Emily Dickinson kommer ständigt tillbaka!

 Emily Dickinson är en poet vars uttryck egentligen aldrig åldras – paradoxalt nog var hon världsfrånvänd redan under sin livstid. I år har det kommit ut två nya Emily Dickinsontolkningar ...

Av: Belinda Graham | 25 november, 2012
Övriga porträtt

Werner Aspenström 1960

Mellan sävliga blixtar

Werner Aspenström (1918-1997) är väl den av två svenska, manliga, poeter (den andre är givetvis Tranströmer) som varenda allmänt intresserad läsare kan säga sig älska. Bland kvinnorna finns exempelvis Edith ...

Av: Carsten Palmer Schale | 08 juni, 2017
Litteraturens porträtt

Foto Bengt Berg

Marsmelankoli. En ny dikt av Bengt Berg

Poeten Bengt Berg har skickat en ny dikt till oss. Dikt som vi gärna publicerar.

Av: Bengt Berg | 09 mars, 2016
Utopiska geografier

Att dela sitt liv med sig själv

I början av året bestämde jag mig för att läsa om en roman: Fredag eller den andra ön. Jag hittade boken av en slump i en andrahandsbutik och insåg att ...

Av: Daniel Svederud | 15 Maj, 2012
Essäer om litteratur & böcker

Jaquline Ronneklew, artist, sjöhen och snart även pyttelite skådis. Pressfoto.

”Jag är en del av prekariatet”.



Musikern Jaquline Ronneklew, 28 (Birds Will Sing for You), beskriver sig själv som en ”artist, sjöhen och snart även pyttelite skådis”. Ursprungligen från Norrland, bor och verkar hon numera i Stockholm. Jaquline har tidigare släppt en EP och slog 2013 igenom med singeln "Wild At Heart". Nu är hon aktuell i allkonstverket "Välkommen till prekariatet" på Stockholms stadsteater. 

Intervju med Välkommen till prekariatet-aktuella musikern Jaquline Ronneklew


När alla får göra det de brinner som mest för och är som bäst på, så sker det något magiskt!
Jaquline Ronneklew, artist, sjöhen och snart även pyttelite skådis. Pressfoto.

Jaquline Ronneklew, artist, sjöhen och snart även pyttelite skådis. Pressfoto.

Du är aktuell som musiker i allkonstverket "Välkommen till prekariatet" på Stockholms stadsteater. Föreställningen skildrar samhällsmedborgarens självuppfattning i en tid där projektanställningar och krav på flexibilitet från arbetsgivaren blivit vardag. I denna uppsättning spelar du sju egna låtar live på scen. Hur kommer det sig att du blev tillfrågad att delta i en teateruppsättning med din musik?

Regissören Helena Sandström såg mig i Moa Svans talkshow förra sommaren och kontaktade mig några månader senare och berättade om projektet och frågade om jag ville vara med eftersom hon verkligen blivit berörd av mina låtar. Jag är väldigt glad och tacksam över det och har komponerat mycket nytt till den här uppsättningen. Materialet och de nya låtarna kommer även släppas som en EP. Och inledningslåten kommer bli min nya singel som släpps samma dag som premiären!

På vilket sätt kan musiken hjälpa till att föra fram det budskap som pjäsen vill förmedla?

Eftersom musiken är skriven av mig, som befinner mig mitt i den verklighet som speglas i föreställningen, gör den musiken i sig relevant. Att låtarna sedan behandlar fundamentala känslor som rädsla för ensamhet, längtan efter kärlek och att bli sedd, och så vidare, som alla kan relatera till, tror jag gör att den kommer att bidra till att förstärka hela upplevelsen av föreställningen.

Kan du beskriva din upplevelse av vad som sker i mötet mellan teater och musikaliskt framförande?

Det blir ju mångdimensionellt och på så vis väldigt starkt! Ovanligt också. Jag har aldrig jobbat på det här sättet förut och blir väldigt rörd när jag ser deras rörelser och hur det förstärker texten, till exempel.

Berätta lite mer om hur scenografin, kostymen och musiken interagerar med varandra. Vad händer, enligt dig, på ett konstnärligt plan i mötet mellan dessa?

Det blir en helhet. När alla får göra det de brinner som mest för och är som bäst på, så sker det något magiskt! Det är det som är så vackert med konstnärliga uttryck, de talar sina egna språk och kompletterar varandra!

Hur har ni arbetat under repetitionsperioden? I vilket skede kom du in med din musik? Vad födde vad? I vilken ordning föddes musik och uppsättning? Hur inspirerades du till dina låtar? Lät teaterensemblen sig inspireras av dig som musiker och av din musik?

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Vi har arbetat intensivt i en danslokal under rep-tiden. Jag har haft Helenas vision i åtanke under hela skrivperioden och även om jag har skapat musik som reflekterar mycket av mitt känsloliv, fyller den ändå sin funktion, eftersom jag är en del av prekariatet och vi människor fungerar rätt lika! Vi har bollat idéer och improviserat oss fram till vad som passar när och vilka rörelser/projektioner som bäst lyfter fram de känslor vi vill förmedla i de olika scenerna! 


På vilket sätt har det varit utmanande att i egenskap av musiker komma in i en teaterproduktion?

Det är för det första ett helt nytt sammanhang som man medverkar i och bara det är speciellt. Sen är det kul och lärorikt att se hur alla jobbar i sina olika roller!
Miljön är också annorlunda, med tanke på att jag är van att spela på scener, för en stående publik som oftast dricker öl! Nu kommer de att sitta ner och vara knäpptysta istället. Det är även väldigt spännande att få vara en del av något större än bara mitt eget artisteri!

Anna Nyman

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Klicka här för att söka efter artiklar hos CDON.com apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Ur arkivet

view_module reorder

Mystik, lyrik. Om poeten Denise Levertov

Ett försök att se och förklara något av sambanden mellan mystik och lyrik i allmänhet med fokus på den brittisk-amerikanska poeten Denise Levertovs religiösa diktning i synnerhet. Ja, hur ska jag ...

Av: Elsa Maria Lindqvist | Litteraturens porträtt | 14 december, 2012

En dikt av Stevenson i översättning av Erik Carlquist

 Till R.L.Stevensons korrespondenter under hans tid på Samoa hörde skotten S.R.Crockett (1859-1914), som övergivit prästbanan för att bli romanförfattare. Denna dikt, tillägnad Stevensons landsman, är skriven i "Villa Vailima", Stevensons hem ...

Av: Robert Louis Stevenson | Kulturreportage | 24 april, 2013

Att lyssna är att observera sig själv

  Helmut Lachenmann var hedersgäst vid den internationella festivalen Stockholm New Music, i mitten av februari. Musikologen och musikern Stefan Thorsson föreslår här en fascinerande läsning av den tyske tonsättaren.Konstverket One ...

Av: Stefan Thorsson | Musikens porträtt | 04 september, 2010

Den nya Snövit kan ta vara på sig själv!

Det var en gång en prinsessa som hette Snövit ...  “Once upon a time.” Så brukar sagor börja. Det var en gång. Once upon a time är också titeln på den amerikanska TV-serien ...

Av: Belinda Graham | Essäer om film | 24 december, 2017

Vem ska man tro på – val 2014

Snart är det val igen och våra etablerade partiledare syns precis överallt. Det är löften och hot, tjuvnyp och flirt. Alla är både med och mot varandra i en salig ...

Av: Stefan Whilde | Stefan Whilde | 01 september, 2014

Vladimir Oravskys fundering om svenska filmtitlar

I förra veckan visades den engelska filmen ”Blown apart” på TV11. ”Blown apart” är den ”svenska titeln. På originalspråket heter filmen ”Incendiary”. Hur ovanligt är det att man i Sverige översätter ...

Av: Vladimir Oravsky | Gästkrönikör | 19 december, 2012

Om händer

Tonsättaren Esaias Järnegard (f. 1983), komponerar huvudsakligen kammarmusik, och då oftast utifrån en fenomenologisk infallsvinkel. Han baserar till största delen sitt arbete på förhållandet mellan kropp och instrument, och då ...

Av: Esaias Järnegard | Musikens porträtt | 09 juni, 2013

Desperately Seeking Kurt: I väntan på Jeff

Arto Lindsay har alltid varit en av mina favoritartister. Från DNA till hans soloalbum, spela mig något av Arto, så kommer jag genast att må bra.  Jag älskar hans poesi såväl ...

Av: Sachiko Hayashi | Musikens porträtt | 17 september, 2011

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.