Hon fångar djurens blickar

Hare – bearbetad litografi på frigolit av Riitta Tjörneryd Blicken mellan djur och människa, som kanske har spelat en avgörande roll i det mänskliga samhällets utveckling, och som alla människor i ...

Av: Niels Hebert | 24 mars, 2008
Konstens porträtt

En stor opinionsbildare

Jag befann mig i Indien när jag strax före jul fick budskapet att Björn Fremer gått bort. Det kändes vemodigt, främst för att han var en god vän (som dessutom ...

Av: Bertil Falk | 30 januari, 2014
Övriga porträtt

Utklädd till livet . Intervju med Little Annie

Som sextonåring i New Yorks förort ville hon bli artist – och började klä sig som en. "Du ser ut som om du borde stå på scen", sa någon. Hon ...

Av: Frida Sandström | 23 juli, 2013
Musikens porträtt

Vilken napp är din napp?

Om vi kunde se all den strålning som omgärdar oss, skulle vi märka att det dominerande inslaget i vår miljö stammar från mobiltelefoner. Inte nog med att man måste lyssna ...

Av: Carl Abrahamsson | 20 februari, 2011
Carl Abrahamsson

Litteratur: Dhmnpss Aeouy - Deontologi



Riv ner, gör plats för en ny skön värld

Serie: Kollektivets Självorganisering ; Jag tänker redan när jag tar upp denna rosa bok med titeln Deontologi, vem riktar sig boken till? Titelns torra filosofiska begrepp som med en lekmannaterm kan kallas pliktetik kan sägas handla om hur handlingar ansluter till regler och ställer frågor om handlingars bör. Kant dyker förr eller senare upp i diskussionerna. Vad menas då här med begreppet? Bokens inledning ger en ganska bra bild av vad boken rymmer:


Kollektivet målar tillsammans med omväxlande poesifragment och filosofiska prosastycken upp en romantisk postkapitalistisk utopi, en bättre värld att kontrastera mot den föreliggande, som ideal att sträva mot eller som möjlighet att spegla sig i. En befriad värld.
Dhmnpss Aeouy
Deontologi
ISBN: 9789185747573
Förlag: Styx

 


Varje köp via denna
länk stödjer TK.


 

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

"Under våren 2014 gick Styx förlag ut med ett deontologiskt upprop. Vi ville samla in material för att kunna svara på tre frågor: Vart vill vi? Var är vi? Hur ska det gå till? Uppropet var öppet och allmänt. [...]Vi ville undersöka vilka röster som fanns där ute och höra vad de hade att säga. Dock insåg vi snart att ambitionen att göra en traditionell antologi av dessa texter var oförenlig med, vad vi insåg vara, projektets egentliga mål: att kartlägga och etablera utgångspunkterna för en värdig framtid. [...] Vi valde att gräva, analysera, klippa och experimentera. Denna bok är resultatet av detta arbete. [...] Boken består av tre delar [...] Den första delen handlar om framtiden. Den kartlägger viljan och hoppet. Den andra delen handlar om samtiden. Den identifierar vad som hindrar och håller oss tillbaka. Den tredje delen försöker erbjuda en lösning."

Bågen är alltså hårt spänd mot målet "alla levande varelsers gemensamma frigörelse". Pseudonymen Dhmnpss Aeouy står här för det kollektiv som bidragit i boken, där bland andra Hanna Riisager, Niclas Nenzén och Leif Holmstrand märks. Kollektivet målar tillsammans med omväxlande poesifragment och filosofiska prosastycken upp en romantisk postkapitalistisk utopi, en bättre värld att kontrastera mot den föreliggande, som ideal att sträva mot eller som möjlighet att spegla sig i. En befriad värld.

Framställningen av denna sköna nya värld är poetisk och politisk i bemärkelsen att den uttrycker viljor till radikal strukturell förändring som dessutom innebär ett radikalt annat sätt att språka. Neologismer anlitas flitigt för att desorganisera, ja närmast vandalisera det språk som med sin inneboende tröghet står i vägen för radikal social förändring. I denna desorganisering frigörs råmaterial för nya mönsterbildningar. Oordningen blir destruktiv för befintliga mönster men rymmer obegränsade utvecklingsmöjligheter.

Resultatet är kalejdoskopiskt tankeintressant men en aning ofärdigt. Ett 'de' som dyker upp fem i tolv för att tillföra en plötslig juvenil antagonism stärker inte framställningen. En paradoxal förtjusning för det återkommande ordet kristall stör mig också, i den mån det alls går att kritisera ords innebörder inom en saboterad språkstruktur. Typografin är ful. Jag anar att det gått lite väl fort mot slutet av en arbetsprocess som dragit ut på tiden. Och på frågan om vem boken vänder sig till landar jag i svaret, den som ser skärvorna som möjlighet hellre än ett förlorat helt.

Not

Titeln ingår i en bokserie som kallats Kollektivets självorganisering, en serie som enligt förlaget tar upp "människor och rörelser i nuets kris". Tidningen Kulturen har tidigare recenserat en annan titel i denna serie, se http://tidningenkulturen.se/index.php/litteratur-

Calle Flognman

Ur arkivet

view_module reorder

Vilket språk talar Gud? — om bibelns väg till Sverige

Fader war i himiriki hælecht hauis thit namn. til kom os thit rike. warde thin wili hær i iordhriki swa sum han warder i himiriki. wart daglict brød gif os ...

Av: Thomas Notini | Essäer om religionen | 11 mars, 2013

En skånsk europé. Om Göran Lundstedt

Göran Lundstedt är en gedigen litteraturvetare som valt att ställa sig utanför universitetet och bli kritiker och essäist. Han riktar sig inte mot den akademiska sfären utan mot ett marknadsanpassat ...

Av: Gunnar Lundin | Essäer om litteratur & böcker | 20 december, 2010

En mademoidame som går sin egen väg

Den franska traditionen och allmänna regeln säger att man av hövlighet skall titulera personer och ge dem epitet som monsieur, madame och mademoiselle. Den franska författarinnan Isabelle Sojfer ifrågasätter denna ...

Av: Anna Nyman | Litteraturens porträtt | 05 oktober, 2011

Mastodon - på jakt efter herravälde

Heavy metal med dess otaliga subgenrer är en av de konstformer som nått bred publik och samtidigt delvis kunnat vara relativt svårtillgänglig. Inom kommersiell pop, r´n´b, hip hop och rock ...

Av: Mattias Segerlund | Musikens porträtt | 24 januari, 2012

Ellen Thesleff foto Public Domain Wikipedia

Kulturkrönika, tidig vår 2016

Björn Gustavsson fortsätter att tycka. Nu om Ellen Thesleff med flera

Av: Björn Gustavsson | Björn Gustavsson | 28 mars, 2016

I nationalskaldens kristallkula

Förr höll de sig i skymundanskrev anonyma brevkom med anonyma tillropanonyma uppringningarföretog anonyma överfallnu törs de kasta maskernanu har de namn och ansiktengoda danska namnfrostiga danska ansiktennu har de upptäckt ...

Av: Nancy Westman | Övriga porträtt | 07 november, 2010

Målarprinsen i arbete (omkring 1905).  Foto: Emil Eiks

Prins Eugen och folkbildningsfrågorna i början av 1900-talet

Övertygad antinazist, liberal demokratianhängare och folkbildare - Mats Myrstener ger oss en inblick i målarprinsen Eugens liv och verk.

Av: Mats Myrstener | Essäer om konst | 09 december, 2017

De döda författarnas skog

Jag slår av motorn, stiger ur bilen och lyssnar till den stora stillheten i de döda författarnas skog, hör vinden prassla i cedrar och kastanjer, ser den svepa vidare i ...

Av: Johan Werkmäster | Essäer om litteratur & böcker | 21 april, 2010

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.