Måndagarna med Maria

Det är sent på dagen. Ändå lyser solen skarpt, obarmhärtigt. Dess strålar sticker vasst i ögonen. Maria Wines mörka och omisskännliga glasögon, aningen kattlika, skyddade som alltid denna poesins och ...

Av: Crister Enander | 27 december, 2010
Essäer om litteratur & böcker

Legenden vars bästa tavlor brann upp!

Inge Schiöler (1908-1971) på en bild tagen av okänd fotograf 1957En essä av Olle Pettersson om bildkonstnärens Inge Schiöler och hans psykiska besvär. Inge Schiölers konstnärliga framgångar följdes av svåra depressioner och ...

Av: Olle Pettersson | 14 augusti, 2008
Essäer om konst

Marxismen och marknaden

Idén om det vänsterorienterade marknadssamhället är inte ny. Den formulerades redan under tidigt nittonhundratal av den brittiske författaren och målaren Wyndham Lewis. På senare år är det uppenbart att Lewis ...

Av: Anton Stigermark | 14 januari, 2014
Essäer om politiken

Allmän letning

Att ta en sväng på kontinenten blir vanligare och enklare. På TV hörde jag igår med stigande förvåning ett meningsutbyte mellan två kandidater till Europaparlamentet. Den ena av dem tyckte ...

Av: Per-Inge Planefors | 27 februari, 2014
Gästkrönikör

Wolfgang Herrndorf vinner pris. Foto Wiki

Litteratur: Wolfgang Herrndorf - Tschick



En färd som förändrade livet

”Tschick” har kapacitet att fånga även de som inte så gärna läser.

I Tyskland lanserades boken som en ungdomsroman, men det är inte viktigt alls. För alla har vi någon gång varit tonåringar, kommer att bli det eller är det just nu. En bra bok går att läsa på olika nivåer och tål att läsas om, kanske i olika skeenden i livet. Tschick är en bra bok.
Wolfgang Herrndorf
Tschick
ISBN: 9789188155016
Översättare: Anna Hörmander Plewka
Förlag: Nilsson



Varje köp via denna
länk stödjer TK.


Wolfgang Herrndorf vinner pris. Foto Wiki

Wolfgang Herrndorf vinner pris. Foto Wiki

I romanens första kapitel befinner sig berättaren Maik Klingenberg på en polisstation och pissar på sig. Och redan de första sidorna sätter tonen: humor blandad med lågmäld samhällskritik: "tyska poliser får visst inte tortera folk, tror jag. Det får de bara på tv och i Turkiet." Maik är 14 år och berättar i tillbakablick om resan med kompisen Tschick i en stulen Lada. Redan på andra sidan sätter författaren en markör som är svår att komma förbi: "Hur vi kikade ut över kanten på veteåkern." Blinkningen till Salingers Holden Caulfield är tydlig. I Tyskland lanserades boken som en ungdomsroman, men det är inte viktigt alls. För alla har vi någon gång varit tonåringar, kommer att bli det eller är det just nu. En bra bok går att läsa på olika nivåer och tål att läsas om, kanske i olika skeenden i livet. Tschick är en bra bok.

Maik går i klass 8 på en skola i Berlin, han har inga kompisar och kallas ibland Psycho sedan han i en uppsats berättade om sin mammas alkoholism. Mamman åker regelbundet till "skönhetsinstitutet" som egentligen är en avvänjningsklinik. Hans pappa är i fastighetsbranschen, men det börjar gå lite dåligt. Familjen bor i en villa med pool.

Tschick, som egentligen heter Andrej Tschichatschow, en rysktysk från Rostow, blir ny elev i Maiks klass. Han är ännu mer utanför än Maik. Det händer att han kommer full till skolan. En av sommarlovets första dagar kör Tschick in på Maiks tomt med en stulen Lada. Maik är ensam hemma, mamman är återigen på "skönhetsinstitutet", pappan har lämnat honom med 200 euro och åkt på affärsresa med sin unga kvinnliga assistent.

Tschick lyckas övertyga Maik att "i en stulen Lada är inget pinsamt längre" och så är de äntligen på väg. Först till klassens populäraste tjej Tatjana som har 14-årskalas med övernattning (dit killarna inte är bjudna) för att överlämna en teckning av Beyoncé som Maik har hållit på med i tre månader. Och efter det till Valakiet där Tschick säger att hans morfar bor.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Och nu blir berättelsen till en roadtrip, episoderna avlöser varandra och blir allt dråpligare tills färden genom Östtyskland tar slut på polisstationen. Men trots att Herrndorf staplar den ena märkvärdiga händelsen efter den andra finns där också en del melankoli och stillsam filosofi. Pojkarna färdas genom Brunkolstysklands övergivna byar och träffar en flicka på en soptipp. Samhällskritiken och moraldiskussionen finns där för den som vill ta den till sig, men den skrivs inte läsaren på näsan. Här finns mycket att diskutera med åttondeklassare som i motsats till Tschick och Maik stannar kvar hemma.

Som vuxen läsare fastnar jag för Maiks skildring av sin mamma. Särskilt slutscenen mellan dem, som jag här inte vill avslöja, etsar sig fast i minnet. Annars är det en riktig "killbok" – inte konstigt när berättaren är en 14-årig kille. Lite synd bara att tjejerna som figurerar i berättelsen nästan uteslutande beskrivs genom sitt utseende. Förutom delvis Isa – men hon är samtidigt också en "störd" outsider som bor på en soptipp.

I en intervju i tidningen Frankfurter Allgemeine berättade Herrndorf att han kring 2004 läste om sina älsklingsböcker från ungdomstiden för att kolla om de verkligen var så bra som han mindes dem. Och då upptäckte han att de alla hade tre komponenter: tillvaro utan vuxna, en stor resa, ett stort vatten. Herrndorf började då fundera hur dessa kunde fogas in i en "halvvägs realistisk ungdomsroman från 21:a århundradet". Resultatet: Tschick, Maik och en stulen Lada.

Läs boken, läs den själv, läs den med din tonåring eller med din klass om du är lärare. Jag tror att Tschick har kapacitet att fånga även de som inte så gärna läser.

Theres K Agdler

Ur arkivet

view_module reorder

Post-EmmaKrönika 1 Rastplatsen I

Snart ingen mindre än en &:så triton dök fram i mitt Jon Blunds dyra hov ärad med håv i en håv nästan som i horstrumpor ensam. Var fet som en ...

Av: Stefan Hammarén | Stefan Hammarén | 18 februari, 2010

Bob Dylan, människor och myter

Sommaren 2009 stoppades en man av polis i Long Branch, New Jersey. Regnet vräkte ner. Mannen stoppades efter att en boende i området hade ringt polisen och berättat om en ...

Av: Björn Augustson | Essäer om musik | 09 mars, 2012

Captain Beefheart 1941-2010

Don Van Vliet är död och världen har berövats ytterligare ett unikt kreativt och oersättligt sinne.Don Van Vliet var mer känd som Captain Beefheart, och med skivor som "Safe As ...

Av: Peter Sjöblom | Musikens porträtt | 19 december, 2010

Vår Gud är oss en väldig borg

 (Denna borg fann jag i Buddhismens Vänners vårblad 1973. Buddhistnunnan Amita Nisatta berättar där något som hände i hennes liv vid tidig ålder.) Nästan ordagrant återgivet. (Utdrag): Fingrarna spelar på den vita sängens ...

Av: Annakarin Svedberg | Kulturreportage | 01 december, 2014

Nazister i B-filmskräckträsket och högerextremismens framväxt i Europa

Efter andra världskriget inleddes en människojakt på de skyldiga nazisterna som stått bakom några av historiens värsta krigsbrott mot mänskligheten. Några fångades direkt, andra tog livet av sig innan rättvisan ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om film | 13 oktober, 2014

Islam i USA

Islamologen Simon Sorgenfrei skriver en mycket omfattande essä om islam och muslimerna i Förenta Staterna från sextonhundratalet till idag. De första muslimerna Vi vet inte när de första muslimerna kom till Amerika ...

Av: Simon Sorgenfrei | Essäer om religionen | 09 november, 2009

Litteraturens etik

Vad är autonomi? Finns det en litteraturens etik? Detta är de grundläggande frågorna för Carin Franzéns studie För en litteraturens etik som Mårten Björk granskar för Tidningen Kulturens räkning. Är ...

Av: Mårten Björk | Essäer om samhället | 18 december, 2007

Petra Mölstad – Vattenblink

Har mat och värme. Har ett oförenligt beteende. Har hat och taktik. Har kognitiv frikoppling. Har spott och spe. Har en beteenderepertoar. Har fusion och defusion. Har stad i koppel ...

Av: Petra Mölstad | Utopiska geografier | 18 februari, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.