En ny röst åt konsten

Linda Aker är en av de kreativa ledarna för det till vintern årsgamla Galleri Vox, beläget i ett gårdshus i Sundsvalls stenstad. Hon är bildpedagog och har gått på utställningar ...

Av: Pernilla Andersson | 15 augusti, 2010
Kulturreportage

Bitskt tandlösa krokodiler

När Sagokungen Ludwig II 1864 bjöd in Richard Wagner från exilen i Schweiz för att möblera om kulturlivet i München, förändrades den bayerska huvudstaden raskt och radikalt. Efter Wagners ettåriga gästspel var ...

Av: Bo I. Cavefors | 19 Maj, 2014
Essäer

Nu står chefen på scenen

Roger Westberg. Foto: Erika HesselgrenSom sextonåring avslutade han sin första karriär, då som filmare. I dagarna står han på Boulevardteaterns scen och river av 40 roller på en dryg timme ...

Av: Erika Hesselgren | 22 oktober, 2008
Scenkonstens porträtt

”Oh Småland! It was so stenigt you know!” Bishop Hill, svenskhet på prärien…

Om man går utmed huvudgatan i svenskbygdens Bishop Hill mellan hus med 1800-talsinspirerad svensk bruksbyggnadsstil som Steeple Building och vidare förbi Colony Store och presentshopen Svenska Hjarta (Svenska Hjärtan), krukmakeriet ...

Av: Benny Holmberg | 16 mars, 2014
Kulturreportage

Kriget i bilden



Sorgen har alltid två ansikten. Sorgen har alltid ett ansikte inåt och ett ansikte utåt. Sorgen sitter med ett ensamt hjärta i spåret.

Vad som (inte) sker:

1

Det är sol över fältet och en liten get står och ser på de unga soldaterna som ska dö på fältet. Det är varmt i Ukraina och det är krig. Det är sol över krigets mark och soldaterna är mycket unga. Geten är vit och hungrig och de unga soldaterna ska döda den innan de själva dör på fältet. Solen är varm och marken är ganska mjuk.

2

Det är i Ukraina och byar som fanns i närheten finns inte mer. Det är ett år av saknad och ganska mycket smärta. Det är 1943 och det kan vara ett annat år. Det är sol över marken och soldaterna är mycket unga. Geten har ingenstans att ta vägen. Byarna i närheten finns inte mer och de har brunnit. Det är varmt och solen är varm och soldaterna är törstiga och mycket unga. De unga soldaterna sitter på hästar och de sitter i fordonen och de går till fots och solen är varm och törsten är stor. Tyskarna är ganska många och det hör man redan på håll. Fältet doftar ganska mycket.

 3

Tyskarna är inte långt borta och man känner vibrationerna i den mjuka marken. Geten är ganska varm och den ser ganska stint efter de unga soldaterna som färdas på vägen på fältet och dess törst är stor och den är ganska ensam. De unga soldaterna ska snart dö på fältet och geten ska också dö. Solen är varm och marken är mjuk och den doftar.

 4

De trötta och mycket unga soldaterna sitter och står och gräset är ganska ungt och det doftar. Geten står och ser med blöta ögon och med mycket varm kropp och den tiger vid sidan av vägen på fältet. Ingen hör att den bräker. Fordonen låter ganska starkt men det är ganska tyst på fältet och ingen skriker av smärta. Snart hör man skrik och det blir rött på den här platsen vid sidan av vägen på fältet. Tyskarna är ganska många och det hör man redan på håll.

5

Geten är ganska stor och den har inte lidit. Den står och ser efter de mycket unga soldaterna på den här platsen vid sidan av vägen på fältet. Det är sol över dess vita kropp och den lyser ganska mycket och drar till sig blickar och soldaterna känner hunger och stannar och klappar dess mjuka kropp. De är ganska snälla mot djur och en av dem är veterinär där hemma. De är unga och de ska dö på fältet.

 6

Tyskarna hör man redan på håll. Geten vädrar och den lider inte lika mycket vid beröringen med de unga soldaterna och den är törstig och hungrig och ganska ensam. Det är nu som den ska dö och fältet ska bli rött på den här platsen vid sidan av vägen.

