Hans O Sjöstrom. Kalkyl

Hans O Sjöström född 1939, före detta journalist, verksam som översättare. Har skrivit och utgivit tre romaner, fyra böcker med sakprosa och arbetat med Folket i Bild/Kulturfront och gör det ...

Av: Hans O Sjöström | 03 februari, 2014
Utopiska geografier

Tvål, ljus och oljemålningar i C.D. Friedrichs barndomshem

Han var svensk och hans föräldrar kokade tvål och stöpte ljus i källaren. Här på Lange Straße 57 mitt i centrum av Greifswald föddes Casper David Friedrich den 5 september ...

Av: Mathias Jansson | 16 september, 2014
Essäer om konst

Soap&Skin - Lovetune For Vacuum

Bakom Anja Plaschgs väldoftande och mjuka artistnamn döljer sig en mörk melankoli som konsekvent byggs upp låt efter låt på hennes starka debutalbum från förra året, Lovetune For Vacuum. Om ...

Av: Simon Henriksson | 24 februari, 2010
Musikens porträtt

Inget är så rött som färskt blod i snö

Detta är början på en trilogi - Röd som blod, Vit som snö,Svart som ebenholts. Alla som kan sin Snövit känner igen ramsan--- den gravida sagodrottningen önskade sig ett barn ...

Av: Belinda Graham | 21 oktober, 2014
Essäer

Tre dikter av René



New York, 1961

En bluesrytm spänner över Manhattans himmelssvävande kolosseralt

med sordinsk styrka i den slumrande betonglabyrinten och i det

rulltrappska varuhuset står affärshjärtat stilla och cykopfönstret stirrar

konservburkslöst med sin reklamska lockamerikanska och en trumpet

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

virvlar med jazzigt stackato toner ur en nattklubbsfylld danskupol

och bakom bardiskens askkoppsförsedda groggbord sitter en kvinna

med prostituerad blick och väljer nattbesök och på förtiandra gatan

står en japansk tidningsförsäljare och vaktar det senaste nyhetspaketet

och över den stresstrampade avenytrottoaren glider min blick, hemlös,

som sökte den fäste eller en naturlig bild att vila pupillen på.

 

Och det är varken dag eller natt, varken liv eller död.

 

Det är New York.

 

 

 

 

Haiti

Port-au-prince

 

 Plåtskjulens sköra väggar,

skal för den fattige:

som glömd i skugga.

 

Det plågsamma svartdunklet därinne.

Hettan som rinner, svider.

 

Och likluktens tunga kistor,

som fyller vår syn, vår ö,

våra sköra, avskärmade samveten.

 

När kvällen kommer, fallande,

prövar voodoo-trummor

örats yttersta smärtgräns.

 

Skymningen blöder bort från ljuset,

och dagens naket , slitna livsvillkor

bränner

under nattens svarta vånda.

 

Minnesväggar,

plågsamt uppriktiga möten,

driver bort över avfallets kant.

Allt bryts och förlorar i kraft

när morgonen tvekar.

 

 

 

Miles Davis

 

 

ett svärd

över notbladets vila:

 

ventilernas spel

bland höstsols fallande rönnbär

 

under klar rymd flyger du

ensam mot öppet öga

 

en ton, ren som köldens frusna vind,

avskalad alla vilsna blickar

 

i pupillens mitt

ligger vågen, rytmen, pulsen

 

köld bränner mot het strand,

havet fyller tälten med vindens kast

 

som om brottarens muskler

ryms i trumpetens inre

 

att plågas under piskor,

eller låta sig tatueras

 

ett kvardröjande, slutet eko

håller fingrar spända i silverljuset

 

stilla, som efter ett våldsamt slag

stiltje efter brutal åska

 

en långsam blixt

rör sig genom tonvalv, rent

 

i labyrinten sprids smärtan,

de oslipade stenarnas tyngd

 

i gångarna vilar klangen

i de inre skikten fördelas tonen

 

jag blundar för att finnas till,

för att söka fäste i detta slutna rop

 

Hans-Evert Renérius

 

Ur arkivet

view_module reorder

Bland avatarer och självmord

Den polske regissören Jan Komasas debutlångfilm ”Suicide Room” – som har presenterats vid flera tillfällen i Stockholm, bland annat av den polska filmfestivalen Kinoteka, under Stockholms filmfestival och nu senast ...

Av: Roberto Fogelberg Rota | Filmens porträtt | 14 juni, 2012

Andy Warhol, Velvet Underground och Ron Nameth

I samband med att Fotografiska i Stockholm i början av 2011 visar en utställning om Andy Warhols (och Velvet Undergrounds) "Exploding Plastic Inevitable"-show 1966-1967 tillåter vi oss här en liten ...

Av: Carl Abrahamsson | Konstens porträtt | 12 januari, 2011

Dataspel som konst

I USA finns det många förespråkare, med professor Henry Jenkins från MIT i spetsen som menar att dataspel är en konstform, precis som litteratur, film och bildkonst. Man kan väl ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 14 december, 2008

Om Kazuo Ishiguro

Sitt namn till trots hör Kazuo Ishiguro till den nu drygt medelålders generationen av engelska författare där många för övrigt kommer från länder och städer långt bortom det förenade kungadömet ...

Av: Ivo Holmqvist | Litteraturens porträtt | 05 oktober, 2017

Nike från Samothrake och Gunnar Ekelöf

NikeI år är det fyrtio år sedan Gunnar Ekelöf dog, i mars 1968, ett par månader före studentupproret. På Svenska Institutet i Kavalla, som i likhet med Neapel under antiken ...

Av: Carina Waern | Essäer om litteratur & böcker | 25 september, 2008

Foto: Emma Fäldt

Han vandrade bort sin livskris

Det var en blåsig och kall novemberdag. Johan, då 34 år, promenerade runt i sin brors trädgård och funderade över hur han skulle gå vidare med livet. Han hade de ...

Av: Emma Fäldt | Resereportage | 31 Maj, 2015

Skärgårdsdeckarna

Skärgårdsdeckare kan man väl kalla den nya kriminalgenren i Camilla Läckbergs efterföljd. I fjol debuterade Viveca Sten med en deckare, där det mördades på och kring Sandhamn i Stockholms skärgård. Hennes ...

Av: Bengt Eriksson | Essäer om litteratur & böcker | 17 juni, 2009

Då möjligheterna inte alltid fanns

Min morfar, Georg, började arbeta och röka ungefär samtidigt. Med en cigarett vilset hängande i mungipan gick han med osäkra steg, tillsammans med de andra arbetarna, genom Svenska kullagerfabrikens mörka ...

Av: Björn Augustson | Kulturreportage | 20 januari, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.