Litterärt hemlighus

Templet vid Neckar. Förebilden för litteraturmuseet i Marbach är naturligtvis Parthenon på Akropolisklippan, en pelargången har stramats upp. Foto: DLA Marbach Litterärt hemlighus Det finns mycket i en författares ...

Av: Elin Schaffer | 25 september, 2007
Kulturreportage

Nya portar

Thomas Sjösvärd om de Nemeiska och isthmiska odena av Pindaros nyligen publicerade av bokförlaget Natur & Kultur. För två år sedan utkom Ingvar Björkesons översättning av Pindaros olympiska och pythiska oden ...

Av: Thomas Sjösvärd | 18 maj, 2010
Essäer om litteratur & böcker

Helena Häger – Jorden är ett embryo inuti universums livmoder

Helena Häger, 20 år, från Kristinehamn, bor på Öland. Jag vill omfamna den impulsiva poesin men samtidigt dra paralleller till någonting större. Hitta metaforer och samband mellan olika ting. Ibland ...

Av: Helena Häger | 11 februari, 2013
Utopiska geografier

Takarazuka. När teatern som institution säger mer än ord

Under 1980- och 90-talen verkade en genusinriktad japanforskning se en ökning. Den genusinriktade teoretikern Sheldon Garon menar att historiker med fokus på Japan kommit att intressera sig för genusperspektivet då ...

Av: Anna Nyman | 23 september, 2009
Essäer

Bild: Pär Larsson, Cecilia Persson

Litteratur: Pär Larsson, Cecilia Persson - Symboliska fraktaler



Vidunderlig dialogresa för två själar

Det är inga poetiskt flyktiga skönandar som 'älskar det vackra' och iscensätter små ljusblå tankemoln på sin evigt skimrande livsväg som skrivit detta eller intellektuellt spagatviga meningsakrobater som fiser lättviktiga tankerebusar i diktform. Nej, det här är på riktigt!

Det är mäktig poetisk dignitet upplevd i verkliga livet, med svarta svindlande djup och mäktigt sköna höjder av mänsklig kamp, outsinlig sorg och ibland, stormande livsglädje
Pär Larsson, Cecilia Persson
Symboliska fraktaler
ISBN: 9789174637311
Förlag: Books on Demand



Varje köp via denna
länk stödjer TK.


Bild: Pär Larsson, Cecilia Persson

Bild: Pär Larsson, Cecilia Persson

Levande, krävande, gripande skrivet med blodigt nedstänkta tangentbord, utan ångestdämpande sordin lagd över skärmarna, med det absoluta livet liggande öppet som ett dallrande nervkaos. Pär Larsson och Cecilia Persson har sjösatt en vidunderligt djup, svart och vacker, tung och skön, mäkta sorgsen men ack så bra skriven dikt- och textsamling med det intrikata namnet Symboliska fraktaler av dem själva beskriven som en dialogresa mellan två djupt beprövade själar. Här intvinnade i varandra in till förväxling, simultant utbytbara i dialogen.

Det är mäktig poetisk dignitet upplevd i verkliga livet, med svarta svindlande djup och mäktigt sköna höjder av mänsklig kamp, outsinlig sorg och ibland, stormande livsglädje. Det är erfarenheter klädda i de svartaste fasors mörkaste svärta besjungna med stöd ur bräckliga själars fladdrande tankeveck, stundtals överglänsta av ljusnade hopp i livsbejakande gryningar. Det är tårar som är gråtna, skratt som är skrattade, sorger som är sörjda. Det är erfarenheter exponerade i en plågsamt befaren livspoesi:

"Sköldpaddan bär mig genom den skummande forsen till bergets fot, klyftan genom platån är utmanande och skrämmande, jag balanserar på trädet över gapet, en skinande svart marmorväg skjuter fram genom tomheten, mörkret fylls av ögon som inspekterar mig, det finns inga gömställen..."

Boken Symboliska fraktaler ingår i det mer omfattande projektet med samma namn, Symboliska fraktaler. Ett projekt som vill skapa nytt, gripa över genrerna och nå dialog och utbyte. Boken är en utlöpa ur huvudprojektet i vilket paret, Persson och Larsson, i blogg, i sociala medier manifesterar en utveckling av de två författarnas närvaro och medvetande i samspel och önskad relation och konfrontation med andra:
"Skriva är en form av transcendens och ett apokalyptiskt tillstånd, stänger ögonen och öppnar blicken. Sönderfallet skapar krav på enhet och mening och en vägran att acceptera de mentala strukturer, som hindrar oss att möta det verkliga, hindrar mötet med oss själva. Tillstånden är en födelseprocess i en gudomlig verklighet som föder sig själv"

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Boken innehåller poesi och prosalyriska texter och är indelad i tre avsnitt; Forskningsstation hjärnan, Ögats hegemoni och den Evolutionära själen. Det handlar om hur hjärnan varseblir, repriserar, omvandlar, om vad ögat ser och minns och om själens utveckling. De två författarna har erfarenheter från psykoser. Texterna skrider över det djupt personliga och övergriper till det sammantaget allmänna. Framställningen presenteras som tankedialog mellan de två författarna men de urskiljs eller individualiseras ej i texterna. Bokens författarskap som verbal själsexposé är tvåhövdat relaterat till Pär Larsson, Cecilia Persson, vars svindlande färder i skrivandet och psyket gestaltas i dikter, propåer och insikter utgjutna i textliga utfall.

Deras ursprungsidé kring projektet gjorde avstamp i vår nutid där upprinnelsen enligt författarna var att "i vår narcissistiska konsumtionskultur Döda författaren! Utmana egot och egoismens intellektuellt, konstnärligt, dialogiskt och mänskligt ointressanta och destruktiva drivkrafter"
De upplevde begränsningar, trångsynthet, klaustrofobisk trängsel kring tankeutrymmet i den egotrippade nivelleringsorgie som heter den samtida kultursfären.

Och de forsätter:"Vår implicita föreställning var om det är möjligt att vara verksamma som anonyma ansikten med en dialogiskt formulerad POETIK-ETIK-ESTETIK?"
Kanske skulle svårigheterna överstiga förmågan, men"likväl- ges- en rörelse- en intention- en uppriktig vilja att försöka"
Projektet utgör många delar och löper över tid och vad jag förstår är denna bok jag nu har framför mig ett av de första uttrycken för detta projekt.

Jag böjer mig djupt och oreserverat inför denna gripande textsamling som pendlar nere i livskaosets djupaste mörker för att mitt i, stiga upp i det hoppfullt ljusa. Denna dikt- textsamling är något av det starkaste jag läst under senare år. Den griper mig ända ned i mina svarta bottnars ömmaste djup, men betingar också glädje över livets outsinliga möjligheter till reparation och framåtsyftande, allt detta i en språklig dräkt av skönhet, elegans, rikedom och mångsidighet.

"Orden lyser i de innersta gömmorna i den mörka dalen. Om jag kryper mellan det murkna staketets bräder kommer jag in i rummet med de kala vita väggarna. Om jag skriver k-ä-r-l-e-k-e-n lösgörs bindningarna till det förklarade och förminskade? Om jag säger: Det är som att trampa runt i gyttja och jag faller baklänges ner i gömmorna och letar efter alfabetets in- och utgångar, förstår någon då?"

Cecilia Persson född 1967 i Karlstad, författare, historiker, skrivpedagog. Utgivit fyra böcker, två översättningar. Senaste bok, Att bära sin kropp- en rapport, Heidruns förlag. Kolumnist på Nordens största fackliga tidning Kommunalarbetaren. Erhållit författarstipendier och stipendier från Svenska Akademin vid tre tillfällen.

Pär Larsson född 1970 i Lidköping, studerat socialantropologi, arbetar med ensamkommande flyktingbarn. Skriver och fotograferar. Debuterar med boken Symboliska fraktaler.

Benny Holmberg

Ur arkivet

view_module reorder
Malin Bergman Gardskär

Den kränkta högern

I sekvensen från den tecknade filmen om Robin Hood som varje år visas i teveprogrammet "Kalle Anka och hans vänner önskar god jul", kan vi se hur den legendariska stråtrövaren ...

Av: Tidningen Kulturen | Gästkrönikör | 02 oktober, 2015

Det är skillnad på folk och folk

Min sängkompis ”F” är fet. Objektivt sätt. Det vill säga hennes Body Mass Index, BMI, eller kroppsmasseindex, som BMI heter på svenska, skvallrar om, att i relationen mellan hennes vikt ...

Av: Vladimir Oravsky | Gästkrönikör | 23 november, 2013

På teatern talas meänkieli

För Tornedalsteatern är det viktigt att verka i närkulturen och ta fasta på den unika norrbottniska historien. Sarah Degerhammar har intervjuat Ulf Fembro, teaterchef för en av Norrlands främsta teatergrupper: ...

Av: Sarah Degerhammar | Kulturreportage | 04 december, 2007

De förtappade kvinnorna från Lesbos: Om konstens (o)ändamålsenlighet från Kant till Ricoeur –…

Innan Charles Baudelaires (1821-1867) Det ondas blommor (Les fleurs du mal) publicerades i sin helhet 1857, hade Baudelaire tidigare övervägt en rad andra namn som titel till hans grand oeuvre ...

Av: Carl Magnus Juliusson | Essäer om litteratur & böcker | 02 juli, 2012

”Gud slickar sina testiklar” Anteckningar till Noréns ”Ingen”

Det handlar om döden. Den annalkande. Det tillstånd som kommer att äga fullt tillträde till din kropp i en icke alltför avlägsen framtid. Döden. Denna kvalité. Inte i betydelsen något ...

Av: Benny Holmberg | Essäer om litteratur & böcker | 27 mars, 2014

Om att dö, om att leva

Min pappas morfar var hundraåringen som hoppade ut genom ett fönster och försvann, på riktigt. Han rymde från ålderdomshemmet och dog i en snödriva. Hemmet hade aldrig blivit hans hem. Min ...

Av: Björn Augustson | Gästkrönikör | 30 april, 2012

Stor satsnig på den tyska litteraturen i Göteborg

‒ Det finns ett helt annat intresse för tysk litteratur nu än för tolv år sedan, när Bokmässan senast hade tyskspråkig litteratur som tema, säger kritikern Jens Christian Brandt när ...

Av: Håkan Lindgren | Kulturreportage | 26 september, 2011

D'Annunzio, Michetti och Jorios dotter

Plötsligt fylls det lugna torget i en by i Abruzzo i mellersta Italien av förtvivlade skrik. En ung, vacker, skräckslagen kvinna kommer springande. Hon förföljs av en skock berusade, liderliga ...

Av: Johan Werkmäster | Essäer om konst | 16 maj, 2010

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts