Watson and the Shark (1778) av John Singleton Copley

En död haj är inte konst

Konsthistorien svämmar inte direkt över av hajmotiv. Men de finns, och då med en ganska dramatisk, symbolisk innebörd. I populärkulturens blockbusterfilmer har hajen spelat en tydlig roll, men bilden av ...

Av: Mathias Jansson | 28 februari, 2015
Essäer om konst

Omöjliga intervjuer – J.D. Salinger

De omöjliga intervjuerna är en artikelserie där huvudrollen spelas av de döda. Döda författare, bildkonstnärer, filosofer, poeter, regissörer, musiker, tonsättare, skådespelare, men också historiska personligheter, mytomspunna gestalter, gudar och släktingar ...

Av: Jonas Wessel | 05 april, 2013
Övriga porträtt

Bologna On the Edge

Bologna i norra Italien är en stad där bättre bemedlade samlades och skyddade sina hem från invaderande rövare som ansträngde sig för att jämna ut den sociografiska snedfördelningen. Till skydd ...

Av: Carsten Lindström | 04 december, 2011
Essäer om konst

Marginell mästare

Marginell mästare I början av 1950-talet kom en grammofonskiva till Sverige. Den var på sätt och vis hemmagjord. Pianisten, upphovsmannen hade själv producerat den. Det var en stenkaka. På ena sidan ...

Av: Bertil Falk | 18 januari, 2007
Essäer om musik

Fragment av surrogatpyret XV



Image

När Ester återvände me mat å dryck hade hon dom tre gloryholekuksugerskerna i fnittrit slamsande följe. Tindra, Blossa å Grådask va nu påklädda i vanliga käringpalter å luderutstyrslar å verka brano avslappnade å lättfärdiga, Tindra kungjorde högt å stolt att ”vorum forum jer viven”. Morfar svor av vrede å äckel på ett språk ingen kunde förstå å gjorde hotfullt ritualförbannande gester vars innebörder gått förlorade för oräkneliga släktled sen, men Mensträskfruntimren brydde sä int utan slog sä kvittertjattrande ner på golvet på några skabbhåriga lappfällar. Den kvalförtärde Lorenz Wucher maka sä ansträngt en liten bit från kvinnerna, de mullra i hans buk å dödsanletet blekna än mer av häpet förebrående smärta. Han kved nåt obegripli om att han bar de dödfödda Tysklands tvångsaborterade foster i sitt inre å citera nåt dolskt ur Jan Dlugoszs 1400-talskrönika om litauernas hedniska människoeldoffer å att kristna slavar ska offras till den svarte guden Zcerneboch.

Ester servera så gott hon nu kunde av delikatesserna som belamra den väldiga brickan hon kom vinglande me… grillade å ankomna pälsjursköttbitar å svedda svålar från vädurskaniner å andra kreatur som pensionerats från sitt lukrativa barnaknullande, i bältet hade hon sämre sortens spritflasker som hon generöst hällde upp vederfrestande vätska ur i smutsiga glas gästerna fick plocka upp från golvet bäst dom förmådde… Den undertryckt lessna, svassande å fjäskande Ester skulle förklara nåt för den berusade Lotta:

– Ja gjorde nåt konstit me appamojen där, avslöja Ester, ja ändra på pilledutten så att hela tjolimocken börja skångra å shunten svischa… Å så ligg ju Posener i kökssoffan å ha int vare upp ur han på flera vecker, å de ä ju som svårt å hovasera hur mycke mat han behöv när han ä så stilla. Åsså vet ja ju int om han förtjäna nå schwöbben eller int, den slirusen. Egentligen ä han ju bra triven å, å ja vill ju int vara ösksam, men då börja ja känna mä så där vhimsk å vekalönnum igen…

– Håll käften, rossla Lotta ejtrut me hatiskt besudlande blick, e nun me scassá ’o cazz!, å Ester slank stukad ut i köksregionerna igen å jeeste tydligen dörrn efter sä.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Sällskapet sorla oartikulerat, söp å njega på köttslamser, i väntan på att några förflugna ord skulle förgripa sä på den förskämda förstämningen…

– Grattis till framfallet å frånfället, huckra Ossian osammanhängande rakt ut i riktning mot Mensträskgygrerna. – Smält en kuk av tårar? Nä, ja mena väl de, snarare styvna han om de ä nå bevänt me syndaköttet, om de helgats av Den Onde Andre, å ä i sitt blodsvullna raseri beredd på skoningslös vedergällning… Ja hadd skadeskutte en ekorre, förstå du, å när ja kom fram till där den hadd falle å den titta upp på mä så där tillgivet vädjande å vemodit urskuldande såg ja ju me ens att he va pappa min som återfötts i en ekorrkropp. Å sen dröjde de int länge förrän ja va ute å meta gädda i Latrinselet, å när ja skulle kolla hur den dödskvalssprattlande agnmörten mådde me en rosti krok i ryggköttet såg ja i hennes rött blängande ögon att he va mamma som hade reinkarnerats… Så ja hade den där ekorren å den där mörten hemma tills dom självdog, å du ska veta att ja hade många djupa samtal me dom, som gav mä enormt mycke… Ja tyckte som att he va släntelet å villgo omsorgen… ”Makator”, knarra ja, å pappa svara ”nåkerstjähla”… ”Brurshel” eller ”rattdell”, vråla ja, å mamma pep ”kallestjärn” eller ”nästan i dy”…

”Annejire”, sa ja till dom, å ekorrn svara ”wyschen deln”… ”Meaforen”, domdera ja, å mörten viska ”aråm lånnåm”. Börja på en mening ä de meningslösaste man kan ägna sä åt, enades ja om me pappaekorrn å mammamörten… Å de va många sorgesamt tänkvärda saker vi, mens vi tejse oppå fast vi va så utpejlä där i våran tjalmututmark, kom fram till, insikter om levandesplågan å dödsbefrielsen som int lämpa sä att avslöja för lumpproletära ögonknullare å njutningssuktande marknadshjon som ni. Dom ångra no lite att dom hadd fött de uråldrit svartsynta dödsbarnet ändå, den styvsinta uppfostringspajken i undantagskammarn, den förprogrammerade självavlivningen på fanatiskt självbevarande å reproduktionstokit gendriven cancercellsnivå…

Abu satt å vagga me slutna ögon å bläämme mens han bleemme å drack tappert som en i tarmvreden hemmastadd gangsterneger… Efter en apotropeisk snorharkling å en livsbejakande spottloska på golvet börja han hacka på mä:

– Ha du bara öga för de fula, smak för de bittra, öron för de falska, luktsinne för de förruttnade å känsel för de smärtsamma? Vars ha du ovare egentligen? Va ha du ojort där? Kristi heliga kondylomvårter å dom fyra elementen, blod, sperma, tårar å var! Du gör mä outsäglit förbannad å äcklad, du se allt fel å beskriv de så konstit att ja bara vill kasta upp, de finns ju ingen möjlihet för vanliga menisker å leva å må bra å rå om varann som du gå på… Jer du rent jörniganste ond?

Grovhuggarn gav mä en hurril, gick bröstgänges tillväga, tog ett skamlit grabbatag kring mä å slet upp mä på fötter… Göte Röös kackla i kakafonin av råa skratt ”Nun Volk, steh’ auf, und Sturm, brich los!” å satte på Landsers Sturmführer:

 Neulich hab ich auf dem Dachboden ’ne
                Kiste entdeckt
Die hat mein Großvater ’45 da versteckt
Drin war’n all die schönen Sachen aus der
                guten alten Zeit
Und oben drauf lag Opa’s Uniform bereit

Opa war Sturmführer bei der SS
Opa war Sturmführer bei der SS
Opa war Sturmführer bei der SS
Sturmführer, Sturmführer bei der SS!

   

Abu stampa vildsint takten, kötta på, fläska till, grotta ner å stuvarbögvråla me i refrängen, ja dingla som en trasdocka när han tvinga mä å dansa som en fjortissvennehora på ecstacy, eller som en prästgårdskviga utlämnad åt en galen tattartjur…

Bei ’ner Panzerdivision war Opa einst dabei
Man hat aufgeräumt in der Russerei
Kein Politkommisar kam ihnen davon
Denn für Bolschewiken gab es kein Pardon


Drum freut’s mich heut auch jeden Tag enorm
Seh’ ich meines Großvaters alte Uniform
Dann seh’ ich auf der Mütze den
                Totenschädel blitzen
Und weiß, daß all die Schweine bald schon
wieder flitzen


Denn der Enkel wird Sturmführer bei der SS
Der Enkel wird Sturmführer bei der SS
Der Enkel wird Sturmführer bei der SS
Sturmführer, Sturmführer bei der SS!

 Nästa låt va Death in Junes Rose Clouds of Holocaust, å ja låg andlöst leduttänjd efter den rasande dansen, slängd på mage mitt på golvet, å försökte mens de tjalmese å tjipprese i mä att int lyssna på gubbarna som gagga på om att ja skulle bli den beskedligaste å pippinettaste Sturmführern nånsin å att morfar sannerligen hade skrapa upp bottengrumset av sina avlägsna ättelägg när han hitta mej...

   
Rose clouds of holocaust
Rose clouds of lies
Rose clouds of bitter
Bitter, bitter lies

And, when the angels of ignorance
Fall down from your eyes
Rose clouds of holocaust
Rose clouds of lies…
   

Urspråksförstummad lyssna ja mot min vilja på tokpratet som kringrände mä… Abu va i sitt esse å gorma dominant om hur Sidonius Apollinaris berätta hur sachsarna dränkte eller korsfäste var tionde krigsfånge innan dom lätta ankar efter enhärjning å att Dudo av St.Quentin meddela att nordmännen inför en vådli å påfrestande hemfärd i offersyfte dränkte en man, krossa hans skalle, tydde hans inälver å hjärta, smorde in sä me blodet å segla iväg… Desirée Luxemburg-Kollontaj hade en genomträngande nasal å sarkastisk stämma som skar genom märg å ben:

– ”Quand viennent gens, je cours et happe un pot, au vin m’en vais, sans demener grand bruit”…

– Säkert, om de bara vore så väl, käringjävel, snäste morfar, å Desirée mindes då nån vers som hon prompt snobbande ville använda för å beskriva ”Olgér Olmlunn”, som allti på nåt sätt lyckades hitta ett hemmans ondvegi å där inrätta sä som om han ägde valplatsen: – ”Les yeux ouverts, les oreilles bien grandes, fier en parler, cauteleux en demandes, rébarbatif quand son coeur il décharge, bref, digne d’être auz Enfers en sa charge”.

Månen stirra ilsket förtörnad å oförstående in genom ett flugmosit fönster, å ja undra hur långt vintern hade hunne, om den äntligen skulle lyckas krama ihjäl allt liv den här gången å vi kunde försänkas i en evi natt där allas grämelseanlupna gamla slasktrattsansikten int längre me förvärkta käkmuskler så mödosamt skulle tvingas forma ord ingen förstå va dom ska vara bra för… människan å hennes regredierade avkomlingar ha tala sä ur världen å ner i helvetet i sin envetna vägran att lyssna på naturens tysta maning till besinning. Den sämpersamt durerande tomtervun ha fått folk å vask på, å physis kruptesthai philei.

– Va vill du egentligen, Desirée?, undra den jordnära vardasmordmaskinen Mamma Scan sammanbitet.

– ”Je veux ouvrir au vent l’Averne vicieux, qui d’air empoisonné fasse noircir les cieux… Percer de ces infects les pestes et les rognes, ouvrir les fonds hideux, les horribles charognes des sépulcres blanchis: ceux qui verront ceci, en bouchant les naseaux, fronceront le sourcil… ” Ja ha skåda ljuset, å de ä kallt å bländande: men för varje småbarn ja slakta i en knullorgie förunnas ja dväljas här i infernot ett dygn till… Likt dom gamla inkas förnya ja tiden genom att offra barn på istäckta bergstoppar…

– Om Lucifer endast skänk mä slutsegern lova ja, svor morfar, att likt Alalius i Paulus Diaconus langobardhistoria fylla en brunn me prästtestiklar…

– Glöm nu int, påminde Göte å räta upp sä i soffan så de njeka å njistre, att Alalius, fast han va rätte tampen, besegrades å stympades av sina fiender så att bara den oformlit lemlästade bålen återstod.

– Å du Götestackarn mena alltså, om nu tolka ditt drägelfradgande lallande rätt, att man int skulle kunna segra även om man råka ha oturen att reduceras till en blodit smärtande torso me avhuggna lemmar å huve?

Forts. följer..

Ur arkivet

view_module reorder

Tunis och Esko

Tunis is av Lars Tunbjörk. Tunis och Esko Två världsberömda fotografer från Norden ställer i höst ut i Stockholm med omnejd. Konsten att se får utmärkt träning genom dessa utställningar ...

Av: Nancy Westman | Essäer om konst | 25 september, 2007

Tankens ambivalens V ”Icke ett program, men en riktning.”

14/8 Kroppen kall och tyst, ögonen skummar, bara hörselsinnet vakar och ber mig gå upp. Jag snubblar upp ur sängen, försöker fokusera, implantera, rekognosera, drömmarna ackumulera. Söker mig mot soffan, ännu ...

Av: Göran af Gröning | Agora - filosofiska essäer | 08 oktober, 2013

Mansslukerskan av Simon O Pettersson

Jag erinrar mig mycket starkt första gången jag såg henne. Hon bar en vit tjugotalsklänning, som paradoxalt nog framhävde hennes vita hy, och talade med en ljus, mycket feminin röst ...

Av: Simon O Pettersson | Utopiska geografier | 03 juli, 2014

Två massmördares möte i Wien

Nu var det 1913. Det var en gråmulen och kylig januaridag i Wien, året innan det stora kriget skulle bryta ut; värre ändå väntade ännu längre fram. En 167 cm ...

Av: Kurt Bäckström | Essäer om politiken | 11 januari, 2013

Miklós Maros, från Budapest blodiga strider till Stockholmsoperan

Miklós Maros, från Budapest blodiga strider till Stockholmsoperan Miklós Maros är en etablerad tonsättare som har sitt påbrå i Ungern som han lämnade 1967 tillsammans med sopranen Ilona som är också ...

Av: Guido Zeccola | Musikens porträtt | 19 oktober, 2006

Anders T Ohlsson i Sufflören en av flera monologerunder 2015 års Scenkonstbiennal Foto:RogerStenberg

Maktstrukturer, identitet och genus på Scenkonstbiennalen

Vartannat år arrangeras Scenkonstbiennalen, Sveriges största branschmöte för landets scenkonstnärer. I år arrangerades den mellan den 26 och 31 maj i Malmö. Förutom några internationella, speciellt inbjudna gästspel hade juryn ...

Av: Magnus Dahlerus | Reportage om scenkonst | 07 juni, 2015

Pop-expressionist på besök

Liz Markus – What we are we’re going to wail with on this whole trip. Galleri Loyal, Stockholm,t o m den 29 september 2007. Pop-expressionist på besök. - Jag hoppas ...

Av: Carl Abrahamsson | Övriga porträtt | 11 september, 2007

Dansen inom den koptiska kyrkan

Den koptiska kristna kyrkan framträder efter konciliet i Kalcedon år 451 som en separatistisk rörelse inom kristendomen, tillerkännande Kristus enbart en gudomlig natur. Den bygger sin liturgi på den alexandrinska ...

Av: Gaia Ekis | Essäer om religionen | 22 juni, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.