Beatrice Månsdotter 

Bilden av en dröm, och något som försvann

Hennes blick fastnar på en punkt lite längre bort. En suddig kontur på en vägg. Kanske har det tidigare hängt en tavla där. Ett märke som försökts täckas över. Ett ...

Av: Beatrice Månsdotter | 17 december, 2017
Utopiska geografier

Det där med tajming

Somliga påstår att allt sker när det är meningen det ska ske. Andra påstår att vi själva fattar beslut, och konsekvenserna, goda som onda, får vi således som ett resultat ...

Av: Jenny Berggren Keljevic | 15 maj, 2014
Gästkrönikör

”Även en värld som skapar sig själv, måste en gång ha blivit skapad.”

Under en resa i Indien i december 1993, arrangerad av Samuel Strandberg i Samuel Travels, kom jag till den lilla staden Rishikesh, där Ganges flyter ut ur Himalaya. Att vi ...

Av: Erland Lagerroth | 04 oktober, 2013
Övriga porträtt

Illustration:  Hebriana Alainentalo

Raka vägen in i musikens blödande hjärta

När musikskribenten Lennart Persson avled i maj 2009 lämnade han efter sig en stor mängd texter från ett ansenligt antal musik- och nöjestidningar. Allt det han skrev för Sonic från ...

Av: Peter Sjöblom | 07 augusti, 2015
Essäer om litteratur & böcker

Ordet kommer som våren



Stefan WhildeJag är av samma skrot och korn som alla andra, så vi behöver inte blygt se ner i backen eller slå fina titlar i huvudet på varandra. Låt oss istället göra det här till en kärleksaffär, ett hemligt möte under kastanjeträdet. Jag kan till och med tänka mig att vara stundens postillon d’amour som kommer med kärlekens budskap mellan dig och den eller de som du håller kär.

Jag har varit gift två gånger (av romantiska skäl), men aldrig funnit mig tillrätta i tvåsamheten (av romantiska skäl). Jag har barn, jag går upp när klockan ringer på morgonen och den obligatoriska grundskolan ropar in min son. Jag har hoppat över staketet till det gröna gräset på andra sidan så många gånger att räknestickan slitits ut och kastats bort tillsammans med allt annat bråte.

Jag är man av den milda, romantiska sorten, men rastlös och vild. Jag längtar efter Huckleberry Finns flotte och den där floden att driva omkring på och jag har en balkong där jag och min son odlar tomatplantor och jag ser solen gå upp som en kåt apelsin i augusti och hör regnet slå mot fönsterrutorna i oktober och jag klär granen när snön faller och jag förälskar mig titt som tätt, året runt, för jag har ett hjärta och jag har gett mig fan på att förvalta det där hjärtat. Precis som du.

Jag är författare. Jag vet inte vad det innebär. Att vara människa kanske. Det är en livsstil som allt annat, ett vägval, och betyder inte mer än en flugskit på tapeten, som jag tänker mig att Jan Fridegård skulle ha uttryckt saken.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Jag har inga husgudar. Jag har försökt göra guld, jag har älskat lidandet och lidit för kärlekens skull. Men allt det där är bara prosa, poesi. Ordet ska sträcka sig mot himlarna och slå ner sina bopålar i ett hjärta. I det där hjärtat som jag pratade om tidigare. Varken mer eller mindre. Man kan göra vad man vill med en konsonant, men vokalerna öppnar upp oss och släpper in. Vi blir tvungna att lägga ner vapnen inför ordet. Vi kan inte värja oss, maskerna faller av och det börjar spritta i hela kroppen. Ordet kommer som våren och tar oss med storm. Som en kyss, en smekning, en örfil, vad du vill.

Bara en romantiker. Men en fridlyst sådan. Jag ser livet som ett äventyr, en flod som leder djupare in i djungeln där ingen annan människa någonsin satt sin fot. Romantiker. På gott och ont. Precis som du.

Stefan Whilde

Ur arkivet

view_module reorder
Freke Räihä

En dikt till den döde gubbpoeten

Det är något symptomatiskt med att en av Sveriges främsta uttolkare av svenskhet är invandrare. Jag kommer inte undan det. Och likaså hur diktaren gick i exil från nationen för ...

Av: Freke Räihä | Utopiska geografier | 13 februari, 2015

Den katt som ej utbytas kan

Barnets katt är död, och den kommer ej åter. Men, som taget ur en barnbok – kommer en vuxen människa, kanske en förälder, hem med en ny katt. Det är ...

Av: Robert Halvarsson | Kulturreportage | 30 juli, 2013

Veckan från hyllan, Vecka 19, 2012

Det är 100 år sedan OS i Stockholm invigdes. Jag har aldrig förstått varför en del envisas med att kalla idrott för kultur, idrott är väl sig själv gott nog ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 05 maj, 2012

Lemminkäinens moder Mor, shaman och vishetslärare

Nu går man på finskt håll till sina rötter och fördjupar sig i nationaleposet Kalevala. Det omfattande verket Kalevala ja laulettu runo handlar om hur den folkdiktning som Kalevala bygger ...

Av: Nina Michael | Essäer | 09 september, 2013

Litteraturen och verkligheten. Altstadt, Linderborg och Lundberg

Verkligheten kan ibland vara besvärlig. Kristdemokraternas ledare talade för några år sedan om 'verklighetens folk' och försökte genom denna definition hopfogad som en sanningsägande metafor ta fram en opinion som ...

Av: Benny Holmberg | Essäer om litteratur & böcker | 26 april, 2013

Är Kolumbusdagen värd att firas?

Världen våndas under deras förtryck som vill den väl (Rabindranath Tagore) Kolumbusdagen firas i USA sedan år 1937 den andra måndagen i oktober till minne av Kristoffer Kolumbus ankomst till Amerika ...

Av: Nina Michael | Reportage om politik & samhälle | 12 oktober, 2013

Ernfrid Lindqvist, ungdomsporträtt innan han gifte sig med sin Selma (Foto privat).

Finland 100 år

Det har sagts att sedan Sverige förlorade Finland i 1808–1909 års krig har Sverige inte haft någon historia. Jag har genom åren grubblat över påståendet. Men när går jag igenom ...

Av: Thomas Wihlman | Reportage om politik & samhälle | 06 december, 2017

Christopher Baker, Murmur Study

Twitter – ett ständigt flöde av konst

Det konstanta flödet av statusuppdateringar och tweets kan tyckas meningslöst. Men faktum är att det blir ett tacksamt material att använda i kritiken av vår samtid.

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 31 januari, 2015

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.