Aleksa Lundberg- en dramatiker med fokus på de transsexuellas problem i samhället

Det finns en marginaliserad grupp i vårt samhälle, vars röst inte har lyckats göra sig hörd i nämnvärd grad förrän nu. De transsexuella har levt vid sidan av de givna ...

Av: Jens Wallén | 02 augusti, 2014
Övriga porträtt

Vermeer van Delft och hans konst

Johannes/Jan Vermeers 1600-talsmåleri kännetecknas av den tidens moraliska uppfattningar. Det finns pedagogiska pekpinnar i hans verk, som hade som mål att åskådliggöra synen på samhällets ”nya moral” och fostra kvinnorna ...

Av: Lilian O. Montmar | 18 juni, 2014
Konstens porträtt

Pantheon i Rom

Sommarens esoteriska betydelser

Året, med dess olika årstider, har hermetiska betydelser som binds till solståndet och dagjämningarna och ger den moderna människan möjlighet att stärka banden mellan den individuella själen och världens ande, mellan det ...

Av: Guido Zeccola | 12 juni, 2017
Essäer om religionen

Luther spikar upp de 95 teserna. Målning av Julius Hübner. Foto: Wikimedia

Ett jubileum med komplikationer

”Om inte om hade funnits...” - så börjar ett känt talesätt med många mer eller mindre burleska varianter. Sensmoralen tycks ändå alltid vara, att så kallade kontrafaktiska spekulationer om historiens ...

Av: Thomas Notini | 30 maj, 2017
Kulturreportage

Lund har allt utom vatten

Lund har allt utom vatten: efterskrift

Lund har allt utom vattenVänd det sista bladet och berättelsen upphör. Trots att den här texten, Lund har allt utom vatten, är skriven för en tidning vars utbud nästan uteslutande existerar fritt från papperssidor, kommer metaforen lätt till oss. Vänd på det sista bladet och...

Det Lund vi skrivit oss fram till upphör. Under 56 avsnitt uppstod det, med sina drömmar, sina rädslor, historier och visioner, länkar i en kedja som alltid sliter på varandra, som är i konstant konflikt, men också samspel, samklang och samhörighet med varandra. Man kan inte komma in i det Lund vi skrivit utan att ta del av dessa, av samhörigheten och konflikterna, drömmarna och rädslorna över och under, söder, norr, öster och väster. Men var är kärnan? Var, och vad, är hjärtat av Lund?

Lund har allt utom vatten är en följetong som blivit en kollektivroman. Den är ett stort experimentbygge, skrivet av åtta författare från skrivkooperativet SkAlla på uppdrag av Freke Räihä och Tidningen Kulturen. Författarna heter Marie Wetterstrand, Carola Mikaelsson, Lo Söllgård, Ulrika Sandberg, Kerstin von Seth, Gunilla Falck, Therése Granwald, samt en anonym medlem i SkAlla. I slutet av den här texten hittar ni deras presentationer och vem som skrivit vem, eller vad.

Planeringen för en följetong i Tidningen Kulturen började i september 2011. Författare ur SkAlla samlades och pratade igenom hur projektet skulle genomföras. En följetong? Ett års tid? Ett avsnitt i veckan? Lund har allt utom vatten? Vad betyder det? Vem kom på den titeln, förresten?

56. Jenny

Lund har alt utom vattenSista flyttlasset hade gått. Jenny gick ett varv i lägenheten för att se om hon hade glömt något. Väggarna och golven såg annorlunda ut i de tomma rummen. Som om hon tidigare inte lagt märke till färgen på väggarna, sett det där skrapmärket på parketten i vardagsrummet, noterat hur ljuset mönstrade golvet i sovrummet. Hon dröjde en stund i hallen innan hon öppnade dörren till Majas rum. Egentligen hade hon bestämt sig för att inte tänka mer på vad hon gått igenom under den tid som hon bott här. Det hade hon redan ältat alltför grundligt, för mycket, och tankarna tog aldrig nya banor. De slutade i öppna varför. Så skulle det alltid vara. Men hon ville bara se rummet en sista gång. Det rum hon laddat med så mycket kärlek. Det rum som fått stå orört så länge. Det sista av Maja hade hon tänkt, men så var det ju inte. Det fanns massor av Maja kvar i Jenny.

55. Lina, Tobbe & Nils-August

Lund har allt utom vattenLinas mobil ringde. Hon plockade upp den ur fickan och kände inte igen. Kunde det vara … hoppas, hoppas …

”Hallå, det är Lina.”

