The roots of depression in a suicidal crisis: a transpersonal approach

SUMMARY In this paper an attempt is made to define depression and to explore its roots by bringing it into the context of human experience of reality. Also discussed is the ...

Av: Léo Matos | 14 oktober, 2014
Agora - filosofiska essäer

Det första tänkandet

Den amerikanske poeten Wallace Stevens (1879 - 1955) var en paradoxernas man som levde ett dubbelliv. Mellan nio och fem arbetade han som jurist och så småningom direktör på ett ...

Av: Bo Gustavsson | 01 juni, 2009
Essäer om litteratur & böcker

Apologi för det mörka Del II. Essä om utdrivningen av samvetet

OFFERTORIO Proposta. Leviathan Makten över medmänniskan, medborgaren, eller som det förr hette undersåten är maktens medel och mål. Förutsättningen för att detta skall bli möjligt är att individen, den enskilde inordnas i ...

Av: Oliver Parland | 11 oktober, 2011
Agora - filosofiska essäer

Foto: Michael Ranta

Norr om Vientiane

Medan Thailand, och i ökande utsträckning även Vietnam och Kambodja, lockar stora turistströmmar, så har Laos hittills förblivit nästan oberört av dessa. I tidskriften ”Kulturens värld” (3/2010) skrev Göran Hassler ...

Av: Michael Ranta | 11 september, 2015
Resereportage

Agnes Lidbeck Foto Göran Segeholm

Litteratur: Agnes Lidbeck -Finna sig



En mänsklig och existentiell paradox

Agnes Lidbeck

Finna sig

Norstedts

 

Titeln till Agnes Lidbecks debutroman har en tydligt dubbel innebörd som är svår att missa när man väl börjat läsa romanen.




en ytterst enkel intrig, vilken kan tyckas tunnsådd. Krutet att skapa en stark roman har dock Lidbeck lagt på annat håll, som i personbeskrivningen och inte minst i språkbehandlingen.
Agnes Lidbeck Foto Göran Segeholm

Agnes Lidbeck Foto Göran Segeholm

Finna sig står för att finna sig i form av att stå ut med och att leva upp till uppsatta normer och konventioner, men det står också för det andra, det att ge sig hän och finna sig själv och möjligheterna utanför de begränsande normerna och konventionerna.

Huvudpersonen Anna lever just under en sådan form av dubbelhet - en mänsklig och existentiell paradox som många torde kunna känna igen sig i. Hon vill både frivilligt på ett ytligt sätt leva upp till en medelklassig normgivenhet i form av tvåsamhet, den konventionella rollen som mor och framgångsrik och åtråvärd kvinna, men lika starkt, om än dock i hög grad förborgat inom henne själv, lever en vilja bort ur normernas och konventionernas själsliga och individuella begränsningar som ställs på henne som kvinna.

Intrigen i romanen är ytterst enkel. Anna beskrivs som en person som i mycket har byggt en identitet kring att vara sedd, inte minst i manliga ögon. När hennes make börjar visa ointresse efter att hon fött sitt första barn börjar hon söka uppmärksamhet och bekräftelse hos den mycket äldre, bohemiske och cancersjuke Ivan. Med Ivan inleder hon ett hemligt förhållande som så småningom leder till separation mellan henne och maken Jens. Efter separationen flyttar hon ut till en döende Ivan på landsbygden där hon fortsätter tacklas och slitas med vem hon egentligen vill vara och på vems villkor samtidigt som hon åter hamnat i en annan typisk kvinnoroll, nämligen den som omhändertagande.

Som sagt, en ytterst enkel intrig, vilken kan tyckas tunnsådd. Krutet att skapa en stark roman har dock Lidbeck lagt på annat håll, som i personbeskrivningen och inte minst i språkbehandlingen.

Det låter alltid som en utsliten kliché att prata om ett förrädiskt enkelt språk, men den språkbehandling som Lidbeck använder för att förtälja historien i Finna sig kan knappast inte beskrivas på ett bättre sätt. Till en början är det nog lätt att misstro den språkliga enkelheten. Det hela kan så att säga verka lite väl ekonomiskt berättat för sitt eget bästa. Det korthuggna språket märker man dock snart är skapat för att återges med en slags krass och cynisk skärpa där starka känslor samtidigt hela tiden inte kan döljas koka under ytan med en beskriven dramaturgi som främst hela tiden utspelas och allt jämt framskrider klaustrofobiskt inom huvudpersonen.

Finna sig är en sällsynt litterärt fullödig debut som inte bara lovar gott. Hoppas Lidbeck ger sig till känna med en ny roman snart. Är den bara i närheten så bra som detta så är det fullgott nog att vara bättre än den allra mesta nyskrivna unga svenska prosan av i dag.

 

 

 

Tommy Gunnarsson

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

 

Ur arkivet

view_module reorder

Carl R. Westerling – Det halva fotografiet

Jag föds under det sista året av det glada åttiotalet i en förort sydost om Stockholm. Men växer upp och går i skolan gör jag nere i Södermanland, ständigt omfamnad ...

Av: Carl R. Westerling | Utopiska geografier | 10 september, 2012

22. Kjell

Kjell sjunker ner på stolen i hallen. Mor är död, inget kan ändra på det. Han börjar snöra på skorna som han nyss klivit ur. Döden kommer aldrig vid en ...

Av: Kjell | Lund har allt utom vatten | 11 maj, 2012

Nelson

”Jag anser mig vara ett misslyckande.”

Om den stora, perfekta ensamheten. Ett samtal mellan de bägge brasilianska författarna Clarice Lispector och Nelson Rodrigues.

Av: Clarice Lispector | Litteraturens porträtt | 23 november, 2017

Tyra Kleen – en konstnärlig kosmopolit

Under romantiken på 1800-talet fanns liksom idag en fascination för Indien hos många människor, en längtan efter mystik och andlighet och en dröm om att finna en ursprunglig och paradisisk ...

Av: Lena Månsson | Konstens porträtt | 07 oktober, 2013

MÅSARNA FLÖG MED VINGARNA NERISADE AV EN HÅRDHET SOM NÄSTAN FICK DEM ATT…

Hon går över gatan och in i Humlegården som ser alldeles svart ut. - Inte en människa. Det är nog alltför sent. Men efter en stund möter hon en ...

Av: Anne-Sofie Nielsen | Utopiska geografier | 09 maj, 2011

Senmoderniteten. Del 1

Innledning Emnet for essayet mitt er livet i senmoderniteten. ‘Senmoderniteten’ er et abstrakt begrep; om abstrakte begrep sirkulerer i et samfunn, er det ikke helt opplagt at dermed er disse ord ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 20 juli, 2013

Edvard Munch och det moderna ögat

Den norske konstnären Edvard Munch föddes 1863 och anses vara en konstnär tillhörande 1800-talet snarare än 1900-talet, trots att han förverkligade större delen av sina verk under det senare seklet ...

Av: Signe Lundgren | Konstens porträtt | 14 januari, 2012

Kontorspolicy

 Klädsel :  Kom                                                      till jobbet                                                            klädd efter din                                                     lön!  

Av: Lena Lidén | Gästkrönikör | 18 september, 2008

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts