ICA och de svarta kärnfria druvorna

Som boende mitt emellan Jönköping och Linköping i Ödeshög har vi en oerhörd bas, två rätt så stora och starkt växande städer med högskola respektive universitet. Häromdagen var jag på sammanträde ...

Av: Per-Inge Planefors | 15 januari, 2014
Gästkrönikör

Rilkes andra lyra

Under några veckor i februari 1922 fullbordade Rainer Maria Rilke sitt livsverk genom att skriva merparten av Duinoelegierna och Sonetterna till Orfeus. Det var enligt hans egna ord som ”en ...

Av: Bo Gustavsson | 27 februari, 2012
Essäer om litteratur & böcker

Olästa och omlästa böcker

I den hög av böcker som ligger på golvet, nere till vänster, har jag äntligen börjat botanisera. De är företrädesvis ”äldre” och svenska, och några – men inte alla – ...

Av: Carsten Palmer Schale | 05 december, 2017
Essäer om litteratur & böcker

Erik Jorpes

Ett märkligt åländskt läkaröde

En ung åländsk läkare kom att kom att spela märkliga roll i det röda upproret som inleddes i Finland i januari1919. Erik Jorpes från Kökar hamnade på den röda ...

Av: Rolf Karlman | 31 januari, 2017
Essäer om politiken

Hässelby slott. Foto: CC BY-SA 3.0

Det musikaliska slottet



En ny svensk kammarmusikfestival invigs den 2 mars på Hesselby slott i Hässelby; det hela är tänkt som ett slags vintrig motsvarighet till Stockholm Folk Festival, som arrangeras alltsedan 2012. 

Musik på Hesselby slott i Hässelby


Vid festivalinvigningen blir det urpremiär för en ny komposition av Marie Samuelsson (som tillsammans med Kerstin Ekman förra året skrev den uppmärksammade operan Jorun orm i öga).

Tomas Ledin, som har köpt det ståtliga barockslottet bland annat i syfte att arrangera offentliga konserter, satsar alltså denna gång på kammarmusik. Initiativet är hans. Till konstnärlig ledare har utsetts Kjell-Åke Hamrén, som tidigare haft samma roll vid kammarmusikfestivalen i Hudiksvall.

Den nya kammarmusikfestivalen, som äger rum 2—6 mars, är tänkt som det första steget i en kommande satsning på klassisk musik på Hesselby slott. Det långsiktiga projektet heter "The Hesselby Chamber Music Project" och ska förutom vinterfestivalen även inkludera en internationell sommarkurs. Projektledningen har även för avsikt att skapa en sajt och där lägga ut filmade konserter, intervjuer m.m.

Vid festivalinvigningen blir det urpremiär för en ny komposition av Marie Samuelsson (som tillsammans med Kerstin Ekman förra året skrev den uppmärksammade operan Jorun orm i öga).

- Det känns onekligen både roligt och spännande, säger festivaldirektör Tomas Ledin om det nya evenemanget.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Och konstnärlige ledaren Kjell-Åke Hamrén fyller i:

- Vi vill vi bryta lite ny mark. Festivalen är en långsiktig satsning där både etablerade stjärnor och unga talanger ska få dela scenen och där ny och gammal musik ska få likvärdigt utrymme. Vi kommer dessutom att använda kvalificerad inspelningsteknik, så att konserterna kan ses och höras över hela världen. Det som gör kammarmusiken så attraktiv är närheten mellan musiker och publiken, eftersom detta ger upphov till en alldeles speciell nerv och laddning. Och förutsättningarna för att just det ska hända kan inte vara större än på Hesselby Slott. Miljön är som gjord för en kammarmusikfestival."

Läs mer på www.hesselbykammarmusikfestival.se

Björn Gustavsson

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Ur arkivet

view_module reorder

Konsten är för mig extrem anti-vardag. En intervju med Martin Tistedt

Martin Tistedt är en bland de bästa av Vertigos författare. Han skiftar mellan dröm och mardröm i det han skriver. Hans senaste roman heter Vår och där har drömmen ingen ...

Av: Guido Zeccola | Litteraturens porträtt | 25 maj, 2014

Vad är det nu i mig som brister

Det fanns en tid då jag drömde, då jag vaknade upp mitt i natten med häftigt bultande hjärta kall av svett och ångest, uppfylld av märkliga drömlika bilder känslan av att inte veta och ...

Av: Susann Wilhelmsson | Utopiska geografier | 12 oktober, 2009

Peyote-scenen, foto Gençer Yurttaş

Istanbuls viktigaste klubb

När man talar om Istanbuls oberoende musikscen måste man prata om Peyote, stadens viktigaste och äldsta klubb. Peyote har fått sitt namn från kaktusen som är välkänd för sina psykedeliska ...

Av: Aylin Ünal | Essäer om musik | 26 november, 2016

Människorna och språken

Två miljoner år sedan: enkla stenverktyg men ingen konst och inget språk, helt enkelt för att struphuvudets anatomi ännu inte medger det. 150 tusen år sedan: homo sapiens sapiens med ...

Av: Tomas Löthman | Essäer om samhället | 03 december, 2010

Tonsättaren Lucio Garau och livets stora gåvor

  Lucio Garau är en tonsättare från Sardinien i Italien som har komponerat många verk som speglar musiken och ljuden från hans hemtrakter. Inte så mycket för folkmusiken i sig, utan ...

Av: Guido Zeccola | Musikens porträtt | 04 maj, 2011

Jag tänker på en liten flicka

Jag tänker på en flicka. En flicka som är bara nio år och som tycker om att hoppsaskutta, leka med Barbie och läsa sagor av Astrid Lindgren och Maria Gripe ...

Av: Jessica Johansson | Jessica Johansson | 17 november, 2011

Ett ständigt misslyckande – dataspelens berättarstruktur inspirerar filmvärlden

Det ständiga misslyckandet är grunden för dataspelets berättarstruktur. Precis som i film och litteratur har ofta dataspel ett linjärt berättande. Huvudpersonen ska ta sig från berättelsen början till slutet genom ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om film | 24 september, 2014

Vem är rädder för vargen här?

Jakob (1785 – 1863) och Wilhelm Grimm (1786 – 1859) hör till 1800-talets stora europeiska kulturpersonligheter. De var språkforskare, sagosamlare, bibliotekarier och upptäckare och påverkade sin samtid genom att bana ...

Av: Lilian O. Montmar | Essäer | 24 februari, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.