Skattebefria kulturen

Jag röstar för att den svenska kulturen skattebefrias. Författare, skådespelare och musiker borde inte betala någon skatt alls på inkomst. Tänk dig själv. Vi har oregelbundna arbetstider in absurdum, våra ...

Av: Stefan Whilde | 02 januari, 2011
Stefan Whilde

Köttets konst

Lucian Freud har gått ur tiden.I hans minne publicerar vi  en artikel skriven av Jonas Elvander  publicerad 2010. Efter en osedvanligt tråkig debatt angående den figurativa konstens vara eller icke vara ...

Av: Jonas Elvander | 03 augusti, 2011
Kulturreportage

Kalle på Spången

För några dagar sedan under en promenad i byn vid havet på ön Korčula, cruisade en bil med svenska registreringsplåtar och nedvevade rutor förbi oss långsamt. Jag sa instinktivt ”hejsan ...

Av: Merima Dizdarevic | 16 augusti, 2013
Gästkrönikör

Wallace Stevens. Till en gammal filosof i Rom

Den spanskamerikanske, katolske filosofen George Santayana (1863-1952) undervisade under några år i Harvard och påverkade då blivande författare som T.S.Eliot och Gertrude Stein.  Wallace Stevens (1879-1955), poet och försäkringsdirektör, studerade i ...

Av: Wallace Stevens | 16 april, 2014
Kulturreportage

Jaquline Ronneklew, artist, sjöhen och snart även pyttelite skådis. Pressfoto.

”Jag är en del av prekariatet”.



Musikern Jaquline Ronneklew, 28 (Birds Will Sing for You), beskriver sig själv som en ”artist, sjöhen och snart även pyttelite skådis”. Ursprungligen från Norrland, bor och verkar hon numera i Stockholm. Jaquline har tidigare släppt en EP och slog 2013 igenom med singeln "Wild At Heart". Nu är hon aktuell i allkonstverket "Välkommen till prekariatet" på Stockholms stadsteater. 

Intervju med Välkommen till prekariatet-aktuella musikern Jaquline Ronneklew


När alla får göra det de brinner som mest för och är som bäst på, så sker det något magiskt!
Jaquline Ronneklew, artist, sjöhen och snart även pyttelite skådis. Pressfoto.

Jaquline Ronneklew, artist, sjöhen och snart även pyttelite skådis. Pressfoto.

Du är aktuell som musiker i allkonstverket "Välkommen till prekariatet" på Stockholms stadsteater. Föreställningen skildrar samhällsmedborgarens självuppfattning i en tid där projektanställningar och krav på flexibilitet från arbetsgivaren blivit vardag. I denna uppsättning spelar du sju egna låtar live på scen. Hur kommer det sig att du blev tillfrågad att delta i en teateruppsättning med din musik?

Regissören Helena Sandström såg mig i Moa Svans talkshow förra sommaren och kontaktade mig några månader senare och berättade om projektet och frågade om jag ville vara med eftersom hon verkligen blivit berörd av mina låtar. Jag är väldigt glad och tacksam över det och har komponerat mycket nytt till den här uppsättningen. Materialet och de nya låtarna kommer även släppas som en EP. Och inledningslåten kommer bli min nya singel som släpps samma dag som premiären!

På vilket sätt kan musiken hjälpa till att föra fram det budskap som pjäsen vill förmedla?

Eftersom musiken är skriven av mig, som befinner mig mitt i den verklighet som speglas i föreställningen, gör den musiken i sig relevant. Att låtarna sedan behandlar fundamentala känslor som rädsla för ensamhet, längtan efter kärlek och att bli sedd, och så vidare, som alla kan relatera till, tror jag gör att den kommer att bidra till att förstärka hela upplevelsen av föreställningen.

Kan du beskriva din upplevelse av vad som sker i mötet mellan teater och musikaliskt framförande?

Det blir ju mångdimensionellt och på så vis väldigt starkt! Ovanligt också. Jag har aldrig jobbat på det här sättet förut och blir väldigt rörd när jag ser deras rörelser och hur det förstärker texten, till exempel.

Berätta lite mer om hur scenografin, kostymen och musiken interagerar med varandra. Vad händer, enligt dig, på ett konstnärligt plan i mötet mellan dessa?

