TV-serien Morran och Tobias, Foto: SVT

Skrattet vid ensamhetens avgrund

Mathias Jansson har hittat parallellerna mellan SVT:s komedisuccé "Morran och Tobias" och andra tragikomiska radarpar genom TV-historien. Många av komediserierna bygger i grunden på djupa existentiella frågor om mänsklig utsatthet ...

Av: Mathias Jansson | 04 november, 2015
Media, porträtt

Guds död, människans bankrutt och den kreativa subversionens metamorfoser - En essä om…

Finns det böcker som kan spränga hela folkhemska helyllebibliotek åt helvete? Nästan alla torde väl förneka att något sådant vore möjligt; dessvärre kanske de har rätt. Om något aldrig förut ...

Av: Nikanor Teratologen | 11 mars, 2011
Essäer om litteratur & böcker

"Jag var inte toastmaster åt någon generation" - Bob Dylan och livet fram…

"Jo", börjar jag försiktigt, "Bob Dylan fyller sjuttio år den 24: e maj, tror du att jag kan få in något om det?". När redaktören svarar javisst blir jag smått ...

Av: Linda Bönström | 24 maj, 2011
Kulturreportage

Anna Fredén. En dikt

Jag är en typisk sängskrivare som helst läser Ann Jäderlund och Pia Tafdrup. När min man sitter med hörlurarna på för att lyssna och skriva så ligger jag i sängen med ...

Av: Anna Fredén. | 06 oktober, 2014
Utopiska geografier

Carl Abrahamsson

66 metagram för mycket - ett oavslutat kapitel i många delar.

Del 10

 

Ja, det kan man fråga sig. Och man kan också fråga sig om det i sig är en relevant fråga, och så vidare... Och Donnerwetter vad många tyskar det finns förresten! Överallt i min bokhylla... De är bra på en sak: att vara tyskar. Det finns inga som kan vara så tyska som tyskarna (möjligtvis österrikarna). Kan det vara den generella okänsligheten som fascinerar? Man kan hävda att Novalis och Jünger är känsliga i sina beskrivningar av naturen och vissa själsliga stämningar, undantagen som bekräftar regeln. Men överlag är tysken högljudd och dominerande. Vad handlar det om? Inte vad de handlar om - det kommer vi nog aldrig kunna förstå. Men deras närvaro i min egen bokhylla, i min egen smak?

66 metagram för mycket - ett oavslutat kapitel i många delar.

Del 9

 

Övertro och optimism? Skeptisk pessimism? Ibland går diametrala positioner faktiskt att kombinera. Extra bra går det naturligtvis om man har teoretisk-magiska överbyggnader i bakfickan då man agerar i livet. Man kanske tycks irrationell i förhållande till populasens Status Quo-dyrkan (tillståndet, inte bandet), men vad spelar det för roll om man ändå existerar inom fullständigt egna referensramar? En person som verkligen lyckades med allt han förutsatte sig och som borde vara ett gott föredöme för samtidens ungdomar är japanen Yukio Mishima. Här en kort introduktion.

66 metagram för mycket - ett oavslutat kapitel i många delar.

Del 8


Jag önskade Kasparov lycka till efter att ha läst igenom texten och infogat den i boken. Han skulle nog komma att behöva alla lyckönskningar han kunde få. Jag insåg att det var sent igen och dags att sova. På någon nivå önskade jag att jag inte skulle drömma någon outgrundligt dystopisk text igen. Om någon behöver sin skönhetssömn, så är det jag!
Det gick bra, tack och lov. Jag vaknade på den tidiga morgonen, full av befriande tomhet. Det här skulle bli en intressant dag, så mycket visste jag. Boken hade ju tagit över och jag kunde bara assistera dess tillkomst. Jag skyndade med alla morgonrutiner för att kunna sätta mig tillrätta, vidröra den talismaniska pennan och låta orden flöda igen.

Men orden kom inte. Jag hade i övermod trott att det bara handlade om att skriva mer av detsamma, som så många gånger förr. Att jag bara var en maskin, vars strömbrytare jag själv kunde kontrollera. Nu visade det sig inte vara så och jag mindes att det egentligen aldrig varit så. Jag hade ju även tidigare varit i liknande situationer, där jag förväntade av mig själv att skickligt styra och färdas på autopilot. Men icke!

Mitt krampknep heter "Solvitur Ambulando". Det löser sig när man går, när man spatserar, promenerar, flanerar, spankulerar, patrullerar... Jag gav efter men inte upp. Efter bara fem minuter i medelhastig takt längs Norr Mälarstrand började fokuset återvända. Det räckte med bara en liten om än kärleksfull dos av verkligheten för att få igång mig. Där fanns de, alla de människor jag kände igen och alla de jag inte kände igen. De bar på sina kors, sina bördor och de gjorde det till synes tappert, ibland till och med oförskämt muntert. Jag kunde känna impulsiva fraktioner av empati, ibland en tillstymmelse till sympati men inte någon direkt resonans. Detta sista lastade jag dock mig själv för. En sak stod säker. Promenaden hade hjälpt mig att formulera igen. Vid hemkomsten vidrörde jag talismanen med respekt och allt flöt på som jag ville. Så här löd det den specifika morgonen...

66 metagram för mycket - ett oavslutat kapitel i många delar.

Del 7


Jag vaknade upp i soffan med TVn på. Måste ha somnat. Konstiga drömmar. Även denna gång drömde jag en text. Drömmen som motgift mot katodstrålning och programmering? På osannolika grunder ett högst sannolikt påstående. Vad drömde jag? Jag drömde om en högre människa. Inte nödvändigtvis högre mätt i centimeter, utan snarare någon som har mod att ifrågasätta alla ifrågasättanden och dessutom mod att till fullo utsätta sig för verkligheten.

Jag drömde att jag ser på marken. Jag ser jorden, löv, till hälften krispigt gulbruna, till hälften förmultnade. Enstaka grässtrån samlade i tuvor, små gröna öar i ett jordbrunt hav. Jag ser även små pinnar, till synes slumpmässigt formerade i skapande, suggestiva mönster. En och annan grå sten, fuktig av regn eller av regnet som sugits upp i jorden. Det luktar jord. En märklig lukt: bred, heltäckande, grundläggande, precis som jorden själv. En passande lukt.

66 metagram för mycket - ett oavslutat kapitel i många delar. Del 6

Avdelning, inåt marsch!

Errorismen påverkar indirekt vårt sätt att interagera, hur vi beter oss mot varandra, resemönster, livsstilsval, etc. Errorismen har på en nivå medfört stora förändringar i samhället och kulturen vi lever i. Errorismens våldsamma och fanatiska tillvägagångssätt ställer våra invanda mönster på spets. Hur vill vi leva och vad är vi villiga att betala för det? Ska man t.ex. ge efter för en errorists krav? Har vi som samhälle eller homogen kultur rätt att påvisa för andra kulturer hur fel det är med errorism? Ska några få errorister få ödelägga för ett större flertal medmänniskor? Och vem ska döma en errorist, egentligen? Deras hållning är väl precis som vår egen i grund och botten: "Vi kanske inte har helt rätt, men vi har i alla fall inte helt fel heller..."

66 metagram för mycket - ett oavslutat kapitel i många delar. Del 5

Drömfilter 1: Den svarta vågen - pessimism

Vi valde att lämna storstaden, liksom många före oss. Kvar fanns inget av det som en gång gjort barndomsstaden till en magisk plats av historisk kontakt och en tillvaro i skärpa. Länge trodde jag att subjektiv nostalgisk konservatism helt var beroende av det nostalgiska elementet, men det visade sig att jag hade fel. Saker och ting var verkligen annorlunda då jag växte upp. Mentaliteten var annorlunda, människorna var annorlunda, umgänget var annorlunda. Staden var annorlunda.

 

66 metagram för mycket - ett oavslutat kapitel i många delar. Del 4

De omöjliga intervjuerna: Ernst Jünger

Den tyske författaren Ernst Jünger (1895-1998) kritiserade i sitt författarskap maskinsamhället och 1900-talets ohejdade teknologiska framfart. Hans position var anarkens, ej att förväxlas med den emotionelle och reaktive anarkistens. Anarken står utanför och betraktar och kan i vissa fall, såsom Jüngers, kommentera eller kritisera. Hans aristokratiska och ofta drömmande attityd la hinder i vägen för en framgångsrik militär karriär - trots dekorerat deltagande i två världskrig. Men attityden blev också hans räddning, i det att nazisternas flörtande med den framgångsrike och heroiske författaren aldrig ledde till något samarbete. Även efter 1945 förblev Jünger en av Tysklands mest kontroversiella och skarpa författare och filosofer.

66 metagram för mycket – ett oavslutat kapitel i många delar. Del 3

Tillbaka till soffan. Jag bläddrade vidare i pappershögen efter att jag lagt den veritabla masslakten åt sidan. Vad hittade jag här nu då? "Den bästa av världar"? Det lät bra. Jag kom inte ens ihåg att jag skrivit texten, men den fick duga. Oj, här var det mörkt och dystert. Men det är det ju ibland. En frisering eller utrotning av denna text vore att förringa helhetens dynamik. Det putslustiga var tacksamt borta och ett destillat av bitterhet rådde istället. Inte helt fel som balanserande energi. Den bästa av världar? Knappast. Men utan en balanserad syn på ljus och mörker kommer man absolut ingenstans.

 

Ur arkivet

view_module reorder

sista_kväll erotik

Jag står långt från dig världna blom, finns inget jag mer hade än doftat mig knarkad på dig, din lekamen gör mig blind i bästa, ser dig vackra för allt ...

Av: Stefan Hammarén | Stefan Hammarén | 14 november, 2012

Sannheten

Innledning I uminnelige tider har så vel lek som lærd undret seg over hva som menes med ‘sannhet’ og hva for egenskaper, eller kvaliteter, som gjør at en kan hevde om ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 29 september, 2014

Experimentmässor, igenkänning och julgåvor

Med start på Första söndagen i Advent, alltså den 2 december, kan Svenska kyrkans nya försöksordningar för mässan komma att användas. Ett antal församlingar har fått ansöka om att bli ...

Av: Per-Inge Planefors | Gästkrönikör | 26 oktober, 2012

Är detta en människa? - en reflektion om ondska

Är detta en människa?, frågar sig Primo Levi i hans text med samma namn. Hans litterära beskrivning av de fasor som han genomlevt i förintelselägret Buna i Monowitz nära Auschwitz ...

Av: Marie Hållander | Essäer om litteratur & böcker | 15 juni, 2009

Målarprinsen i arbete (omkring 1905).  Foto: Emil Eiks

Prins Eugen och folkbildningsfrågorna i början av 1900-talet

Övertygad antinazist, liberal demokratianhängare och folkbildare - Mats Myrstener ger oss en inblick i målarprinsen Eugens liv och verk.

Av: Mats Myrstener | Essäer om konst | 09 december, 2017

Free your mind – and the rest will follow

  foto: Henriette Lykke Free your mind – and the rest will follow Sedan drygt femtio år tillbaka har den japanska dansformen Butoh fascinerat sin publik. Butoh är konsten att sudda ut kroppens ...

Av: Johanna Wilkens | Konstens porträtt | 14 augusti, 2007

Remember Manhattan

  Silence (over Manhattan) A black September shadow cloaks the dawn,The City’s once white teeth now rotting stumps,Midst choking dusty embers ether-borne,Its shrunken soundless heart now barely pumps.Infernos upon retribution rise,Fanaticism maddening ...

Av: Guido Zeccola | Allmänna reportage | 11 september, 2011

Who is Charlie?

Alla begrepp flyter in i varandra. Ingenting är längre vad det brukade vara och ingenting är heller hur det ser ut att vara.

Av: Niklas Anderberg | Essäer om litteratur & böcker | 10 december, 2015

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts