Dagbok från en filmfestival

Parker Posey och Zoe Cassavetes. Foto: Carla Hagberg   Göteborgs årliga filmfest kändes mer filmfestival än någonsin. Lite ”Alla Var Där” stämning över det hela. Kulturenreportern och festivalanhängaren Joel var på plats för att få ...

Av: Joel Carlund | 21 februari, 2008
Essäer om film

L’art éphémère eller ögonblickets poesi

L’art éphémère eller ögonblickets poesi Ugglan på Närkesgatan i Stockholm är ett tjusigt lokalval när förlaget och tidskriften OEI bjuder på ljudpoesi. Sammetsröda gardiner i underjorden, en lätt mögeldoft – ...

Av: Ida Westin | 01 februari, 2007
Konstens porträtt

Danska deckare på frammarch

Gretelise Holm, Elsebeth Egholm och Sara Blædel är de främsta inom den nya kvinnliga deckarvågen i Danmark. Inget nytt från Gretelise Holm, min personliga favorit, men Elsebeth Egholm och Sara ...

Av: Bengt Eriksson | 01 augusti, 2009
Kulturreportage

En självplågare

Müritz, juli 1923: Franz sitter i den höga korgstolen och lyssnar på Östersjöns vågbrus. Skuggan från solskyddet räddar honom från att bli alldeles brunbränd. Han har rest hit, till Pension Glückauf ...

Av: Jonas Wessel | 12 augusti, 2012
Övriga porträtt

 Katarina Genar drottningen av mysrys. Foto Belinda Graham

Litteratur:Katarina Genar - Spökflickan



Bara rosor för Katarina Genars senaste magiska mysterium

Katarina Genar

Spökflickan

Bonnier Carlsen

 

Det finns bara rosor att ge Katarina Genars senaste lilla mästerverk: Spökflickan!




Den yngsta generationen. Flickan som saknar sina vänner och känner sig ensam. Finns vännerna där hemma kvar eller har de glömt henne? Går det att få nya vänner? Den upplevda ensamheten kan vara värre än den verkliga ensamheten, känslan av att vara ensammast i världen och att inte ha några chanser kvar att ha roligt.
 Katarina Genar drottningen av mysrys. Foto Belinda Graham

Katarina Genar drottningen av mysrys. Foto Belinda Graham

Det här är en verkligt traditionell "back to the roots" spökhistoria med övergivna hus och missförstådda människor, men samtidigt en mycket modern roman, med ett vänskapstema som håller för alla åldrar.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Så kan man förnya en genre!

Så mycket har gjorts i genren spökhistorier att det är svårt att se hur det ska gå att göra något nytt i denna genre. Men Katarina Genar lyckas gång på gång! Hon har lyckats i den senaste volymen i serien Mystiska skolan och hon har lyckats i den fristående romanen Spökflickan.

Mystiska skolan: Spöket i biblioteket förstår vi att "spökpojken" som de båda barnen träffar egentligen är en tidsresenär - han är inget spöke utan finns även som "vuxen version" i boken.

Spökflickan är ingen traditionell spökflicka, även hon finns i en vuxen version i boken. Men det hindrar väl inte att minnet av en missförstådd och övergiven flicka kan finnas kvar i det mystiska huset som Anna flyttar in i? Detta kan man tolka hur man vill, det är det som är det bästa med den typen av spökhistorier som jag egentligen vill döpa om till "magisk realism": Det finns inga förklaringar. Man får tänka själv. Man slipper den där typen av endimensionella spökhistorier med ondskefulla vålnader och hotfulla monster som andra, mindre finkänsliga författare än Katarina Genar, brassar på med, i ett försök att slå mynt av den nu så populära skräcktrenden i barn- och ungdomslitteraturen.

Att skapa en egen trend

Katarina Genar har inte hoppat på ett framgångståg. Hon har skapat det. Hon har skapat en egen genre, en Katarina-Genar-genre med äkta Katarina-Genar-stämning, som så fint understryks av Lina Bodéns omslag och även de små vinjetterna som finns i boken. Visst tänker man ibland på The Secret Garden, Daphne du Maurier, Brontë systrarna, otaliga viktorianska spökhistorier med små barn i huvudrollerna, Maria Gripe och så vidare, det här är magisk realism grundad i en gedigen tradition, men det är ändå helt klart att Katarina Genar kör sitt eget race, hon har sin egen magiska stämning, helt och hållet grundad i vår tid, som hon utvecklar. Barnen har fungerande mobiltelefoner, dubbelarbetande moderna föräldrar och vanliga, vardagliga utmaningar att klara av. Utmaningarna kan gälla nya eller gamla vänner, ny skola, syskongnabb, en plötslig flytt och så vidare, allt detta ska tacklas, förutom det magiska mysteriet.

Spana efter Katarina-Genar-markörer

Det finns saker man kan spana efter i en Katarina Genar bok: musiken, mystiken, den upplevda ensamheten, magiska brev och vänskapsrelationer som ibland får ett hack i sig, innan de lagas igen.

Ett brev betyder så mycket och det är viktigt att posten kommer fram. En brevbärare spelar en liten men viktig roll i den här romanen för att lösa mysteriet.

Spökflickan kan gå in i Annas drömmar, Anna kan gå in i hennes drömmar ... De drömmer om varandra och blir på något sätt varandras spökflickor.

Jag har fått frågor om hur detta går till, vilket metafysiskt mysterium! Men romanen Spökflickan är inte till för att ge svar på alla frågor, den finns för att ställa frågor och ge läsaren något att fundera vidare på. Så som stor litteratur ska göra.

Ting bär på sin egen magi

Liksom i Katarina Genars Den magiska kappan kan ting vara en länk mellan olika personer och olika tider. Vissa saker verkar faktiskt besjälade, så vem vet?!

De olika generationerna är så fint skildrade i boken - det här är magisk realism som grundar sig i en väl skildrad realism.

Mellangenerationen. De flitiga föräldrarna som flyttar och pular och fejar och renoverar - för dem är ett övergivet spökhus ett attraktivt renoveringsobjekt (så som det brukar stå i moderna mäklarannonser). De är sådana där duktiga människor som är så upptagna jämt att de inte hinner lägga märke till något. Hängmattan hängs upp effektivt, check. Men den används inte.

Den yngsta generationen. Flickan som saknar sina vänner och känner sig ensam. Finns vännerna där hemma kvar eller har de glömt henne? Går det att få nya vänner? Den upplevda ensamheten kan vara värre än den verkliga ensamheten, känslan av att vara ensammast i världen och att inte ha några chanser kvar att ha roligt.

Den äldre generationen. De två romankaraktärerna som har en stark vänskap som kan växa igen, bara den får en chans. Vänskapen mellan de två äldre kvinnorna, i "mormor-ålder", speglas i flickornas begynnande, spirande vänskap. Samma tema går igen i olika generationer, precis som variationer på ett musikstycke. Var mormor och hennes väninna likadana när de var unga? Någon måste våga, någon måste ta steget för att vänskapen ska blomma fullt ut.

Rosor och ännu fler rosor!

Rosor, bara rosor för denna vackra bok! Rosor även till Lina Bodén och hennes vackra rosor. Hon har gjort omslaget som övergår från starka färger på bokens framsida till svaga på bokens baksida - precis som den blekta tapeten som beskrivs i boken. Lina Bodén har även gjort massor av vackra rosor och magiska väsen till sommarsuccén Älvsommar (text av Mårten Sandén) - där kan man roa sig med att spana efter älvor bland rosorna. Här får man spana efter en magisk fjäril. Det är nog så spännande! Fjärilar har funnits mycket längre än människorna. Vem vet, kanske de kan vara budbärare mellan olika världar?

 

 

Belinda Graham

 

Ur arkivet

view_module reorder

Hugo Ball

   Hugo Ball

Av: Stefan Hammarén | Essäer om litteratur & böcker | 12 oktober, 2006

Melker Garay

Förskjutningen

Melker Garay om livet som är mycket större än våra begrepp.

Av: Melker Garay | Melker Garay : Reflektioner | 24 december, 2015

Veckan från hyllan. Vecka 5, 2012

Nej, det ska inte handla om sossarnas partiledarval. Det händer annat viktigt i världen. Faktiskt viktigare. I fredags var det Förintelsens minnesdag. Den 27 januari 1945 befriades koncentrationslägret Auschwitz av sovjetiska ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 28 januari, 2012

Cecilia Nannesson som Paula och Luthando Qave som J.J Rabearivelo. Foto: Maryam Aghabarari

Tre kortoperor på Stockholmsoperan

Short Stories - tre nya svenska operor på Rotundan, Kungliga Operan.

Av: Ulf Stenberg | Essäer om musik | 25 oktober, 2016

Makt og mot-makt

Artikkelen min er om makt og mot-makt. I hvert eneste menneskesamfunn er makt og mot – makt to grunnleggende fenomen, skjønt hvilke institusjoner, grupper av individ og enkeltindivid som har ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 05 oktober, 2013

Omar Mateen

Terrorattackerna kommer inte från ingenstans

Masskjutningen på en gayklubb i Orlando, Florida, är den senaste i en serie jihadistiska terrorattacker som har drabbat USA den senaste tiden. Den 3 maj 2015 gick två jihadister, Nadir ...

Av: Mohamed Omar | Kulturreportage | 22 juni, 2016

Erotisk krönika V – bittra safter rinna i trosorna.

Uppmaning. Fordrande. Dina ögon ser åt annat håll, jag känner blicken sticka. Speglar död i mina pupiller. Vidgade. Utan skydd släpps allt ljus in. Ögonbottnen kastar tillbaka, så bländas du ...

Av: Karin Eng | Gästkrönikör | 07 juni, 2012

Adonis och den alkemiska förbindelsen mellan öst och väst

Sigrid Kahle fördjupar sig i en viktig aspekt av poeten Adonis liv och verk: frågan om civilisationerna i världen gäller graden, inte arten. Fosterlandet är språket, språket är fosterlandet. Den syrisk-libanesiska ...

Av: Sigrid Kahle | Litteraturens porträtt | 20 november, 2009

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.