Albert Engström i Lönneberga socken, Kalmar län. Bild Public Domain Wikipedia

Ett stelt folk – om ett par Albert Engströms teckningar

I de lumpbodar och loppmarknader som jag råkar besöka dyker ibland de märkligaste ting upp, nu senast en bok i vackert grönt klotband, utgiven 1907 av E. Lundquists bokförlag i ...

Av: Ivo Holmqvist | 24 mars, 2016
Konstens porträtt

En het konstsommar i Hamburg

Det är en tidig morgon på Köpenhamns centralstation. På perrongen står jag och väntar tillsammans med en hel del unga tågluffare som är på väg hem eller på väg ut ...

Av: Mathias Jansson | 02 augusti, 2012
Essäer om konst

Europas vatten

Att Försvaret bitit sig fast vid Vättern som föreslaget utökat övningsområde för militärt flyg oroar. Dessutom förmår man inte sända representanter till Ödeshög eller Jönköping för samråd om det som ...

Av: Per-Inge Planefors | 15 november, 2011
Gästkrönikör

Gabriella Olsson

GULDGRYTAN KÖTTFÄRS AV 500gr PÅ LIDL.

Gör som följer:

Av: Gabriella Olsson | 29 januari, 2016
Gästkrönikör

Björn Öijer foto Södra sidan

Litteratur: Björn Öijer - När revolutionen kom till Vårby gård



Uppror och nederlag i silverskattens sken

I en gestaltning skickligt fotad i stenålder och vikingatid såväl som artonhundratal och politiskt 1970-tal fångar Björn Öijer in journalisten Martins sökande efter silverskattens ursprung dess historiska märkvärdigheter och anknytningar i en fängslande berättelse fylld med politisk vånda värmande kärlek men också av stora bittra nederlag.


Björn Öijer född i Linköping 1949. Har fil kand i filmvetenskap, litteratur och teater. Läst till journalist på JH i Stockholm hos legendariska lärare som Lars Furhoff och retoriknestorn Bengt Nerman. Frilansande filmskribent för Östgötakorrespondenten inledde journalistkarriären.
Björn Öijer
När revolutionen kom till Vårby gård
ISBN: 9789175179018
Förlag: Recito

 


Varje köp via denna
länk stödjer TK.


Björn Öijer foto Södra sidan

Björn Öijer foto Södra sidan

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Martin Tallid journalist och filmvetare, en fiktiv huvudperson som äger drag av Björn Öijer i sin gärning dyker ned i de historiska dokumenten för att skriva om statarpojken Otto Ludvig Jonsson som 1871 hittade den niohundra år gamla silverskatten ute i Vårby nedgrävd redan på vikingatiden.
Fyndplatsen under en sten i skogen låg i den tidens vårdkaseby, en plats benämnd Vardhby på fornsvenska, som under den historiska resans skiftande gång blir till 1970-talets Vårby där de fiktiva gestalterna Martin och Ann-Sofie under kärleksfulla år tillsammans deltar i det revolutionära 1970-talet vilket trots stor entusiasm och djupt nedlagd energi leder till stora bittra nederlag.
Björn Öijer har i intervjuer berättat att hans romanprojekt om silverskatten i Vårby har legat för fäfot under många år. Han började med den när han kom till Vårby men hans journalistiska arbete tvingade honom att lägga projektet på is. Nu har han äntligen fått tid att avsluta den och han gör det med fängslande litterärt handlag.

Berättelsen löper enligt tre huvudlinjer. Den första är skildringen av Martins journalistiska karriär och hans politiska arbete tillsammans med Ann-Sofie under 1970-talet. Deras kärlek och politiska vardag kan sägas vara berättelsens basgång och huvudfåra. Den andra fåran är berättelsen om den silverskatt som statarpojken Otto hittar 1871 och komplikationerna kring denna. Den tredje är närvaron i den lokala historien med beskrivningar av Vårbytrakten, dess historia och utveckling och som ett återkommande incitament i denna, hur levnadsförhållanden där utvecklats med olika exempel på hur folk förändrat sina villkor.

En av de stor behållningarna i Björn Öijers bok är den konkreta detaljredovisningen av den politiska 70-talsaktivistens vardag. Som ett ovärderligt dokument till eftervärlden finns här redovisat vad en politisk rörelse från denna hektiska tid egentligen arbetade med. Dessa aktivisters ambitioner var ofta grandiosa i sin storhets vidlyftiga anspråk och sökte sig ut i vida världen i sin uttalade mening men vars egentliga politiska betydelse inte alltid ägde den nödvändiga styrkan. Det kastats här från ytterligheterna mellan dagsfrågor om hyror och daghem till de stora politiska huvudlinjerna allt med personliga reflektioners ställningstaganden från Martin och Ann-Sofie.

Just denna autenticitet äger en ovärderlig styrka i Öijers skildring då huvudpersonerna i sitt leverne gestaltas in till personlig identifikation av Öijer när de deltar med varje känsloyttring i det totala uppgåendet i sin politiska vardag där den personliga närhet som Martin och Ann-Sofie i Öijers skildring når är så nära det överhuvudtaget är möjligt att komma en autentisk skildring av 68-aktivisternas vardag.

Detta är nog den mest levande skildring jag läst om den sjuttiotalspolitiska generationens konkreta vardag där de stora vingbreda idealen och de små resultatens magra kost och slutliga nederlagen erbjöd den bittraste kalk att tömma.
I sitt arbete med att hitta historiska anknytningar och nutida släktingar till Otto, den skattfinnande statarpojken, lyckas Martin knyta ihop alla trådar på slutet i ett eftersträvat resultat som äger hela den stora ansatsens anspråk fyllda i ett överraskande slutgiltigt möte.

Björn Öijer född i Linköping 1949. Har fil kand i filmvetenskap, litteratur och teater. Läst till journalist på JH i Stockholm hos legendariska lärare som Lars Furhoff och retoriknestorn Bengt Nerman. Frilansande filmskribent för Östgötakorrespondenten inledde journalistkarriären. Även Chaplin och Filmrutan publicerade Öijers texter. I över trettio år skrev Öijer reportage, nyheter, kulturartiklar och opinionsbildande material för dags- och fackförbundspress (Gnistan, FiB/Kulturfront, DN, SvD, Länstidningen i Södertälje, Siftidningen och Kollega), 2009 slutade han som fackförbundet Unionens chefredaktör och bytte ut ledarskrivandet mot skönlitterärt författande.


När revolutionen kom till Vårby Gård är Björn Öijers fjärde roman. Han har tidigare utkommit med romanerna Gudruns raseri, Guldstjärnan och Pappa kommer snart

Benny Holmberg

Ur arkivet

view_module reorder
Chagall. Le triomphe de la musique

Intensiv färgprakt i Paris

Under Allhelgonahelgen flödade solen över Paris och sensommarvärmen fick parisarna att ägna sig åt förlustelser i det fria av allehanda slag. Ett exempel på en sådan bestod i att kliva ...

Av: Eva-Karin Josefson | Essäer om konst | 17 november, 2015

Kaj Svensson. Dikter

  Kaj Svensson. Född 1953 I Helsingborg, bott och studerat i Lund. Första bok: "mellan snö & måne" (1974); senaste, den nionde: "Ännu på väg" (2012). Under 2013 utkommer "Regn över Kraków ...

Av: Kaj Svensson | Utopiska geografier | 22 april, 2013

Konstmuseet Heide i Melbourne. Foto: Ivo Holmqvist

Konst i Melbourne

Det händer mycket på konstfronten i Melbourne, till glädje för de fyra miljoner som bor där. Under några intensiva dagar hann Ivo Holmqvist med en mängd utställningar. Här är hans ...

Av: Ivo Holmqvist | Essäer om konst | 06 september, 2015

Jenny Berggren Keljevic. foto:Privat

Alkohol som blir galenskap

Glassmaskinen hade choklad och vanilj smak att välja mellan, strutarna var små och krispiga, jag tog min första smaktugga och tittade ut över den trafikerade gatan. Det luktade Belgrad, det ...

Av: Jenny Berggren Keljevic | Utopiska geografier | 13 april, 2015

Porträtt av en fattigdoktor. Om Louis Ferdinand Céline

Det finns sjuka och skraltiga (liksom mycket gamla vilka glömt sin ålder) hos vilka ”livets brådskande göromål” syns efemära. Om karriärens och framgångens hjul tidigare snurrat fort, har de nu ...

Av: Gunnar Lundin | Övriga porträtt | 12 augusti, 2013

Djungelboken – konservativ klassiker eller nydanande mästerverk?

Djungelboken är en klassiker i dubbel bemärkelse – dels som litterärt verk, dels som film. Som litterärt verk är Djungelboken en del av Rudyard Kiplings hyllade produktion som gav honom ...

Av: Belinda Graham | Kulturreportage | 07 september, 2013

Litterär stand up

TEMA VÄSTERBOTTEN Årets upplaga av Littfest i Umeå samlar ett 30-tal författare – mer eller mindre kända. Vilka är de, hur  många festivaler och mässor brukar de besöka, varför gör de det ...

Av: Gregor Flakierski | Kulturreportage | 02 februari, 2008

Vareestetikk, globalisering og menneskeverd. Del I

 I begynnelsen var Ordet   Idag er Ordet i stor krise. Hva betyr det? Svaret mitt er slik. De store og mektige bokforlagene sender ut lass på lass med bøker til bokhandlerne, uten ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 03 juli, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.