I översättningens perspektiv

  Saul och David av Ernst Josephson I översättningens perspektiv Ernst Josephson var inte endast bildkonstnär, utan även diktare. Hans Färnlöf ger oss här en bild av konstnären i översättningens perspektiv. Konstnären Ernst Josephson ...

Av: Hans Färnlöf | 04 juli, 2007
Essäer om konst

Om banbrytaren James Frey

När James Frey gästade säsongsavslutningen av Skavlan var jag i extas. Sedan flera år tillbaka är Frey en av de författarna jag fascineras mest av. År 2005 uppmärksammades Freys debutbok ...

Av: Julie Blomberg Gudmundsson | 17 april, 2012
Gästkrönikör

Eleonora Danco . Foto: Lena Andersson

Fokus på Italien under Göteborgs filmfestival

Den 39:e upplagan av Göteborgs filmfestival hade fokus på Italien. Ungefär 20 filmer visades. Däribland Eleonora Dancos långfilmsdebut N-Capace och Pietro Marcellos Lost and Beautiful, som vann årets Ingmar Bergman-pris ...

Av: Lena Andersson | 16 februari, 2016
Essäer om film

Åvald Norén. Texter

Mitt namn är Åvald Norén, 22 år och studerar på Malmö Folkhögskola. Jag har skrivit mycket med inspiration av spoken word och även rapp då jag vill uppnå den typen av ...

Av: Åvald Norén | 17 juni, 2013
Utopiska geografier

Litteratur: Thomas C Ericsson - Bokstäverna



Bokstävernas wailande i vinternatten

”Till de goda färdkamraterna – i livet och i poesin”, så står det i försättsbladet till Bokstäverna som är Thomas C Erikssons tredje diktsamling. Dedikationen är givetvis riktad till bokstäverna.




Det är en lyriskt spännande upptäckfärd att läsa dikten, och man finner sig snart botaniserande bland raderna för att finna ut de rader man själv finner särskilt talande. Läsningen igenom vill man liksom plocka russinen ur kakan. Andra rader, som till synes först verkat banala, växer efter hand.

 

De första raderna lyder:

Bokstäverna som du ristar in under huden

Bokstäverna som betyder allt eller inget

Bokstäverna som är din sköra tråd i livet

I en enda över 40 sidor lång diktharang fortsätter Ericsson på detta sätt sin kärleksförklaring till bokstäverna. Det hela kan till en början verka tunnsått i sin monotoni, men Ericsson utnyttjar väl den enkelt uppbyggda diktens utformning i varje diktrad i en fruktsam lekfullhet och uppfinningsrikedom kring diktens tema.

Bokstäverna som nödvändiga utformare och förmedlare av liv och poesi, högt och lågt, ljuvligt och vardagskrasst, allvarligt och komiskt smälter samman både i och mellan raderna. Inte sällan blir bokstäverna som levande entiteter i sig självt, så starkt förbundna med vårt skapande och våra liv är de i Ericssons dikt.

Det är en lyriskt spännande upptäckfärd att läsa dikten, och man finner sig snart botaniserande bland raderna för att finna ut de rader man själv finner särskilt talande. Läsningen igenom vill man liksom plocka russinen ur kakan. Andra rader, som till synes först verkat banala, växer efter hand.

Smaka bara på rader som Bokstäverna överskrider ensamhetens gränsereller Bokstävernas drömhöga syrgastält eller Bokstävernas wailande i vinternatteneller Bokstäverna mellan det likgiltiga och det omöjliga. Dessa enskilda rader och många andra rader i dikten blir som blixtpoetiska ögonblick och dikter i sig självt. Blixtpoetiska ögonblick att ibland stanna upp vid, lyriskt smaka på, fascineras av eller lättsamt språkfilosofiskt fundera kring.

 

 

 

Tommy Gunnarsson

 

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Ur arkivet

view_module reorder

Romantiken. Thekla Knös och konsten att förgylla vardagen

Romantiken är ett dimmigt begrepp som ligger nära ordet nostalgi. Ordet förknippar vi ofta med förälskelse, starka känslor, svärmeri. Det kan även ha en nedsättande klang och blir då liktydigt ...

Av: Lena Månsson | Övriga porträtt | 30 augusti, 2012

Gunnar Lundin Vad dagen vet

VAD DAGEN VET       Måsarna i mars – de sista snöfläckarna har fått vingar!       En våg i havet En flagga fladdrar i vinden       Det händer att den som talar fort har något att dölja På ett långsamt ord kan ...

Av: Gunnar Lundin | Utopiska geografier | 05 augusti, 2013

Påsken, perspektivet och döden Ett treenigt icke-vara i två delar

Sagt om Neruda av Lorca: att han var ”en poet närmare döden än filosofin, närmare smärtan än intelligensen, närmare blodet än bläcket.” I vår sekulariserade del av världen betraktas, av många i ...

Av: Göran af Gröning | Essäer om religionen | 19 april, 2014

Satirisk elegi av Jonathan Swift

Jonathan Swift låter i Gullivers resor (1726) kungen av Brobdingnag, jättarnas land, kommentera skeppsläkaren Lemuel Gullivers berättelse om kanoner. Kungen kände inte till denna uppfinning, och förundrades av att Gulliver verkade ...

Av: Jonathan Swift | Kulturreportage | 28 mars, 2013

Magens filosofi och matlitteratur

En kokbok är en kokbok, kan man tycka och inte mycket att orda om. Maten tystar mun, säger ju också den folkliga klokskapen. En kokbok ska vara rejäl. Den ska vara ...

Av: Crister Enander | Essäer om litteratur & böcker | 11 december, 2009

Kampen mot nutiden: Martin Becks Budapest

Maj Sjöwalls och Per Wahlöös romaner om polisen Martin Beck hamnade återigen på tapeten under vintern. Få svenska kriminalromaner har fått samma spridning, i alla fall innan deckarboomen, och få ...

Av: Markus Öbrink | Essäer | 10 april, 2013

frösö

Primus Mortimer Pettersson – Konstens geniale särling

Konsten har alltid varit en viktig del i människans liv och behovet att samtala om konst och vad konst är tycks idag vara större än någonsin. Vissa hävdar att konst ...

Av: Lena Månsson | Konstens porträtt | 03 juli, 2017

Mosaiker, vattenkanoner och röda flaggor – resereflektioner från Istanbul

Den 29 maj i år firades i Turkiet ett jubileum vars glädje och festyra inte delas lika helhjärtat av hela omvärlden. För 560 år sedan, den 29 maj 1453, bröt ...

Av: Thomas Notini | Resereportage | 10 juni, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.