 7

Soldaterna är mycket varma och mycket unga och tyskarna hör man redan på håll. Marken är mjuk och varm och de känner vibrationerna inte långt borta. Det finns träd i utkanten av fältet och en ganska stor lada som inte brunnit. Den kan vara en lada och den kan vara en annan byggnad. Det är svårt att se på håll.

 8

Solen är mycket varm och fordonen låter ganska starkt och soldaterna hojtar. Geten är ganska stor och den skulle räcka åt ganska många. Det finns en styckare och han är en av de yngsta och han är mycket skicklig. Han kom ganska snabbt och såg på geten och han visste att den skulle räcka åt många. Marken är mjuk och geten doftar som ett friskt och ganska ungt djur. Fältet är ganska tyst och i utkanten av fältet står en lada och alldeles intill står små grupper mycket unga soldater och de hojtar och skrattar. Ladan står alldeles intill ganska stora träd och det är mest björkar. Ladan är ganska stor och den kan vara en annan byggnad. Det är svårt att se på håll. Den har inte brunnit och det är mycket underligt och de unga soldaterna hojtar och skrattar och det är nästan en lycklig stund på fältet. Det ser ganska underligt ut runt ladan och de unga soldaterna ska snart dö i ladan som inte brunnit. Tyskarna hör man redan på håll och marken vibrerar.

 9

Geten är död och den här platsen vid sidan av vägen på fältet är röd och det doftar. Gräset doftar inte och soldaterna är mycket unga och mycket hungriga. Solen är varm och träden i utkanten av fältet låter i vinden och det är mest björkar. Det är en mycket lätt vind och det gör ingen skillnad.

 10

Doften är mycket stark och solen är varm över soldaternas nakna skuldror. De låter hästarna och fordonen stå och solen gör dem mycket varma. Getens kropp styckas och läggs ut på det största och närmsta av fordonen alldeles intill den här platsen vid sidan av vägen på fältet. Getens kropp bryns på dess heta pansar. Det är flugor över pansaret och över den röda platsen vid sidan av vägen på fältet och över de unga soldaternas nakna skuldror och en del av dem står redan nedböjda och äter.

 11

Det är mycket varmt runt fordonet och över fältet går ganska svaga ristningar och vinden är ganska svag mot deras ansikten. De är mycket unga och solen är mycket varm. Flugorna surrar och getens kropp fräser på fordonets mycket varma pansar. Solen är mycket varm och det doftar. Soldaterna är mycket unga och några har redan barn och elva av dem har fästmör som går havande. Deras nakna skuldror samlas i mindre grupper och getens kropp räcker åt ganska många.

 12

Solen är varm och fordonet rengörs från resterna och getens kropp är ganska uppäten. Benen stoppas i en säck och en del lämnas på den här platsen vid sidan av vägen på fältet. Det blåser ganska mycket och på himlen framträder små moln. Det kan bli regn tror man.

 13

Tyskarna har många fordon och marken vibrerar redan på håll. Det är eftermiddag och solen är varm och träden ser ut att vissna i värmen och det är mest björkar. Det har inte regnat på fem veckor och det ska inte regna på fem dagar än. Solen är mycket varm över fältet och soldaterna ska dö i ladan i utkanten som inte brunnit. De är mycket unga och ganska många. Marken vibrerar och tyskarna är inte långt borta och det hör man redan på håll.

14

Kropparna bärs bort och de är svarta. Ladan har brunnit och de stora träden har brunnit och en del har bara svetts och det är mest björkar. De mycket unga kropparna bärs bort och de läggs ut i gropar på fältet. Tyskarna är många och deras fordon låter mycket starkt. Solen är svag och det blåser ganska mycket. Över fältet går ganska starka ristningar och vinden är ganska lekfull. En del av geten ligger på den här platsen vid sidan av vägen på fältet. Ingen ser att den ligger på den här platsen. Det är ganska tyst och fortfarande mycket varmt. Marken är mycket röd och flugorna surrar vid sidan av vägen på fältet. Det doftar ganska starkt och gräset är ganska nedtrampat.

 15

Fåglarna bildar svarta moln över fältet och det ser man redan på håll. Det är ganska tyst och vägen är öde. Marken är ganska mjuk. Röken är svart över fältet och den här platsen vid sidan av vägen är ganska röd. Getens ben ligger mycket vita i gräset. Fåglarna skriker och det går ganska starka ristningar över fältet. Solen skymtar bakom molnen. Vägen är mycket dammig och dammet lägger sig sakta i ganska formlösa slöjor. Det är kvavt och mycket varmt.

 Vad som (inte) sker:  Sorgen sitter med ett ensamt hjärta i spåret. Sorgen har alltid ett ansikte inåt och ett ansikte utåt. Sorgen har alltid två ansikten.  *Vsevolod Tjepuchin, 1901?-1946, rysk författare. Originaltitel: ”Vojna v kartine”, opublicerad prosalyrisk text från 1940-talet. Det anonyma fotot i anslutning till texten har såvitt känt inget med innehållet att göra.
Av Vsevolod Tjepuchin
Översättning från ryska av Alan Asaid

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Ur arkivet

view_module reorder

Från Bosch till Sollman - Game Art i Holland på 2000-talet

Det dröjer visserligen till 2016 innan Jheronimus Boschs 500-årsjubileum ska firas i Holland, men man har redan tjuvstartat. Under 2013 arrangerades en tävling om att göra ett dataspel som inspirerats av ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 19 juni, 2014

Jakten på den röda ballongen – en essä om ballongen i konsten

Ett rött hjärta stiger mot himlen. Kvar på marken står en liten flicka och ser hur hennes ballong flyger iväg. Det går inte riktigt att se om flickan är ledsen ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 05 oktober, 2012

August och människorna

Två år före döden gick August till angrepp mot kulturetablissemangets gullegris Verner von Heidenstam (som konverterat från livsbejakande romantiker till reaktionär nationalpropagandist), charlatanen Sven Hedin (som upptäckte tredje världen i ...

Av: Stefan Whilde | Essäer om litteratur & böcker | 21 juni, 2011

Bomber över Tyskland. Kommentarer till bombandet av Tyskland under andra världskriget

Bilden av bombandet av Tyskland under andra världskriget har i den versionen av historien som sprids i allmänna media försetts med ett dämpande filter. Den som haft oturen att ha ...

Av: Olof Hirn | Essäer om samhället | 16 Maj, 2011

En livskraftig hundraåring: ”På spaning efter den tid som flytt”.

I mars 1913 fann Marcel Proust en förläggare som var villig att ge ut hans ”A la recherche du temps perdu” sedan flera andra hade tackat nej. Men Bernard Grasset ...

Av: Ivo Holmqvist | Litteraturens porträtt | 09 Maj, 2013

Andrzej Wajda 1974

Några ord om Andrzej Wajdas konst med lång hållbarhet

Den 9 oktober 2016 dog Andrzej Wajda nittio år ung och han var aktivt skapande in i det sista. Förutom allt konstnärligt och politiskt och organisatoriskt och utbildningsmässigt annat, regisserade ...

Av: Vladimir Oravsky | Gästkrönikör | 13 oktober, 2016

Upplopp av Torsten Renqvist

Upplopp av Torsten Renqvist Torsten Renqvist: Född 1924. Debuterade som målare och grafiker 1950. Fick pris på Biennalen 1964. Lämnade några år senare måleriet helt. Sedan dess har han skulpterat ...

Av: Anders Forsberg | Bildreportage | 02 november, 2006

Västerngenrens reformer och möjligheter – 1950-1990. Del 6

Artikelserien Sceniska rum undersöker de sceniska rummen i vår verklighet, vår icke-verklighet och allt däremellan. Serien försöker ge oss nya perspektiv på vad dessa sceniska rum är, vad de innebär och var de finns. Genom undersökningen försöker vi ...

Av: Fredrik Stomberg | Essäer om film | 13 juli, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.