Guido Zeccola

  denna aladåb tillredd av spastiskt kött och plågarsås denna deliriumbuljong och smärtsamma cream fresch denna outhärdliga näring av jäsande pasta och frätande sprit som går på och går på oavbrutet dag ...

Av: Tidningen Kulturen | 26 januari, 2009
Utopiska geografier

Barnmålaren Vera Nilsson

Att kvinnor i alla tider har mött motstånd i sin karriär är ett påstående som många kan hålla med om.1800-talets kvinnliga konstnärer togs inte på fullt allvar och betraktades i ...

Av: Lena Månsson | 30 augusti, 2011
Konstens porträtt

Slavoj Žižek och filosofins nollpunkt

Den slovenske filosofen Slavoj Žižek är ett fenomen. Han syns överallt i medierna och hans framträdanden världen över drar fulla hus. Han är en tänkare för vår tid då det ...

Av: Bo Gustavsson | 02 februari, 2014
Agora - filosofiska essäer

Slukarålderns favoriter Viveca och Camilla Sten, Katarina Genar, Sara Kadefors. Foto Belinda Graham.

Viveca & Camilla Sten, Katarina Genar och Sara Kadefors

Sommarlovet är som gjort för att sluka böcker. Här kommer några tips med något av det allra bästa som kommit ut under det senaste året för den ålder som brukar ...

Av: Belinda Graham | 26 juni, 2017
Kulturreportage

Anna Maris. Foto: Miders

Litteratur: Anna Maris - Transport – Fri haiku



Nya haiku-dikter på svenska

I Anna Maris andra haiku-samling möts det avskalade och det skälvande vemodiga. 
Läsarens hela uppmärksamhet koncentreras till orden.
Anna Maris
Transport – Fri haiku
ISBN: 9789187576195
Förlag: Miders



Varje köp via denna
länk stödjer TK.


Anna Maris. Foto: Miders

Anna Maris. Foto: Miders

Haiku är en japansk diktform, utvecklad från ursprungliga hokka. En haiku består av tre rader enligt mönstret 5-7-5 (stavelser). I varje fall när den skrivs på svenska. Originalrytmen är, för oss vars skriftspråk rör sig vågrätt, något svårare att förstå.

Poeten Anna Maris trotsar inte bara den japanska formen genom att skriva haiku på svenska, hon går steget längre och skriver fri haiku där stavelserytmen efter behov bryts upp för nya rytmer (men hon håller fast vid tre rader). Friheten som Maris tar sig känns välgörande och lyfter flera av dikterna i hennes andra haiku-samling som heter Transport.

Pappersbåtar
så lätt flyter de bort
mina bekymmer

körsbärsblom
mot lätta moln – vingslag
av tusen tranor

försommarmorgon
våra tåg går
åt olika håll

Maris lyckas inte bara väcka en berättelse, en scen, en tavla, ofta också en melodi, i varenda en av sina haiku-dikter. Hon får varje haiku att bli en del av samma helhet, som kapitel i en roman. Människan i naturen, i årstidernas gång, är hela tiden närvarande.

Omslaget till Transport är minst sagt minimalistiskt, på gränsen till monotont. Dessutom ingen baksidestext eller information om poeten, inte ens ett porträttfoto. Medvetet eller inte, men det fungerar alldeles utmärkt. Läsarens hela uppmärksamhet koncentreras till orden. Det är en häftig upplevelse, med dessa avskalade, skälvande vemodiga ord i en yttre inramning som inte på något sätt distraherar.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Transport, som bjuder på fler än 100 haiku-dikter, bär man behändigt med sig vart man än går. Jag älskar att läsa poesi på tåg, andra kanske föredrar park, strand, hängmatta, soffa, källare o s v. Det spelar ingen roll var man slår sig ner eller hur man tar sig fram. Med Anna Maris Transport reser man i gott sällskap.

Stefan Whilde

Ur arkivet

view_module reorder

Djur inom poesin

Djur och poesi hör absolut ihop. Konstigt vore det ju annars. Vi är själva djur, djur är poetiska i många bemärkelser, djur står oss nära. Under litteraturhistoriens gång har dock ...

Av: Carsten Palmer Schale | Essäer om litteratur & böcker | 21 februari, 2012

Fra moral til metafysikk

Innledning Artikkelen min er om bevegelsen fra moral til metafysikk. All moral har et metafysisk grunnlag. I vår tid er en svært skeptisk overfor alt som har å gjøre med fundament ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 16 september, 2013

Three ladies in Cairo. Del VI. Dark ages

Min mormor, Hilda, växte upp i Sundsvall och berättelsen börjar där i och med Sundsvalls stora brand 1888 med hennes mor, min mormorsmor Ragnhild. Många äventyr senare, träffade Hilda den ...

Av: Anne Edelstam | Utopiska geografier | 25 juli, 2014

Ekologisk kapitalism

Att inleda en essä med en universell maxim, illustrativ och klatschigt propedeutisk är numera en simpel konvention i de lägen då man rappt och under allmängiltighetens flagg vill snärja in ...

Av: Robert Stasinski | Reportage om politik & samhälle | 12 oktober, 2009

Teatern är sjuk men inte död

Om den åttonde Svenska Teaterbiennalen   Teatern är sjuk men inte död 23-27 maj ägde den åttonde Svenska Teaterbiennalen – den svenska teaterns egen festival – rum i Örebro. Biennale­n arrangerades av Svensk ...

Av: Yvonne Granath | Reportage om scenkonst | 12 juni, 2007

Fornuft, følelser og liv

Innledning I dag er det svært mange konflikter og kriger rundt om i verden, som betyr at den pasifistiske idé har elendige kår. Tesen jeg forsvarer er denne: At sammen har ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 08 september, 2014

Hockneys vatten

Vattnets svalka och skimrande reflexer; det bedövande starka ljuset hos sommardagen - när man går in i huset kommer delar av verkligheten att vika undan för ens blick - klordoften ...

Av: Thomas Sjösvärd | Konstens porträtt | 07 september, 2010

Men det här är Serbien

  Kvinnor i Nis. foto Sophie Malmros Men det här är Serbien Tåget från Belgrad till Nis ser ut som tågen i Sverige på 1970-talet. Jag har tur och får plats i en ...

Av: Sophie Malmros | Resereportage | 05 december, 2009

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts