Erotiskkrönika 04 Bandagesstation

Mina nerver svek mig goda hårdhudade, fastän försökte intala mig att är ju lyxpoet, den som skall kunna komprimest mera inte minst även den svåraste av opplevda verkligheter i de ...

Av: Stefan Hammarén | 26 augusti, 2010
Stefan Hammarén

Vantablack, Källa: Wikipedia

Konstnären som äger det svartaste svarta i konsten

Till konstvärldens förtret har konstnären Anish Kapoor exklusiv rätt till det svartaste svarta i konsten. Han äger sedan 2014 rätten att använda Vantablack som kan absorberar 99.96% av allt ljus.

Av: Mathias Jansson | 19 mars, 2017
Essäer om konst

Loggbok från seglats i Hammarenska farvatten…

Ute på villande hav, GPS ur funktion, kompass och sextant överbord, sjökortet ivägblåst, bortblåst, omhöljda av dimma och mörka moln i stark kulning stävar vi vidare, framåt i detta hav ...

Av: Oliver Parland | 10 november, 2012
Övriga porträtt

Milosz 100 år

"Utan tvekan vill jag hävda att Czesław Miłosz är en av de största poeterna - kanske den störste - i vår tid."(Joseph Brodsky) Den 30 juni 1911, för 100 år sedan ...

Av: Gregor Flakierski | 30 juni, 2011
Litteraturens porträtt

Kriget i bilden



Sorgen har alltid två ansikten. Sorgen har alltid ett ansikte inåt och ett ansikte utåt. Sorgen sitter med ett ensamt hjärta i spåret.

Vad som (inte) sker:

1

Det är sol över fältet och en liten get står och ser på de unga soldaterna som ska dö på fältet. Det är varmt i Ukraina och det är krig. Det är sol över krigets mark och soldaterna är mycket unga. Geten är vit och hungrig och de unga soldaterna ska döda den innan de själva dör på fältet. Solen är varm och marken är ganska mjuk.

2

Det är i Ukraina och byar som fanns i närheten finns inte mer. Det är ett år av saknad och ganska mycket smärta. Det är 1943 och det kan vara ett annat år. Det är sol över marken och soldaterna är mycket unga. Geten har ingenstans att ta vägen. Byarna i närheten finns inte mer och de har brunnit. Det är varmt och solen är varm och soldaterna är törstiga och mycket unga. De unga soldaterna sitter på hästar och de sitter i fordonen och de går till fots och solen är varm och törsten är stor. Tyskarna är ganska många och det hör man redan på håll. Fältet doftar ganska mycket.

 3

Tyskarna är inte långt borta och man känner vibrationerna i den mjuka marken. Geten är ganska varm och den ser ganska stint efter de unga soldaterna som färdas på vägen på fältet och dess törst är stor och den är ganska ensam. De unga soldaterna ska snart dö på fältet och geten ska också dö. Solen är varm och marken är mjuk och den doftar.

 4

De trötta och mycket unga soldaterna sitter och står och gräset är ganska ungt och det doftar. Geten står och ser med blöta ögon och med mycket varm kropp och den tiger vid sidan av vägen på fältet. Ingen hör att den bräker. Fordonen låter ganska starkt men det är ganska tyst på fältet och ingen skriker av smärta. Snart hör man skrik och det blir rött på den här platsen vid sidan av vägen på fältet. Tyskarna är ganska många och det hör man redan på håll.

5

Geten är ganska stor och den har inte lidit. Den står och ser efter de mycket unga soldaterna på den här platsen vid sidan av vägen på fältet. Det är sol över dess vita kropp och den lyser ganska mycket och drar till sig blickar och soldaterna känner hunger och stannar och klappar dess mjuka kropp. De är ganska snälla mot djur och en av dem är veterinär där hemma. De är unga och de ska dö på fältet.

 6

Tyskarna hör man redan på håll. Geten vädrar och den lider inte lika mycket vid beröringen med de unga soldaterna och den är törstig och hungrig och ganska ensam. Det är nu som den ska dö och fältet ska bli rött på den här platsen vid sidan av vägen.

 7

Soldaterna är mycket varma och mycket unga och tyskarna hör man redan på håll. Marken är mjuk och varm och de känner vibrationerna inte långt borta. Det finns träd i utkanten av fältet och en ganska stor lada som inte brunnit. Den kan vara en lada och den kan vara en annan byggnad. Det är svårt att se på håll.

 8

Solen är mycket varm och fordonen låter ganska starkt och soldaterna hojtar. Geten är ganska stor och den skulle räcka åt ganska många. Det finns en styckare och han är en av de yngsta och han är mycket skicklig. Han kom ganska snabbt och såg på geten och han visste att den skulle räcka åt många. Marken är mjuk och geten doftar som ett friskt och ganska ungt djur. Fältet är ganska tyst och i utkanten av fältet står en lada och alldeles intill står små grupper mycket unga soldater och de hojtar och skrattar. Ladan står alldeles intill ganska stora träd och det är mest björkar. Ladan är ganska stor och den kan vara en annan byggnad. Det är svårt att se på håll. Den har inte brunnit och det är mycket underligt och de unga soldaterna hojtar och skrattar och det är nästan en lycklig stund på fältet. Det ser ganska underligt ut runt ladan och de unga soldaterna ska snart dö i ladan som inte brunnit. Tyskarna hör man redan på håll och marken vibrerar.

 9

Geten är död och den här platsen vid sidan av vägen på fältet är röd och det doftar. Gräset doftar inte och soldaterna är mycket unga och mycket hungriga. Solen är varm och träden i utkanten av fältet låter i vinden och det är mest björkar. Det är en mycket lätt vind och det gör ingen skillnad.

 10

Doften är mycket stark och solen är varm över soldaternas nakna skuldror. De låter hästarna och fordonen stå och solen gör dem mycket varma. Getens kropp styckas och läggs ut på det största och närmsta av fordonen alldeles intill den här platsen vid sidan av vägen på fältet. Getens kropp bryns på dess heta pansar. Det är flugor över pansaret och över den röda platsen vid sidan av vägen på fältet och över de unga soldaternas nakna skuldror och en del av dem står redan nedböjda och äter.

 11

Det är mycket varmt runt fordonet och över fältet går ganska svaga ristningar och vinden är ganska svag mot deras ansikten. De är mycket unga och solen är mycket varm. Flugorna surrar och getens kropp fräser på fordonets mycket varma pansar. Solen är mycket varm och det doftar. Soldaterna är mycket unga och några har redan barn och elva av dem har fästmör som går havande. Deras nakna skuldror samlas i mindre grupper och getens kropp räcker åt ganska många.

 12

Solen är varm och fordonet rengörs från resterna och getens kropp är ganska uppäten. Benen stoppas i en säck och en del lämnas på den här platsen vid sidan av vägen på fältet. Det blåser ganska mycket och på himlen framträder små moln. Det kan bli regn tror man.

 13

Tyskarna har många fordon och marken vibrerar redan på håll. Det är eftermiddag och solen är varm och träden ser ut att vissna i värmen och det är mest björkar. Det har inte regnat på fem veckor och det ska inte regna på fem dagar än. Solen är mycket varm över fältet och soldaterna ska dö i ladan i utkanten som inte brunnit. De är mycket unga och ganska många. Marken vibrerar och tyskarna är inte långt borta och det hör man redan på håll.

14

Kropparna bärs bort och de är svarta. Ladan har brunnit och de stora träden har brunnit och en del har bara svetts och det är mest björkar. De mycket unga kropparna bärs bort och de läggs ut i gropar på fältet. Tyskarna är många och deras fordon låter mycket starkt. Solen är svag och det blåser ganska mycket. Över fältet går ganska starka ristningar och vinden är ganska lekfull. En del av geten ligger på den här platsen vid sidan av vägen på fältet. Ingen ser att den ligger på den här platsen. Det är ganska tyst och fortfarande mycket varmt. Marken är mycket röd och flugorna surrar vid sidan av vägen på fältet. Det doftar ganska starkt och gräset är ganska nedtrampat.

 15

Fåglarna bildar svarta moln över fältet och det ser man redan på håll. Det är ganska tyst och vägen är öde. Marken är ganska mjuk. Röken är svart över fältet och den här platsen vid sidan av vägen är ganska röd. Getens ben ligger mycket vita i gräset. Fåglarna skriker och det går ganska starka ristningar över fältet. Solen skymtar bakom molnen. Vägen är mycket dammig och dammet lägger sig sakta i ganska formlösa slöjor. Det är kvavt och mycket varmt.

 Vad som (inte) sker:  Sorgen sitter med ett ensamt hjärta i spåret. Sorgen har alltid ett ansikte inåt och ett ansikte utåt. Sorgen har alltid två ansikten.  *Vsevolod Tjepuchin, 1901?-1946, rysk författare. Originaltitel: ”Vojna v kartine”, opublicerad prosalyrisk text från 1940-talet. Det anonyma fotot i anslutning till texten har såvitt känt inget med innehållet att göra.
Av Vsevolod Tjepuchin
Översättning från ryska av Alan Asaid

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Ur arkivet

view_module reorder

Benjamin

Av: Håkan Eklund | Kulturen strippar | 16 augusti, 2011

Basale element i Hegels filosofi

Innledning Det gis mange slags typer av filosofi, og én av disse er Hegels filosofi. Tankegangen i den filosofiske konsepsjonen til Hegel slik. Mennesket er av ånd, der ånden er tredelt ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 27 december, 2014

The God of Carnage med SEST

SEST - The Stockholm English Speaking Theatre är en teatergrupp som spelar bara på engelska. Regissören Samuele Caldognetto och skådespelarna Cheryl Murphy, Kristina Leon och Ingela Lundh driver gruppen sedan flera ...

Av: Guido Zeccola | Reportage om scenkonst | 23 februari, 2013

Amerikansk samtidsestetik för tre stämmor

Mirror in New York av Hebriana Alainentalo Autentiska textstrimlor, diskret nedtecknade, översatta och härmed saluförda av Alan Asaid.   I $ 18 Att utan ord och mening Rusta för en vår Utan ...

Av: Alan Asaid | Utopiska geografier | 05 januari, 2009

Whilde Stefan. Foto: Samuel Dante

Anteckningar om shoppingbordeller, bortgjordhet, D-vitamin och Einsteins mirakel

En ny månadskrönika av Stefan Whilde som berättar i 4 punkter om mycket och om inget.

Av: Stefan Whilde | Stefan Whilde | 01 mars, 2015

Sofie Livebrant, ”Lighthouse Stories”. Brus och Knaster/Playground.

Lighthouse Stories - Sofie Livebrant

Sofie Livebrant säger att hon läser för att bli inspirerad. Det är lätt att tro henne. Hon har tidigare bland annat tolkat Dan Andersson, Karin Boye och Emily Dickinson och ...

Av: Belinda Graham | Musikens porträtt | 03 februari, 2016

Att skapa tillsammans med andra – om Click festivalen i Helsingör

För fyra år sedan startade Mikael Fock och Casper Øbro New Media Art festivalen Click i Helsingör i Danmark. Under åren har festivalen växt sig allt större med konstutställningar, musikframträdande ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 27 Maj, 2014

När folkbildningsrörelsen kom till Hälsingland

Den 14 september hade jag glädjen att få vara med när biblioteket i Hudiksvall fyllde 100 år. Det väckte en rad minnen, varav det första handlar om min farmor Therese. Hon ...

Av: Mats Myrstener | Kulturreportage | 11 november, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.