Also sprach Martin Heidegger

Under 1950-talet genomkorsas Martin Heideggers filosofi av det som den tyske tänkaren kallade Kehre, en vändpunkt. Den mest betydande i hans filosofi blir då konsten. I ”Sein und Zeit” (1927) ...

Av: Guido Zeccola | 24 maj, 2012
Agora - filosofiska essäer

En hoppfull roman om en ny vänstervåg när framtiden ser ut att ligga…

- Ser man historiskt på det har det kommit en vänstervåg lite då och då. 2017 skulle vara ett lämpligt år för en ny sådan, säger författaren John Lapidus som ...

Av: Hans Öhrn | 25 augusti, 2011
Litteraturens porträtt

Sekelskiftet 1900 – Konst, design och protest

Musée d’Orsay i Paris har i år lockat besökare från världens alla hörn som velat bekanta sig med konstnärers estetiska grundsyn. I utställningen ”Beauté, morale et volupté dans l’Angleterre d’Oscar ...

Av: Eva-Karin Josefson | 23 augusti, 2012
Essäer om konst

Min tid i Dubrovnik

Juli, 1990. Bländande starkt solljus över Dubrovnik. Jag blickar ut över husen med de tegeltäckta taken, tornen och den sandgråa muren runt den åldriga innerstan, ser hur allt suger åt ...

Av: Bruno Franzon | 27 oktober, 2012
Resereportage

Tommy Wieringa  Foto Merlijn Doomernik

Litteratur: Tommy Wieringa - Det här är namnen



Benny Holmberg

Med den fiktiva staden Michailpol som skärningspunkt bygger Tommy Wieringa upp en mångbottnad historia som äger moraliskt djup och ställer de eviga frågorna om hur vi handskas med våra medmänniskor och var våra liv egentligen tar sin väg


 

Fem män, en kvinna och ett barn irrar runt i en till synes outtröttlig villfarelse, men "egentligen hade de inte längre några tydliga föreställningar om varför de varje dag återupptog färden"
Tommy Wieringa
Det här är namnen
ISBN: 9789173377423
Översättning Joakim Sundström
Förlag: Brombergs

 


Varje köp via denna
länk stödjer TK.


Tommy Wieringa  Foto Merlijn Doomernik

Tommy Wieringa Foto Merlijn Doomernik

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Utmed två vägar vandrar denna berättelse. Den ena tar sikte genom en liten frusen grupp flyktingars evighetsvandringar över oändliga fält av tomhet i sökandet efter skydd. Den andra via polischefen Pontus Begs vandring i tanken, på stället, i nutid och bakåt för att hitta och verifiera vad det är för arv han egentligen bär. Dessa tanke- och berättelsevägar möts när den hårt ansatta flyktingspillran når staden Michailpol där Pontus Beg är polischef.
För flyktingarna gäller sökandet inte bara konkreta mål som stillandet av hunger och törst, tillgång till tak över huvudet och vila utan också i det längre perspektivet efter tillgång till identitet och människovärde.

"Deras fötter släpade i sanden. Det var ett oöverskådligt landskap som de genomkorsade. Framför dem var terrängen exakt likadan som bakom dem, till höger var den precis densamma som till vänster. Det fanns inga andra riktmärken på stäppen än himlen ovanför deras huvuden och marken under deras fötter. Bakom dem suddades fotspåren snabbt ut. De var förbipasserande, de lämnade varken avtryck eller minnen efter sig"

Fem män, en kvinna och ett barn irrar runt i en till synes outtröttlig villfarelse, men "egentligen hade de inte längre några tydliga föreställningar om varför de varje dag återupptog färden"

Det borde finnas ett hopp någonstans att hitta i deras situation, att det ges små vinkar om att snart så, men som betraktare av denna lilla människosamlings ansträngningar blir man konfunderad över hur människan, trots tröstlöst läge, oavsett att oändliga vidder av karga, ogästvänliga fält breder ut sig, vid varje ny dag efter ännu en lång marsch föregående dag- ändå finner vägen till hoppet. Att idag enligt enstaka fynd de gjort på sina eviga vandring, åter orka föreställa sig att det kan skönjas ett mål:
"Det fanns alltså människor någonstans"

För Pontus Beg äger det egna sökandet efter drägligt liv relevans. Men också sökandet efter sin identitet, sitt ursprung, ett letande som kantas och garneras av vardagligheter i den korrumperade staden.

Wierings komiska ådra glimtar här och var. Som i skildringen av hur Beg lever ihop med hushållerskan Zita i vars hushållsarbete också ingår nattarbete i polischefens säng:"Zita levde enligt kvinnors järnhårda levnadsordning. Hon arbetade hårt, hon tolererade inga dumheter. Nätterna med Beg betraktade hon som en förlängning av hushållssysslorna - att damma, torka golv, bereda måltider, tvätta kläder, stryka och laga hans slitna skjortor och uniformer."

I den fiktiva staden Michailpol någonstans på den ryska stäppen bygger Tommy Wieringa upp denna mångbottnade historia som äger moraliskt djup och ställer eviga frågor om hur vi handskas med våra medmänniskor och var våra liv egentligen tar sin väg.

Symboliken, härledningarna och syftningar till dagens flyktingsituation är naturligtvis där och också till gammaltestamentliga uttåg och andra folkvandringar.
Staden Michailpol och dess oegentligheter är en stiliserad karikatyr av det gamla sovjetsystemet med dess korrumperade inälvor.

Polischefen Pontus Beg hanterar sitt liv så gott det går där han bor i utkanten av staden och ingår i den korruptionskultur som bland annat den lokala polisens avgifter uttrycker. Man höstar helt enkelt in böter 'kontant på plats' av bilister under förespeglingar att annars hamnar de i rättsmaskineriet. De inhöstade summorna fördelas inom poliskåren efter grad och ställning.

Det är en fängslande berättelse där tankelänkar till dagens flyktingdramatik verkar. Det är när en liten frusen spillra till flyktinggrupp dyker upp i staden och påkallar uppmärksamhet som allt ställs på sin spets och frågor om moral och medmänsklighet aktualiseras.

Tommy Wieringa född 1967 prisbelönad författare med ett flertal hyllade romaner. Detta är den första som översatts till svenska.

 

Ur arkivet

view_module reorder

GIBCA – Fernando Sanchez Castillo gräver där han står – och minns

Lund 2010 En gång fick jag i uppdrag skriva om en konstutställning i min hemstads studenttidning, Lundagård. Utställningen skulle invigas med att ett stort huvud av brons rullades genom universitetets centrala ...

Av: Frida Sandström | Essäer om konst | 23 oktober, 2013

Kierkegaard och melankolin som hyllas av romantiken

Det tragiska är att två älskande inte förstår varandra, det komiska är att två som inte förstår varandra älskar varandra.Redan i Sören Kierkegaards debut 1838 - Ur en ännu levandes ...

Av: Ingmar Simonsson | Agora - filosofiska essäer | 24 november, 2010

Oslo från Ekebergsrestaurangen. Foto: Björn Gustavsson

Oslo som kulturstad

Det finns många goda anledningar att besöka Oslo; en allt viktigare anledning är att stans konstliv på senare år blivit allt mer spännande. Och den norska huvudstadens satsningar på konstområdet ...

Av: Björn Gustavsson | Resereportage | 19 juli, 2015

ICA och de svarta kärnfria druvorna

Som boende mitt emellan Jönköping och Linköping i Ödeshög har vi en oerhörd bas, två rätt så stora och starkt växande städer med högskola respektive universitet. Häromdagen var jag på sammanträde ...

Av: Per-Inge Planefors | Gästkrönikör | 15 januari, 2014

Fågelnatt

Fågelnatt Tystnad, en gul vägg Öppen att handskas vid Som om hyvelbänken Eller motordrivna du vet. Mättad, guiden sa alltid: Tändkula, brunblaskiga

Av: Pär Wikstrand | Utopiska geografier | 30 oktober, 2007

Jenny Emmelie Olofsdotter

Betraktelse i rusningstid

En ny krönikör: Jenny Emmelie Olofsdotter

Av: Jenny Emmelie Olofsdotter | Gästkrönikör | 02 mars, 2016

Monoteisterna. En utställning om interkulturell dialog i gamla skrifter

Wien vore inte Wien om det inte fanns en motvikt till främlingsfientligheten. För samtidigt som valplakaten handlar om att inte låta muslimerna och det främmande blodet få övertaget, visas en ...

Av: Lilian O. Montmar | Kulturreportage | 30 oktober, 2010

Folkhögskola och sprängkraften

Folkhögskolan och sprängkraften Det stora alvaret. Så kallas den trädlösa kalkstensplatå som utgör ungefär en fjärdedel av Ölands totala yta. Två kilometer därifrån ligger Ölands folkhögskola, en av Sveriges mötesplatser ...

Av: Elin Bengtsson | Allmänna reportage | 26 januari, 2007

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts