Det regnar och det regnar, himlen är grå(Lasse Stefanz)

Det regnar, jag sitter och lyssnar på regnet, sover på kökssoffan en timme, ser ut genom fönstret, det regnar, ingen rör sig på gatan, inte ens lögnaren, fifflaren och bedragaren ...

Av: Bo Bjelvehammar | 21 oktober, 2014
Gästkrönikör

Bra historier tål att berättas mer än en gång – Myteriet på Bounty

Bra historier tål att berättas mer än en gång. Och nya vinklar kan tillföra något nytt. Den här historien börjar den 23 december 1788, två dagar innan juldagen, och fortsätter ...

Av: Belinda Graham | 19 november, 2012
Litteraturens porträtt

Författare om författare

Skönlitterära Sällskapet Stockholm Nord är en hyvens sammanslutning som nyss kommit med den skrift som är nummer 14 i sällskapets ordning men nummer 127 i Svenska Humanistiska Förbundets skriftserie. Se ...

Av: Bertil Falk | 08 december, 2012
Kulturreportage

Tora Vega Holmström − en skånsk europé

Tora Vega Holmström var inte bara en målare som gick i spetsen för nya konstriktningar, hon var också litterärt begåvad och skrev tusentals brev, framhåller konstvetaren Birgit Rausing i sin ...

Av: Lena Månsson | 28 september, 2011
Konstens porträtt

Björn Öijer foto Södra sidan

Litteratur: Björn Öijer - När revolutionen kom till Vårby gård



Uppror och nederlag i silverskattens sken

I en gestaltning skickligt fotad i stenålder och vikingatid såväl som artonhundratal och politiskt 1970-tal fångar Björn Öijer in journalisten Martins sökande efter silverskattens ursprung dess historiska märkvärdigheter och anknytningar i en fängslande berättelse fylld med politisk vånda värmande kärlek men också av stora bittra nederlag.


Björn Öijer född i Linköping 1949. Har fil kand i filmvetenskap, litteratur och teater. Läst till journalist på JH i Stockholm hos legendariska lärare som Lars Furhoff och retoriknestorn Bengt Nerman. Frilansande filmskribent för Östgötakorrespondenten inledde journalistkarriären.
Björn Öijer
När revolutionen kom till Vårby gård
ISBN: 9789175179018
Förlag: Recito

 


Varje köp via denna
länk stödjer TK.


Björn Öijer foto Södra sidan

Björn Öijer foto Södra sidan

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Martin Tallid journalist och filmvetare, en fiktiv huvudperson som äger drag av Björn Öijer i sin gärning dyker ned i de historiska dokumenten för att skriva om statarpojken Otto Ludvig Jonsson som 1871 hittade den niohundra år gamla silverskatten ute i Vårby nedgrävd redan på vikingatiden.
Fyndplatsen under en sten i skogen låg i den tidens vårdkaseby, en plats benämnd Vardhby på fornsvenska, som under den historiska resans skiftande gång blir till 1970-talets Vårby där de fiktiva gestalterna Martin och Ann-Sofie under kärleksfulla år tillsammans deltar i det revolutionära 1970-talet vilket trots stor entusiasm och djupt nedlagd energi leder till stora bittra nederlag.
Björn Öijer har i intervjuer berättat att hans romanprojekt om silverskatten i Vårby har legat för fäfot under många år. Han började med den när han kom till Vårby men hans journalistiska arbete tvingade honom att lägga projektet på is. Nu har han äntligen fått tid att avsluta den och han gör det med fängslande litterärt handlag.

Berättelsen löper enligt tre huvudlinjer. Den första är skildringen av Martins journalistiska karriär och hans politiska arbete tillsammans med Ann-Sofie under 1970-talet. Deras kärlek och politiska vardag kan sägas vara berättelsens basgång och huvudfåra. Den andra fåran är berättelsen om den silverskatt som statarpojken Otto hittar 1871 och komplikationerna kring denna. Den tredje är närvaron i den lokala historien med beskrivningar av Vårbytrakten, dess historia och utveckling och som ett återkommande incitament i denna, hur levnadsförhållanden där utvecklats med olika exempel på hur folk förändrat sina villkor.

En av de stor behållningarna i Björn Öijers bok är den konkreta detaljredovisningen av den politiska 70-talsaktivistens vardag. Som ett ovärderligt dokument till eftervärlden finns här redovisat vad en politisk rörelse från denna hektiska tid egentligen arbetade med. Dessa aktivisters ambitioner var ofta grandiosa i sin storhets vidlyftiga anspråk och sökte sig ut i vida världen i sin uttalade mening men vars egentliga politiska betydelse inte alltid ägde den nödvändiga styrkan. Det kastats här från ytterligheterna mellan dagsfrågor om hyror och daghem till de stora politiska huvudlinjerna allt med personliga reflektioners ställningstaganden från Martin och Ann-Sofie.

Just denna autenticitet äger en ovärderlig styrka i Öijers skildring då huvudpersonerna i sitt leverne gestaltas in till personlig identifikation av Öijer när de deltar med varje känsloyttring i det totala uppgåendet i sin politiska vardag där den personliga närhet som Martin och Ann-Sofie i Öijers skildring når är så nära det överhuvudtaget är möjligt att komma en autentisk skildring av 68-aktivisternas vardag.

Detta är nog den mest levande skildring jag läst om den sjuttiotalspolitiska generationens konkreta vardag där de stora vingbreda idealen och de små resultatens magra kost och slutliga nederlagen erbjöd den bittraste kalk att tömma.
I sitt arbete med att hitta historiska anknytningar och nutida släktingar till Otto, den skattfinnande statarpojken, lyckas Martin knyta ihop alla trådar på slutet i ett eftersträvat resultat som äger hela den stora ansatsens anspråk fyllda i ett överraskande slutgiltigt möte.

Björn Öijer född i Linköping 1949. Har fil kand i filmvetenskap, litteratur och teater. Läst till journalist på JH i Stockholm hos legendariska lärare som Lars Furhoff och retoriknestorn Bengt Nerman. Frilansande filmskribent för Östgötakorrespondenten inledde journalistkarriären. Även Chaplin och Filmrutan publicerade Öijers texter. I över trettio år skrev Öijer reportage, nyheter, kulturartiklar och opinionsbildande material för dags- och fackförbundspress (Gnistan, FiB/Kulturfront, DN, SvD, Länstidningen i Södertälje, Siftidningen och Kollega), 2009 slutade han som fackförbundet Unionens chefredaktör och bytte ut ledarskrivandet mot skönlitterärt författande.


När revolutionen kom till Vårby Gård är Björn Öijers fjärde roman. Han har tidigare utkommit med romanerna Gudruns raseri, Guldstjärnan och Pappa kommer snart

Benny Holmberg

Ur arkivet

view_module reorder
Ernest Hemingway and Matador, Antonio Ordonez, by Basque primitive artist,Domingo Uriarte

Domingo Uriarte- Matador och Målare

Domingo Uriarte föddes i Baskien 1894. Föräldrarna var fattiga bönder utan boklig bildning. De fick många barn, men under inbördeskriget dödades flera av syskonen. När Uriarte var tio år såg ...

Av: Lena Månsson | Konstens porträtt | 21 september, 2017

Utsikt mot Bockklippan. Foto: Mathias Jansson

Luxemburg med ett leende av museum

Mathias Jansson ger en guidning runt Luxemburg - "det lilla slottet".

Av: Mathias Jansson | Resereportage | 26 maj, 2015

Wagner och det musikaliska dramat

I år är det 200 år sedan Wagner föddes och 130 sedan han dog. Om Richard Wagner har det skrivits en ansenlig del – både ris och ros. Men en ...

Av: Guido Zeccola | Essäer om musik | 25 februari, 2013

 De revolutionibus orbium coelestium.

Något om partiadel, konservativa revolutionärer och andra myter

Bo I Cavefors om Kopernikus, Algeriet, Lenin, Hitler, och mystifieringen av ordet makt. Det är som Giuseppe Tomasi di Lampedusa hävdade, att människan visserligen vill att allt förblir vid vad ...

Av: Bo I. Cavefors | Essäer om samhället | 19 januari, 2015

Shiiter och sunniter – svurna fiender?

 Det heliga namnet av Allah. Kollage: Guido Zeccola Shiiter och sunniter – svurna fiender? Tidningen Kulturens Mohamed Omar om de teologiska och historiska skillnaderna mellan sunniter och shiiter i den muslimiska ...

Av: Mohamed Omar | Essäer om litteratur & böcker | 27 november, 2007

En aldrig skriven litteraturhistoria

Om poeten och teaterkritikern Erik Lindorm (1880-1941) är i ihågkommen i dag är det troligen främst för den fina dikten "En död arbetarhustru". Men Erik Lindorm gav sig in i ...

Av: Bertil Falk | Litteraturens porträtt | 19 augusti, 2009

Den romantiska texten - en helig princip

En av de stora förtjänsterna med Horace Engdahls essäsamling Den romantiska texten, är att han så konsekvent förmår ställa poesin i relation till varat och existensen och därmed "frigöra" både ...

Av: Lars-Göran Söderberg | Essäer om litteratur & böcker | 28 september, 2009

Fåfängans pris: kejsar Valens och de hungriga germanska ulvarna

I juni 2013 utkommer på Arktos förlag Lars Holger Holm och Kenneth Maximilian Geneser med en bok kort och gott kallad Gotisk. Det rör sig om en uppföljare till deras ...

Av: Lars Holger Holm | Essäer | 20 maj, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts