Dagbok från en filmfestival

Parker Posey och Zoe Cassavetes. Foto: Carla Hagberg   Göteborgs årliga filmfest kändes mer filmfestival än någonsin. Lite ”Alla Var Där” stämning över det hela. Kulturenreportern och festivalanhängaren Joel var på plats för att få ...

Av: Joel Carlund | 21 februari, 2008
Essäer om film

L’art éphémère eller ögonblickets poesi

L’art éphémère eller ögonblickets poesi Ugglan på Närkesgatan i Stockholm är ett tjusigt lokalval när förlaget och tidskriften OEI bjuder på ljudpoesi. Sammetsröda gardiner i underjorden, en lätt mögeldoft – ...

Av: Ida Westin | 01 februari, 2007
Konstens porträtt

Danska deckare på frammarch

Gretelise Holm, Elsebeth Egholm och Sara Blædel är de främsta inom den nya kvinnliga deckarvågen i Danmark. Inget nytt från Gretelise Holm, min personliga favorit, men Elsebeth Egholm och Sara ...

Av: Bengt Eriksson | 01 augusti, 2009
Kulturreportage

En självplågare

Müritz, juli 1923: Franz sitter i den höga korgstolen och lyssnar på Östersjöns vågbrus. Skuggan från solskyddet räddar honom från att bli alldeles brunbränd. Han har rest hit, till Pension Glückauf ...

Av: Jonas Wessel | 12 augusti, 2012
Övriga porträtt

Dodie Bellamy

Litteratur: Dodie Bellamy - Uppklittat



”Min fittdoft tänker på dig”

Dodie Bellamy

Uppklittat

Översättning: Erika Johansson

Sphinx

 

” När medeltiden uppvisade nakenhet så var det för att injaga skräck för den”
Georges Bataille. Larmes d'Eros.




I Uppklittat blandas fittor och kukar i en orgie utan slut. En pulp fiction som stundvis är också väl konstruerad. Där Bellamy utforskar den sexuella besattheten och dess konsekvenser.
Dodie Bellamy

Dodie Bellamy

Den lilla boken Uppklittat påminner mig om en brutalare version av romanen Catherine Millets sexuella liv. Om nu Uppklittat verkligen är en bok.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Uppklittat är i själva verket ett montage av flera texter (mest av William S Burroughs och Kathy Acker) som den amerikanska queerförfattaren  Dodie Bellamy kollagerar ivrigt, precis som man gör med fotogram i en film.. en kaotisk film.

Resultatet är enligt mig, inte ”roligt” eller ”komiskt” som Nina Lekander (Expressen) tycker, utan en extremt våldsam demaskering av språkets pornografi.

Det finns ingen De Sade i Uppklittat därför att det finns ingen riktig pathos och absolut det finns ingen gud.

Dodie Bellamy är en typisk representant för den experimentalistiska ”multikonsten” i San Francisco.

En out of date ”avantgardist” som anmärker, genom starka sexuella skillnader, sina politiska idéer angående pornografins ställning i gårdagens litterära klimat.

Om jag älskade dig bortom ord, skulle du då knäboja? Jag skulle inte låta dig säga ett ord till mig, jag skulle synka våra andetag, och jag skulle lägga mig ner och tigga efter din kuk, jag skulle skämmas för att lägga din under min.”

Eller

Jag såg min far bränna mitten av ön och jag måste berätta för dig att du är en hora. Jag sköt min far ner i jorden. Jag vill knulla din fitta i taket. Jag sträckte mig efter vaktens nycklar för att knulla dig igen, och det är idag. Jag vill stöta min revolver i din röv tills den vickar igenom till andra sidan, jag vill att du knullar mig bakifrån, att vi ser ut på vattnet tillsammans, stygn i min rumpa. Jag vill hålla din kuk i dess mörka. Du bultade på min jävla dörr, likte ett hjärta. Värken i mina läppar för att runda dess huvud som om jag bad, den kom nio gånger, pumpar ur min strupe och i ett adverb. ”

Dodie Bellamy, med ” Cunt-ups,” så heter boken på engelska (från 2001), blir därför en epigon av William S. Burroughs utan dock lyckas nå ”prästens” vulkaniska och sataniska intelligens.

Dodie Bellamys aleatoriska språkkonstruktion, baseras som hon själv erkänner, på Burroughs i Daniel Odiers intervjun med honom: The Job.

Vi pratar här om det sena så kallat elektroniska avantgardet hos författaren till Naked lunch och The Soft Machine. William S. Burroughs skapar den Cut up-tekniken som är en metod där en given text styckas upp (skärs, klipps eller rivs i delar) och sätts ihop igen till en ny text.

Ungefär som en viss datamusik.

Bellamy använder i Uppklittat också texter av Kathy Acker, som dog 1997  samma år som Burroughs, men Acker tillhör en annan galax jämfört med Dodie Bellamy!

Kathy Acker var en mycket intressant  författare, litteraturkritiker, pornograf och sexshowartist. Hon var starkt influerad av punkens budskap. Och hon hade hjärta och intelligens som saknas i Bellamy även om båda författare finner en relation och en ömsesidighet mellan kroppen och språket.

I Uppklittat blandas fittor och kukar i ett orgiastriskt kaos utan slut. En  pulp fiction som stundvis är också väl konstruerad. Där Bellamy utforskar den sexuella besattheten och dess konsekvenser.

Bellamys särprägel som författare utmärks främst av hennes experimentlusta, hårda och extrema sexscener i kombination med ett nyansrikt och ibland till och med ”eget” språk:

Stick din kuk i varje hål och fördjupning, förstå hur mycket jag älskar dig. Stick din kuk i min mun eftersom jag inte ännu har rivit loss mina läppar och släppt in mig i din mun, dina läppar på mina tuttar, spetsen av dig. Du har snuskig fantasi. Du har mig. Lägg din tunga under min, jag vill ha dina läppar och det är bitar av cement överallt, på din fitta på min haka... ”

Här påminner hon mig om porrbildkonstnären Tina Lugo, hon också från USA. Lugos grymma och makabra Grand Guignol, kryddat med en våldsam porr besatt av kroppar och ytor och av vad som döljer sig bakom kropparnas skal. Utan att värja sig för det brutala eller det äckliga.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gilda Melodia

 

Ur arkivet

view_module reorder

Hugo Ball

   Hugo Ball

Av: Stefan Hammarén | Essäer om litteratur & böcker | 12 oktober, 2006

Melker Garay

Förskjutningen

Melker Garay om livet som är mycket större än våra begrepp.

Av: Melker Garay | Melker Garay : Reflektioner | 24 december, 2015

Veckan från hyllan. Vecka 5, 2012

Nej, det ska inte handla om sossarnas partiledarval. Det händer annat viktigt i världen. Faktiskt viktigare. I fredags var det Förintelsens minnesdag. Den 27 januari 1945 befriades koncentrationslägret Auschwitz av sovjetiska ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 28 januari, 2012

Cecilia Nannesson som Paula och Luthando Qave som J.J Rabearivelo. Foto: Maryam Aghabarari

Tre kortoperor på Stockholmsoperan

Short Stories - tre nya svenska operor på Rotundan, Kungliga Operan.

Av: Ulf Stenberg | Essäer om musik | 25 oktober, 2016

Makt og mot-makt

Artikkelen min er om makt og mot-makt. I hvert eneste menneskesamfunn er makt og mot – makt to grunnleggende fenomen, skjønt hvilke institusjoner, grupper av individ og enkeltindivid som har ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 05 oktober, 2013

Omar Mateen

Terrorattackerna kommer inte från ingenstans

Masskjutningen på en gayklubb i Orlando, Florida, är den senaste i en serie jihadistiska terrorattacker som har drabbat USA den senaste tiden. Den 3 maj 2015 gick två jihadister, Nadir ...

Av: Mohamed Omar | Kulturreportage | 22 juni, 2016

Erotisk krönika V – bittra safter rinna i trosorna.

Uppmaning. Fordrande. Dina ögon ser åt annat håll, jag känner blicken sticka. Speglar död i mina pupiller. Vidgade. Utan skydd släpps allt ljus in. Ögonbottnen kastar tillbaka, så bländas du ...

Av: Karin Eng | Gästkrönikör | 07 juni, 2012

Adonis och den alkemiska förbindelsen mellan öst och väst

Sigrid Kahle fördjupar sig i en viktig aspekt av poeten Adonis liv och verk: frågan om civilisationerna i världen gäller graden, inte arten. Fosterlandet är språket, språket är fosterlandet. Den syrisk-libanesiska ...

Av: Sigrid Kahle | Litteraturens porträtt | 20 november, 2009

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.