Det blir en helhet. När alla får göra det de brinner som mest för och är som bäst på, så sker det något magiskt! Det är det som är så vackert med konstnärliga uttryck, de talar sina egna språk och kompletterar varandra!

Hur har ni arbetat under repetitionsperioden? I vilket skede kom du in med din musik? Vad födde vad? I vilken ordning föddes musik och uppsättning? Hur inspirerades du till dina låtar? Lät teaterensemblen sig inspireras av dig som musiker och av din musik?

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Vi har arbetat intensivt i en danslokal under rep-tiden. Jag har haft Helenas vision i åtanke under hela skrivperioden och även om jag har skapat musik som reflekterar mycket av mitt känsloliv, fyller den ändå sin funktion, eftersom jag är en del av prekariatet och vi människor fungerar rätt lika! Vi har bollat idéer och improviserat oss fram till vad som passar när och vilka rörelser/projektioner som bäst lyfter fram de känslor vi vill förmedla i de olika scenerna! 


På vilket sätt har det varit utmanande att i egenskap av musiker komma in i en teaterproduktion?

Det är för det första ett helt nytt sammanhang som man medverkar i och bara det är speciellt. Sen är det kul och lärorikt att se hur alla jobbar i sina olika roller!
Miljön är också annorlunda, med tanke på att jag är van att spela på scener, för en stående publik som oftast dricker öl! Nu kommer de att sitta ner och vara knäpptysta istället. Det är även väldigt spännande att få vara en del av något större än bara mitt eget artisteri!

Anna Nyman

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Klicka här för att söka efter artiklar hos CDON.com apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Ur arkivet

view_module reorder

När en minister blir konstnär

Vad händer då? Jo, en makalös förvandling sker som jag upptäcker på Hosokawas första retrospektiva utställning, Längst med floden, i Paris. Morihiro Hosokawa - Japans före detta premiärminister - företräder ...

Av: Anne Edelstam | Konstens porträtt | 20 april, 2010

Efter ankomsten till Jakobstad, Selma, stående med yngre systern Hilma

En alldeles särskild plats

Det finns en dröm som levt länge inom mig, en dröm som inte släppt taget. Min dröm handlar om att förstå min mormor, Selma Karlström. Varifrån kom hennes lugn ...

Av: Thomas Wihlman | Kulturreportage | 14 januari, 2016

Det regnar och det regnar, himlen är grå(Lasse Stefanz)

Det regnar, jag sitter och lyssnar på regnet, sover på kökssoffan en timme, ser ut genom fönstret, det regnar, ingen rör sig på gatan, inte ens lögnaren, fifflaren och bedragaren ...

Av: Bo Bjelvehammar | Gästkrönikör | 21 oktober, 2014

Om det avsides gemenskapslivet

Vantrivsel Vi var alltså inte nöjda med den vanliga tébjudningen. Vi får magknip av small talk och mobilsamtalen i bussen och på tåget om adiafora. Hans Granlid berättade om hur ...

Av: Gunnar Lundin | Essäer om samhället | 05 mars, 2009

Kim Larsson - SS/opiat/ambientia

Kim Larsson bor i Stockholm och är redaktör på nättidskriften Eremonaut, sjösatt 2010. Hans har tidigare studerat teatervetenskap, litteraturvetenskap och filmvetenskap, och är fil. mag. med filmvetenskap som huvudämne. De motvilligt ...

Av: Kim Larsson | Utopiska geografier | 18 juni, 2012

Hon drar pennan över världens kropp

Redan i sin boks huvudtitel har hon gjort oss till fåglar för att vi skall bli poetiska. llustration: Kristina T helin Att läsa dig - Helene Cixous Så många ord ...

Av: Eleonora Bru | Essäer om litteratur & böcker | 12 augusti, 2010

Konst och sport

När en svensk skidåkare spurtar på upploppet ramlar han/hon och bli fyra, om en norsk skidåkare spurtar, vinner han/hon och om en finsk åkare sprintar i mål blir han/hon tvåa ...

Av: Niklas Anderberg | Essäer om konst | 18 augusti, 2010

Whilde på sommar

Doktor Frederick Foster Hervey Quin var två steg från döden. En koleraepidemi hade brutit ut och Quin insjuknade med grymma plågor. Desperat tog han det homeopatiska medlet camphor, som Hahnemann hunnit ...

Av: Stefan Whilde | Stefan Whilde | 01 juni, 2014

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.