”Hej, det är Anna från Månteatern. Jo, det är så att har vi haft möte nu och vi vill gärna att du kommer och jobbar hos oss. Om du fortfarande är intresserad förstås?” 

”Ja, det är jag absolut! Kul!”

”Det tycker vi med.”

”Okej. Då betyder det att jag börjar efter helgerna, alltså. Ni kör igång den sjunde januari, eller hur?”

”Ja, det stämmer. Vi kommer att börja den dagen med en workshop kring vår nya pjäs, den om Antigone. Det blir en uppföljare till Elektra så att säga, som vi hade premiär på för ganska precis ett år sedan.”

”Då ska jag vara med i workshopen, eller?”

”Ja, det blir ett jättebra tillfälle att börja på, att lära känna oss och se hur vi jobbar.”

”Aaa, det låter bra. Vilken tid?”

”Vi kör igång vid halv tio. Du är välkommen.”

De avslutade samtalet.

54. Erik

Lund har allt utom vattenErik skrev. Ord efter ord. Sida efter sida. Fingrarna värkte av att spreta över tangentbordet hela dagarna, han var frusen ända in i märgen av allt stillasittande. Han satt hemma och skrev, hans lilla etta på femte våningen var perfekt för ändamålet. En gång varannan timme gick han upp och hämtade en ny kopp kaffe, var femte timme åt han pasta eller fil och mackor. Han hade aldrig varit så fokuserad i hela sitt liv. På kontoret var det för mycket som distraherade; kollegor som kom förbi och skulle prata, kaffe som skulle drickas, gemensamma luncher och seminarier och möten. Men i lägenheten fick han vara helt ifred.

Erik hade aldrig trott att pappa verkligen skulle hjälpa Asad. Erik hade, ärligt talat, frågat pappa mest för sin egen skull. Det kändes alltid bättre när man försökt. Det där som de brukade säga, de som visste, om att det är bättre att våga och misslyckas än att inte våga och undra om man skulle ha lyckats. Han hade inte levt så mycket efter den devisen tidigare. Han hade varit feg, varken mer eller mindre. Och därigenom inte lyckats med någonting. Men ända sedan han hade börjat våga, ända sedan den där genomregniga dagen när han helt desperat plingade på Ingrids dörr, hade saker börjat röra på sig. Han vågade. Och han lyckades.

53. Kjell

Lund har allt utom vattenDet har slagit till och blivit riktigt kallt. Snöröjningsfordonens larm på Lundagatorna har pågått hela natten och Kjell vaknar av det blinkande ljuset. Nu kommer ungarna att bli glada tänker han och somnar genast om.

Mårtenstorget är rensopat, fast en stor hög med snö ligger och väntar på att forslas bort. De skollediga barnen passar på att leka snöbollskrig och en liten pojke vill åka pulka på snöhögen, fast hans mamma vill gå vidare. En pappa kommer gående med två flickor och famnen full av julpaket. Överallt lyser och glittrar det. Julstjärnor och girlanger hänger över gatorna. Julljusen i den stora granen gnistrar och glimmar så annorlunda nu när snön täcker grenarna. Kjell sitter vid sitt fönster och njuter av anblicken, äter sin skinksmörgås och dricker sitt förmiddagskaffe. Det är fint att titta ut över torget och se människornas julbestyr. Här på fönsterkarmen finns hans egen prydnad, en julgris med ett ljus på ryggen. Han fick den i julklapp av morbror Ivar när han var liten. Nu står den här och brinner medan han dricker kaffet. Han är alltid noga med att släcka ljuset efter kaffestunden, levande eld är inte att leka med. Kjell skrattar när han ser barnens skoj och tumult. Hur gärna vill han inte själv rusa ut och kana på snöhögen och få krama den iskalla snön till bollar, men det kan han ju inte. Då kanske han blir misstänkt igen. Han känner sig lite dyster vid tanken.

52. Ingrid

Lund har allt utom vattenKön växte bakom henne. Framför stod en liten flicka med stora bruna ögon, bara stod.

”Jamen hur ska du ha det. Ska du ha den eller inte?”

Mjölkpaketet hade redan rullat ner längs bandet. Kassörskan som satt på stolen suckade högt.

”Det är folk som väntar. Det saknas fyra kronor. Ska du ha den eller inte? Du får ju bestämma dig nu?”

Kassörskan lutade sig tillbaka, la armarna i kors.

”Har du inte mål i munnen eller?”

Lutade sig framåt.

”Kan du inte svenska eller?”

En fnysning. Tillbakalutad igen.

Då.

Fyra enkronor med en smäll i den lilla röda koppen fick kassörskan rycka till.

”Här har du fyra usla enkronor. Kan du vara god att hålla truten nu!”

Flickan tittade med sina stora bruna ögon på den äldre damen som rutit så. Trots att hon märkte att kvinnan var rasande blev hon inte rädd. Damen föste henne framför sig, tog mjölkpaketet från bandet och räckte fram det. Med en gång blev damens röst en annan. Mjuk och vänlig.

”Nu ska du bara springa hem med det här till din mamma och tanten i kassan, henne ska du inte bry dig om.”

Flickan tryckte mjölkpaketet i sin famn. Mumlade ett tack och gjorde som hon blev tillsagd. Sprang hem till mamma.

Kvar i butiken var damen, kassörskan och kön som bara blev längre och längre.

”Asså! Du kan inte bara lämna dina varor!”

51. Underifrån

Lund har allt utom vattenOm man kommer under Lund med livet öppnar sig en hel värld av möjligheter. En undre värld. Drippetidropp. Ett lösenord lika välfungerande som något annat. För de med tänder – annars är det jäkligt svårt att uttala det. Diffedidoff blir det då, och ett smackljud på slutet. Men det är ingen risk att någon tandlös skulle ställas inför den förödmjukelsen. En tandlös person skulle ha blivit förödmjukad långt mycket tidigare än så. Utslängd, utestängd. Det krävs nämligen åtskilliga inträdesprov, entréavgifter, catwalks och rätt bekanta, men också rätt personlighet och rätt inställning för att du ens ska kunna ses som potentiell. Potentiell att invigas. Vigas in. Du måste kunna ingiva.

Först som invigd får du stiga in i det rum som angränsar till det rum där den ytterst hemlighållna, högst aktade, lägst belägna brunnsluckan finns. Och det är där lösenordet krävs. Det uttalas med vördnad: Drippetidropp, och därefter jamar brunnslocket medan det långsamt ställer sig på högkant. Ordensföraren (nej, det är inte felstavat, de kallar ledaren så) lyfter sin hand och sänker sin blick. Du är spänd, vill kika ned i hålet, men vågar inte, vill inte göra fel. Förordaren (ordensförarens vise vice) petar dig vänligt i svanken och du förstår att du ska gå. Du ska gå nu, för annars kan du aldrig komma tillbaka till detta sällskap, till denna plats, till ditt arbete. Allt det tillhör dig endast om du är med. Så du ska alltså gå. Gå ned i brunnen. Du tar ett steg, svettas på överläppen, tittar upp mot ordensföraren som fortfarande står med höjd hand och sänkt blick. Du följer blicken. Det glänser där nere vid hålets botten, och du ser att brunnen inte är någon brunn. En trappa växer fram allteftersom du stiger närmre hålet i golvet, och du ser att trappan leder ned till en grön plats, en gräsmatta. Allt är ljust, det finns blommor, du hör fågelkvitter. Första och andra trappsteget går långsamt, men sen är det som att kroppen drivs av något annat än dig själv, något inifrån, utifrån, överallt ifrån, och snart står du i gräset, springer, ropar: Mormor! Och din mormor skrattar, sträcker ut sina armar, och ni kramas. Drick, säger hon sen, och du vänder dig mot vattnet som flyter fram bredvid er, förstår vad du måste göra, och du vill, du vill verkligen dricka det här vattnet, du kupar handen och smäller den mot munnen så att klunken kastar sig in i svalget och ut längs kinderna, du skrattar igen och dricker mer. När du sen sitter i gräset och pratar med mormor kommer Sulan och nosar dig i örat, lägger sitt mjuka huvud mot ditt ben. Sulan, viskar du och klappar, kliar i nacken, pussar på nosen. När du tittar upp möter du din farfar. Ni skrattar och ni kramas, och farfar bjuder dig och mormor och Sulan på fest. Fler och fler anländer och kvällen går, natten, morgonen och dagen, nästa dag, natt, vecka, månad – det dröjer nästan ett år innan du ser trappan igen. Det dröjer nästan ett år innan du förlustat dig färdigt och är redo att lämna vattnet här, lämna ljuset och grönskan, lämna mormor och Sulan, farfar och alla andra; du har träffat nya gamla favoriter hela tiden, gått från en famn in i nästa, men nu behöver du gå i den där trappan igen, du vet det, du behöver andas, du behöver stiga upp, komma tillbaka. Du har en silverbägare i din hand, sänker den i vattnet och fyller den. Sen går du upp. Och när du står bredvid brunnslocket igen sänker ordensföraren sin hand och höjer sin blick. Du får en nick och en blinkning. Därefter utbryter en dånande applåd. Du är nu invigd i Sällskapet.

