Två röda systrar

Hella WuolijokiHella Wuolijoki var exceptionell både som människa och konstnär. Hon beskrev sig själv som ett "smått underligt djur som inte låter sig placeras i någon fålla". Hon var en ...

Av: Rolf Karlman | 06 augusti, 2008
Essäer om litteratur & böcker

Om du ska tro mig om en sak, tro på mig om detta

“Elegy, n. composition in verse, in which,without employing any of the methods ofhumor, the writer aims to produce in thereader´s mind the dampest kind of dejection.The Most famous English example ...

Av: Fredrik F. G. Granlund | 23 juni, 2012
Övriga porträtt

En marginaliserad grundlagsfader

Anders Chydenius på finländskt frimärke. Anders Chydenius var en uppfinningsrik och energisk präst från Österbotten som kom att bli den svenska liberalismen första store uttolkare och förkämpe. Bertil ...

Av: Bertil Falk | 10 februari, 2011
Essäer om politiken

Konstnärliga modifikationer av dataspel: Top 10 art mods

När konstnärer i slutet av 90-talet började skapa konst inspirerad av dataspel handlade det till största delen om modifikationer av kommersiella dataspel, dvs. man ändrade befintliga spel på olika sätt ...

Av: Mathias Jansson | 02 november, 2013
Essäer om konst

Björn Öijer foto Södra sidan

Litteratur: Björn Öijer - När revolutionen kom till Vårby gård



Uppror och nederlag i silverskattens sken

I en gestaltning skickligt fotad i stenålder och vikingatid såväl som artonhundratal och politiskt 1970-tal fångar Björn Öijer in journalisten Martins sökande efter silverskattens ursprung dess historiska märkvärdigheter och anknytningar i en fängslande berättelse fylld med politisk vånda värmande kärlek men också av stora bittra nederlag.


Björn Öijer född i Linköping 1949. Har fil kand i filmvetenskap, litteratur och teater. Läst till journalist på JH i Stockholm hos legendariska lärare som Lars Furhoff och retoriknestorn Bengt Nerman. Frilansande filmskribent för Östgötakorrespondenten inledde journalistkarriären.
Björn Öijer
När revolutionen kom till Vårby gård
ISBN: 9789175179018
Förlag: Recito

 


Varje köp via denna
länk stödjer TK.


Björn Öijer foto Södra sidan

Björn Öijer foto Södra sidan

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Martin Tallid journalist och filmvetare, en fiktiv huvudperson som äger drag av Björn Öijer i sin gärning dyker ned i de historiska dokumenten för att skriva om statarpojken Otto Ludvig Jonsson som 1871 hittade den niohundra år gamla silverskatten ute i Vårby nedgrävd redan på vikingatiden.
Fyndplatsen under en sten i skogen låg i den tidens vårdkaseby, en plats benämnd Vardhby på fornsvenska, som under den historiska resans skiftande gång blir till 1970-talets Vårby där de fiktiva gestalterna Martin och Ann-Sofie under kärleksfulla år tillsammans deltar i det revolutionära 1970-talet vilket trots stor entusiasm och djupt nedlagd energi leder till stora bittra nederlag.
Björn Öijer har i intervjuer berättat att hans romanprojekt om silverskatten i Vårby har legat för fäfot under många år. Han började med den när han kom till Vårby men hans journalistiska arbete tvingade honom att lägga projektet på is. Nu har han äntligen fått tid att avsluta den och han gör det med fängslande litterärt handlag.

Berättelsen löper enligt tre huvudlinjer. Den första är skildringen av Martins journalistiska karriär och hans politiska arbete tillsammans med Ann-Sofie under 1970-talet. Deras kärlek och politiska vardag kan sägas vara berättelsens basgång och huvudfåra. Den andra fåran är berättelsen om den silverskatt som statarpojken Otto hittar 1871 och komplikationerna kring denna. Den tredje är närvaron i den lokala historien med beskrivningar av Vårbytrakten, dess historia och utveckling och som ett återkommande incitament i denna, hur levnadsförhållanden där utvecklats med olika exempel på hur folk förändrat sina villkor.

En av de stor behållningarna i Björn Öijers bok är den konkreta detaljredovisningen av den politiska 70-talsaktivistens vardag. Som ett ovärderligt dokument till eftervärlden finns här redovisat vad en politisk rörelse från denna hektiska tid egentligen arbetade med. Dessa aktivisters ambitioner var ofta grandiosa i sin storhets vidlyftiga anspråk och sökte sig ut i vida världen i sin uttalade mening men vars egentliga politiska betydelse inte alltid ägde den nödvändiga styrkan. Det kastats här från ytterligheterna mellan dagsfrågor om hyror och daghem till de stora politiska huvudlinjerna allt med personliga reflektioners ställningstaganden från Martin och Ann-Sofie.

Just denna autenticitet äger en ovärderlig styrka i Öijers skildring då huvudpersonerna i sitt leverne gestaltas in till personlig identifikation av Öijer när de deltar med varje känsloyttring i det totala uppgåendet i sin politiska vardag där den personliga närhet som Martin och Ann-Sofie i Öijers skildring når är så nära det överhuvudtaget är möjligt att komma en autentisk skildring av 68-aktivisternas vardag.

Detta är nog den mest levande skildring jag läst om den sjuttiotalspolitiska generationens konkreta vardag där de stora vingbreda idealen och de små resultatens magra kost och slutliga nederlagen erbjöd den bittraste kalk att tömma.
I sitt arbete med att hitta historiska anknytningar och nutida släktingar till Otto, den skattfinnande statarpojken, lyckas Martin knyta ihop alla trådar på slutet i ett eftersträvat resultat som äger hela den stora ansatsens anspråk fyllda i ett överraskande slutgiltigt möte.

Björn Öijer född i Linköping 1949. Har fil kand i filmvetenskap, litteratur och teater. Läst till journalist på JH i Stockholm hos legendariska lärare som Lars Furhoff och retoriknestorn Bengt Nerman. Frilansande filmskribent för Östgötakorrespondenten inledde journalistkarriären. Även Chaplin och Filmrutan publicerade Öijers texter. I över trettio år skrev Öijer reportage, nyheter, kulturartiklar och opinionsbildande material för dags- och fackförbundspress (Gnistan, FiB/Kulturfront, DN, SvD, Länstidningen i Södertälje, Siftidningen och Kollega), 2009 slutade han som fackförbundet Unionens chefredaktör och bytte ut ledarskrivandet mot skönlitterärt författande.


När revolutionen kom till Vårby Gård är Björn Öijers fjärde roman. Han har tidigare utkommit med romanerna Gudruns raseri, Guldstjärnan och Pappa kommer snart

Benny Holmberg

Ur arkivet

view_module reorder
David Cernys bäbisar utanför Kampa museum. Foto: Mathias Jansson

David Cernys kontroversiella konst guidar dig genom Prag

Det finns många sätt att uppleva Prag på. Du kan följa turistströmmen från Prags slott, över Karlsbron, vidare till torget i den gamla staden och sluta vid den judiska kyrkogården ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 22 september, 2015

Paul Valéry – Tankar kring en dikt

Allt flyter, anaxagoras, havet andas sakta, månen ökar och minskar, och människor blixtrar förbi som fallande stjärnor. Dock mitt pulserande hjärta hindrar mig från sömn. Jag är så otroligt trött ...

Av: Göran af Gröning | Essäer om litteratur & böcker | 22 maj, 2014

Stig Sæterbakken

Det nya testamentet, jakten på Hitler och det onda ögat bakom spegeln

Stig Sæterbakken sökte efter ondskan i litteraturen, inte som moralist, men som utforskare av hur människan förhåller sig till ondskan som begrepp i sin självförståelse och beskrivning av det andra ...

Av: Alexander Viken | Litteraturens porträtt | 04 augusti, 2017

frösö

Primus Mortimer Pettersson – Konstens geniale särling

Konsten har alltid varit en viktig del i människans liv och behovet att samtala om konst och vad konst är tycks idag vara större än någonsin. Vissa hävdar att konst ...

Av: Lena Månsson | Konstens porträtt | 03 juli, 2017

De stora frågorna som moderniteten ställer förblir fortfarande obesvarade

Intervju med Claudio Magris I Sverige är Claudio Magris en av de mest lästa italienska författarna. Naturligtvis finns det andra författare, som Camilleri, Fo och Saviano, men vi känner dem mest ...

Av: Guido Zeccola | Litteraturens porträtt | 22 november, 2010

Ove Allansson. Foto: Tre böcker

En sjöman har gått i land

Ove Allansson har lämnat skeppet. Han blev 83 år. Han hade provat flera yrken men sjömanslivet blev det som lämnade djupast intryck i honom och i hans författarskap. Han skrev ...

Av: Benny Holmberg | Litteraturens porträtt | 24 januari, 2016

Tomas Tranströmer. Foto: Caj Westerberg

Postum lektion i konsten att arbeta med språket

Torsten Rönnerstrand om Tomas Tranströmers ”I arbetets utkanter”.

Av: Torsten Rönnerstrand | Essäer om litteratur & böcker | 30 december, 2017

Från koja…. till koja

21 månader i Paris, fem olika lägenheter i fem olika arrondisement. Jag har dödat råttor (läs: jag har dödat en mus), känt lukten av en död man från lägenheten våningen ...

Av: Signe Lundgren | Gästkrönikör | 20 maj, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts