Absolut Sverige

Boken ”Från Astrid till Lindgren”, som jag är medförfattare till, gavs ut först i Nederländerna på nederländska. Manuskriptet till denna bok var skrivet på svenska, så varför var Nederländerna först ...

Av: Vladimir Oravsky | 13 februari, 2013
Gästkrönikör

Man kan aldrig vara försiktig nog

När de byggde sitt bo och när de flyttade in vet jag inte. Men plötsligt var de där: vilda bin och deras bo, hängande från taket som Babylons hängande trädgårdar ...

Av: © Vladimir Oravsky | 30 november, 2013
Gästkrönikör

Min kreativitet håller mig vid liv

Inom mig klämtar en ständig geografisk samt själslig längtan till några platser. Känslan förstärks, vidgas med tid och avstånd. Detta har legat latent som ett virus under lång tid, först ...

Av: Jenny Markström | 12 december, 2013
Gästkrönikör

Vladimir Oravsky

”Konsthistorier”: Kom och köp konserverad post-sanning

Jag tittade på det andra avsnittet av sex i en svensk tv-serie betitlad ”Konsthistorier”. Varför? Eftersom några kulturexperter på Sveriges Radio fick förhandstitta på den, och de fick betalt för ...

Av: Vladimir Oravsky | 05 februari, 2017
Gästkrönikör

TILLTALET



altOch vi kultiverade ett stelnat stoff. Och till sist systematiskt beskurna ligament. Och våta stöttepinnar på platsen. Och stavades ner i vidderna. Och spelplatsen. Och detta nya sortiment. Och det gavs tillbaka i det vita skenet. Och gav tillbaka vad som var gestalt i oss. Och våra nervösa händer höjda skenbarligen till hälsning. Och varje känsla en form av ankomst. Och vi stod där med vårt mänskliga likt ett kalt klot. Och vi närde en apterad böjlighet. Och sandstormar blidkades. Och tygerna som torkat ihop vår vrede till honung, en tunn sträng av honung. Och vi tänkte oss handen som en platå. Och det fanns en fond av slocknade former som fortsatte flöda genom våra fingrar.

Och till sist den sorgligaste formen av händer tycktes stiga upp från en erfarenhet som om vi förlorat. Och efter oss följde en ordning som levde i dyner, sekvenser. Och nu är vi klara hårda. Och den blanka känslan av att vara det sträva porlandet genom oss själva. Och känningen och fingrarna efteråt. Och nyfuktiga aktiviteter över öknens sätt att sträckas. Och ett skikt som vällde. Och det fanns inget tidsbundet utöver det som bands i tunntarmen. Och växelvis leddes kedjor genom varandra. Och genom nedtrappningen av oss själva länkades en rötternas ökenmetabolism. Och vårt medlande korrigerade förseelser genom leden. Och det fuktade. Och det genomlevda. Och att ha härbärgerat stoffet som metod. Och vi forsade ofta kring spjälade ben. Och avträdet töjde rötterna. Och en så kallad mänsklig trajektoria tvingade det öppna att oupphörligen förankras i oss. Och reptampar vällde från vraken. Och värdet av fixerade hållplatser i vidden. Och hakarna i berget rann stilla inom oss. Och den gulnade datorskärmen i spegeln av rötter. Och sand. Och händerna kunde höras vagt mot det dova morgonkalla sandberget. Och rörelsen var som den var bara mellan oss som en utsikt. Och den vred oss kringburna som en bricka av sand. Och händerna. Och genom detaljstudien rörde sig åren som areal. Och förbindelseled. Och rörelsens översättningar i varje tänkbar form. Och rörelsen som inhägnad. Och svallande stoff. Och tiden var ett gytter av grundämnen och avdelade individknippen som tuggade våra förmodade ankomster. Och framvällningar. Och vi fördes mot en tung sand. Och skiften existerade. Och fingerleder kryllade genom oss. Och enskildheter märktes och kopplades till källådern som impulser.

Daniel Westerlund

 

 

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

 

Ur arkivet

view_module reorder

Fabrik chic

Fabrik chic – industri som estetik Gnissel från en travers, det rytmiska surrandet från ett ventilationssystem och ljud från cisterner minner om en tid då tjänstesamhället låg i sin linda och ...

Av: Erling Persson & Maria Holm | Kulturreportage | 10 mars, 2007

Italienska kvinnor i väntan på blomstring

Vilka ängar väntar på oss, yviga, skimrande grönskor av gentianor, på att vi tillsammans ska skotta fram våra ansikten? -Sibilla Aleramo (1927) Fram till på mitten av 1700-talet var ...

Av: Sanna Dager | Essäer om litteratur & böcker | 14 mars, 2011

Bach – trotjänaren

”Johann Sebastian Bach är den femte evangelisten. Gån ut och förkunnen honom!” Så inledde ärkebiskopen Nathan Söderblom ett tal inför en kyrkomusikerkongress i Uppsala en gång under sin ämbetstid. Söderblom var ...

Av: Thomas Notini | Musikens porträtt | 28 december, 2012

Rapport från en dagbok

ZodiacoSven Hessler föddes i Sverige den 10 maj 1835. Han anlände till Amerika den 16 juni 1855. Bosatte sig i Stillwater. Hessler är en av de stora pionjärerna i området ...

Av: Hans-Evert Renérius | Essäer om litteratur & böcker | 24 september, 2008

Tyra Lundgren ─ Hon med fåglarna

I likhet med många har jag alltid fascinerats av lera, detta fantastiska och härligt formbara material. Keramik är en sammanfattande benämning på alla föremål av lera som bränts till så ...

Av: Lena Månsson | Essäer om konst | 22 februari, 2012

Kunglig glans på Åmells

Bland alla utsökta föremål i Åmells konsthandel på Birger Jarlsgatan i Stockholm väljer jag att skriva om tre ganska små tavlor, närmare bestämt 33 x 22,5 cm, av Mathias Hradh ...

Av: Birgitta Milits | Essäer om konst | 17 april, 2010

Fragolina autentica

Svenska jordgubbar - en fix idé

Så var det åter dags för den årliga jakten på falska jordgubbar. I år är den dessutom skärpt. Är det inte osynliga ubåtar som olovligt turistar i vår skärgård, så ...

Av: Thomas Silfving | Gästkrönikör | 11 juni, 2015

Konservativa värden

Konservativa litar sällan – som det heter – på dagens sanningar, vetenskapliga rön och modefilosofiska utsvävningar när det gäller moraliska värden. Man sätter istället sina slantar på eviga värden och ...

Av: Claes-Magnus Bernson | Agora - filosofiska essäer | 13 januari, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.