Krönika från Maspalomas 3

Lyssnar mycket på Olle Adolphson dessa dagar. Charlotta delar min förtjusning. Tänker på ett par i Jönköping när jag hör Sängen. Återkommer till det. Nu i stället till den stora ...

Av: Christer B Johansson | 27 september, 2012
Gästkrönikör

Familjen Facebook – framsidan och baksidan

Det fanns något som hette Facebook, berättade man. Det var ett slags mötesplats på Internet. Jag som författare borde gå med, sa man. Knyta kontakter, nå ut, hålla mig a ...

Av: Stefan Whilde | 31 augusti, 2013
Stefan Whilde

Beatrice Månsdotter

Glödande skymningsljus

”Jag har sett det här förut.” Han kisar med ögonen. ”Tusentals gånger i mina drömmar. Det är som om jag redan har varit här.” ”Mmm.” Hon nickar och följer med ...

Av: Beatrice Månsdotter | 28 december, 2016
Gästkrönikör

Agneta Sandberg berättar om romandebuten

Hösten 2010 utkom journalisten och författaren Agneta Sandberg med sin debutroman "Hycklarnas afton". Den är på många sätt är en ovanlig roman. Ursprungligen planerade författaren att skriva en vanlig ...

Av: Jens Wallén | 29 mars, 2011
Litteraturens porträtt

Björn Öijer foto Södra sidan

Litteratur: Björn Öijer - När revolutionen kom till Vårby gård



Uppror och nederlag i silverskattens sken

I en gestaltning skickligt fotad i stenålder och vikingatid såväl som artonhundratal och politiskt 1970-tal fångar Björn Öijer in journalisten Martins sökande efter silverskattens ursprung dess historiska märkvärdigheter och anknytningar i en fängslande berättelse fylld med politisk vånda värmande kärlek men också av stora bittra nederlag.


Björn Öijer född i Linköping 1949. Har fil kand i filmvetenskap, litteratur och teater. Läst till journalist på JH i Stockholm hos legendariska lärare som Lars Furhoff och retoriknestorn Bengt Nerman. Frilansande filmskribent för Östgötakorrespondenten inledde journalistkarriären.
Björn Öijer
När revolutionen kom till Vårby gård
ISBN: 9789175179018
Förlag: Recito

 


Varje köp via denna
länk stödjer TK.


Björn Öijer foto Södra sidan

Björn Öijer foto Södra sidan

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Martin Tallid journalist och filmvetare, en fiktiv huvudperson som äger drag av Björn Öijer i sin gärning dyker ned i de historiska dokumenten för att skriva om statarpojken Otto Ludvig Jonsson som 1871 hittade den niohundra år gamla silverskatten ute i Vårby nedgrävd redan på vikingatiden.
Fyndplatsen under en sten i skogen låg i den tidens vårdkaseby, en plats benämnd Vardhby på fornsvenska, som under den historiska resans skiftande gång blir till 1970-talets Vårby där de fiktiva gestalterna Martin och Ann-Sofie under kärleksfulla år tillsammans deltar i det revolutionära 1970-talet vilket trots stor entusiasm och djupt nedlagd energi leder till stora bittra nederlag.
Björn Öijer har i intervjuer berättat att hans romanprojekt om silverskatten i Vårby har legat för fäfot under många år. Han började med den när han kom till Vårby men hans journalistiska arbete tvingade honom att lägga projektet på is. Nu har han äntligen fått tid att avsluta den och han gör det med fängslande litterärt handlag.

Berättelsen löper enligt tre huvudlinjer. Den första är skildringen av Martins journalistiska karriär och hans politiska arbete tillsammans med Ann-Sofie under 1970-talet. Deras kärlek och politiska vardag kan sägas vara berättelsens basgång och huvudfåra. Den andra fåran är berättelsen om den silverskatt som statarpojken Otto hittar 1871 och komplikationerna kring denna. Den tredje är närvaron i den lokala historien med beskrivningar av Vårbytrakten, dess historia och utveckling och som ett återkommande incitament i denna, hur levnadsförhållanden där utvecklats med olika exempel på hur folk förändrat sina villkor.

En av de stor behållningarna i Björn Öijers bok är den konkreta detaljredovisningen av den politiska 70-talsaktivistens vardag. Som ett ovärderligt dokument till eftervärlden finns här redovisat vad en politisk rörelse från denna hektiska tid egentligen arbetade med. Dessa aktivisters ambitioner var ofta grandiosa i sin storhets vidlyftiga anspråk och sökte sig ut i vida världen i sin uttalade mening men vars egentliga politiska betydelse inte alltid ägde den nödvändiga styrkan. Det kastats här från ytterligheterna mellan dagsfrågor om hyror och daghem till de stora politiska huvudlinjerna allt med personliga reflektioners ställningstaganden från Martin och Ann-Sofie.

