Dags att avliva myterna?

Våra tänder blir starka och friska av fluor. Vaccin räddar liv. Detta är standardiserade sanningar framlagda av tandkrämsproducenter och läkemedelsindustri. Har de rätt? Troligen inte, men de skyddar sina intressen ...

Av: Stefan Whilde | 01 januari, 2013
Stefan Whilde

Målning av Melker Garay (detalj)

Litteratur och tid

Melker Garay om den stressade läsaren.

Av: Tidningen Kulturen | 15 januari, 2016
Melker Garay : Reflektioner

Nora och James

Hon sitter och gråter. Det går inte att låta bli. Tårarna bara kommer trillande, en efter en. Envisa och ohejdbara. Hon sitter ensam på en soffa i den lilla fula ...

Av: Crister Enander | 03 juli, 2011
Essäer om litteratur & böcker

Ålderdom

Tre småkakor låg på assietten. Kaffet hängde i luften, timmen var slagen till mitt på dagen, det var halvtid. Hennes hand var knölig, hon satt och tittade ut genom fönstret ...

Av: Jenny Berggren | 30 juli, 2013
Gästkrönikör

Litteratur: Dhmnpss Aeouy - Deontologi



Riv ner, gör plats för en ny skön värld

Serie: Kollektivets Självorganisering ; Jag tänker redan när jag tar upp denna rosa bok med titeln Deontologi, vem riktar sig boken till? Titelns torra filosofiska begrepp som med en lekmannaterm kan kallas pliktetik kan sägas handla om hur handlingar ansluter till regler och ställer frågor om handlingars bör. Kant dyker förr eller senare upp i diskussionerna. Vad menas då här med begreppet? Bokens inledning ger en ganska bra bild av vad boken rymmer:


Kollektivet målar tillsammans med omväxlande poesifragment och filosofiska prosastycken upp en romantisk postkapitalistisk utopi, en bättre värld att kontrastera mot den föreliggande, som ideal att sträva mot eller som möjlighet att spegla sig i. En befriad värld.
Dhmnpss Aeouy
Deontologi
ISBN: 9789185747573
Förlag: Styx

 


Varje köp via denna
länk stödjer TK.


 

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

"Under våren 2014 gick Styx förlag ut med ett deontologiskt upprop. Vi ville samla in material för att kunna svara på tre frågor: Vart vill vi? Var är vi? Hur ska det gå till? Uppropet var öppet och allmänt. [...]Vi ville undersöka vilka röster som fanns där ute och höra vad de hade att säga. Dock insåg vi snart att ambitionen att göra en traditionell antologi av dessa texter var oförenlig med, vad vi insåg vara, projektets egentliga mål: att kartlägga och etablera utgångspunkterna för en värdig framtid. [...] Vi valde att gräva, analysera, klippa och experimentera. Denna bok är resultatet av detta arbete. [...] Boken består av tre delar [...] Den första delen handlar om framtiden. Den kartlägger viljan och hoppet. Den andra delen handlar om samtiden. Den identifierar vad som hindrar och håller oss tillbaka. Den tredje delen försöker erbjuda en lösning."

Bågen är alltså hårt spänd mot målet "alla levande varelsers gemensamma frigörelse". Pseudonymen Dhmnpss Aeouy står här för det kollektiv som bidragit i boken, där bland andra Hanna Riisager, Niclas Nenzén och Leif Holmstrand märks. Kollektivet målar tillsammans med omväxlande poesifragment och filosofiska prosastycken upp en romantisk postkapitalistisk utopi, en bättre värld att kontrastera mot den föreliggande, som ideal att sträva mot eller som möjlighet att spegla sig i. En befriad värld.

Framställningen av denna sköna nya värld är poetisk och politisk i bemärkelsen att den uttrycker viljor till radikal strukturell förändring som dessutom innebär ett radikalt annat sätt att språka. Neologismer anlitas flitigt för att desorganisera, ja närmast vandalisera det språk som med sin inneboende tröghet står i vägen för radikal social förändring. I denna desorganisering frigörs råmaterial för nya mönsterbildningar. Oordningen blir destruktiv för befintliga mönster men rymmer obegränsade utvecklingsmöjligheter.

Resultatet är kalejdoskopiskt tankeintressant men en aning ofärdigt. Ett 'de' som dyker upp fem i tolv för att tillföra en plötslig juvenil antagonism stärker inte framställningen. En paradoxal förtjusning för det återkommande ordet kristall stör mig också, i den mån det alls går att kritisera ords innebörder inom en saboterad språkstruktur. Typografin är ful. Jag anar att det gått lite väl fort mot slutet av en arbetsprocess som dragit ut på tiden. Och på frågan om vem boken vänder sig till landar jag i svaret, den som ser skärvorna som möjlighet hellre än ett förlorat helt.

Not

Titeln ingår i en bokserie som kallats Kollektivets självorganisering, en serie som enligt förlaget tar upp "människor och rörelser i nuets kris". Tidningen Kulturen har tidigare recenserat en annan titel i denna serie, se http://tidningenkulturen.se/index.php/litteratur-

Calle Flognman

Ur arkivet

view_module reorder

Vampyren ett monster i tiden

Ingen har väl kunnat missa vampyrtrenden inom populärkultur och litteratur just nu? På TV har under våren Alan Balls hyllade serie "True Blood" visats och på biblioteken är Stephanie ...

Av: Annsofi Lindberg | Essäer | 08 september, 2010

Andlighet och psykisk hälsa. Synkronicitet

Vi lever i en tid som skapat större välstånd åt fler människor någonsin i mänsklighetens historia men många västerlänningar upplever en andlig kris eftersom de traditionella religionerna mister sin förmåga ...

Av: Lena Månsson | Essäer om religionen | 10 augusti, 2009

Som djur

Människor och andra djur kan systematiskt förvandlas till ting av andra människor "Ni håller er med köpta slavar här. De har det sämst men skall ändå utföra det tyngsta arbetet; ...

Av: Lisa Gålmark | Essäer om samhället | 19 januari, 2009

Syndabocken som offer

Det är befriande att utse någon till syndabock. Skönt att ha någon att skylla på - så länge jag inte själv är syndabocken! Uttrycket har sitt ursprung i Bibeln. I Tredje ...

Av: Birgitta Milits | Essäer om konst | 10 april, 2012

Anne-Sofie Nielsen; novell – Hon var som en utspänd fjäril

 Jag har skrivit länge nu. Om mossan, den kärleksfulla, om granar med dess breda mörkgröna handflator, mjuka eller taggiga beroende på årstid, starka och rotfasta bland blåbärsris och fåfänga vattenväxter. Jag har ...

Av: Anne-Sofie Nielsen | Utopiska geografier | 03 december, 2012

Hockneys vatten

Vattnets svalka och skimrande reflexer; det bedövande starka ljuset hos sommardagen - när man går in i huset kommer delar av verkligheten att vika undan för ens blick - klordoften ...

Av: Thomas Sjösvärd | Konstens porträtt | 07 september, 2010

Pojkflickan med den kritiska rösten har gjort sitt intåg i den marockanska filmen

I den marockanska filmen Traitors som visades under Stockholms filmfestival, gjord av amerikanen och numera Marockoboende Sean Gullette, står en ung kvinna Malika, i gestaltning av Chaimae Ben Acha (som ...

Av: Roberto Fogelberg Rota | Filmens porträtt | 07 december, 2013

11. Söder

 Sprutande, porlande, kluckande, drippande och droppande är stadens park för den som går förbi Högevallsbadet, står en stund framför någon av fontänerna, promenerar kring dammen eller råkar hamna där siste ...

Av: Söder | Lund har allt utom vatten | 24 februari, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.