Att spela sig fram till ett inre lugn

Daniel Westerlund är en mångfacetterad man. Han är verksam som skribent och förläggare, men även som musiker och kompositör. Det som överraskar mig när jag lyssnar på hans dubbel ...

Av: Guido Zeccola | 02 mars, 2009
Musikens porträtt

Månskensstråk över svenska Pommern

Det är i slutet av oktober. Stranden ligger nästan öde. Vågorna rullar långsamma och tunga mot stranden med sitt dova ljud. I horisonten tornar en hotande molnbank upp sig, men ...

Av: Mathias Jansson | 05 november, 2010
Kulturreportage

Brott och straff 3 Lagens bokstav - Rättens andliga märg

Bor Gud i lagboken? Domarreglerna menade så. Men hur kunde Guds ande trängas i lagarna vid sidan av ett tungt mandat givet till folket? Det var en fråga som endast ...

Av: Benny Holmberg | 11 november, 2009
Essäer om konst

Tack så mycket för elden

F. Scott Fitzgerald är framför allt känd för sin roman ”Den store Gatsby”, som räknas som ett av försöken att skriva ”den stora amerikanska romanen”. Fitzgerald och hans hustru Zelda ...

Av: F. Scott Fitzgerald | 27 mars, 2013
Kulturreportage

Teater Nyfiken tar teatern till förorten



Teater Nyfiken
 

Ännu en teatergrupp tar steget ut i förorten. Nybildade Teater Nyfiken har nyligen satt upp sin första produktion på kulturhuset i Skarpnäck. Tidningen Kulturens Jens Wallén har träffat några av medlemmarna och pratat om deras vision.

Teater Nyfikens första egna produktion Andarnas Stad hade premiär i januari i år. Pjäsen är skriven av Lars Rydqvist, en av teatergruppens medlemmar. Föreställningen spelades på kulturhuset i Skarpnäck. De nio medlemmarna är förutom Lars Rydqvist, Mathilda Höök, Rickard Westerling, Anton Tunving, Linn Sparrenborg, Marie Strömqvist, Erik Westerberg, Jimmy Karlsson och Sanna Persson Flygare.

Många av medlemmarna har hållit på med teater sedan barnsben. De flesta har dessutom gått teaterlinjen på gymnasiet och har anknytning Vår teater.

- Jag började spela teater när jag var fyra år ute på en teater i Hägersten Vid sju började jag vid Vår teater och har varit med en massa sedan dess, säger Erik Westerberg.

- Gruppen bildades när vi träffades i Vadstena på en Shakespearekurs och tyckte att det skulle vara roligt att fortsätta spela teater. Vi ville göra någonting mer, berättar Mathilda Höök.

Andarnas stad är delvis ett drömspel som pendlar mellan verklighet och fiktion. Berätta lite om pjäsen. Hur fick ni idén?

- Eftersom Andarnas stad är vår första egna produktion ville jag skriva någonting som är för oss, jag bollade lite med olika idéer under arbetets gång. Manuset ändrades nog hundra gånger innan det blev färdigt, säger Lars Rydqvist.

- Målsättningen var skriva en pjäs som var ett drömspel i en klassisk stil men för att passa in i samtiden använder vi ett modernt språk. Jag gillar idén att skriva om något som var för länge sedan men som man kan relatera till idag.

Resten av gruppen ser det som en fördel att de hade manusförfattaren med när produktionen växte fram på scenen.

- Vi har fått arbeta tillsammans med pjäsen och forma den som grupp. Vi har till exempel kunnat diskutera manus efter hand.

Finns det någon speciell tanke bakom ert val av manus? Har ni någon grundläggande idé?

- Vi har högt i tak i gruppen och har stor flexibilitet när det gäller att välja repertoar. Det vi gör får gärna vara lite Shakespeareinspirerat. Storyn kan ofta vara mörk, men också stundtals fylld med humor. Vi är i allmänhet kreativa människor som vill närma oss moderna frågeställningar med hjälp av klassikerna. Samtidigt är vi alltså påverkade av bland andra Shakespeare, där finns det som sagt mörka sidor men också mycket humor.

- Dessutom vill vi gärna spela lite rolig teater som det svänger om. Med andra ord inte bara familjekriser utan gärna farser, det är viktigt med rolig teater. Vi är garanterat inspirerade av klassikerna, och ändå är det är en helt ny pjäs som ingen har sett förut, säger Lars Rydqvist.

Har ni något kommande projekt på gång?

- Jag håller på med ett manus just nu, men har inte kommit så långt ännu. Jag vill gärna hålla på med äldre dramatik. Tanken är att skriva om den tid som var för länge sedan och jag kommer att använda sommaren till detta, säger Sanna Persson Flygare.

- Vi har även pratat om att sätta upp en barnpjäs, barn är så himla roliga att spela för, säger Mathilda Höök.

Har ni någon särskild koppling till Skarpnäck?

- Jag bor här, det är min anknytning, säger Mathilda Höök.

- Det började med att vi repeterade i Skarpnäcks kulturhus och läste ett manus där. Projektet rann ut i sanden av olika skäl men det visade sig sedan vara lättast att fortsätta här. De skriker efter kultur här ute, och ser väldigt positivt på den här verksamheten. Den här gången var det kulturhuset som kontaktade oss, säger Sanna Persson Flygare.

- Folk märkte att, nu händer det någonting. När vi satte upp föreställningen stannade folk upp för att läsa affischerna och det hände att de kom in och frågade vad som var på gång, säger Mathilda Höök.

- Vi började en gång på TUR teatern i Kärrtorp, vilka har en tydlig idé som målsättning, nämligen att föra ut kulturen i förorten. Det finns även andra kopplingar till söder om söder. Vår verksamhet vilar annars inte på någon politisk eller ideologisk grund, säger Lars Rydqvist.

Jens Wallén

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Ur arkivet

view_module reorder

Resan till frihet

Resan till frihet Avrättningen av Saddam Hussein ställer viktiga frågor. Vad göra med den mänskliga ondskan? Måste den avrättas, eller är det möjligt att bli mer mänsklig? En ung kvinna flyger ...

Av: Mikael Mogren | Essäer om konst | 01 februari, 2007

 Hunter Jonakin “Jeff Koons Must Die!!!“ (2011)

Jeff Koons måste dö!!! och andra arkadspels baserade konstverk

En gång i tiden fanns de överallt. De fyllde spelhallar, köpcentrum och gatukök med sina blinkande lampor och lockande, pockande ljud. Arkadspelen var under 1980-talet spelintresserade ungdomars enarmade banditer, där ...

Av: Mathias Jansson | Konstens porträtt | 13 oktober, 2017

Bokstavskombinationer – inte bara av godo

Diagnoserna har förlorat sin betydelse, i den mening att den målar in människor i hörn. De tycks fungera som viloplatser och försvarsmodeller inför påverkan utifrån. Människor ursäktar sig gentemot det ...

Av: Barbro Bruun | Essäer | 13 oktober, 2013

Dikter av Daniel Westerlund

Dikter av Daniel Westerlund vi var i dessa gående vi kom att nyktra till när dom som kallade nytt stoff kallade dom vi var i våra identiteter när vi samtidigt försökte solidifiera ...

Av: Daniel Westerlund | Utopiska geografier | 26 januari, 2007

Karin Victorin

… hootchy kootchy-dansare som baserade sina danser på magdans och andra orientaliska danser sågs först 1893 i Chicago … – Ur Burlesque – and the New Bump-n-Grind Av Michelle Baldwin. Karin Victorin Hootchy Kootchys ...

Av: Agneta Tröjer | Övriga porträtt | 11 september, 2007

Franz Werfel, fotograferad av Carl van Vechten, 1940. (Wikipedia)

Franz Werfels Die vierzig Tage des Musa Dagh.

Franz Werfels roman om folkmordet på armenierna och om hur en spillra av dem räddades undan tack vare ett franskt fartyg kom ut sent i november 1933, trots att hans ...

Av: Ivo Holmqvist | Essäer om litteratur & böcker | 28 Maj, 2015

Bo Setterlind

Bo Setterlind på Nya Zeeland

Den 24 augusti 1973 fyllde Bo Setterlind femtio år. Inför födelsedagen blev han intervjuad i pressen. Bland annat av K. A. Adrups artikel i Dagens Nyheter framgick att han tänkte ...

Av: Ivo Holmqvist | Essäer om litteratur & böcker | 11 december, 2016

Ord som fötts ur tystnaden

Lämnar åter över en handfull av mina dikter, alla burna sina egna känslostormar. Dock, ligger alla avstånd nära i en växelverkan mellan subjekt/objekt, du som jag. Men låt mig först ...

Av: Göran af Gröning | Utopiska geografier | 23 oktober, 2016

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.