Blodets, Becketts och bokstävernas upplösning

Det är på sin plats, när nu detta är min andra essä om språklig upplösning och hur den på sätt och vis blir författarens fysiska upplösning, med en typ av ...

Av: Johan von Fritz | 04 maj, 2012
Essäer om litteratur & böcker

Claude Simon - ordorgiernas mästare

Intrigen är inget och berättandet allt i Claude Simons vindlande textmassor. Det är textsjok som befinner sig bortom de gängse intrigvestibulerna och det vanliga a till ö harvandet i den ...

Av: Benny Holmberg | 19 april, 2010
Essäer om litteratur & böcker

Pluras nästa hållplats: middagsbordet

Pluras liv är en ständig resa. Han har rest "tio susen mil" i "tåg och båt och bil". Hur mycket man än reser måste man stanna och äta. Plura stannade ...

Av: Johan Svensson | 15 oktober, 2009
Musikens porträtt

Vägen till Kappadokien (del 1)

Den som gör en resa har något att berätta, heter det ju. Jag ska i tre resereportage försöka dela med mig av de intryck och kunskaper jag inhämtat under en ...

Av: Lilian O. Montmar, Mats Olofsson | 18 december, 2013
Resereportage

Teater Nyfiken tar teatern till förorten



Teater Nyfiken
 

Ännu en teatergrupp tar steget ut i förorten. Nybildade Teater Nyfiken har nyligen satt upp sin första produktion på kulturhuset i Skarpnäck. Tidningen Kulturens Jens Wallén har träffat några av medlemmarna och pratat om deras vision.

Teater Nyfikens första egna produktion Andarnas Stad hade premiär i januari i år. Pjäsen är skriven av Lars Rydqvist, en av teatergruppens medlemmar. Föreställningen spelades på kulturhuset i Skarpnäck. De nio medlemmarna är förutom Lars Rydqvist, Mathilda Höök, Rickard Westerling, Anton Tunving, Linn Sparrenborg, Marie Strömqvist, Erik Westerberg, Jimmy Karlsson och Sanna Persson Flygare.

Många av medlemmarna har hållit på med teater sedan barnsben. De flesta har dessutom gått teaterlinjen på gymnasiet och har anknytning Vår teater.

- Jag började spela teater när jag var fyra år ute på en teater i Hägersten Vid sju började jag vid Vår teater och har varit med en massa sedan dess, säger Erik Westerberg.

- Gruppen bildades när vi träffades i Vadstena på en Shakespearekurs och tyckte att det skulle vara roligt att fortsätta spela teater. Vi ville göra någonting mer, berättar Mathilda Höök.

Andarnas stad är delvis ett drömspel som pendlar mellan verklighet och fiktion. Berätta lite om pjäsen. Hur fick ni idén?

- Eftersom Andarnas stad är vår första egna produktion ville jag skriva någonting som är för oss, jag bollade lite med olika idéer under arbetets gång. Manuset ändrades nog hundra gånger innan det blev färdigt, säger Lars Rydqvist.

- Målsättningen var skriva en pjäs som var ett drömspel i en klassisk stil men för att passa in i samtiden använder vi ett modernt språk. Jag gillar idén att skriva om något som var för länge sedan men som man kan relatera till idag.

Resten av gruppen ser det som en fördel att de hade manusförfattaren med när produktionen växte fram på scenen.

- Vi har fått arbeta tillsammans med pjäsen och forma den som grupp. Vi har till exempel kunnat diskutera manus efter hand.

Finns det någon speciell tanke bakom ert val av manus? Har ni någon grundläggande idé?

- Vi har högt i tak i gruppen och har stor flexibilitet när det gäller att välja repertoar. Det vi gör får gärna vara lite Shakespeareinspirerat. Storyn kan ofta vara mörk, men också stundtals fylld med humor. Vi är i allmänhet kreativa människor som vill närma oss moderna frågeställningar med hjälp av klassikerna. Samtidigt är vi alltså påverkade av bland andra Shakespeare, där finns det som sagt mörka sidor men också mycket humor.

- Dessutom vill vi gärna spela lite rolig teater som det svänger om. Med andra ord inte bara familjekriser utan gärna farser, det är viktigt med rolig teater. Vi är garanterat inspirerade av klassikerna, och ändå är det är en helt ny pjäs som ingen har sett förut, säger Lars Rydqvist.

