Rum för konst

Runt om i Sverige står en mängd lokaler tomma av olika anledningar. En konststudent såg möjligheten och skapade Tomma rum, en grupp och ett projekt som under sommarmånaderna bistår ...

Av: Irina Lazarescu | 28 september, 2010
Konstens porträtt

Som en fjäril vid Guds andedräkt

En intervju med Nanok.Om det finns någonting omedelbart så finns det hos Nanok.Hennes filosofi är språk, såsom för Orfeus, och när Orfeus sjunger då  blir sångerna rum. Tanken är det ...

Av: Guido Zeccola | 05 oktober, 2009
Litteraturens porträtt

Hammarèns hjärta klappar igen!

Lyxpoeten verkar bli oppvaktad av en kvinna. Vet inte om hon gjort dålig bakgrundsforskning. Men hon är ung (och själv är man ju inte), hon nästan student, studerar fototeknik (tidigare ...

Av: Stefan Hammarén | 20 december, 2011
Stefan Hammarén

Förfallsperiodernas uppgift är att blottlägga en civilisation

En kväll på tunnelbanan tittade jag mig uppmärksamt omkring: vi hade samtliga kommit någon annanstans ifrån...Bland oss fanns dock två eller tre ansikten härifrån, besvärade silhuetter som tycktes be om ...

Av: Gilda Melodia | 22 april, 2017
Gilda Melodia

Inger Edelfeldt . Foto Gustav Mårtensson

Litteratur: Inger Edelfeldt - Fader vår



Faderslängtan och gudsbegrepp

Berättelsen glider mellan faderslängtan och gudsbegrepp där flera skikt av målsökande känsloprojektiler önskar hitta det allt omslutande och förlåtande i sinnrikt applicerade frågeställningar.

Inger Edelfeldt skönlitterära resa med sin huvudfigurer Anna vecklar ut sig till en dubbelbottnad längtan med svek och motsatsernas kamp kontra lust efter trygg efterlängtad hamn.
Inger Edelfeldt
Fader vår
ISBN: 9789113066981
Förlag: Norstedts



Varje köp via denna
länk stödjer TK.


Inger Edelfeldt . Foto: Gustav Mårtensson

Inger Edelfeldt . Foto: Gustav Mårtensson

Där fanns främlingskap, upplevelse av tomhet och saknad redan i barndomen för journalisten Anna, en ickenärvaro i familjen. Hennes mamma, "fanns liksom inte där i sig själv","hennes personlighet var påhittad". Hennes pappa dör. Mot denna bakgrund får Anna reda på av sin mor att hennes döde far egentligen inte var hennes far.

Hon har en biologisk far som hon aldrig träffat. Denna plötsliga vetskap betecknar hon som ännu ett inslag i vad hon hade alltid upplevt, att det finns en falskhet i familjen. Hon ville nu söka sanningen.

Inger Edelfeldt medverkade den 22 november 2015 i Mark Levengood och Henrik Johnssons pod Men Herregud! - Vad tror du på? Där fick hon frågan angående boken Fader vår, vad den egentligen handlar om. Edelfeldt svarade då att "den handlar om en far på två olika vis, dels att huvudpersonen upptäcker att hon har en far som hon inte visste att hon hade, dels att gestalterna tampas med gudsbegreppet på lite olika sätt, dom har helt enkelt varsin bild av Gud och försöker sprida den. Den här idén rör också Gud som en förälder".

Det är avstampet.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Journalisten Anna söker sin far. Hon var nu vuxen, visste vad hon måste ta sig för:

"Och samtidigt var det som om jag, i en liten försummad vrå av mitt i övrigt redigt möblerade själsliv, fortfarande grät. Efter något."

Hon önskade komma honom nära. I sökandet hamnar hon på platser hon absolut inte kunnat vänta sig, får hårda törnar. Trots obehag håller hon sig kvar, blir vittne till hur kärleksenergi ger folk ny kraft och förändrar förutsättningar. Frågor om gudsnärvaron i de krafter som sätts i rörelse ställs.

Det blir ett sökande efter 'en far' samtidigt ett gestaltande av en gudalik fadersfigur.

Berättelsen glider mellan fadersbegreppet och gudsbegreppet där flera skikt av målsökande känsloprojektiler önskar hitta fadersgestalten, den värmande allt omslutande och förlåtande och det snarlika gudsbegreppet. Det är sinnrikt applicerade frågeställningar.

Remarkabla förändringar iscensätts. Är det frågan om under, tro, vidskepelse eller en ren och skör verklighet? Läsaren förs initialt in under behaglig täckmantel av sökandet efter en far och får vara där en stund för att snart kastas ut i andligt verk. Är det bländverk eller verkliga förändringar?

Den som läser får se.

Det är en fängslande gestaltning av sökandet efter en fadersfigur och hanterandet av gudsbegreppet och kanske man också kan säga längtan efter nåd? Frid? Frälsning?

Inger Edelfeldt skönlitterära resa med sin huvudfigurer Anna vecklar ut sig till en dubbelbottnad längtan med svek och motsatsernas kamp kontra lust efter trygg efterlängtad hamn. Allt detta i iscensatt i skicklig glidningar i det konkreta vardagsnystandet. Jag är imponerade av Inger Edelfeldts förmåga att skenbart gestalta vardagslivets klara och tydliga ting men i plötsliga vändningar likt ormens rörelser öppna existentiella djup som gör läsaren famlande.

Ingrid Edelfeldt debuterade 1977 med Duktig pojke. Givit ut en lång rad romaner, novellsamlingar, seriealbum, lyrik och ungdomsböcker. Fader vår är den avslutande delen i en fritt sammanhållen triptyk av idéromaner tillsammans med Samtal med Djävulen (2010) och Konsten att dö (2014). Edelfeldt är även verksam som bildkonstnär och har skrivit en bok om personlig utveckling: Hur jag lärde mig älska mina värsta känslor (2009)

Benny Holmberg

Ur arkivet

view_module reorder

2. Ines

Hon sträckte sig efter förstoringsglaset, höll det framför sig och tittade ner i börsen. Jo, det fanns fortfarande en hel del där. Det skulle räcka ett tag till, trots att ...

Av: Ines | Lund har allt utom vatten | 24 december, 2011

Ulf Stenberg ur Den gamle stinsen DEL 5

Korta berättelser av Ulf Stenberg från boken Den gamle stinsen.

Av: Ulf Stenberg | Utopiska geografier | 10 maj, 2017

Veckans porträtt : Petra Mandal om Petra Mandal

  Petra Mandal om Petra Mandal   Detta är jag Halvvägs in i tapeten       Eller ut ur jag är jord talande i mitt hjärta   REBUS   Fina flickor Välter inga gravstenar fina flickor skriker inte         mamma ser dig! ögon masker         GULFJÄDERSTJÄRT   Kalas men inte på riktigt         HOMAGE TO HENRY DARGER   en död en ...

Av: Petra Mandal | Konstens porträtt | 30 november, 2006

Marilyn Horne som  Adalgisa i Bellinis Norma.   Courtesy of the Marilyn Horne museum and exhibition

Dubbelt grubbel

Om Vincenzo Bellinis Norma, druiderna, madame Blavatsky och mycket annat

Av: Annakarin Svedberg | Essäer om musik | 15 november, 2017

Tomas Tranströmer. Foto: Caj Westerberg

Postum lektion i konsten att arbeta med språket

Torsten Rönnerstrand om Tomas Tranströmers ”I arbetets utkanter”.

Av: Torsten Rönnerstrand | Essäer om litteratur & böcker | 30 december, 2017

Veckan från Hyllan. Vecka 39, 2012

Sverige regeras av ”Det nya arbetarpartiet”. Deras huvudkonkurrent är det gamla arbetarpartiet. Lite märkligt att de två största partierna vill kalla sig för arbetarpartier, nya eller gamla, när de samtidigt ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 22 september, 2012

Om Dzjan av Andrej Platonov

Tåget stannar i ödemarken. Nazar Tjagatajev stiger av och vandrar iväg från tåget. Han kommer fram till en buske som han tilltalar, men får inget svar tillbaka. På uppdrag av den ...

Av: Gustaf Redemo | Essäer om litteratur & böcker | 06 februari, 2014

Fra moral til metafysikk

Innledning Artikkelen min er om bevegelsen fra moral til metafysikk. All moral har et metafysisk grunnlag. I vår tid er en svært skeptisk overfor alt som har å gjøre med fundament ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 16 september, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.