Förlustens svarta geografi - David Goodis och skymningens underland

David Goodis var, underligt nog, en av de första amerikanska noirförfattarna som jag läste. Underligt, i alla fall utifrån en svensk horisont; Goodis har aldrig översatts till ...

Av: Nanok | 12 april, 2010
Essäer om litteratur & böcker

Dataspelet E.T Atari funna på en soptipp i New Mexico.

Dödliga böcker och filmer med förbannelser

Den sista kopian av stumfilmen London After Midnight (1927) brann upp 1967 men i TV-serien Whitechapel dyker den upp igen. Serien som gick i fyra säsonger mellan 2009 och 2013 handlar ...

Av: Mathias Jansson | 07 februari, 2016
Kulturreportage

Erik Jorpes

Ett märkligt åländskt läkaröde

En ung åländsk läkare kom att kom att spela märkliga roll i det röda upproret som inleddes i Finland i januari1919. Erik Jorpes från Kökar hamnade på den röda ...

Av: Rolf Karlman | 31 januari, 2017
Essäer om politiken

Ett litteratöröde

Ett litteratöröde Litterär berömmelse är en vansklig historia. De flesta av dagens "namn" är snart glömda eller förvandlade till anekdoter i litteraturhistoriens marginal. Den en gång uppburne Gustaf af Geijerstam lever ...

Av: Göran Lundstedt | 26 april, 2007
Essäer om litteratur & böcker

Edward Bulwer Lytton av Henry William Pickersgill

Litteratur: Edward George Earle Bulwer-Lytton - Vril eller Den kommande rasen



Underjordisk odyssée för utopiker och dystopiker

1800-talsroman med idéhistoriska kopplingar till 1900-talet och samtiden. 
Vril sänker i berättelsen ned oss till en värld som verkar efter andra förutsättningar än över jord. En värld som målas upp som ett ideal. En värld som upprätthålls av Vril.
Edward George Earle Bulwer-Lytton
Vril eller Den kommande rasen
ISBN: 9789186567347
Översättare: KG Johansson
Förlag: Vertigo



Varje köp via denna
länk stödjer TK.


Edward Bulwer Lytton av Henry William Pickersgill

Edward Bulwer Lytton av Henry William Pickersgill

Människan mäter sin omvärld genom litteraturen och låter den forma det ideologiska filtret. Litteraturen utforskar utopier, dystopier. Det är genom texterna vi kan gå till botten hos oss själva, och se vad som är grund i oss och andra. Och Bulwer-Lyttons Vril är en skildring om detta underjordiska skikt. Här finns tankar som lockat visionärer. Här finns tankar som öppnat avgrunder i verkligheten.

Det sena artonhundratalets litterära skildringar av resor inåt jorden samspelar med författare som verkar inom det mänskliga psykets fält. Den tidiga psykologin. Även dessa spelade med djupen och avgrunderna i sina författarskap. Deras skildringar av det omedvetna, av människans inre fördolda, korrelerar ofta språkligt med bokstavligt tänkta nedfärder i jordens inre.

Vril sänker i berättelsen ned oss till en värld som verkar efter andra förutsättningar än över jord. En värld som målas upp som ett ideal. En värld som upprätthålls av Vril.

Texter som inspirerar människor att handla är intressanta i det att de avslöjar litteraturens kraft. Kraften att agera i en situation antingen genom ett destruktivt eller konstruktivt förhållningssätt. Vril har påverkat människor att leva ut sina ideologier.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Detta kan få vara en av litteraturens uppgifter. Att öppna oss för vad texten gör med oss och vad som avslöjas om vår människosyn. Låta det vi läser gräva i oss, bygga gruvgångar och låta det vi finner transporteras till smältverk. Bulwer-Lyttons Vril får läsas performativt.

Och vad möjliggör performativ läsning tydligare än språkets förståelsematris? I Kapitel sju i Vril slungas vi runt bland vokativa prefix och labiala ljud. Här lär vi känna det underjordiska språket. Koom-Zi, koom-Posh, pah-bodh, och det oöversättliga poosh. Och efter författarens förklaring av dessa ord fortsätter berättelsen om det harmoniska samhället.

Stora delar av romanens framställningsform är beskrivningar av hur det underjordiska samhället är konstruerat och konstrasteras mot "uppe på marken". Den formen känns som en receptor för mytbildningar. Kanske därför som Vril verkat esoteriskt användbar i arbiträra sammanhang samt i kollektiva påståenden. Jag bläddrar mig allt närmare en ideologisk tidsresa.

Resulterar berättelsens jag i livsomdanande insikter genom sin resa i jordens nedre värld? Vad utgör en civiliserad civilisation i Bulwer-Lyttons tappning? Det finns en händelse i kapitel 22 där berättarjaget riskerar att bli "dissekerad i forskningssyfte". Genom hela boken upplevs en växling huruvida "marken ovan" innehåller idealen som vinner i sin förlängning, eller inte.

Vad kommer vara essensen av berättarjagets upplevelse om han återvänder. Och vad kommer föras med upp till ytan? Förutsatt att han återvänder. Dessa frågor är med mig genom läsningen. Vilka frågor följer med dig i din läsning?

Pierre Angell

Ur arkivet

view_module reorder

”Jag hoppas du ligger vaken som jag” Om Karin Boyes brev

Pia-Kristina Garde har varit på detektivjakt efter brev och information om den mytomspunna Karin Boye i många många år. 2011 gav hon ut en bok, Karin Boye och människorna omkring ...

Av: Mats Myrstener | Essäer om litteratur & böcker | 13 september, 2013

En dikt av Bianca Olsson

Bianca Olsson går just nu på Westerdals School of Communication (WSoC) som ligger i Oslo, men är själv svensk - bördig från Göteborg. Hon säger själv att hennes språk förändrats ...

Av: Bianca Olsson | Utopiska geografier | 23 Maj, 2011

Anna Quirentia Nilsson Public Domain Wikipedia

Från Ystad till Hollywood - Anna Quirentia Nilsson

Andy Warhols färgglada porträtt av Greta Garbo auktioneras ut för en stor summa, ser jag på nätet, och på frimärket för utlandsportot (14 kr) finns Ingrid Bergmans vackra profil, träffsäkert ...

Av: Ivo Holmqvist | Filmens porträtt | 18 mars, 2016

Feminism och nazism: Elin Wägner och John Landquist

Elin Wägner (1882-1949), mitten av 1920talet. Foto: okänd Det var i den lilla skånska semesterorten Arild det hela började. Vid denna tid var det idylliska Arild en mycket populär sommarort, inte ...

Av: Crister Enander | Essäer om litteratur & böcker | 15 augusti, 2008

Skräcken i kulturens hjärta

- Jag har en del demoner att bearbeta. Alla skräcktavlor porträtterar mina egna demoner - de är inte bra skrämmande för skräckens skull, alla demoner har namn och en betydelsefull ...

Av: Mathias Jansson | Konstens porträtt | 14 oktober, 2009

Isak Serholt

Tre dikter av Isak Serholt

Mitt namn är Isak Serholt och är 28 år. Jag bor i en liten by utanför Göteborg med min fru och mitt ett år gamla barn. Jag jobbar som snickare och fyller ...

Av: Isak Serholt | Utopiska geografier | 05 Maj, 2017

Carl Abrahamsson och verklighetens absurda teater

Såsom en vulkan är Carl Abrahamssons hjärna, full av brinnande ädelstenar. Alla dessa idéer och projekt gör honom till en mångsysslande artist. Men Carl är också en mycket kontroversiell person ...

Av: Guido Zeccola | Övriga porträtt | 16 september, 2010

"Kritikernas kritiker" - ny konstform bringar förtjusning och förtret

Jag sällar mig minsann till alla andra tyckare som i detta nu besätter varenda blank ruta där man kan få in en stavelse eller två. Jag njuter av att kommentera ...

Av: Linda Bönström | Essäer om litteratur & böcker | 28 januari, 2010

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts