Barn

Ensamkommande barn vad gör vi med dom                                         ensamkommande barn   Vi skapar ett nytt ord och förvarar dom i överblivna rum Ensamkommande barn får egentligen inte finnas så vad gör vi med dom

Av: Ragnwei Axellie | 30 november, 2009
Utopiska geografier

Edmond Jabès Bild kod CC BY SA 2.5 Wikipedia

Estetikens vara eller icke-vara

Under 1700-talet, i Europa, börjar så småningom de olika konstarternas poetik, främst måleriet och lyriken, beskrivas utifrån vissa gemensamma principer. Smak, genialitet, originalitet och kreativitet blev exempel på begrepp som konstituerats i denna process, som så ...

Av: Göran af Gröning | 21 september, 2016
Agora - filosofiska essäer

Decembersymfonierna

I. Kvinnan på hotellet väcks till sans av rimfrost i sängkläderna ejderdunsbolstrarna går i ciss-moll och psalmboken på nattduksbordet har fallit med ett stumt ljud mot trägolvet Hon säger något och det är som om värmen från hennes ord får ...

Av: Stefan Whilde | 01 december, 2013
Stefan Whilde

Den döende dandyn (Dardel)

Den eviga dandyn

Dödssynden nummer ett var att vara tråkig. Nummer två att vara ful. Och den tredje, men inte minst allvarliga, var att vara osmakligt klädd. När Moderna Museet i Malmö med ...

Av: Susanna Kumlien | 16 februari, 2015
Essäer om samhället

dagen efter orden del 5



pop 5

 

 

PerPatrik

Det här skeppet är fullt med dikter

och bilder som inte passar in någonstans.

Skrivna till dig som blev vald sist i gympan

och-till-de-djuren-som-inte-fick följa med

Noak. Till den som ärvde den redan från

början fula nonsmokinggeneration-tröjan

och-fick-stryk-för-att-den-var-ful-som-stryk.

Vår ark är så jävla mycket sämre byggd

än andra båtar, men är bakad med äkta

känslor och äkta grädde. Pump up the

Valium. En bok för allah, practice makes

perfect. Håll käft och dansa. Låt oss åka

och hämta de där sista dinosaurierna nu.

“Let’s to go” som Super Mario hade sagt.

I chose not to choose life: I chose something else. And the reasons? There are no reasons. Who needs reasons when you've got bröderna Blomqvist?


Poesi säljer inte, det finns för mycket välpolerade bajskorvar. Idag får bara erkända namn på väletablerade förlag sälja poesi och dessa säljer ju inte heller. Tyvärr finns en stor brist på kvalité och rörlighet, det gav oss båda migrän, något måste göras, vi gjorde det. Vi tog saken i egna händer. Revolutionen startar på kammaren som den alltid har gjort.


Inget ska vara perfekt, det är personligt. Det ska skeva, kännas och reta. Ingen person är perfekt och det är ju det mest intressanta. Poängen, det annorlunda, det visualiserar vi via det textuella, men också genom det visuella. PANG!. En direktverkande känsla. Människor är kloka, även den lata TV/Internet/Pokémonkortbytande-generationen. Kanske är de klokast, tar till sig snabbast, bryter mönster. De tolkar in vad de själva vill mellan rad och bild. Våra bilder och texter handlar om livet. Lätta ämnen som kärlek, död, sorg, krig, religion och humor. Temat känns igen, men bilderna som text och bild skapar tillsammans är dock nya. Allt skall upp till ytan, även om det är iskallt där ute.


Vår inspiration kommer från Banksy, Thomas Öberg och Chema Madoz. Ingen av dessa är uttalade poeter, epiteten glider, kreativiteten styr.


Våra böcker ska vara som grafitti (Graffiti – italienska, plural av graffito, ‘ristning’, ytterst av grekiska grapho, ‘skriva’) och syftar på text, ibland i samband med bilder som i konstnärligt syfte uppförts på ytor i det offentliga rummet av privatpersoner. Privatpersoner, inte förlag. Människor som tar sig uttryck. Tänker, vidare och bortom.


Evighet kan inte åldras

du är min.

Med vänlig hälsning:


Per Blomqvist och Patrik Blomqvist

Ps. Boken kom och hämtade de fullvuxna. Stationen var full med allvarliga ansikten och ryggsäckar. Du försvinner lätt ner i tomrummet mellan vagn och plattform. Vi syns där.

 

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Ur arkivet

view_module reorder

Danskarna möblerar om på operan i Köpenhamn

Först så möblerade man om från det gamla till det nya operahuset, sedan möblerar man om i operorna också. Den första ommöbleringen var ett genidrag, det nya operahuset tål både ...

Av: Ulf Stenberg | Reportage om scenkonst | 29 november, 2010

Jubeldårar

Åter ser man hur bra förlag riktigt läser manuskript, de vet inte ens om de läser. Visst kan man ju ana att de inte orkar läsa manuskripten, med minsta motståndets ...

Av: Stefan Hammarén | Stefan Hammarén | 11 december, 2013

Nun will die Sonn’ so hell aufgeh’n…

Så inleds “Kindertotenlieder” av Gustav Mahler. Vad jag här vill arbeta mig fram till är en insikt i hur ljuset av en ide’ omvandlas och ger ett utslag i ett ...

Av: Oliver Parland | Essäer om musik | 11 juli, 2012

Med märkta kort

De senaste veckorna har det varit mycket snack om förebilder. Framförallt i media i och med konflikten mellan bloggaren Isabella Löwengrip och journalisten Quetzala Blanco. Löwengrip ansåg att Blanco romantiserade ...

Av: Joakim Lindén | Essäer | 26 oktober, 2011

Där vår hjärna möter världsalltet – om Wassily Kandinsky

”Måleriets innehåll är måleri. Här behöver ingenting dechiffreras: Innehållet talar glädjefyllt till den för vilken varje form är levande, det vill säga innehållsrik.” Med de orden sammanfattade Wassily Kandinsky sin syn ...

Av: Thomas Notini | Konstens porträtt | 30 januari, 2013

Människorna och språken

Två miljoner år sedan: enkla stenverktyg men ingen konst och inget språk, helt enkelt för att struphuvudets anatomi ännu inte medger det. 150 tusen år sedan: homo sapiens sapiens med ...

Av: Tomas Löthman | Essäer om samhället | 03 december, 2010

Hoppet i det längsta

illustration: Joanna Hellgren Hoppet i det längsta Oppenheims öde, liksom det judiska Wiens, b­eskrivs av Singer som en t­ragedi, en moralis­k kollaps. Från h­umanism, tro på utbildning och s­ocial jämlikhet till utradering ...

Av: Lisa Gålmark | Essäer om samhället | 20 november, 2007

Hänt i skvättet 13 (det sista)

 

Av: Mattias Kronstrand | Kulturen strippar | 23 december, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.