Applåd!!!

Vad är det egentligen vi applåderar när vi applåderar? Är det själva framförandet, den specifika tolkning vi just fått lyssna till? Eller är det kanske verket i sig: kompositionen? Eller ...

Av: Björn Gustavsson | 10 februari, 2016
Björn Gustavsson

Att dela ensamheten med Alice Munro

Alice Munro är en skicklig stilist som skildrar det vardagliga livet. Ungefär så har det sagts. Men vad är det där stilistiska och vad är det för liv? För 1800-talets stora ...

Av: Christina Kall | 23 oktober, 2013
Litteraturens porträtt

Elsa Viola. Anteckningar från våning 33

1. De har spärrat in mig och hon har vaknat någonstans i öster. Det var så det började den här gången, precis så. Det där snabba, sköna, onda kan jag inte ...

Av: Elsa Viola | 28 oktober, 2013
Utopiska geografier

Jean Luc Godard, 1968. Foto: Gary Stevens. CC By 2.0

Till sista ögonblicket

Jag ser gärna om filmer. Man kommer närmare, har ramverket klart för sig, kan övergå från ett kursivt, i någon mening ofullständigt, tittande till ett mer fokuserat. Filmer som tål ...

Av: Ulf Stenberg | 04 februari, 2016
Essäer om film

Inger Edelfeldt . Foto Gustav Mårtensson

Litteratur: Inger Edelfeldt - Fader vår



Faderslängtan och gudsbegrepp

Berättelsen glider mellan faderslängtan och gudsbegrepp där flera skikt av målsökande känsloprojektiler önskar hitta det allt omslutande och förlåtande i sinnrikt applicerade frågeställningar.

Inger Edelfeldt skönlitterära resa med sin huvudfigurer Anna vecklar ut sig till en dubbelbottnad längtan med svek och motsatsernas kamp kontra lust efter trygg efterlängtad hamn.
Inger Edelfeldt
Fader vår
ISBN: 9789113066981
Förlag: Norstedts



Varje köp via denna
länk stödjer TK.


Inger Edelfeldt . Foto: Gustav Mårtensson

Inger Edelfeldt . Foto: Gustav Mårtensson

Där fanns främlingskap, upplevelse av tomhet och saknad redan i barndomen för journalisten Anna, en ickenärvaro i familjen. Hennes mamma, "fanns liksom inte där i sig själv","hennes personlighet var påhittad". Hennes pappa dör. Mot denna bakgrund får Anna reda på av sin mor att hennes döde far egentligen inte var hennes far.

Hon har en biologisk far som hon aldrig träffat. Denna plötsliga vetskap betecknar hon som ännu ett inslag i vad hon hade alltid upplevt, att det finns en falskhet i familjen. Hon ville nu söka sanningen.

Inger Edelfeldt medverkade den 22 november 2015 i Mark Levengood och Henrik Johnssons pod Men Herregud! - Vad tror du på? Där fick hon frågan angående boken Fader vår, vad den egentligen handlar om. Edelfeldt svarade då att "den handlar om en far på två olika vis, dels att huvudpersonen upptäcker att hon har en far som hon inte visste att hon hade, dels att gestalterna tampas med gudsbegreppet på lite olika sätt, dom har helt enkelt varsin bild av Gud och försöker sprida den. Den här idén rör också Gud som en förälder".

Det är avstampet.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Journalisten Anna söker sin far. Hon var nu vuxen, visste vad hon måste ta sig för:

"Och samtidigt var det som om jag, i en liten försummad vrå av mitt i övrigt redigt möblerade själsliv, fortfarande grät. Efter något."

Hon önskade komma honom nära. I sökandet hamnar hon på platser hon absolut inte kunnat vänta sig, får hårda törnar. Trots obehag håller hon sig kvar, blir vittne till hur kärleksenergi ger folk ny kraft och förändrar förutsättningar. Frågor om gudsnärvaron i de krafter som sätts i rörelse ställs.

Det blir ett sökande efter 'en far' samtidigt ett gestaltande av en gudalik fadersfigur.

Berättelsen glider mellan fadersbegreppet och gudsbegreppet där flera skikt av målsökande känsloprojektiler önskar hitta fadersgestalten, den värmande allt omslutande och förlåtande och det snarlika gudsbegreppet. Det är sinnrikt applicerade frågeställningar.

Remarkabla förändringar iscensätts. Är det frågan om under, tro, vidskepelse eller en ren och skör verklighet? Läsaren förs initialt in under behaglig täckmantel av sökandet efter en far och får vara där en stund för att snart kastas ut i andligt verk. Är det bländverk eller verkliga förändringar?

Den som läser får se.

Det är en fängslande gestaltning av sökandet efter en fadersfigur och hanterandet av gudsbegreppet och kanske man också kan säga längtan efter nåd? Frid? Frälsning?

Inger Edelfeldt skönlitterära resa med sin huvudfigurer Anna vecklar ut sig till en dubbelbottnad längtan med svek och motsatsernas kamp kontra lust efter trygg efterlängtad hamn. Allt detta i iscensatt i skicklig glidningar i det konkreta vardagsnystandet. Jag är imponerade av Inger Edelfeldts förmåga att skenbart gestalta vardagslivets klara och tydliga ting men i plötsliga vändningar likt ormens rörelser öppna existentiella djup som gör läsaren famlande.

Ingrid Edelfeldt debuterade 1977 med Duktig pojke. Givit ut en lång rad romaner, novellsamlingar, seriealbum, lyrik och ungdomsböcker. Fader vår är den avslutande delen i en fritt sammanhållen triptyk av idéromaner tillsammans med Samtal med Djävulen (2010) och Konsten att dö (2014). Edelfeldt är även verksam som bildkonstnär och har skrivit en bok om personlig utveckling: Hur jag lärde mig älska mina värsta känslor (2009)

Benny Holmberg

Ur arkivet

view_module reorder

Börft Records - kulturbärare i periferin

Ungefär samtidigt som syntpopen, emblematiskt representerad av Human Leagues platta ”Dare” och Depeche Modes debut, slog sina kommersiella lovar kring den skivköpande publiken, utvecklades en mindre för allmänheten mindre iögonenfallande ...

Av: Peter Sjöblom | Essäer om musik | 23 september, 2013

” Lämna för Guds skull Gud i fred” (Mäster Eckehart)

Går man från Domplatz - där universitetet Luther studerade vid för övrigt är sammanbyggt med själva katedralen - in i den vindlande och vackra medeltidsstaden Erfurt och dess trånga gränder ...

Av: Crister Enander | Essäer om religionen | 25 januari, 2010

Three ladies in Cairo. Del I. Love and Loss

Min mormor, Hilda, växte upp i Sundsvall och berättelsen börjar där i och med Sundsvalls stora brand 1888 med hennes mor Ragnhild. Många äventyr senare, träffade Hilda den man som ...

Av: Anne Edelstam | Utopiska geografier | 04 juli, 2014

George Bernard Shaw

George Bernard Shaw - den excentriske avvikaren som alltid gick sin egen väg Han åt inte kött. Men han tuggade mer än gärna i sig sina motståndare med glupande aptit. Få ...

Av: Crister Enander | Essäer om litteratur & böcker | 26 oktober, 2006

Intervju Jamie Woon

Soul och dubstep-artisten Jamie Woon har hyllats i sitt hemland Storbritannien. Med sammetslen ljus röst sjunger han sina egenproducerade kompositioner vars eklektiskt klara ljudbild är minimalistisk och svängig på samma ...

Av: Lena Lidén | Musikens porträtt | 30 augusti, 2011

Moralsk realisme

Innledning Med ‘realiteten’, det vil si det som er virkelig eller som utgjør virkeligheten, forstår jeg ‘det som er så stort at det går ut over alt det mennesket er i ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 09 mars, 2014

Bland tomtar, troll och mylingar: Har nordiska oknytt en chans mot amerikanska vampyrer?

Amanda Hellberg blev uppmanad av självaste Philip Pullman, den brittiske Astrid Lindgren pristagaren 2005 (ALMA priset), att skriva ”Jag väntar under mossan”, en ungdomsbok som handlar om Matilda som kommer ...

Av: Belinda Graham | Essäer | 21 december, 2012

Contemplando nello specchio di Dioniso av Fernando Mastropasqua

Parnassos toppar

"Tragedins födelse" från 1872 är för den breda allmänheten kanske mest känt för att ha populariserat de konstnärliga motsatsparen det dionysiska och det apolloniska. Nietzsche var ingalunda först ut ...

Av: Adam Johansson | Agora - filosofiska essäer | 10 juli, 2015

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.