Rymden och litteraturen

Vad är att läsa? Att läsa är att genomgå ett blivande, att lösas upp i molekyler, för en stund förlora sig jag, och bli ett annat/något annat. Att få texten att ...

Av: Mats O. Svensson | 07 juni, 2013
Essäer om litteratur & böcker

Kattens lag på brinnande bakgator

Katterna jamar, dem skriker som små barn, rännandes mellan ruiner, sophögar och barn som leker bland eldar. Musiken dundrar mellan husen, denna arabiska, sällsamma, sorgliga musik, som klagar, önskar, väntar ...

Av: Linda Johansson | 19 december, 2009
Resereportage

Schopenhauer, 1852

Balthazar Gracian, Arthur Schopenhauer och livsviljan

1988 firades i Tyskland 200 år sedan Arthur Schopenhauer föddes. I en tid då många människor praktiserar Schopenhauers åsikt att man kan befria sig ur världens elände genom att förneka ...

Av: Bo I Cavefors | 05 september, 2016
Agora - filosofiska essäer

Anton Joseph Wilhelm

Anton Joseph Wilhelm. Det har varit en omtumlande tid sedan Anton Joseph Wilhelm valde att lämna pojkrummet bakom sig och ta steget ut mot litteraturens hårda branch. Genom känsloväckande krönikor ...

Av: Anton Joseph Wilhelm | 14 november, 2011
Utopiska geografier

Susan Faludi Foto Russ Fischella

Litteratur: Susan Faludi - Mörkrummet



Spännande och personligt resonmang om identitet av Susan Faludi

Susan Faludi
Mörkrummet
Översättare: Emilie André
Leopard

 

År 2004 ramlade ett oväntat e-mail in i den berömda amerikanska feministen, journalisten och författaren Susan Faludis brevlåda. Mailet kom från hennes pappa, Steven Faludi, som efter en uppslitande skilsmässa i stort sett varit försvunnen i tjugofem år. Det var undertecknat ”din förälder Stefánie” och innehöll bilder på Steven Faludi iklädd kvinnokläder.




Resultatet blir ett tankeväckande resonemang om politiska, nationella och sexuella gränser som mynnar ut i antagandet att den enda definitiva gränsen går mellan livet och döden
Susan Faludi Foto Russ Fischella

Susan Faludi Foto Russ Fischella

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Mailet blev upptakten till en komplicerad återförening mellan far och dotter i Stefánies hemland Ungern där hon bestämt sig för att leva sina sista år som kvinna, trots att hon i sin ungdom tvingats lämna landet på grund av sitt judiska ursprung. Komplikationerna förstärktes ytterligare av Stefánies sammansatta personlighet och av Ungerns pågående väg mot fascism. Hatet mot judar och HBTQ-personer var på väg att blossa upp på nytt och landet gick igenom en identitetskris som skulle komma att leda till att de nationalistiska värderingarna stärktes när den nuvarande premiärministern Victor Òban och hans national-konservativa parti Fidesz tillträdde 2010.

Susan Faludis resa till Ungern ledde till slut till en förlikning mellan far och dotter som kom att vila på en något skakig grund, mycket beroende på Stefánies komplexa, ganska påfrestande personlighet.

Vistelsen i Budapest satte igång en inre process hos Susan Faludi som ägnade sin tid åt att ärligt acceptera sin fars val samtidigt som hon fick mer kunskap om hans judiska bakgrund och tidiga familjeförhållanden. Hon kom också närmare en förståelse för Stefánies hemlands historia och för hennes slutgilitiga beslut att leva sina sista år som kvinna. Stefánie hade under sitt liv haft skiftande manliga identiteter, anpassade efter den situation hon befunnit sig i, men aldrig vågat överskrida den viktigaste men också svåraste gränsen mellan manlig och kvinnlig könsidentitet.

Märkligt nog hade hon envist hållit fast vid en identitet genom åren, den som konservativ ungrare fast förankrad i en gravt romantiserad bild av det gamla Habsburgska riket. En stötesten för Susan blev att Stefánie röstade på Fidesz och när nazisterna på nytt började marschera genom Budapests gator avfärdade hon det som oviktiga ”dumheter”, trots att hon förstod att hon var hotad både som transperson och judinna.

Stefánie gör det överhuvudtaget inte lätt för sig själv eller för sin dotter som fortfarande minns henne som den auktoritäre far hon växte upp med. Hennes konservativa värderingar, explosiva humör och ibland påträngande försök att visa upp sin kvinnlighet, bland annat envisas hon med att visa bilder från sin operation, stör och förvirrar Susan som alltför ofta också känner igen den gamle, aggressive machomannen i sin nya, feminina förälder. I sina försök att förstå sin eccentriske far börjar hon därför reflektera över identitet i största allmänhet.

Resultatet blir ett tankeväckande resonemang om politiska, nationella och sexuella gränser som mynnar ut i antagandet att den enda definitiva gränsen går mellan livet och döden .

Susan Faludis beskrivning av sin far är på samma gång känslosam, distanserad och humoristisk. Hennes resonemang är lätt att ta till sig och även de som inte håller med henne i sak bör kunna hitta nya infallsvinklar i det här komplexa och välskrivna utforskandet av skiftande gränser, sexualitet, politik och nationalitet.

 

Elisabeth Brännström

 

Ur arkivet

view_module reorder

Sorgligt, spökligt, spännande och lite vasst

Min nya psykiater har i tvenne dagar läxat upp mig med e-mails, fem stycken, med dåliga simpla råd om hur jag skall skriva roman, tar ton, är väl inte hans ...

Av: Stefan Hammarén | Stefan Hammarén | 19 maj, 2011

Amerikansk påsk med Strindberg

Det finns ett vackert foto på Harriet Bosse, Strindbergs tredje hustru, klädd i en sedesamt högkragad sammetsklänning och med blicken blygt nedslagen. Hon håller framför sig en pingstlilja. Bilden är ...

Av: Ivo Holmqvist | Essäer | 30 mars, 2013

Pippar fröken mycket?!

Det är en tid som jag tror de flesta av oss minns, och många minns den nog mycket väl. Jag gör då det definitivt. Då när barndomens och oskuldens tid ...

Av: Crister Enander | Crister Enander | 07 juni, 2011

Hans-Evert Renérius. Foto: Curt Dahlin

Det var en gång en tidning....

En gång i tiden arbetade jag på Göteborgs Handels- och sjöfarts- tidning. Det var en tidning med ansvar och säker nyhetsförmedling.

Av: Hans-Evert Renérius | Gästkrönikör | 28 april, 2015

Universum

Då Oden mötte Mefistofeles

Jag upplever i den norröna mytologin en enorm melankoli. Den norröna mytologin är ett drama, en pågående kris, en gudomlig tragedi. För gudarna är otillräckliga, men det är inte bara ...

Av: Eirik Storesund | Agora - filosofiska essäer | 07 oktober, 2015

Musiken som ett flätverk av olika språk. En intervju med Ivo Nilsson

Ivo Nilsson är kompositör och aktuell med verket Klätterbaronens sångbok (recenserad 11/9) som spelas på Medelhavsmuseet av och med ALICE scenkonstkollektiv och ljud, i vilket Ivo är medlem. Dagen efter ...

Av: Hedvig Ljungar | Musikens porträtt | 12 september, 2014

Nuets tyranni: Virtual reality-filmens sublima rumslighet och samtidens närvarande frånvaro

Artikelserien Sceniska rum undersöker de sceniska rummen i vår verklighet, vår icke-verklighet och allt däremellan. Serien försöker ge oss nya perspektiv på vad dessa sceniska rum är, vad de innebär och var de finns. Genom undersökningen försöker vi ...

Av: Kristian Petrov | Essäer om film | 04 augusti, 2013

Vad är ett Riksmuseum mot Yttrandefrihet?

Den svenska frimärksutgivningen 2016 är fylld med diverse försumbarheter. Det enda jubileumsfrimärket är tillägnat 100-årsminnet av Naturhistoriska riksmuséet, men det allt överskuggande jubiléet som borde ha firats med frimärken är ...

Av: Bertil Falk | Gästkrönikör | 04 juli, 2017

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.