Hans O Sjöstrom. Kalkyl

Hans O Sjöström född 1939, före detta journalist, verksam som översättare. Har skrivit och utgivit tre romaner, fyra böcker med sakprosa och arbetat med Folket i Bild/Kulturfront och gör det ...

Av: Hans O Sjöström | 03 februari, 2014
Utopiska geografier

Tvål, ljus och oljemålningar i C.D. Friedrichs barndomshem

Han var svensk och hans föräldrar kokade tvål och stöpte ljus i källaren. Här på Lange Straße 57 mitt i centrum av Greifswald föddes Casper David Friedrich den 5 september ...

Av: Mathias Jansson | 16 september, 2014
Essäer om konst

Soap&Skin - Lovetune For Vacuum

Bakom Anja Plaschgs väldoftande och mjuka artistnamn döljer sig en mörk melankoli som konsekvent byggs upp låt efter låt på hennes starka debutalbum från förra året, Lovetune For Vacuum. Om ...

Av: Simon Henriksson | 24 februari, 2010
Musikens porträtt

Inget är så rött som färskt blod i snö

Detta är början på en trilogi - Röd som blod, Vit som snö,Svart som ebenholts. Alla som kan sin Snövit känner igen ramsan--- den gravida sagodrottningen önskade sig ett barn ...

Av: Belinda Graham | 21 oktober, 2014
Essäer

Edward Bulwer Lytton av Henry William Pickersgill

Litteratur: Edward George Earle Bulwer-Lytton - Vril eller Den kommande rasen



Underjordisk odyssée för utopiker och dystopiker

1800-talsroman med idéhistoriska kopplingar till 1900-talet och samtiden. 
Vril sänker i berättelsen ned oss till en värld som verkar efter andra förutsättningar än över jord. En värld som målas upp som ett ideal. En värld som upprätthålls av Vril.
Edward George Earle Bulwer-Lytton
Vril eller Den kommande rasen
ISBN: 9789186567347
Översättare: KG Johansson
Förlag: Vertigo



Varje köp via denna
länk stödjer TK.


Edward Bulwer Lytton av Henry William Pickersgill

Edward Bulwer Lytton av Henry William Pickersgill

Människan mäter sin omvärld genom litteraturen och låter den forma det ideologiska filtret. Litteraturen utforskar utopier, dystopier. Det är genom texterna vi kan gå till botten hos oss själva, och se vad som är grund i oss och andra. Och Bulwer-Lyttons Vril är en skildring om detta underjordiska skikt. Här finns tankar som lockat visionärer. Här finns tankar som öppnat avgrunder i verkligheten.

Det sena artonhundratalets litterära skildringar av resor inåt jorden samspelar med författare som verkar inom det mänskliga psykets fält. Den tidiga psykologin. Även dessa spelade med djupen och avgrunderna i sina författarskap. Deras skildringar av det omedvetna, av människans inre fördolda, korrelerar ofta språkligt med bokstavligt tänkta nedfärder i jordens inre.

Vril sänker i berättelsen ned oss till en värld som verkar efter andra förutsättningar än över jord. En värld som målas upp som ett ideal. En värld som upprätthålls av Vril.

Texter som inspirerar människor att handla är intressanta i det att de avslöjar litteraturens kraft. Kraften att agera i en situation antingen genom ett destruktivt eller konstruktivt förhållningssätt. Vril har påverkat människor att leva ut sina ideologier.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Detta kan få vara en av litteraturens uppgifter. Att öppna oss för vad texten gör med oss och vad som avslöjas om vår människosyn. Låta det vi läser gräva i oss, bygga gruvgångar och låta det vi finner transporteras till smältverk. Bulwer-Lyttons Vril får läsas performativt.

Och vad möjliggör performativ läsning tydligare än språkets förståelsematris? I Kapitel sju i Vril slungas vi runt bland vokativa prefix och labiala ljud. Här lär vi känna det underjordiska språket. Koom-Zi, koom-Posh, pah-bodh, och det oöversättliga poosh. Och efter författarens förklaring av dessa ord fortsätter berättelsen om det harmoniska samhället.

