Jag tänker på en liten flicka

Jag tänker på en flicka. En flicka som är bara nio år och som tycker om att hoppsaskutta, leka med Barbie och läsa sagor av Astrid Lindgren och Maria Gripe ...

Av: Jessica Johansson | 17 november, 2011
Jessica Johansson

En historia, vilken som helst

För sin första roman, "Fem knivar hade Andrej Krapl" (2007), erhöll den finlandssvenska författaren Hannele Mikaela Taivassalo Runebergspriset år 2008. I motiveringen sade urvalsjuryn att berättandet "trots sina starka symboliska ...

Av: Jessica Poikkijoki | 07 december, 2010
Litteraturens porträtt

H.P. Lovecraft och esoterismen

Den amerikanska skräckförfattaren H.P.Lovecraft har aldrig varit mer populär än idag. Raden av nytryck och noveller som har inspirerats av hans fantasy- och skräckberättelser är många. De noveller som ibland ...

Av: Alexander Sanchez | 28 juni, 2011
Essäer om litteratur & böcker

Bitte Andersson – mångsysslerska med anarkistisk DIY-attityd

  Bitte Andersson. fotografier Kim Varga  Bitte Andersson – mångsysslerska med anarkistisk DIY-attityd Agneta Tröjer och Kim Varga har träffat bokhandlerskan, serietecknerskan, filmarbeterskan och queerfeministen Bitte Andersson i hennes butik Hallongrottan på söder i ...

Av: Agneta Tröjer och Kim Varga | 19 juni, 2007
Övriga porträtt

Aforismer om makten



Pinocchio1.    I förövarens värld ligger skulden alltid i grunden hos offret.
2.    Alltså är förövaren i själva verket offret och offret den verkliga orsaken till det onda som skett.
3.    Den utomstående som tvingas ta ställning föredrar omedvetet eller medvetet att identifiera sig med förövaren än med offret vilket vore mer skrämmande och kränkande.
4.    Utilitarismen är den morallära, eller snarare frånvaro av etik som omedvetet utgår från detta. Om Hitler inte förlorat sitt påbörjade krig och misslyckats med sin "slutgiltiga lösning" hade han varit en verklig god utilitarist sett åtminstone ur det tyska folkets synvinkel.
5.    Detsamma gäller för Stalins Gulagläger, det var ju dock en minoritet som hamnade där. "Åt var och en efter förmåga, åt var och en efter behov." Vem bestämmer dessa kriterier?
6.    Avunden är politikens och marknadens motor. Varje människa måste bibringas föreställningen att just hon, eller just de, saknar medel att bli lycklig eller befinna sig väl. Antingen måste detta vara något makthavaren eller den som strävar efter makten kan ge henne, eller också måste det vara något  marknaden tillhandahåller och hon kan köpa sig, givetvis underförutsättningen att den som "säljer" detta lyckomedel gör vinst.
7.    Politikerns roll består alltså, i likhet med marknaden att se till att en viss nivå av missnöje kvarstår för alltid.
8.    Alltså måste vi för att kunna bli "lyckliga" någon gång i en ständigt undflyende framtid, vara sådär lagom hanterligt ständigt olyckligas.
9.    Detta missnöje behöver inte skapas, det finns där ständigt latent. Det måste bara medvetandegöras. Den fattige bör och måste avundas, inte storpamparna och makthavarna, utan sin granne, sin arbetskamrat, sin partner som han kan identifiera sig med. Den rike kan givetvis hävda att han avundas den fattige hans bekymmerslöshet, men det är endast ett hyckleri inför samvetet: Givetvis avundas han sin något ännu rikare broder.
10.    Detta är inbyggt i vår natur:. Så hävdade en akademikerbiolog för mig en gång när jag frågade honom om hur det avr med de två salamandrar han hade hemma i sitt terrarium: Visst är de trevliga, men tyvärr är de som alla ryggradsdjur mer upptagna av hindra varandra från att äta än att äta själva.  
11.    I dagens samhälle lyder det kategoriska imperativet: Njut! Den som inte njuter är en loser, en misslyckad figur som genom sin oförmåga att njuta visat sin livsoduglighet.
12.    Detta synsätt har en stark förankring i den predestinationslära Augustinus pålade oss, och har vunnit en stark ställning via kalvinismens dominans i den amerikanska drömmen som idag dominerar vår värld: om du har framgång är det ett bevis på att Gud älskar dig, är du fattig, färgad sjuk och olycklig visar det att du redan i skapelseögonblicket befann dig utanför nåden. Du förtjänar alltså att bli illa behandlad. Vi är alltså på sätt och vis tillbaka i det vi utgick ifrån utom att vi befriat oss från kravet på att de lyckliga måste vara en majoritet. De utvalda måste ju vara en minoritet
13.    För att denna utvalda minoritets ställning inte skall hotas måste majoriteten, den "stora massan" befinna sig i föreställningen att den på något sätt kan flytta in i de utvaldas lyckliga skara. Detta hopp måste dock vara och förbli helt imaginärt; dvs. handla om att vinna på ett penninglotteri el. dyl. Det får absolut inte vara så att var och en kan uppnå detta genom arbete och sparsamhet. Då ginge hela dynamiken ur allt med en gång.
14.    Politikern måste se till att massan dvs. de som valt honom lever i denna föreställning. Det må aldrig framgå att det i själva verket är han som valt dem, en målgrupp han siktar in sig på. Att en Palme valt arbetarna till att välja honom dvs. manipuleras fick att välja honom inte fick bli tydligt.
15.    Politikern, makthavaren, storföretagaren är alla människor som vill forma världen så att den anpassar sig till deras egna behov inte tvärtom som den svage, den fattige, den som måste underkasta sig "verkligheten" sådan den idag definieras av makten.
16.    Girigheten gäller inte, så som marxisterna vill få oss att tro endast pengar och egendom. Tvärtom kan den till synes asketiske idealisten, en Robespierre, en Hitler en Stalin drivas av en girighet på makt som överstiger allt elände pengagirigheten kan ställa till med. Men givetvis kan pengar användas till att få makt.
17.    Alltnog. Var aldrig godtrogen inför den som säger sig endast och osjälviskt tänka på ditt bästa. Varför skulle han det?
18.    Är det så att en Berlusconi är möjlig i ett land som Italien därför att folket där vet var de har honom. Han är en rejäl, hederlig skurk och dessutom ger han folket den skratt terapi  som där blivit uppfunnen och på modet. 
Som något ur Commedia dell' Arte. Pantalone, Colombina och Pinocchio i en figur.

Oliver Parland


Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Ur arkivet

view_module reorder

Det kalla rikets mästare. Om Vladimir Sorokin

Senvintern 2012-2013 seglar en döende meteorit in över Sibirien. På sin väg in över Uralbergen och nedslagsplatsen i miljonstaden Tjeljabinsks utkanter lämnade rymdstenen en utdragen svans efter sig. När man ...

Av: Klas Lundström | Essäer om litteratur & böcker | 20 september, 2013

Bild: Anikó Bodoni Lind

En dikt av Mats Waltrè

från Mats Waltrè nya diktsamling

Av: Mats Waltrè | Utopiska geografier | 25 april, 2016

Jan Stenis diktar

Den Härdade fridsfursten dr Jan Stenis nyårsdikt

Av: Jan Stenis | Utopiska geografier | 27 december, 2016

Elden. Foto: Suneth Haduva

Fridfull lunk på Urkult 2015

Missade du Urkult? Här får du till livs Liv Nordgrens och Suneth Haduvas inspirerade upplevelse av Urkult-festivalen, anno 2015.

Av: Liv Nordgren | Essäer om musik | 10 augusti, 2015

Bild och ornament i den islamiska konsten

”Otroligt, att något sådant kan skapas av människohand! Det verkade som om man stod och betraktade någonting som uppstått av sig själv och som skänkts som en uppenbarelse från himmelen.” Så ...

Av: Thomas Notini | Essäer om konst | 12 december, 2012

 “In Bed: The Kiss” av Henri de Toulouse-Lautrec från 1893.

Bädda ner dig i konstens säng

När den brittiska konstnären Tracey Emin 1999 ställde ut sin säng på Tate Gallery så väckte det en hel del reaktioner. Det var inte i första hand för att hon ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 18 juli, 2017

Akropolis under antiken

Närvaron av tre vattenkällor på Akropolis sluttningar kan ha varit ett av de viktigaste skälen till att de första nybyggarna valde Akropolis som boplats på 6000-talet f. Kr. Vid bergsfoten ...

Av: Lilian O. Montmar | Essäer om konst | 09 december, 2009

Kris som möjlighet. Har människan en framtid på Jorden?

Det finns en förening i England som heter Scientific and Medical Network (SMN). Det är en världsomspännande organisation som begrundar och söker förbättra vår världsbild och vårt tänkande, så att vi skall ...

Av: Erland Lagerroth | Essäer | 06 september, 2011

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.