Gilda Melodia

Ordet

”Allt skrivande är poesi, jag erkänner inte prosans existens, allt skrivande är polyfont.” (Michail Bachtin)

Av: Gilda Melodia | 10 juni, 2016
Gilda Melodia

Fortelling og personlig identitet

Innledning Til hvert eneste arbeid svarer det en eller flere historier. Hver eneste historie har en forhistorie. I mitt tilfelle består denne forhistorien av en skisse, et utkast, som utgjøres av 10 ...

Av: Thor Olav Olsen | 15 september, 2014
Agora - filosofiska essäer

Strindberg får oväntat besök

I ”Ockulta dagboken” antecknar Strindberg den 3 december 1900: ”På morgonen berättade jungfrun att ’herr Sgs son sökte i går (Söndag)’. Jag blef vettskrämd och grubblade öfver hvad som händt ...

Av: Göran Lundstedt | 25 juni, 2012
Essäer om litteratur & böcker

Cecilia Persson – En diktares första uppgift är att bli lik sig själv

Jag gick upp 4.20 och var så trött att jag kände mig illamående. Båda barnen bor heltid hos mig nu. Klockan 14.30 ska jag sätta mig på min röda cykel ...

Av: Cecilia Persson | 12 november, 2012
Utopiska geografier

Freke Räihä. Foto: Anna Drvnik.

Litteratur: Freke Räihä - Logos



En radikal elitism

Detta intersubjektiva litterära ställningstagande är ett försök till konstnärlig forskning i en kritisk och opak dialog mellan jagets egna författande, kompositionen, och dess verkställare — som läser en kopia av det. 
Räihä kan säkert skriva, men tyvärr döljs hans kvaliteter av oviljan att ägna sig åt något egentligt berättande. Istället ägnar han sig åt svårgenomträngliga akademiserande dimridåer.
Freke Räihä
Logos
ISBN: 9789186175405
Förlag: Smockadoll



Varje köp via denna
länk stödjer TK.


Freke Räihä. Foto: Anna Drvnik.

Freke Räihä. Foto: Anna Drvnik.

Vad är det egentligen jag läser?

Frågan återkommer gång på gång när jag läser Freke Räihäs senaste alster. Avsnitten heter saker som "Metod", "Subjektet", "Problemformuleringsprivilegiet" och liknande. Fotnoter med källhänvisningar är insprängda i den löpande texten, ofta mitt i meningar. Samma sak med källhänvisningar inom parentes. Längst bak i boken finns en källförteckning som rymmer bekantingar som Barthes, Derrida och Nietzsche. Så långt ser det ut som ett vetenskapligt arbete.

Innehållet gör det däremot inte. Här varvas lösryckta tankar om litteraturvetenskap och citat från tänkare i ämnet med vardagliga ögonblicksbilder från Räihäs liv om hur han passar barn, handlar komjölk (sic) och skriver. Den röda tråden är svårföljd. Något egentligt berättande utvecklar sig aldrig, men mestadels tycks det handla om skapandet av själva texten jag läser. När jag till slut har kommit igenom de drygt 130 sidorna bär jag inte med mig någonting från läsningen, annat än att det var onödigt svårforcerat.

Så: Vad är det egentligen jag läst?

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

En snabb googling ger vid handen att Logos är Freke Räihäs examensarbete från Författarskolan vid Lunds universitet. Där får man högskolepoäng för att skriva litterära verk. Universitetet sammanfattar boken på följande vis: "Detta intersubjektiva litterära ställningstagande är ett försök till konstnärlig forskning i en kritisk och opak dialog mellan jagets egna författande, kompositionen, och dess verkställare — som läser en kopia av det."

Det finns något komiskt typiskt med att en bok av den här typen serveras från en författarskola vid ett universitet. Det akademiska litteraturvetandet brukar klandras för att vara överdrivet och ytligt teoretiserande. Det präglas av en ambition att vara radikalt och kritisera den egna traditionen, men leder i stället till ett nytt traditionsbygge som är desto mer esoteriskt och elitistiskt, svårtillgängligt för alla som inte har kandidatuppsatser i semiotik i bagaget. Samma typ av kritik kan riktas mot Räihäs bok. LOGOS är mer av ett hemligt handslag för att få tillträde till de invigdas krets, än det är ett evangelium som kan skänka insikt åt massorna.

Räihä kan säkert skriva, men tyvärr döljs hans kvaliteter av oviljan att ägna sig åt något egentligt berättande. Istället ägnar han sig åt svårgenomträngliga akademiserande dimridåer. Ibland undrar man om poängen med denna berättarkonst är att skrämma läsaren till underkastelse, snarare än att vinna läsarens respekt. Om Räihä bryter sina akademiska bojor är han ett steg närmre det senare.

Fredrik Sixtensson

Ur arkivet

view_module reorder

Vermeer van Delft och hans konst

Johannes/Jan Vermeers 1600-talsmåleri kännetecknas av den tidens moraliska uppfattningar. Det finns pedagogiska pekpinnar i hans verk, som hade som mål att åskådliggöra synen på samhällets ”nya moral” och fostra kvinnorna ...

Av: Lilian O. Montmar | Konstens porträtt | 18 juni, 2014

Konsten är en biljett - en intervju med Carl Abrahamsson

För alla som någonsin intresserat sig för den musikaliska och/eller filosofiska underjorden under den senaste tjugoårsperioden så har Carl Abrahamsson varit en av de mest uthålliga och självständiga agenterna. I en intervju presenteras ...

Av: Daniel Westerlund | Litteraturens porträtt | 21 februari, 2008

Måndagarna med Maria

Det är sent på dagen. Ändå lyser solen skarpt, obarmhärtigt. Dess strålar sticker vasst i ögonen. Maria Wines mörka och omisskännliga glasögon, aningen kattlika, skyddade som alltid denna poesins och ...

Av: Crister Enander | Essäer om litteratur & böcker | 27 december, 2010

Grattis Sverige

När medicine doktor Naděžda Kavalírová dog 93 år gammal i början av 2017, förlorade Förbundet av politiska fångar i Tjeckien (Konfederace politických vězňů České republiky) och Institutet för studier av totalitära regimer (Ústav pro studium ...

Av: Vladimir Oravsky | Gästkrönikör | 11 februari, 2017

Alla krossade hjärtans dag

I dag, den 6 november är utnämnd till ”Alla krossade hjärtans dag”. Yes meine Damen und Herren, i dag firas, eller vad man nu gör, ”Alla krossade hjärtans dag”. Och här ...

Av: Vladimir Oravsky | Gästkrönikör | 06 november, 2012

Marocko del II Värt att veta på väg till Essaouira

Vi befinner oss på en dagsresa från Marrakech till Essaouira i en bekväm turistbuss med medföljande guide, som livligt berättar och kommenterar det vi ser på franska och engelska. På ...

Av: Lilian O. Montmar, Mats Olofsson | Resereportage | 03 februari, 2011

Lik i lasten. Sjömansjul 1965

  Klockan var tre på julaftonsmorgonen. M/s Tranaland mötte lotsen någon sjömil utanför Ganges mynning. Kapten König stod på bryggvingen, dagen till ära iklädd sin tropikvita uniform som visserligen var något ...

Av: Benny Holmberg | Kulturreportage | 19 december, 2011

Gudabenådad i stora, vida världen, Intervju med Krister Linder

Har man en gång hört Krister Linders stämma, är det svårt att glömma den. Från den allra första tiden med Grace, Dive och andra lättsamma popexperiment på sent 80- och ...

Av: Carl Abrahamsson | Musikens porträtt | 17 december, 2010

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts