Rapport från Stockholms genrefilmfestival ”Monsters of Film”

Från 8:e till 12:e oktober 2014 iscensattes den andra upplagan av Monsters of Film-festivalen i Stockholm, en genrefilmfestival där skräck, fantasi, provokation, surrealism, konst och framförallt monster får plats. Festivalen ...

Av: Marco De Baptistis | 25 oktober, 2014
Essäer om film

Smärtans skiftande skepnader. Intervju med Michel Laub

Det finns åtskilliga författare som skildrat förintelsen. Tillvägagångssätten är olika, ögonvittnesskildringar, beskrivningar eller bara smärtans minnen. Är det egentligen berättigat att skriva om förintelsen, om man själv inte upplevt den? Detta ...

Av: Linda Johansson | 25 oktober, 2014
Essäer om litteratur & böcker

Motsatserna natur-kultur på Kiasma

   Var finns den starka, uppkäftiga, berörande tredimensionella konsten idag? Skulptur, alltså. Om den tycks satt på undantag i Sverige, kan man söka den i Finland. Detta märkesår, då det gått ...

Av: Nancy Westman | 01 juni, 2009
Reportage om scenkonst

Jag är ju Putin

jag är ju Putin, Vladimir den andre danar mitt Ryssland, Pusjkin är död det finns bara en som jag sårad stolthet är vår väg     Tjetjenien, Ossetien, Georgien och Ukraina nya söta Ryssland Estland, Lettland och glesa ...

Av: Mats Waltre | 08 september, 2014
Gästkrönikör

Anna Maris. Foto: Miders

Litteratur: Anna Maris - Transport – Fri haiku



Nya haiku-dikter på svenska

I Anna Maris andra haiku-samling möts det avskalade och det skälvande vemodiga. 
Läsarens hela uppmärksamhet koncentreras till orden.
Anna Maris
Transport – Fri haiku
ISBN: 9789187576195
Förlag: Miders



Varje köp via denna
länk stödjer TK.


Anna Maris. Foto: Miders

Anna Maris. Foto: Miders

Haiku är en japansk diktform, utvecklad från ursprungliga hokka. En haiku består av tre rader enligt mönstret 5-7-5 (stavelser). I varje fall när den skrivs på svenska. Originalrytmen är, för oss vars skriftspråk rör sig vågrätt, något svårare att förstå.

Poeten Anna Maris trotsar inte bara den japanska formen genom att skriva haiku på svenska, hon går steget längre och skriver fri haiku där stavelserytmen efter behov bryts upp för nya rytmer (men hon håller fast vid tre rader). Friheten som Maris tar sig känns välgörande och lyfter flera av dikterna i hennes andra haiku-samling som heter Transport.

Pappersbåtar
så lätt flyter de bort
mina bekymmer

körsbärsblom
mot lätta moln – vingslag
av tusen tranor

försommarmorgon
våra tåg går
åt olika håll

Maris lyckas inte bara väcka en berättelse, en scen, en tavla, ofta också en melodi, i varenda en av sina haiku-dikter. Hon får varje haiku att bli en del av samma helhet, som kapitel i en roman. Människan i naturen, i årstidernas gång, är hela tiden närvarande.

Omslaget till Transport är minst sagt minimalistiskt, på gränsen till monotont. Dessutom ingen baksidestext eller information om poeten, inte ens ett porträttfoto. Medvetet eller inte, men det fungerar alldeles utmärkt. Läsarens hela uppmärksamhet koncentreras till orden. Det är en häftig upplevelse, med dessa avskalade, skälvande vemodiga ord i en yttre inramning som inte på något sätt distraherar.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Transport, som bjuder på fler än 100 haiku-dikter, bär man behändigt med sig vart man än går. Jag älskar att läsa poesi på tåg, andra kanske föredrar park, strand, hängmatta, soffa, källare o s v. Det spelar ingen roll var man slår sig ner eller hur man tar sig fram. Med Anna Maris Transport reser man i gott sällskap.

Stefan Whilde

Ur arkivet

view_module reorder

GIBCA – Fernando Sanchez Castillo gräver där han står – och minns

Lund 2010 En gång fick jag i uppdrag skriva om en konstutställning i min hemstads studenttidning, Lundagård. Utställningen skulle invigas med att ett stort huvud av brons rullades genom universitetets centrala ...

Av: Frida Sandström | Essäer om konst | 23 oktober, 2013

Celans Geburtshaus in Czernowitz. Foto Wikipedia

Paul Celan - verkligheten och sanningens dubbeltydiga språkbärare

Den tyskspråkige lyrikern Paul Celan (1920-1970) framstår idag som en av vårt förra sekels stora modernister. Med sina rötter i den judiska mystiken tolkar hans poesi 1900-talsmänniskans hemlöshet och längtan ...

Av: Linda Johansson | Litteraturens porträtt | 26 april, 2015

Fredrik Nietzsche, 1874.

Aforismsamlingarna, Nietzsche och Spinoza

Att läsa Nietzsche är både lättsamt och krävande, lättsamt för att svaren inte är givna och söker inte en intellektuell förståelse eller akademisk kunskap, krävande för att frågorna som Nietzsche ...

Av: Göran af Gröning | Agora - filosofiska essäer | 24 februari, 2016

Språk, tidsuppfattning och historietänkande i bäcken som flyter förbi. Intervju med Kim Thúy

När den kanadensiska debutanten Kim Thúy för ett litet tag sedan besökte Sverige för lanseringen av boken Ru, en fragmenterade minnesbild över en immigrants och en flyktings livsbana, träffade Tidningen ...

Av: Anna Nyman | Litteraturens porträtt | 02 maj, 2011

Formale og materielle verdier

En filosofisk framstilling av verdibegrepet med henblikk på dets formale og materielle aspekt. Max Scheler (1874-1928). En av de filosofer som var opptatt av en filosofisk motivert framstilling av ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 03 januari, 2011

Fragment av surrogatpyret IV

Fragment av surrogatpyret IV Morfar kvickna till av spriten å Dimmu Borgir (”...Still our enemies will keep hiding /In the shadows with betrayal against reason/But with my reprisal ...

Av: Nikanor Teratologen | Teratologisk sondering | 23 oktober, 2007

Den kosmiske Eros. Om Robert Duncan

Robert Duncan har länge varit en doldis i amerikansk litteratur. Det är först på senare år som hans verkliga betydelse börjat klarnat. Till det bidrar den postuma publiceringen 2011 av ...

Av: Bo Gustavsson | Litteraturens porträtt | 31 augusti, 2014

Kärlek om du vill

Jag stod stilla, vattnet började forsa in. Fönsterrutorna på undre däck exploderade, en efter en. Vattenstrålarna dunkade mot mig, som skjutna ur en kanon. Sorlet och skräcken var total. Människor grät, somliga tyst, andra ...

Av: Jenny Berggren | Gästkrönikör | 24 augusti, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.