Hans O Sjöstrom. Kalkyl

Hans O Sjöström född 1939, före detta journalist, verksam som översättare. Har skrivit och utgivit tre romaner, fyra böcker med sakprosa och arbetat med Folket i Bild/Kulturfront och gör det ...

Av: Hans O Sjöström | 03 februari, 2014
Utopiska geografier

Tvål, ljus och oljemålningar i C.D. Friedrichs barndomshem

Han var svensk och hans föräldrar kokade tvål och stöpte ljus i källaren. Här på Lange Straße 57 mitt i centrum av Greifswald föddes Casper David Friedrich den 5 september ...

Av: Mathias Jansson | 16 september, 2014
Essäer om konst

Soap&Skin - Lovetune For Vacuum

Bakom Anja Plaschgs väldoftande och mjuka artistnamn döljer sig en mörk melankoli som konsekvent byggs upp låt efter låt på hennes starka debutalbum från förra året, Lovetune For Vacuum. Om ...

Av: Simon Henriksson | 24 februari, 2010
Musikens porträtt

Inget är så rött som färskt blod i snö

Detta är början på en trilogi - Röd som blod, Vit som snö,Svart som ebenholts. Alla som kan sin Snövit känner igen ramsan--- den gravida sagodrottningen önskade sig ett barn ...

Av: Belinda Graham | 21 oktober, 2014
Essäer

Livsmotet



Forord

ansiktet av Poggio CafoneÅ ha et liv å føre forlanger mye mot – livsmot. Om vi knytter an til den melankolske dikterfilosofen Martin Heidegger, så kjenner ingen av oss til hvordan livet var før mennesket dukket opp i verden, eller hvorvidt det er noe som helst som venter oss ved livets slutt. Det betyr at en rimelig beskrivelse og tydning av Heideggers livssyn er at det er som et hav som er omgitt av to intetheter. Mennesket er den eneste skapning som snakker og skriver om universet, verden og livet, og siden det ikke finnes nedtegnelser skrevet av andre enn oss mennesker, er det nærmest en selvsagt ytring at vi har å vende oss til mennesket selv om vi skal kunne gjøre oss et håp om å oppnå kunnskap om hvordan livet var før mennesket. Hva angår ‘livet etter livet’, hviler bevisbyrden på den som bestrider at livet går videre, etter døden. Det er høyst misvisende å tro og mene at Heidegger hadde ting å bidra med henblikk på de siste anliggender.

Begrepsopprydding

Ifølge den greske filosofen Aristoteles, er det en misforståelse å tro at det modige mennesket, eller at den som er modig, er uten redsel eller frykt; hva det kommer an på, er at når en står i farlige situasjoner, så er det en vesentlig egenskap ved ‘mot’ at agenten har kontroll over sine affekter og emosjoner(følelser). Det er allment kjent at Aristoteles mente at dygdene hos mennesket oppstår gjennom erfaring, det vil si at gjennom å utføre modige handlinger blir en modig, eller på grunnlag av erfaring. Å oppnå erfaring innebærer lidelse, og siden dygd oppstår gjennom erfaring, og erfaring innebærer lidelse, så gis det ingen dygder uten lidelse. Hos Aristoteles finnes det ulike typer av dygder, så som etiske, sosiale, politiske og intellektuelle dygder. Følgelig er ikke intellektuelt og politisk mot ett og det samme som etisk og sosialt mot.

Mens det intellektuelle motet er om å våge å forsvare sin egen teoretiske konsepsjon i full offentlighet, er det politiske motet bundet opp til at en legger fram sine egne idéer i et forum der valgte samfunnsrepresentanter uttaler seg om hva fellesskapets goder går ut på, og der en er villig til å trekke seg tilbake fra vervet en har – om det skulle vise seg å bli nødvendig. Det sosiale motet forstår jeg som vennskap mellom mennesker med radikalt ulike overbevisninger.

Til slutt: Det etiske motet er om å vise selvbesinnelse, slik at en våger å møte forestående farer – hva de nå mer konkret måtte være.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

 

Thor Olav Olsen
Ensamrätt för samtliga artiklarna som Thor Olav Olsen publicerar i Tidningen Kulturen tillhör författaren. Tillståndet för citat, länkar eller publicering i andra media än Tidningen Kulturen måste skriftligt ges av författaren på denna adress            Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Ur arkivet

view_module reorder

Bland avatarer och självmord

Den polske regissören Jan Komasas debutlångfilm ”Suicide Room” – som har presenterats vid flera tillfällen i Stockholm, bland annat av den polska filmfestivalen Kinoteka, under Stockholms filmfestival och nu senast ...

Av: Roberto Fogelberg Rota | Filmens porträtt | 14 juni, 2012

Andy Warhol, Velvet Underground och Ron Nameth

I samband med att Fotografiska i Stockholm i början av 2011 visar en utställning om Andy Warhols (och Velvet Undergrounds) "Exploding Plastic Inevitable"-show 1966-1967 tillåter vi oss här en liten ...

Av: Carl Abrahamsson | Konstens porträtt | 12 januari, 2011

Dataspel som konst

I USA finns det många förespråkare, med professor Henry Jenkins från MIT i spetsen som menar att dataspel är en konstform, precis som litteratur, film och bildkonst. Man kan väl ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 14 december, 2008

Om Kazuo Ishiguro

Sitt namn till trots hör Kazuo Ishiguro till den nu drygt medelålders generationen av engelska författare där många för övrigt kommer från länder och städer långt bortom det förenade kungadömet ...

Av: Ivo Holmqvist | Litteraturens porträtt | 05 oktober, 2017

Nike från Samothrake och Gunnar Ekelöf

NikeI år är det fyrtio år sedan Gunnar Ekelöf dog, i mars 1968, ett par månader före studentupproret. På Svenska Institutet i Kavalla, som i likhet med Neapel under antiken ...

Av: Carina Waern | Essäer om litteratur & böcker | 25 september, 2008

Foto: Emma Fäldt

Han vandrade bort sin livskris

Det var en blåsig och kall novemberdag. Johan, då 34 år, promenerade runt i sin brors trädgård och funderade över hur han skulle gå vidare med livet. Han hade de ...

Av: Emma Fäldt | Resereportage | 31 Maj, 2015

Skärgårdsdeckarna

Skärgårdsdeckare kan man väl kalla den nya kriminalgenren i Camilla Läckbergs efterföljd. I fjol debuterade Viveca Sten med en deckare, där det mördades på och kring Sandhamn i Stockholms skärgård. Hennes ...

Av: Bengt Eriksson | Essäer om litteratur & böcker | 17 juni, 2009

Då möjligheterna inte alltid fanns

Min morfar, Georg, började arbeta och röka ungefär samtidigt. Med en cigarett vilset hängande i mungipan gick han med osäkra steg, tillsammans med de andra arbetarna, genom Svenska kullagerfabrikens mörka ...

Av: Björn Augustson | Kulturreportage | 20 januari, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.