Stora delar av romanens framställningsform är beskrivningar av hur det underjordiska samhället är konstruerat och konstrasteras mot "uppe på marken". Den formen känns som en receptor för mytbildningar. Kanske därför som Vril verkat esoteriskt användbar i arbiträra sammanhang samt i kollektiva påståenden. Jag bläddrar mig allt närmare en ideologisk tidsresa.

Resulterar berättelsens jag i livsomdanande insikter genom sin resa i jordens nedre värld? Vad utgör en civiliserad civilisation i Bulwer-Lyttons tappning? Det finns en händelse i kapitel 22 där berättarjaget riskerar att bli "dissekerad i forskningssyfte". Genom hela boken upplevs en växling huruvida "marken ovan" innehåller idealen som vinner i sin förlängning, eller inte.

Vad kommer vara essensen av berättarjagets upplevelse om han återvänder. Och vad kommer föras med upp till ytan? Förutsatt att han återvänder. Dessa frågor är med mig genom läsningen. Vilka frågor följer med dig i din läsning?

Pierre Angell

Ur arkivet

view_module reorder

Bland avatarer och självmord

Den polske regissören Jan Komasas debutlångfilm ”Suicide Room” – som har presenterats vid flera tillfällen i Stockholm, bland annat av den polska filmfestivalen Kinoteka, under Stockholms filmfestival och nu senast ...

Av: Roberto Fogelberg Rota | Filmens porträtt | 14 juni, 2012

Andy Warhol, Velvet Underground och Ron Nameth

I samband med att Fotografiska i Stockholm i början av 2011 visar en utställning om Andy Warhols (och Velvet Undergrounds) "Exploding Plastic Inevitable"-show 1966-1967 tillåter vi oss här en liten ...

Av: Carl Abrahamsson | Konstens porträtt | 12 januari, 2011

Dataspel som konst

I USA finns det många förespråkare, med professor Henry Jenkins från MIT i spetsen som menar att dataspel är en konstform, precis som litteratur, film och bildkonst. Man kan väl ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 14 december, 2008

Om Kazuo Ishiguro

Sitt namn till trots hör Kazuo Ishiguro till den nu drygt medelålders generationen av engelska författare där många för övrigt kommer från länder och städer långt bortom det förenade kungadömet ...

Av: Ivo Holmqvist | Litteraturens porträtt | 05 oktober, 2017

Nike från Samothrake och Gunnar Ekelöf

NikeI år är det fyrtio år sedan Gunnar Ekelöf dog, i mars 1968, ett par månader före studentupproret. På Svenska Institutet i Kavalla, som i likhet med Neapel under antiken ...

Av: Carina Waern | Essäer om litteratur & böcker | 25 september, 2008

Foto: Emma Fäldt

Han vandrade bort sin livskris

Det var en blåsig och kall novemberdag. Johan, då 34 år, promenerade runt i sin brors trädgård och funderade över hur han skulle gå vidare med livet. Han hade de ...

Av: Emma Fäldt | Resereportage | 31 Maj, 2015

Skärgårdsdeckarna

Skärgårdsdeckare kan man väl kalla den nya kriminalgenren i Camilla Läckbergs efterföljd. I fjol debuterade Viveca Sten med en deckare, där det mördades på och kring Sandhamn i Stockholms skärgård. Hennes ...

Av: Bengt Eriksson | Essäer om litteratur & böcker | 17 juni, 2009

Då möjligheterna inte alltid fanns

Min morfar, Georg, började arbeta och röka ungefär samtidigt. Med en cigarett vilset hängande i mungipan gick han med osäkra steg, tillsammans med de andra arbetarna, genom Svenska kullagerfabrikens mörka ...

Av: Björn Augustson | Kulturreportage | 20 januari, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.