Har ni något kommande projekt på gång?

- Jag håller på med ett manus just nu, men har inte kommit så långt ännu. Jag vill gärna hålla på med äldre dramatik. Tanken är att skriva om den tid som var för länge sedan och jag kommer att använda sommaren till detta, säger Sanna Persson Flygare.

- Vi har även pratat om att sätta upp en barnpjäs, barn är så himla roliga att spela för, säger Mathilda Höök.

Har ni någon särskild koppling till Skarpnäck?

- Jag bor här, det är min anknytning, säger Mathilda Höök.

- Det började med att vi repeterade i Skarpnäcks kulturhus och läste ett manus där. Projektet rann ut i sanden av olika skäl men det visade sig sedan vara lättast att fortsätta här. De skriker efter kultur här ute, och ser väldigt positivt på den här verksamheten. Den här gången var det kulturhuset som kontaktade oss, säger Sanna Persson Flygare.

- Folk märkte att, nu händer det någonting. När vi satte upp föreställningen stannade folk upp för att läsa affischerna och det hände att de kom in och frågade vad som var på gång, säger Mathilda Höök.

- Vi började en gång på TUR teatern i Kärrtorp, vilka har en tydlig idé som målsättning, nämligen att föra ut kulturen i förorten. Det finns även andra kopplingar till söder om söder. Vår verksamhet vilar annars inte på någon politisk eller ideologisk grund, säger Lars Rydqvist.

Jens Wallén

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Ur arkivet

view_module reorder

Benjamin 15

Håkan Eklund OM BENJAMIN Benjamin är en serie skapad och ritad av kulturella mångsysslaren Håkan Eklund. Det handlar om en-rutingar och serien används ofta av skaparen för att belysa dumma företeelser i allas ...

Av: Håkan Eklund | Kulturen strippar | 26 november, 2011

Cate Blanchett Foto: Popperipopp, Wikimedia commons. CC BY SA 3.0

Inför Oscarsgalan. Del 2: Carol

Ivo Holmqvists andra delen av essän inför Oscarsgalan 2016.

Av: Ivo Holmqvist | Essäer om film | 15 februari, 2016

Lik i lasten. Sjömansjul 1965

  Klockan var tre på julaftonsmorgonen. M/s Tranaland mötte lotsen någon sjömil utanför Ganges mynning. Kapten König stod på bryggvingen, dagen till ära iklädd sin tropikvita uniform som visserligen var något ...

Av: Benny Holmberg | Kulturreportage | 19 december, 2011

Slask, Polens nationella folklore-ensemble, foto Anna Spysz

Gränslös uppkäftighet i Krakow

Stående ovationer för det svensk-danska bandet Body Sculptures under Unsound i polska Krakow. Och flera internationella samarbeten som ger nya infallsvinklar i en krackelerande värld. Det är Unsound i år ...

Av: Curt Lundberg | Essäer om musik | 28 oktober, 2016

Ulf Stenberg ur Den gamle stinsen DEL 5

Korta berättelser av Ulf Stenberg från boken Den gamle stinsen.

Av: Ulf Stenberg | Utopiska geografier | 10 maj, 2017

En återblick på Beckett – 1932-1952: Från Dream of Fair to Middling Women…

I år är det inte bara Strindberg det finns anledning att se tillbaka på. Även om det inte är 100-årsjubileum, kan det ändå vara intressant att uppmärksamma att det i år ...

Av: Carl Magnus Juliusson | Essäer om litteratur & böcker | 03 april, 2012

Bilder som utmanar makten

Retorik brukar definieras som ”konsten att övertyga”. Man kanske då i första hand tänker på retorik som ord och talekonst, men bilden är ett av retorikens mest kraftfulla redskap. Ett ...

Av: Kerstin Bernhardtz | Essäer | 15 februari, 2012

Sixtinska kapellets tak  Foto CCBY2.5

Människan som ögonblicksvarelse sett ur evighetens synvinkel

Marcus Myrbäck om Mellan tid och evighet. Eskatologiska perspektiv i den tidiga kyrkan

Av: Marcus Myrbäck | Essäer om litteratur & böcker | 10 mars, 2017

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.