Just denna autenticitet äger en ovärderlig styrka i Öijers skildring då huvudpersonerna i sitt leverne gestaltas in till personlig identifikation av Öijer när de deltar med varje känsloyttring i det totala uppgåendet i sin politiska vardag där den personliga närhet som Martin och Ann-Sofie i Öijers skildring når är så nära det överhuvudtaget är möjligt att komma en autentisk skildring av 68-aktivisternas vardag.

Detta är nog den mest levande skildring jag läst om den sjuttiotalspolitiska generationens konkreta vardag där de stora vingbreda idealen och de små resultatens magra kost och slutliga nederlagen erbjöd den bittraste kalk att tömma.
I sitt arbete med att hitta historiska anknytningar och nutida släktingar till Otto, den skattfinnande statarpojken, lyckas Martin knyta ihop alla trådar på slutet i ett eftersträvat resultat som äger hela den stora ansatsens anspråk fyllda i ett överraskande slutgiltigt möte.

Björn Öijer född i Linköping 1949. Har fil kand i filmvetenskap, litteratur och teater. Läst till journalist på JH i Stockholm hos legendariska lärare som Lars Furhoff och retoriknestorn Bengt Nerman. Frilansande filmskribent för Östgötakorrespondenten inledde journalistkarriären. Även Chaplin och Filmrutan publicerade Öijers texter. I över trettio år skrev Öijer reportage, nyheter, kulturartiklar och opinionsbildande material för dags- och fackförbundspress (Gnistan, FiB/Kulturfront, DN, SvD, Länstidningen i Södertälje, Siftidningen och Kollega), 2009 slutade han som fackförbundet Unionens chefredaktör och bytte ut ledarskrivandet mot skönlitterärt författande.


När revolutionen kom till Vårby Gård är Björn Öijers fjärde roman. Han har tidigare utkommit med romanerna Gudruns raseri, Guldstjärnan och Pappa kommer snart

Benny Holmberg

Ur arkivet

view_module reorder

Liljevalchs vårsalong

Ett av de tidigaste vårtecknen är som vanligt Liljevalchs vårsalong; en tillställning som alltsedan 1921 lockar horder av konstlystna till det snart hundraåriga museet, där både kända och okända konstnärer ...

Av: Björn Gustavsson | Gästkrönikör | 05 februari, 2014

Dr Krabba 3

Janne Karlsson, född 1973 och bosatt i Linköping med mina två söner. Har arbetat inom vården i 20 år, men sade upp mig 2010 för att satsa helhjärtat på tecknandet. Då ...

Av: Janne Karlsson | Kulturen strippar | 20 oktober, 2011

Ernst Rydén. Dikter

Jag heter Ernst Rydén, 21 år gammal. Jag flyttade nyss från Stockholm till Lund. Mitt skrivande uppstod i skolbänken på tråkiga lektioner, det såg bättre ut att stirra in i ...

Av: Ernst Rydén | Utopiska geografier | 07 april, 2014

Den gamble mannen stryker gråskallan sin – nytt inlägg från professor Stofil

Man snubblar numera mest varje dag på språkliga missfoster i den offentliga debatten, nu senast i ett par rubriker i våra båda största dagstidningar. I den ena frågas ”Har du ...

Av: Ivo Holmqvist | Essäer om litteratur & böcker | 16 februari, 2017

Painting showing the martyrdom of Perpetua, Felicitas, from the Menologion of Basil II Public Domain

Även i dag är myten starkare än sanningen

Myten berättar, att det Romerska kejsardömet som bildades ur Romerska republiken år 27 f. Kr., förföljde kristna. ”Den stora förföljelsen”, den som gett upprinnelser till en uppsjö martyrberättelser om arla ...

Av: Vladimir Oravsky | Gästkrönikör | 06 mars, 2016

Lena S. Karlsson

Odd Lindells tolkning av Doktor Glas

Lena S. Karlsson är väldigt förtjust i en ny uppsättning av "Doktor Glas".

Av: Lena S. Karlsson | Gästkrönikör | 16 oktober, 2015

Bo Strömstedt  Foto: Wikipedia   CC BY SA3

”Väcka, oroa, förarga”

Bo Strömstedts frånfälle vid 87 års ålder häromveckan fick många att skriva ner sina minnen av honom. Chefredaktören på Svenska Dagbladet ägnade på midsommardagen många erkännsamma ord åt den skicklige ...

Av: Ivo Holmqvist | Essäer om politiken | 02 juli, 2016

Vincent van Gogh och orientalismen – Del 1

Exotiska influenser har alltid varit något som definierat stil liksom val av motiv för konstnärer. Aldrig har detta varit tydligare i konsthistorien än under artonhundratalets andra hälft när implikationerna av ...

Av: Allan Persson | Essäer om konst | 26 december, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.