Craig Taylor: Londoners

Metoden är enkel men effektiv: man låter folk prata på om egna erfarenheter, några stickrepliker behövs knappast för att hålla igång berättarflödet. Så får man, med varsam redigering och trivialiteterna ...

Av: Ivo Holmqvist | 07 augusti, 2012
Essäer om litteratur & böcker

Agape

Amor trahit amantem extra se…   (”Kärleken (Eros) drar den älskade ut­anför sig själv”, Dante, Vita Nuova.)   När en människa tar in världen och världen speglas i henne lättsamt och smärtfritt såsom under ...

Av: Guido Zeccola | 29 mars, 2013
Essäer om religionen

Den underbara Agda Holst

Den officiella svenska konsthistorien är männens historia. På artonhundratalet ansågs kvinnor som målade på sin höjd vara pittoreska. Runt förra seklet var det snarare regel än undantag att kvinnliga konstnärskap ...

Av: Lena Månsson | 16 december, 2011
Konstens porträtt

”Klockan två kommer jag att må riktigt illa” – George Bernard Shaw möter…

Det är inte särskilt svårt att vara den perfekta värdinnan och den omtyckte värden. Bara två ord behövs: ”Äntligen!” när gästerna kommer, och ”redan?” när de går (fast man måste ...

Av: Ivo Holmqvist | 18 juli, 2012
Essäer

Omslag av  Barbara Cantini

Litteratur:Caleb Krisp -Någon måste stoppa Ivy Pocket



Aningslös antihjältinna lever farligt i det viktorianska England

Caleb Krisp
Någon måste stoppa Ivy Pocket Serie: Ivy Pocket (del 2)
Illustrationer: Barbara Cantini Översättning: Lena Karlin

Modernista

 

I "Vem som helst utom Ivy Pocket" introducerades den oemotståndliga hjältinnan Ivy Pocket. En vacker, smart, blygsam och klok skönhet med klanderfria instinkter. Skojar bara! Ivy Pocket tror att hon är allt det där - i själva verket har hon precis noll koll hela tiden. Hon är inte snygg, hon är inte smart, hennes instinkter har alltid fel och hon skryter oavbrutet om hur fenomenal och underbar hon är. Hon tror också att alla andra tycker att hon är fenomenal och underbar.





Caleb Krisp är en pseudonym för en känd australiensisk barnboksförfattare som vill förbli anonym och som föredrar att bara korrespondera med omvärlden via brevduvor. I intervjuer framhåller Krisp att den största utmaningen med att skriva om Ivy Pocket är att samtidigt ta hand om en flock alpackor med torgskräck.
Omslag av  Barbara Cantini

Omslag av Barbara Cantini

Noll koll på omvärlden

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Mycket av humorn i Caleb Krisps böcker ligger i skillnaden mellan hur Ivy uppfattar sig själv - och omvärlden - och hur det faktiskt ligger till. Krisp presenterar ett drivet bladvändarvänligt narrativ där läsaren hela tiden ligger steget före - eller flera steg före - Ivy Pocket. Det är inte lätt att skriva på det sättet, och ha det som ett genomgående, konsekvent grepp. Det är inte heller lätt att vara konsekvent rolig i 422 sidor.

Men ser man bort från ytan är Ivy Pocket faktiskt en ensam, föräldralös, hemlös och utmobbad flicka som finns längst ner på den sociala stegen i det viktorianska England. Men ingen kan tala om för henne att hon inte är klok, vacker, underbar och älskad. Hennes fantasi och brist på verklighetsförankring är hennes räddning.

Älskad som en tjänsteflicka

När boken "Någon måste stoppa Ivy Pocket" börjar har hon blivit "adopterad" av ett kistmakarpar som utnyttjar henne som tjänsteflicka och hemslavinna - början av romanen är av det stoff som Charles Dickens romaner vävs av. Stackars fattiga, föräldralösa, utnyttjade och överarbetade barn. Men eftersom Ivy Pocket är Ivy Pocket blir berättelsen aldrig sorglig eller eftertänksam - Ivy Pocket är ju övertygad om att hon är omtyckt och oumbärlig. I Ivy Pockets fantasi så älskar kistmakarparet henne verkligen och behandlar henne som en underbar dotter. Verkligheten stämmer aldrig överens med Ivy Pockets fantasivärld och med tanke på hur verkligheten faktiskt ser ut kanske det är tur att Ivy aldrig anar hur det ligger till.

I första boken om Ivy Pocket är det t.ex. uppenbart att en osympatisk karaktär försöker mörda Ivy Pocket, men hon beskriver denna person som vänlig och trevlig och en sann vän och märker ingenting. (Ivy Pocket undgår också att bli mördad - det ska ju bli ett par böcker till i serien!) Ivy Pocket lyckas alltid undkomma den ena faran efter den andra och har hela tiden en osannolik tur.

Ensam är stark

Ivy Pocket är som en kombination av Lemony Snicket, Neil Gaiman, Roald Dahl och Pippi Långstrump. Historien om Pippi hade också kunnat blir sorglig om man sett den som historien om en övergiven och ensam flicka. Men hon ser inte sig själv så. 
Ivy Pocket är inte superstark, men i första boken börjar man ana att hon har övernaturliga krafter, som är kopplade till den mystiska klockdiamanten. Fantasyelementen blir starkare med tiden, boken går från "comedy of manners" och skojiga uppträden till mer och mer spänning och övernaturliga inslag.

Alla verkar vilja ha något av Ivy Pocket. Och alla verkar vilja ha diamanten.
Vad Ivy Pocket själv vill? Hon vill ha tillbaka sin bästa vän Rebecca Butterfield, den enda riktiga vän hon någonsin har haft. (Om nu någon trodde att Rebecca dog i förra boken så nej - hon är inte riktigt död än). Jane Eyre skulle inte ha kunnat kämpa mer för Helen Burns.

Orädd, skoningslös och aningslös

Ivy Pocket har många fiender, och hon samlar på sig fler fiender längs vägen.

Men Ivy Pocket är orädd, skoningslös och aningslös - och hennes värsta vapen är just hennes aningslöshet!

Ivy Pocket böckerna hade inte varit desamma utan illustrationerna - de tillför verkligen en extra dimension av viktoriansk gotisk skräck, kombinerat med satir och humor. Som Familjen Addams för barn. Ofta visar bilderna hur Ivy Pocket missförstår allting och hur saker egentligen ligger till. Bilderna är gjorda i svartvita nyanser och har ett fantastiskt djup - murgröna återkommer här och där eftersom Ivy betyder murgröna på engelska. 

Alpackor med torgskräck i Australien

Caleb Krisp är en pseudonym för en känd australiensisk barnboksförfattare som vill förbli anonym och som föredrar att bara korrespondera med omvärlden via brevduvor. I intervjuer framhåller Krisp att den största utmaningen med att skriva om Ivy Pocket är att samtidigt ta hand om en flock alpackor med torgskräck. Men med tanke på hur ofta Ivy Pocket missförstår sin omgivning så är det ju inte säkert att det finns några alpackor med torgskräck. Eller så gillar verkligen Caleb Krisp att sticka på sin fritid.

Det finns mer än en Ivy Pocket

Intressant att notera är att det finns olika versioner av Ivy Pocket - ofta när det gäller illustrerade böcker finns det en illustratör som hänger ihop med texten, författare och illustratör brukar samarbeta. Det finns t.ex. ett känt svenskt par som gör LasseMaja böckerna och det är svårt att tänka sig att den illustratören plötsligt skulle bli utbytt. I Australien var det John Kelly som ritade Ivy Pocket, inför den amerikanska utgåvan (som gjorde Ivy Pocket till internationell storsuccé) blev en ny illustratör vald, Barbara Cantini, och det är hennes illustrationer som finns även i de svenska utgåvorna. Ivy Pocket skulle säkert påpeka att hon bara blivit snyggare och mer säljande med tiden!

 

 

Belinda Graham

 

Ur arkivet

view_module reorder

Myteriet på Batavia

Mer än sjuttonhundra böcker har skrivits om myteriet på Bounty, skrev Nalle Valtiala i en intressant understreckare i Svenska Dagbladet häromveckan i samband med att ännu en lagts till den ...

Av: Ivo Holmqvist | Kulturreportage | 06 september, 2014

Västerngenrens reformer och möjligheter – 1950-1990. Del 3

Artikelserien Sceniska rum undersöker de sceniska rummen i vår verklighet, vår icke-verklighet och allt däremellan. Serien försöker ge oss nya perspektiv på vad dessa sceniska rum är, vad de innebär och var de finns. Genom undersökningen försöker vi ...

Av: Fredrik Stomberg | Essäer om film | 05 juli, 2013

Goethe Farbkreis

Kungen av Kalifornien

Romanen är en parasitär form, en hybridexistens som Frankensteins monster, skriver Kristoffer Leandoer. Visst har den lånat ihop till sin form och gestalt av saga, fabel och skröna, men memoaren ...

Av: Kristoffer Leandoer | Essäer om litteratur & böcker | 23 september, 2017

Autodidaktiskt manifest

 Självinlärning bör vara en av flera grundpelare för ett modernt bildningsideal. I dag är kunskapen demokratiserad men ändå förstår vi inte världen bättre än tidigare generationer. Varför är det så? ...

Av: Kristian Borg | Essäer om samhället | 31 mars, 2008

Skratt på fel plats

Vad man minst av allt förväntar sig på Judiska Museet i Berlin är att få sig ett gott skratt. Det är inte därför man går dit. Det som möter en ...

Av: Ulf Stenberg | Gästkrönikör | 30 juli, 2009

Roberto Bolaños svarta karneval

Roberto Bolaño (1953-2003) är en av de senaste årens största internationella författarsuccéer. På svenska finns sedan i fjol inte bara de båda stora romaner som grundlagt hans berömmelse, De vilda ...

Av: Ulf Lindberg | Essäer om litteratur & böcker | 10 januari, 2012

Viktor Rydberg – mer än författaren till Tomten och julsångerna

I en av mina favorittidskrifter Allt om Historia läser jag om hur den 17-åriga Kalmarflickan Jenny Nyström kom att börja illustrera Viktor Rydbergs julsaga Lille Viggs äfventyr på julafton. Hon ...

Av: Mats Myrstener | Övriga porträtt | 28 december, 2013

Reflektion och analys av Hos mrs Sen

Jhumpa Lahiri är av indiskt-Amerikanskt ursprung. Hennes novellsamling: Den indiske tolken tilldelades Pulitzerpriset år 2000. Boken The Lowland, publicerad 2013, blev nominerad till Man Booker Prize and the National Book ...

Av: Lejla Fazlic´ | Essäer | 02 juni, 2014

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.