Europa och den monumentala väggen – Del 1

Det finns en gemensam tradition vad gäller det europeiska väggmåleriet i den mån att länder har influerat varandra, och detta möjliggör att man kan diskutera fenomenet ur en bred och ...

Av: Allan Persson | 12 januari, 2013
Essäer om konst

Fragment av surrogatpyret III

Fragment av surrogatpyret III Vi satt i biln vid Kusmarkstjyrkan å stirra på den upplysta tuppjäveln på krönet av va Nitschä kalla den ekumeniska synagogan.     – De där, pyret, va ursprungligen ingen ...

Av: Nikanor Teratologen | 16 oktober, 2007
Teratologisk sondering

Brott och straff 5 Mordets estetik- strafflagens retorik

Sommartidens intåg medförde varje år en ny spektakulär mördare, presenterad mellan årstidens första mördarsnigel och en hotande asiatisk dödsinfluensa, eller om denne kom insprängd mellan den galna kosjukans efterdyningar och ...

Av: Benny Holmberg | 26 november, 2009
Essäer om konst

Unterwegs zur Musik. Om Anton Webern

Anton Webern var den mest radikala bland Schönbergs lärjungar och en portalfigur för alla musikpionjärer under andra hälften av nittonhundratalet. Teoretiker av en integral serialism och, framför allt, grundaren av ett ...

Av: Guido Zeccola | 06 november, 2013
Musikens porträtt

Litteratur: Göran Lager - Taxi 1251 – överhörda baksätesberättelser



Den hjältemodiga taxichauffören

Göran Lager
Taxi 1251 – överhörda baksätesberättelser

Mormor

 

Rubriken på denna recension är mitt förslag på titel på denna bok. Man kan knappast anklaga författaren för en boks missvisande titel, då de sällan ligger bakom den, men ”överhörda baksätesberättelser” är en titel som bara i viss utsträckning beskriver innehållet i denna bok.




Kvinnorna blir mer och mer ödmjuka ju längre fram i samtalet de kommer och de inser att de blir körda av en man med ett mer imponerande kontaktnät än de själva har och förundras över hur en taxichaufför har råd att äta på en så dyr krog.

 

Författaren berättar historier ur sitt liv som taxichaufför – grundhistorien känner vi igen – när en intellektuell och bildad man börjar knega på en arbetsplats där akademisk utbildning eller författarambitioner inte är meriterande. Men vad som skiljer exempelvis Kristian Lundbergs Yarden från denna bok, är hur Lundberg lyckas förmedla ett klassperspektiv och belysa orättvisorna i samhället, medan författaren till Taxi 1251 mest verkar upptagen med att framställa sig själv i så god dager som möjligt.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Den här taxichauffören räddar en självmordsbenägen kvinna, en rånad ung pojke, får autistiska barn att prata och bryta invanda mönster, tar hand om en höggravid kvinna vars partner är handlingsförlamad, väcker en försenad flygresenär, får dricks av gamla damer som aldrig ger dricks och klarar sig ur allehanda knipor genom att säga smarta saker eller köra väldigt bra. Trots sin inte alltför långa karriär som taxichaufför är Lager chauffören som alltid vaknar snabbt ur sin powernap för att ta en körning, som hittar överallt och som kan hantera alla typer av människor. Den enda berättelsen som visar på ett misstag är när han enträget försöker prata engelska med ett dövt par, men det framställs mest som lite dråpligt, inte som att paret kan ha tagit illa upp, när de nu i förväg faktiskt sett till att taxichauffören blivit informerade om att de var döva.

Lagers bok saknar inte helt klassperspektiv och den berättelse som tydligast gestaltar det är en där han kör två unga kvinnor till en känd och mycket dyr krog i Stockholm. Kvinnorna beter sig ganska högdraget gentemot honom och gör tydligt att de anser sig vara finare än vad han är, en situation jag inbillar mig inte är helt ovanlig att uppleva som taxichaufför, kanske i synnerhet i Stockholm. Författaren bestämmer sig för att platta till dem ordentligt och börjar berätta om krogen de ska åka, till, en krog han råkar ha gjort en del skrivjobb till och som han besökt ett otal gånger.

Kvinnorna blir mer och mer ödmjuka ju längre fram i samtalet de kommer och de inser att de blir körda av en man med ett mer imponerande kontaktnät än de själva har och förundras över hur en taxichaufför har råd att äta på en så dyr krog. Det tråkiga med denna berättelse är att den bara utmynnar i att Göran Lager åter igen hävdar sig själv. Han är inte en ”riktig” taxichaufför, med de vanliga attributen, utan någon som bara är tillfälligt förklädd. Lages kollegor lyser med sin frånvaro i denna bok och dyker de upp är det nästan uteslutande i dålig dager de framställs – de är rasister, slarviga eller så lurar de sina kunder. Det finns alltså egentligen inget utrymme att tolka det som om Göran Lager tar taxichaufförernas parti, utan snarare gör det väldigt tydligt att han står över gemene taxichaffis.

En av de bättre berättelserna är den om en äldre dam som ofta tar taxi hem från sina väninnor sent om nätterna – en unik och intressant människa skildrad på ett inkännande vis, precis som jag tänker att det ska vara i en bok som fokuserar på möten med människor. I övrigt är dock boken är ganska tröttsam – några få berättelser är faktiskt överhörda baksätesberättelser eller berättelser där chauffören tar en mer tillbakadragen och betraktande position – men de flesta utgår från ett självhävdelseperspektiv och tappar den litterära kvaliteten någonstans på vägen.  

 

Sofie Niemi

 

Ur arkivet

view_module reorder

Könsbestämda ord

Härmed anmäler jag påbudet att ordet kvinniska skall ersätta ordet människa. Möjligen är ordet kvinniska inte direkt könsneutralt, men det kommer att mildra den tyranni med vilken millionårigt manligt språkbruk ...

Av: Vladimir Oravsky | Gästkrönikör | 09 november, 2013

Bali: mystik, andlighet och exotism

Kan en liten ö mitt i oceanen dölja mer än det uppenbara paradisiska trädgårdslandskapet med prunkande grönska, cikador, hibiskusblommor och fjärilar stora som småfåglar? Jag gav mig av, från Paris till ...

Av: Anne Edelstam | Resereportage | 02 juli, 2010

Robotens sporadiska dans tillbaka mot framtiden

Moderna museets konstår 2014 i Stockholm inleds med utställningen ”Dansmaskiner – från Léger till Kraftwerk”, som visas 22 januari - 27 april 2014. Vid sekelskiftet 1800/1900 hade moderniseringen av västvärlden inletts ...

Av: Carsten Lindström | Essäer om konst | 31 januari, 2014

Magnus Göransson

Idioten parkerar sin bil

Inget utökat forskningsstöd till den idiot som misslyckas med att parkera sin bil.

Av: Magnus Göransson | Gästkrönikör | 16 april, 2016

Mellan högtryck och lågtryck

Lund. Högtryck och försommarvärme. Under pingsthelgen blommade i de prunkande parkerna hägg och syren. Genom Lundagård strömmade ett antal svartklädda personer i höga hattar. Det hade blivit dags för promovering ...

Av: Anna Nyman | Reportage om scenkonst | 02 juni, 2012

Surya or the Sun God, Konark Foto Raveesh Vyas

Surya. En kvinna i solen och hennes skugga

Ett förlag i Bombay har givit ut indiska legender, sagor och mytologi i tunna häften med enkla bilder och lättillgänglig engelsk text. Jag fann denna berättelse bland annat, till hälften ...

Av: Annakarin Svedberg | Essäer om religionen | 24 mars, 2017

Humanismens historia

Illustration: Joakim Ceder Humanismen och den kristna etiken lyfts ofta fram som grunden för det västerländska samhället. Religionshistorikern Christer Hedin ser närmare på dessa traditioner och deras betydelse för dagens samhälle.I ...

Av: Christer Hedin | Essäer om religionen | 08 januari, 2011

Domenico Losurdo - samtidsintellektuell kritiker i marginalen

Europeiska intellektuella med genomslag i vårt land tenderar att på ett eller annat sätt ha försänkningar i den postmoderna traditionen. Inte sällan har de sin hemvist i Frankrike. Men det ...

Av: David Brolin | Övriga porträtt | 06 december, 2010

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.