50. Ines

Lund har allt utom vattenDet regnade mot rutan. Inne på fönsterblecket stod två vita krukor på varsitt fat. I krukorna var det två likadana plantor. Bladen var ludna och många och något hopskrumpna, blommorna var små och mörkt blålila och satt i mitten som en bukett. De hängde med huvudena och många av kronbladen hade fallit av. Jorden var torr, hade varit det i flera veckor nu och den hade släppt krukornas kanter, satt som två spröda klumpar i mitten och längtade efter vatten.

* * *

Kajan hade tröttnat på att flyga runt i den hårda vinden. Den saktade in och gjorde benen redo för landning, fällde ut klorna och vid exakt rätt ögonblick greppade de om korset. Gången nedanför var nykrattad, men ändå full av löv. På andra sidan, i jorden mellan en vildvuxen miniros och några på tok för stora cypresser, satt tjugotre små virkade figurer. Alla var smutsiga och blekta och flera av dem hade vält, låg med ansiktet ned i det mörkbruna, geggiga, kalla. Kajan tog ett skutt ned på marken och hoppade in ibland dem. Den hackade lite i en gul gris med röda ben, fick upp den i näbben och försökte tugga, men det var svårt.

Ur arkivet

view_module reorder

An Alternative Economic Paradigm: How Redistribution would Drive the Economy

Amartya Sen (1981) provides evidence that increased income for a portion of the economic players may inflate the subsistence sector. In 1943, a famine in Bengal brought millions of citizens ...

Av: Piero Benazzo | Essäer om politiken | 25 mars, 2013

En sydafrikansk Fröken Julie drar norr- och västerut

Den bärande konflikten i Strindbergs Fröken Julie kan summeras med fyra ord, annars förbehållna missromaner: kvinnan av börd – mannen av folket. Grafiskt kan man framställa det som två diagonala ...

Av: Ivo Holmqvist | Reportage om scenkonst | 09 november, 2012

Nu krävs mer än 24 timmar för att lösa konflikten

Homeland säsong ett och två har en mycket ironisk ”story arc”: i början av säsong ett är CIA agenten Carrie Mathison den enda som tror att den hemvändande krigshjälten Brody är ...

Av: Belinda Graham | Gästkrönikör | 18 februari, 2014

Handke, Keller och den Gröne Henrik

I Peter Handkes roman ”Kort brev till kort farväl” läser Peter Handke, ehh ursäkta en ”romankaraktär i en Handkeroman” den schweiziska författaren Gottfrid Kellers roman ”Den Gröne Henrik”.Vi kan anta ...

Av: Jesper Nordström | Essäer om litteratur & böcker | 10 februari, 2017

Jules Verne, En amerikansk journalists resa 2889

Vid hundraårsminnet 1889 av franska revolutionen skrev Jules Verne en framtidsvision från 2889, d.v.s. tusen år till in i framtiden. Han visste lika väl som alla andra att det inte går ...

Av: Jules Verne | Kulturreportage | 02 oktober, 2013

 Ibsens blick brinner som en eld som bränner oss alla. Inte minst Ibsen. Wikipedia

Att bestiga ett fjäll: Henrik Ibsen (del II)

Henrik Ibsen är en av det moderna dramats mästare och klassiker. Under knappt 15 år av sitt författarskap påverkades han tydligt av romantisk och klassicistisk form, ton och tematik, för ...

Av: Carsten Palmer Schale | Scenkonstens porträtt | 06 juli, 2015

Dikter av Gunnar Lundin

    Till G H Hur länge stannar du i ditt lantliga vägskäl? Varje skäl pekar Pekar ditt åter mot stan? Och varje skäl har en botten stjärnorna i julinatten ovanför fårens ögon därunder      se stjärnorna i ...

Av: Gunnar Lundin | Utopiska geografier | 12 september, 2008

Ofelia 1898 akvarell av Frances MacDonald

Det drömda mötet som idé

I BLM:s decembernummer från 1953 ställdes några frågor till läsekretsen – fast bara författare svarade – om vilken diktad gestalt man helst velat träffa. En underbar idé, enligt min mening ...

Av: Carsten Palmer Schale | Gästkrönikör | 19 juli, 2016

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.