Niklas Aurgrunn Ögonblick av skräckslagen nåd

Niklas Aurgrunn (tidigare Erixon), född 1962, debuterade i Grupp 84 (W&W) och har vid sidan av otaliga helt misslyckade projekt, en handfull romaner och barnböcker på eget förlag och nåt ...

Av: Niklas Aurgrunn | 10 juni, 2013
Utopiska geografier

Kallets konstruktion

Fotograf: Hans Fredrik Asbjørnsen Kallets konstruktion Fiktions- och verklighetsbegreppet har varit flitigt debatterat i samband med höstens romanutgivning. Hanne Ørstavik, en av Norges främsta författare i den yngre generationen säger bestämt: ...

Av: Theres K Agdler | 05 november, 2007
Litteraturens porträtt

3. Väster

 Å på den ena sidan. Men det är bara om man kommer nerifrån det enskilt liggande lilla bostadsområdet som kallar sig by. Om man fortsätter, om man vandrar bland fåren ...

Av: Väster | 31 december, 2011
Lund har allt utom vatten

Carl von Linné och bildningen

TEMA BILDNING För Carl von Linné utgjorde bildning, forskning och religiösa föreställningar en helhet. Det tycks bli allt svårare att förstå Linné och hans tid. Den populärvetenskapliga litteraturen vill gärna framställa ...

Av: Mikael Mogren | 10 april, 2008
Gästkrönikör

Fragment av surrogatpyret VIII



Fragment av surrogatpyret VIII

Å då tänkte ja så här, lite lomrut, mens ja skwompande tjasa upp på bron i den sjuka stanken från dom nyflådda hudarna å pissrååtan å ja hörde hur blåsten fick långsnagatalln till höger å lärareinn till vänster å jämra sä:

Om detta vore de sista ja tänkte å gjorde å sade, å ja vore medveten om de, skulle de då innebära att ja genomströmmades av andra hugskott å att ja skulle handla annorlunda?

Nä, ja skulle säkert vägra,liksom ja aldri ha fatta va nånting egentligen ska vara bra för eller varför man ska göra så stor affär av ”världsurgudarnas våldsrenhet”, ”en ångestivrarvåldsminut eller blodtörstlycka” å ”guds läskande svavelhand”… Skit samma, grismamma. Ett människa, en dumt knull … Från hemmanet dåna nu jämte dom svårtolkade men hotfulla skriken en slatt av Dying Fetus, Fornication Terrorists:

(”a plague of human weakness spreads across a dying race, in search of human meat, just a little taste, animals with no remorse who seek to penetrate, no one ever cares as long as they get laid ...”)

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Å ja ville tänka mä bort men nånting hindra mä … De gjorde ont, ja va så schogge, å Chaucers ”for ful hard is to be bonde” snurra i huvet mens ja längta efter å vara långt borta i tystnad å mörker. Ja såg hur morfar blääkte på vevall, ryckte å bulta, de verka så agghännes å förspillt, dörrn va massiv å förblev låst. Å ja kunde för mitt tveksamma liv int förstå va vi nödvändit skulle in i de där otuktsnästet å göra … visserligen streente regnet på å gjorde mä in i märgen kall, å tundravinden snodde runt den värkande kroppen som om den ville hejda blodets flöde, men de kändes så tröstlöst å se morfar beela på å tresas å höra han blådder å munhuggas å pocka på å komma in när ja mycke väl visste att de int kunde finnas annat än värsta sortens drägg där inne, som vältra sä i surnade lustspasmer i sin egen stadit förräntande träck …

(”these fuckers gotta die, it’s time to send them back to where they came ... fuck and fuck, spreadin’ all their shit, without a fucking thought inside their head ...”)

Å Hitlers ord i Bolsjevismen från Moses till Lenin, ”Herr des Himmels, was für ein Glorienschein liegt jetzt über der Satansbibel!” fick mä att tänka: vork dy, lätte huullt, all rutten gammal skit bli förr eller senare heliförklarad … Indoktrineringssvinen ha fått de därhän att just deras allra äckligaste å mest vansinniga lögner av populasen tas emot som de mest obestridlit sanningsgivna … Å morfars oförtröttliga, outslitliga verksamhetslust kändes så förvänd, å nästan obegripli: vore de int bättre att han bara lät sä slukas av mörkret? Allt de här va som att han spela upp nåt abäll, att han låssades vara både möör å laangreiken å förtjust i att månnes å påtter, mens han i själva verket int va nåt annat än uråldri, obotli, destillerad sorg, förkroppsligad i nåt som va snarlikt ett ytterlit skröönut kadaver … Han bry sä ju egentligen int ett gudförbannat satahelvetes skit om nånting överhuvudtaget, men de kanske ä de som ä förklaringen till att han wåårk … den väldiga likgiltiheten gör han hetsi å vårdslös … å de som ä sorglit å hemskt uppfattas som dråplit …

(”kill and kill, give it to them hard, see how much they’re fucking when their dead, pornographic fuck-fest ride, A.I.D.S.-infested diatribes, orgiastic atrophy all reduced to greed …”)

Vi ha i de stora hela haft de rätt så jävlit, om man staana me nykter kyla på saken, å va som hände morfar innan han skaffa mej ha ja visserligen bara hans omtöcknade ord på, men no tycks de ha vare ett rätt fulländat jordehelvete han genomlevt … Hans minnesförråd ä mååskut men välfyllt, å han ä milt uttryckt traktersam me erinringarna, de ä som om han bågna invärtes av allt som hänt å som vill finna ord att förgås i … Å ofta ä de han berätta så husskut att ja bara hurvas …

De ä fullt möjlit att ja ä n’fåhävd å spräker pjaasar, som dom säj, men ja måst ändå fortsätta, de finns ingen nåd å ja ska fast ja int vill eller förstå varför de måst göras tala tills de ta slut …

(”we’re all deaf and dumb because we eat and breath the scum, and let it infiltrate and penetrate our brain ...”)

Morfar ha ju aldri förmått finnas till men ha ändå tvingats existera, då jere int mer än rätt att ja besjung de gagnlösa lidandet …Vi andades ju fortfarande, tycktes de som, fast de int tjäna mycke till...Om livet bara kunde sluta jävlas, om ja slapp lyssna å int behövde röra mä …

(”sickness, weakness, porn is the new Jesus, fuck it, vomit on the human race!”)

Ja rycktes abbruppt ur de tankedödsmalande ångestsvalget när musiken me ens tystna å ja hörde morfar me mörk å dov stämma recitera Alfred Schuler, den siste tyske katharen, tydligen som ett slags svar på den rökhesa rotvälska nån röt fram inifrån Lotta di Classes hemman:

Wir kommen wieder, wir sind nicht tot,
Schwimmende Glieder im Urlichtrot ...
Wir sind die Verkünder im lebenden Blut,
Wir hüllen die Sünder in Purpurwut.
Wenn die Zeit verrast ohne Glut in Rot –
Wenn die Zeit veraast im wachsenden Tod –
Wir kommen wieder durch Qual und Not ...

– Mannaggia chi t‘e muorto! hyyta en tjäälingröst inifrån hallen.
– Men söta lilla Lotta, ditt paranoida luder, de ä ju ja! n’Holger! din å allas morfar! tjuppan!? karasara?
– Vaffan’bocca a chella cantera e soreta!
– De ä samma rara stinta som ja en gång wart så förtjust i, hör ja! skratta morfar. – Öppna nu innan vi sätt eld på hemmanet å stick ner er me björnspjut när ni kom utrusande! Vi traing om n’tillflykt!

De hördes ett angbett muttrande å de lät som om nån tongfälu dunsa mot dörrn å yrsle på å bubanséra me låset.
– Va fan stå du å dröm om, ithyphalliska pelasger? Få titta på dä, så att du int ä en klepsudra …
– Watt omme?
– Ä du en klepsudra släng dom dä levande i gasungn, wavla morfar plägat, å ja vill int höra ett knyst av tvivel! … Nä, du ha inga öppna sår i ansiktet, konstit nog … Nu, ditt erbarmliga snillefoster, vill ja att du lyy å lär av il miglior fabbro, den läbbiga farbrorn. Va va de han sa, den där skojfriske gynnarn i Jokela? ”Humanity is overrated”? De ä så sant som de ä väst …
Forts. följer...

Nikanor Teratologen

Ur arkivet

view_module reorder

Patricia Petibon – ett porträtt

« En av de stora njutningar som teatern kan erbjuda dig är att när ridån gar upp på scenen upptäcka en artist som genom sin blotta uppenbarelse omedelbart gör dig på ...

Av: Eva-Karin Josefson | Övriga porträtt | 19 augusti, 2014

Emmakrönika XVIII, Kaikkein

"Mitä kirjailijat... yrittävät tehdä? Se kaikkein tuntematon yrittää jopa luoda universumin varsinainen nainen dokumentissa, josta tai missä hän on elänyt, mistä (joskus mihin) muut haluaisivat elää." / vet inte mer ...

Av: Stefan Hammarén | Stefan Hammarén | 28 maj, 2009

Carl R. Westerling – Det halva fotografiet

Jag föds under det sista året av det glada åttiotalet i en förort sydost om Stockholm. Men växer upp och går i skolan gör jag nere i Södermanland, ständigt omfamnad ...

Av: Carl R. Westerling | Utopiska geografier | 10 september, 2012

Västerngenrens reformer och möjligheter – 1950-1990. Del 6

Artikelserien Sceniska rum undersöker de sceniska rummen i vår verklighet, vår icke-verklighet och allt däremellan. Serien försöker ge oss nya perspektiv på vad dessa sceniska rum är, vad de innebär och var de finns. Genom undersökningen försöker vi ...

Av: Fredrik Stomberg | Essäer om film | 13 juli, 2013

Det underbara. Aragon, Breton och begäret

Ett av alla upptänkliga sätt att närma sig surrealismen är att studera dess teoretikers och utövares syn på sexualitet och begär, menar Tidningen Kulturens Roberth Ericsson. Åtskilligt kunde naturligtvis sägas ...

Av: Roberth Ericsson | Essäer om konst | 30 juni, 2010

Ett subjektivt försök till ett ifrågasättande av det kända

Föreställningen Farfar var Samuraj (och dödade massa amerikaner) hade sin urpremiär på Pusterviksteatern i Göteborg den 4 april. Skådespelaren David Fukamachi Regnfors kör i föreställningen en enmansshow, på utsidan till ...

Av: Linda Johansson | Kulturreportage | 19 april, 2011

Om utforskningen av våre liv

Våre personlige prosjekt og forbindtligheter er rotfestet i fortellerkategorien. Å være menneske er å ha et liv å leve og et liv å føre; og veien inn til hva det er ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 26 maj, 2009

Aleister Crowley

Från djävulen till Buddha

Det goda rykte buddhismen har i våra dagar har den inte alltid åtnjutit. Länge sågs den som full av vidskepelse och många påstod att den var ateistisk. Numera ses ...

Av: Gustaf Redemo | Agora - filosofiska essäer | 28 oktober, 2015

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts