”Skjuta din älskarinna?Har du blivit galen?I Frankrike är det bara sin lagvigda man…

 På detta direkta vis ville Marya Chéliga informera främst unga kvinnor om fransk lagstiftning, som de förväntades vara helt okunniga om, då det rådde förbud mot att informera om den ...

Av: Eva-Karin Josefson | 31 maj, 2014
Essäer

Rösten är ett väldigt personligt instrument

Rösten är ett väldigt personligt instrument Ylva Q. Arkvik har framför allt komponerat instrumentalmusik, alltifrån solostycken till orkester och opera, men även elektroakustiska verk och stycken för instrument och band. Hon ...

Av: Guido Zeccola | 26 oktober, 2006
Musikens porträtt

Kors i taket – Finnegans Wake på kinesiska

”Finnegans Wake” av James Joyce anses inte bara vara oläslig i sitt på engelska baserade original. Texten anses dessutom oöversättlig, vilket inte hindrade James Joyce själv från att tillsammans med ...

Av: Bertil Falk | 07 januari, 2013
Essäer om litteratur & böcker

Veckan från hyllan. Vecka 18. 2012

Guernica är en liten stad i Baskien, grundad på 1300-talet, och ett viktigt centrum för baskisk kultur. För 75 år sedan, den 26 april 1937, när spanska inbördeskriget hade pågått ...

Av: Gregorz Flakierski | 28 april, 2012
Veckans titt i hyllan

Björn Öijer foto Södra sidan

Litteratur: Björn Öijer - När revolutionen kom till Vårby gård



Uppror och nederlag i silverskattens sken

I en gestaltning skickligt fotad i stenålder och vikingatid såväl som artonhundratal och politiskt 1970-tal fångar Björn Öijer in journalisten Martins sökande efter silverskattens ursprung dess historiska märkvärdigheter och anknytningar i en fängslande berättelse fylld med politisk vånda värmande kärlek men också av stora bittra nederlag.


Björn Öijer född i Linköping 1949. Har fil kand i filmvetenskap, litteratur och teater. Läst till journalist på JH i Stockholm hos legendariska lärare som Lars Furhoff och retoriknestorn Bengt Nerman. Frilansande filmskribent för Östgötakorrespondenten inledde journalistkarriären.
Björn Öijer
När revolutionen kom till Vårby gård
ISBN: 9789175179018
Förlag: Recito

 


Varje köp via denna
länk stödjer TK.


Björn Öijer foto Södra sidan

Björn Öijer foto Södra sidan

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Martin Tallid journalist och filmvetare, en fiktiv huvudperson som äger drag av Björn Öijer i sin gärning dyker ned i de historiska dokumenten för att skriva om statarpojken Otto Ludvig Jonsson som 1871 hittade den niohundra år gamla silverskatten ute i Vårby nedgrävd redan på vikingatiden.
Fyndplatsen under en sten i skogen låg i den tidens vårdkaseby, en plats benämnd Vardhby på fornsvenska, som under den historiska resans skiftande gång blir till 1970-talets Vårby där de fiktiva gestalterna Martin och Ann-Sofie under kärleksfulla år tillsammans deltar i det revolutionära 1970-talet vilket trots stor entusiasm och djupt nedlagd energi leder till stora bittra nederlag.
Björn Öijer har i intervjuer berättat att hans romanprojekt om silverskatten i Vårby har legat för fäfot under många år. Han började med den när han kom till Vårby men hans journalistiska arbete tvingade honom att lägga projektet på is. Nu har han äntligen fått tid att avsluta den och han gör det med fängslande litterärt handlag.

Berättelsen löper enligt tre huvudlinjer. Den första är skildringen av Martins journalistiska karriär och hans politiska arbete tillsammans med Ann-Sofie under 1970-talet. Deras kärlek och politiska vardag kan sägas vara berättelsens basgång och huvudfåra. Den andra fåran är berättelsen om den silverskatt som statarpojken Otto hittar 1871 och komplikationerna kring denna. Den tredje är närvaron i den lokala historien med beskrivningar av Vårbytrakten, dess historia och utveckling och som ett återkommande incitament i denna, hur levnadsförhållanden där utvecklats med olika exempel på hur folk förändrat sina villkor.

En av de stor behållningarna i Björn Öijers bok är den konkreta detaljredovisningen av den politiska 70-talsaktivistens vardag. Som ett ovärderligt dokument till eftervärlden finns här redovisat vad en politisk rörelse från denna hektiska tid egentligen arbetade med. Dessa aktivisters ambitioner var ofta grandiosa i sin storhets vidlyftiga anspråk och sökte sig ut i vida världen i sin uttalade mening men vars egentliga politiska betydelse inte alltid ägde den nödvändiga styrkan. Det kastats här från ytterligheterna mellan dagsfrågor om hyror och daghem till de stora politiska huvudlinjerna allt med personliga reflektioners ställningstaganden från Martin och Ann-Sofie.

Just denna autenticitet äger en ovärderlig styrka i Öijers skildring då huvudpersonerna i sitt leverne gestaltas in till personlig identifikation av Öijer när de deltar med varje känsloyttring i det totala uppgåendet i sin politiska vardag där den personliga närhet som Martin och Ann-Sofie i Öijers skildring når är så nära det överhuvudtaget är möjligt att komma en autentisk skildring av 68-aktivisternas vardag.

Detta är nog den mest levande skildring jag läst om den sjuttiotalspolitiska generationens konkreta vardag där de stora vingbreda idealen och de små resultatens magra kost och slutliga nederlagen erbjöd den bittraste kalk att tömma.
I sitt arbete med att hitta historiska anknytningar och nutida släktingar till Otto, den skattfinnande statarpojken, lyckas Martin knyta ihop alla trådar på slutet i ett eftersträvat resultat som äger hela den stora ansatsens anspråk fyllda i ett överraskande slutgiltigt möte.

Björn Öijer född i Linköping 1949. Har fil kand i filmvetenskap, litteratur och teater. Läst till journalist på JH i Stockholm hos legendariska lärare som Lars Furhoff och retoriknestorn Bengt Nerman. Frilansande filmskribent för Östgötakorrespondenten inledde journalistkarriären. Även Chaplin och Filmrutan publicerade Öijers texter. I över trettio år skrev Öijer reportage, nyheter, kulturartiklar och opinionsbildande material för dags- och fackförbundspress (Gnistan, FiB/Kulturfront, DN, SvD, Länstidningen i Södertälje, Siftidningen och Kollega), 2009 slutade han som fackförbundet Unionens chefredaktör och bytte ut ledarskrivandet mot skönlitterärt författande.


När revolutionen kom till Vårby Gård är Björn Öijers fjärde roman. Han har tidigare utkommit med romanerna Gudruns raseri, Guldstjärnan och Pappa kommer snart

Benny Holmberg

Ur arkivet

view_module reorder

Att följa brinnande ord

 I det tysta har det skett en kulturhändelse i Sverige. På Alhambra förlag har al-Niffaris Anhalternas bok kommit ut. Översättningen står Öjevind Lång för i samarbete med Hesham Bahari. Ett informativt förord ...

Av: Bo Gustavsson | Essäer om religionen | 11 maj, 2014

Skarabéerböckerna utgivenhet

Första skarabéerboken, h;ström Text & Kultur 2010Största skarabéerbokenTredje generation skarabéerbok Skrev självrespektören kallolitteratör auteur Dante Havsboda ”Världens sista roman” är frågeställningen mer talande än att gjorde. Fan sinnrik titel, han gjorde ...

Av: Stefan Hammarén | Stefan Hammarén | 05 september, 2012

Frankenstein av Theodor von Holst, Public Domain Wikipedia

Monstrets intellekt

En ny reflektion av Melker Garay .

Av: Melker Garay | Melker Garay : Reflektioner | 24 april, 2016

Toleransens dilemma del 1 av 2

Ohyggligheterna i Syrien. Ockupationen på Västbanken. Förtrycket i många muslimska länder. Galna kristna, som sätter eld på Koranen. Kongo Kinshasa. Guds befrielsearmé i Centralafrika. Muhammedkarikatyrerna. De fruktansvärda övergreppen på kvinnor ...

Av: Carsten Palmer Schale | Essäer | 08 oktober, 2012

Loserförfattarfabriken 1

Letade efter en tidigare adreschlapp där det stod i vilken stad, ett kontorslandskap som anställde loserförfattare vilka skrev om loserförfattare, aldrig annat än om förehavanden och om en utväg, helst ...

Av: Hammaren | Stefan Hammarén | 06 juli, 2011

Vi slits isär, och isflaken krossas

Visst, man försöker mötas på riktigt. Man har kuddkrig, öppna sinnen, kärlek som är tänjbar. Friktion kan studsa tillbaka, tills man kommer till en vändpunkt.  Vändpunkten kräver en transformering. En fjäril ...

Av: Karolina Nina Sörman | Gästkrönikör | 11 oktober, 2014

Ensamheten bränns

Ensamheten bränns Fingertoppar möts i vinden Luften möter ett motstånd han skälver till därför sedan hälften ryker då bort surrar gör bina lejonen ryter regndropparna förvirrar synen Flygplan över haven, han har färdats ...

Av: Alexandra Rutz | Utopiska geografier | 16 februari, 2009

Lars Erik Falk Skulptur i stål vid Norrköpings Konstmuseum CC by 2.0

Lars Erik Falk och de 73 gradernas skönhet

Att bli förknippad med ett gradantal. Vem vill det? Det låter lite torrt och tråkigt. Skulptören Lars Erik Falk vill det, eller kanske riktigare, har blivit det. Hans stålblanka skulpturer ...

Av: Ulf Stenberg | Konstens porträtt | 27 maj, 2016

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.