjäna oss som kärnfulla påminnelser då och då, men Forslin behandlar det som om han just upptäckt det hittills dolda och slutgiltiga svaret som ska befria både oss och naturen från allt som är fel med det mänskliga samhället.

Som mest lyckat blir Forslins diktning när han får ihop metaforerna och genom dem lämnar utrymme för mer mystifierande, även om det som oftast också genomgående vill vara ytterst moraliserande till sin karaktär. Här är ett fint exempel, även om ordet ”bankbok” i dag kan te sig som utdaterat, som man kan beskriva vara närmast Tranströmerskt:

vad göra med oron för Jorden

som växer likt brinnande granbarr på baksidan

av bankboken?

 

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

 

 

Tommy Gunnarsson

 

Ur arkivet

view_module reorder

Den osynliga staden

Att skriva om Italien är inte lätt. Egentligen skrämmer hela tanken mig. Det finns så mycket redan observerat. Jag kan bara skriva: jag mötte människor. Ryanair är fantastiskt men alla de ...

Av: Mirva Huusko | Resereportage | 27 oktober, 2012

Kunglig glans på Åmells

Bland alla utsökta föremål i Åmells konsthandel på Birger Jarlsgatan i Stockholm väljer jag att skriva om tre ganska små tavlor, närmare bestämt 33 x 22,5 cm, av Mathias Hradh ...

Av: Birgitta Milits | Essäer om konst | 17 april, 2010

Abdel-Qader Yassine

Om Albert Einstein hade invandrat till Sverige!

För tre månader sedan var jag i Malmö, Sveriges mest mångkulturella stad, för att föreläsa. I Malmö har över 40 procent av invånarna sina rötter i ett annat land. När ...

Av: Abdel-Qader Yassine | Gästkrönikör | 16 december, 2017

Leonard Cohen

So Long, Leonard, and Thank You For the…

“I forget to pray for the angels …. and then the angels forget to pray for us.” (So Long, Marianne, 1967) “If you are the dealer I’m out of the game ...

Av: Dr Jytte Holmqvist | Gästkrönikör | 13 november, 2016

Illustratör: Signe Collmo

Duva med olivkvist – en fredssymbol

Fredsduvan med olivkvisten i munnen är en av våra mest kära symboler. Men varifrån kommer den egentligen?

Av: Birgitta Milits | Gästkrönikör | 08 juli, 2015

Elegi över farsan

Det vilar en svart regnbåge över Bredasten. Det är uppbrott i luften. Där, i det vita timmerhuset utmed nässelhavet och den vilda, stormbitna tallskogen, dog farsan. Han blev sjuttioett år ...

Av: Stefan Whilde | Stefan Whilde | 01 januari, 2012

Watson and the Shark (1778) av John Singleton Copley

En död haj är inte konst

Konsthistorien svämmar inte direkt över av hajmotiv. Men de finns, och då med en ganska dramatisk, symbolisk innebörd. I populärkulturens blockbusterfilmer har hajen spelat en tydlig roll, men bilden av ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 28 februari, 2015

f

"Att skriva är inte ett yrke utan ett kall av nedstämdhet." Georges…

Georges Simenon var trots sin föregivna enkelhet och 'olitterära' stil i sitt skrivande ändå mycket beundrad av mer finlitterärt sedda författarkollegor. Detta oberoende av att hans Maigretdeckare gick ut i ...

Av: Benny Holmberg | Litteraturens porträtt | 14 december, 2014

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts