Hänt i skvättet 13 (det sista)

 

Av: Mattias Kronstrand | 23 december, 2013
Kulturen strippar

Hayao Kawai. Berättelser om drömmen i Japan

Hayao Kawai (1928–2007) heter en mycket känd psykolog och filosof från Japan. Kaway var jungian och tillämpade Carl Gustaf Jungs metoder och teorier och förvandlade dem till någonting helt unikt och ...

Av: Guido Zeccola | 31 mars, 2017
Essäer om religionen

När börjar våra estetiska läroprocesser?

  Det sägs att estetiska läroprocesser kan vara ett sätt att se och förhålla sig till kunskap. Expertisen i frågan hänvisar även till "något väldigt svårt att förklara" men aktar sig ...

Av: Estoardo Barrios Carrillo | 24 februari, 2011
Essäer om konst

Inifrån jorden

Jag vill plantera blommor Inifrån jorden hör jag kvidande gråt

Av: Ragnwei Axellie | 28 mars, 2011
Utopiska geografier

Ernst Jandl och Friederike Mayröcker, vid en uppläsning i november 1974, i Wien

Litteratur: Friederike Mayröcker - vill ej mer gå i vall



Kontextuellt växande i rytmiska tankerörelser

Friederike Mayröcker

vill ej mer gå i vall

Översättning och efterord Ulla Ekblad-Forsgren

ellerströms

 

Energiskt krävande ordexplosioner presenterar en medvetandeprocess av minnens tankar kring tidens gång i ett kontextuellt växande som flyttar positioner, bitvis i rytmiska tankerörelser.
Den rigida analysen är identifierad fiende då sakletande och hänsyftningspropåer i apostroferingsärenden hackar upplevelsen i ett destruktivt temposönderkörande. Som att analysera färgerna i en målning i ett isärtagande av dess samverkan till just 'bilden'. Istället härskar plats för ett bländande 'läs' av intag




Sju hörspel ingår i denna samling vill ej mer gå i vall av den 92-åriga Friederike Mayröcke som med ordrik beslutsamhet tar oss igenom en livets stream of consciousness av det så tagande och gripande slaget.
Ernst Jandl och Friederike Mayröcker, vid en uppläsning i november 1974, i Wien

Ernst Jandl och Friederike Mayröcker, vid en uppläsning i november 1974, i Wien

Här kokas textbrygd upp till gripande konst där ingredienserna kryddas med inslag av minnens närvaro i you-name-it-angivanden. Ett infattat subjekt som kan namnges som 'hon själv' eller helt enkelt 'jag', är det som agerar i ärendet, där den inledande sorgen i Rekviem för Ernst Jandl ger anslaget och återger Friederike Mayröckes reaktioner och stämningslägen när vännen, kollegan och livskamraten Ernst Jandl lämnar jordelivet.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Titeln vill ej mer gå i vall kan hänföras till den lösgörande för att inte säga söndertrasande inverkan sorgen har på hennes diktjag vilken förskjuter positionen från den vedertagna, till att allt blir fritaget från uppbunden tankfullhet.

Energiskt krävande ordexplosioner presenterar en medvetandeprocess av minnens tankar kring tidens gång i ett kontextuellt växande som flyttar positioner, bitvis i rytmiska tankerörelser.

Som i innanmätet av den inledande texten Rekviem för Ernst Jandl:

”...En sådan liten tand kanske med hans lilla tand medan hans huvud lades 1 smula till vänster, 1 så liten tand kanske: bitit i överläppen, när han, redan livlös under bårtäcket, hans stränga hjärna, det viskande geniet, hade VÄRDIGHETEN i urinflaskan...”

Eller som i Om att omfamna sparvväggen eller i Schumanvansinne.

Det är en ordrytmik där utroparen (författaren) i omkväden av vågrörelser över ämnet behandlar kvidandet så att 'så pianisten' värker sin verkan :

”...medan gnisslet från spårvagnen förorsakade en störning under konserten, så pianisten, varvid lagerkransen trycktes på pianistens panna, jag menar vad beträffar nöjet hos den lyssnande publiken. Medan från magnoliebuketterna de nedfallna blombladens ljusbrunt spräckliga sirliga små tofflor efter konserten, så pianisten...”

...och längre ner:...

”Jag har så mycket med blommor att göra, med gråtande blommor, så pianisten, sedan jag med avsikt hade gjort mig illa i handen 2x, så kompositören, stötte jag på en bok på vilken 1 blödande hand var avbildad.../.../...Denna arkitektur av föremål i min bostad, så pianisten, denna dess bräckliga statik så att man inte fick röra vid den, penséers tankar jag sov mig till döds, så kompositören, vänster arm somnat huvudet tyngt den länge, sedan råkade jag in i hästspannet, så kompositören, suggan av amaryllisen...”

Här inkommer som synes det fasta 'så kompositören' som ny bekantskap/textstereotyp/stabilt forum/plattform/hållplats/verkningsubjekt/ för lösningens stadga och rytmik.

Det ger en stabilitet som tar läsaren i valfri hand.

Det är ett krävande intag läsaren står inför där flitig möda i läsningen belönar.

Sju hörspel ingår i denna samling vill ej mer gå i vall av den 92-åriga Friederike Mayröcke som med ordrik beslutsamhet tar oss igenom en livets stream of consciousness av det så tagande och gripande slaget.

Bokens indelning är Rekviem för Ernst Jandl' (juli 2000), Till: Här i köket är det kallt (december 1990), Gårdar, Näbbar, Ett mirakel, En monolog, ett hörspel (musik John Dowland(John Dowland collection), Kuvert med fåglar,(2001) Kantaten eller Guds ögonsten du är(2000-2002), ”Abendempfindung an Laura”(Campe / Mozart)(November 2011), Om att omfamna sparvväggen eller i Schumannvansinne(10.1.2010, 19.2.2010), Efterord(Ulla Ekblad-Forsgren)

Den rigida analysen är identifierad fiende då sakletande och hänsyftningspropåer i apostroferingsärenden hackar upplevelsen i ett destruktivt temposönderkörande. Som att analysera färgerna i en målning i ett isärtagande av dess samverkan till just 'bilden'. Istället härskar plats för ett bländande 'läs' av intagande och högoktanig dignitet!

När man igångsätter ett 'läs' av denna bok får man i inledningsvis hålla sig i och värmas av egna tanketäcken och kunskapsräcken, då det inte vid första anblicken ges andra synbara strukturer eller räddande hållpunkter i dessa texters genomgående sinnliga värld och värden. Och att till att börja med dissekrera och verifiera är oframkomlig läsning som lösning initialt. Lusten är istället denna läsnings initialt ultimata motor, därunder ligger faktaströmmens orediga parad och under detta i sin enväldiga tur de stora heldragna linjer som möjligen kan finnas i denna gängse text där eventuella intriger eller löpande sociala och/eller politiska resonemang kan frodas.

Friederike Mayröckers expansiva texter är ett hav att dyka djupsinnigt i och seglatsen på detta riskerar att ge ifrån sig svallvågor, kallsupar, intrasslande tång- och manethärvor för att bara nämna några av de guppande faror som leker och lurar. Om nu inte det läsomfattade tillståndet lust tillstöter omedelbart och hämningslöst och griper tag om och förför den läsande. Att den läsande inte alltför mycket iscensätter sin numeriska tankeräkningsprotektionism eller sin analytiska sakletartvång och faktaeufori vilket ändå inte är troligt vid den gripande resa de eleganta orden gestaltande från Mayröcker som hennes texter avger inför de stora gåtorna...

... risker finns alltid men det är en förvandlande upplevelse att stiga in i Friederike Mayröckers dundrande textvärldar, en mästare i verksamhet, där resan är mödan värld.

Friederike Mayröcker f, 1924. En av den tyskspråkiga litteraturens portalfigurer. Efter debut 1946 har hon gett ut hundratal verk i olika genrer och erhållit prestigefyllda litteraturpriser. 2018 kommer kyrie eleison oder die ringelblume på Suhrkamp

 

 

 

 

 

 

 

Benny Holmberg

 

Ur arkivet

view_module reorder

Tre tusendelar

Vi har lagt ytterligare ett OS till handlingarna, 2012 i London. Rätteligen ska också Wales och Skottland nämnas, de olika sporterna har varit utspridda över olika delar av Storbritannien. Eller ...

Av: Per-Inge Planefors | Gästkrönikör | 14 augusti, 2012

Livet på 60 grader 5

     

Av: Bröderna Blomqvist | Kulturen strippar | 08 mars, 2012

Christina Hansen, några verk

Christina Hansen, 27, bosatt i Malmö. Magister i freds- och konfliktvetenskap. Läser skrivarlinjen på Skurups folkhögskola. Jobbar deltid som forskningsassistent/antropolog för Det Nationale Forskningscenter for Velfærd i Köpenhamn. Forskningsprojektet undersöker ...

Av: Christina Hansen | Utopiska geografier | 29 augusti, 2011

Levittown i Pennsylvania   1959

Magnolia och förgätmigej

Som jag nyss skrev handlar en av berättelserna i Robert McCloskeys ”Han hette Homer” om hur man byggde amerikanska sovstäder med expressfart, tack vare färdiga byggelement. I bild och text ...

Av: Ivo Holmqvist | Kulturreportage | 28 maj, 2016

Göran af Gröning

SÅ MÅNGA NÄTTER … SÅ MÅNGA SPRIDDA TANKAR

Om man kunde utplåna allt det neurosen ristat in i anden och hjärtat, alla de osunda avtryck som den lämnat efter sig, alla de orena skuggor som åtföljer den! Allt ...

Av: Göran af Gröning | Utopiska geografier | 25 januari, 2016

Ett litet tips till Tidningen Kulturens läsare

Världen är dygnet runt fylld med händelser och nyheter, en del viktiga, andra försumbara. Men ibland dyker det upp något alldeles extra och det sker i nummer 583 av Bewildering ...

Av: Bertil Falk | Gästkrönikör | 29 juli, 2014

Teori versus praksis

Forord I dag er det allment og utbredt å tro og mene at for mennesket finnes det ikke lenger et sikkert grunnlag for erkjenningen, det vil si at mennesket svever over ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 27 januari, 2014

Bärkassar

Fredrik Hillerborg har otroligt nog lyckats inspirera mig till ytterligare ett blogginlägg. Vem fan är karln egentligen? Jo, han är kommunikationsstrateg och en nyförvärvad bloggare på Resume.se. Han lyckades inte bara inspirera ...

Av: Sammy Mattsson | Gästkrönikör | 08 september, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.