Tabubelagda ämnen utgångspunkt för Caramel

Libanesiska Nadine Labaki kom till Sverige och Stockholm filmfestival för att visa sin debutfilm Caramel. Och hon åkte hem med FIPRESCI-juryns utmärkelse för Bästa Film. Jag fick tillfälle att prata ...

Av: Jessica Drambo | 06 mars, 2008
Filmens porträtt

Den rasjonalistiske metafysikkens røtter

Herakleitos(540 – 480 f.Kr.) betegnet den kosmiske makt med 'Logos'(Ordet). Hva er rasjonalistisk metafysikk, e.g. hva er den filosofiske diskursen 'rasjonalistisk metafysikk' om – hva går den ut på? En første ...

Av: Thor Olav Olsen | 23 augusti, 2011
Agora - filosofiska essäer

Telegramstil från James Ellroy till snabba cash. (Under en samtida betraktelse)

Förstår om en del av det jag skriver kan ses som osammanhängande och uppdelat i för många brottstycken men det är oftast en mycket medveten metod. Jag vill skriva om/som ...

Av: Göran af Gröning | 20 januari, 2014
Essäer om litteratur & böcker

Staty av Søren Kierkegaard av Louis Hasselriis Arne List CC BY SA 3.0

Sören Kierkegaards liv och verk

Existentialismen har naturligtvis funnits så länge som människan existerat. Ändå har Sokrates kallats för den förste existentialisten, Sören Kierkegaard grundlagt dess moderna version och Sartre givet den sitt namn (Exempelvis ...

Av: Carsten Palmer Schale | 09 september, 2017
Agora - filosofiska essäer

Susann Wilhelmsson



ImageDjuret 1

 

Djuret rycker och drar i kättingen som håller den fast. Förankrad i betonggolvet och gallerna av metall. Kättingen skaver kring halsen. Svetten rinner i tunna strömmar längs med tinningen och ner för halsen. Droppar i små pärlor som landar i halsgropen. Huden glänser av fukt och förtvivlan.

Djuret vankar av och an i den bur som kommit att bli hans. Fram och tillbaka. Utan gräns och utan återvändo. Söker den efter en utväg med vilda ögon. Söker för att finna en utväg och ser mycket riktigt plötsligt en glipa genom gallerna som kan vara tillräckligt stor.

Djuret inser emellertid snabbt att glipan är för liten och sätter sig ner. Resignerar. Detta är döden, tänker han.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Kättingen skaver mest kring halsen där den sitter ganska hårt fast. Små röda blåsor har uppstått under metallkragens tryck. Det kliar och skaver. Gör ont.

Djuret beslutar sig för att ställa sig upp igen för ett sista försök. Hjärtat bultar i bröstet. Kall metall mot skoningslöst hårt tillslutna galler rasslar och glimmar i mörkret. Ingen återvändo. Djuret minns sin barndoms dagar då han sprang över savannen genom solgult torkat gräs. Fri och vacker, ja nästintill skamlös och fri sprang han utan bojor, utan band i en vild och hämningslös dans. Det var nästan för bra för att vara sant, tänker han och längtar efter nästa soluppgång. Han längtar efter ljuset som utan nåd ska göra honom fri igen, som ska få honom att känna alla markens och luftens dofter igen. Djuret ser sig omkring med vilda ögon efter en sista utväg. En utväg som inte finns. En hägring. En chimär.

Så blev till sist livet och jag med det. Frustrationen och längtan rycker och sliter, bedrar och förhindrar. Den släpper aldrig sitt grepp.

Du måste lära dig leva med den för du lär aldrig klara dig utan den. Lär dig istället att betrakta den som din vän. En vän i nöden väl beprövad. Man vet vad man har men aldrig vad man får. Så sa man mig och så säger man än.

Med vilda ögon ser jag mig omkring och inser att jag sitter fast och att livet gick. Alltför fort. Förundrad, förblindad, förälskad i livet men inte i dig.

Sårbar

Naken

Sårbar

Vit

Alabaster

Genom

Skinligt

Skör

Så kände jag mig i mötet med dig.

Och det gjorde ont att inse att du kunde skåda rakt in i min själ.

Likt ett kastmärke sitter det.

Såret i min själ.

Såret som gör mig osynlig i världen, synlig för världen.

Det röda kastmärket sitter i pannan fullt synligt för alla och mig själv.

Gör mig hudlös och naken, sårbar och rädd.

Kastmärket är egentligen bara en ingång till det du verkligen vill se.

När du skalar av huden och alla dess porer ser du köttet, bultande och rött.

Senor, nerver och blodomlopp ligger utanpå och fullt synliga. Tillgängliga för dig.

Huden är nu avskrapad och ligger bredvid.

Jag kan se det och jag sörjer. Sörjer min hud. För den var mitt skydd. Mitt skydd mot omvärlden. Nu är jag hudlös och tom. Genomskinligt skör. Ren och vacker. I dina ögon. Men inte för mig.

Sårbar för andras blickar viker jag undan och girar bort. Slingrar, hal som en ål för jag vill inte vara med om det här ! Att bli skådad, rakt in, penetrerad, av andras blickar, som om de kunde se allt jag tänker och känner. Lika tydligt som kastmärket i min panna. Lika tydligt ser du min själ, min smuts och skam. Min skuld. Ja, min längtan också. Det jag allra helst och allra minst av allt vill visa. Det blottar jag. För att du vill. För ditt eget höga nöjes skull. Blottar jag strupen för dig - bit! Förinta mig så som jag förintar mig själv. Skrapa bort min hud - se mig ! För här är jag och bara nu. Bara för dig. Bara nu. Osynlig i världen, men inte för dig. För du har förmågan att skåda rakt in, rakt in i min själ, mitt näste.

Här bor jag nu i ett genomskinligt bo, ett glashus, synligt för alla, inför öppen dager, kan jag inte gömma mig, det finns ingenting som heter privat, det finns ingenting som kan kallas mitt. Jag är till för dig och till allmän beskådan.

För dig utgiven.

Tag och ät.

 

Djuret 2

 

Tiden står nu stilla. Helt stilla. Rakt upp. I givakt. Minnet är sin egen autostrada. Tankarna far likt projektiler genom himlarymderna. Från dåtid till nutid.

Djuret sitter nu hukad i burens ena hörn. Fogad. Kuvad. Det kalla golvet svider i skinnet. Djuret undrar själv hur det kan komma sig att det blev så här. Vad hände egentligen? Hur gick det till? Allt som oftast kommer han fram till att

allting tog sin början

den där dagen när

den där mannen

trädde in i hans liv.

Domptören. Allhärskaren.

Domptören. Dominant. Dominus. Djuret leker med orden. Dom, dom, dom...

När du trädde in på arenan föll en dom i mitt liv

Rovgirigt grinande tog du över

Jag lät det ske

Men hade inget val

Liten och rädd

Stod du helt plötsligt framför mig

Pompös och kolonial

Med en makt som fick klockor att stanna, hjärtan att ge upp, blommor att vissna

Tog död på min själ

Mitt spirande själv

Betsel, träns, grimma och piska

Var dina redskap

Ord kan också vara pisksnärtar

Fruktan är vishetens begynnelse brukar man säga

Jag vet inte om jag blev särskilt vis på kuppen

Tänker djuret

Gråter

Stora salta droppar faller ner i pälsen

som en gång i tiden var glansig och stark

kastar som av en händelse en blick på sitt ena ben

djuret ryser fortfarande vid tanken på

hur ärret kom till, djupt och fult, nu i kylan blått, på gränsen till svart

Det räcker med det som är nu

Det räcker med det som är nu

Nuet kallar

Det gäller att leva

Över

Överleva en dag i sänder

Ord från en annan tid ekar

Ger gensvar

Vackra ord från en svunnen tid

ett svunnet jag

kallar

viskar knappt hörbart

men fullt urskiljbart

de trösterika orden

Kom du kavata kom

Du försvann aldrig

Du tog bara paus

Du vilade i ett tillstånd av kaos.

Ur arkivet

view_module reorder
Watson and the Shark (1778) av John Singleton Copley

En död haj är inte konst

Konsthistorien svämmar inte direkt över av hajmotiv. Men de finns, och då med en ganska dramatisk, symbolisk innebörd. I populärkulturens blockbusterfilmer har hajen spelat en tydlig roll, men bilden av ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 28 februari, 2015

Emoji-nation av Nastya Ptichek efter Edward Hopper

Virala memelingar-  Emoji och sociala mediers ikonografi i konsthistorien

Den som vill förstå konsthistorien måste lära sig en del om ikonografi. Ikonografi handlar om att tolka olika föremål, symboler och färger i konstverket och kunna läsa in vilka referenser ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 23 januari, 2017

Kriget enligt Julius Evola

Vad är krig? Eller rättare sagt: vad innebär krig? Svaren på denna fråga är naturligtvis mångtaliga. Väpnade intressekonflikter mellan klasser eller plutokrater. Meningslöst, mekaniserat lidande. Ett nödvändigt ont i syfte ...

Av: Sven André | Essäer om litteratur & böcker | 22 november, 2010

To former for frihet

Dette essayet er om to former for frihet. Den ene beskriver jeg med ‘frihet fra’, mens den andre formen for frihet beskriver jeg med ‘frihet til’. I et stort antall ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 04 juni, 2013

Robert Warrebäck. Foto: Joel Krozer

En novell av Robert Warrebäck

Robert Warrebäck skriver dikter, prosa och artiklar. Han har publicerat poesi i Post Scriptum, noveller i diverse skönlitterära antologier och skrivit artiklar åt olika webmagasin och tidskrifter. Han jobbar om ...

Av: Robert Warrebäck | Utopiska geografier | 28 september, 2015

En ständig dialog mellan tradition och det nya

Tom Fjordefalk är en svensk skådespelare och regissör. Han har arbetat med olika former av teater sedan han var barn – Odin Teatret, Indien med dansen Kathakali i spetsen och ...

Av: Guido Zeccola | Scenkonstens porträtt | 08 december, 2013

En apologi för det tystade

I det utplånade inre rummet bär inget eko genom tomheten fylld av syntetisk materie av yttre stimuli. Denna störtflod ständig sinnlig omedelbar skenbar tillfredställelse ger en illusorisk känsla av inre ...

Av: Oliver Parland | Essäer | 06 september, 2010

Hilma af Klint

Hilma af Klint och vår samtida konst

I dagens samtidskonst kan man se att det finns ett pånyttfött intresse för andlighet. Många av de idéer som var i omlopp i början av 1900-talet har kommit tillbaka ...

Av: Lena Månsson | Konstens porträtt | 10 juni, 2015

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.