Statue of Buddha, Polonnaruwa, Sri Lanka

Moder Jord, Tibet och alla papporna

Det heter Fädernesland. Det heter Moder Jord. Modern är en och fäderna många. La ma betyder stor moder. I Tibetansk tradition är lama en andlig lärare – oftast munk, oftast ...

Av: Annakarin Svedberg | 18 juli, 2016
Kulturreportage

Rapport från bortglömda stugbyn – i kronologisk oordning

1. Tropisk sommar i bortglömda stugbyn. Lek och siesta i havet om dagarna, J:s grillade delikatesser till kvällen. Långt från almanackor och infrastrukturer, men nära till näktergal och kelsjuka vildkatter. 2. Det innebär ...

Av: Stefan Whilde | 01 augusti, 2014
Stefan Whilde

Old Von i Wellington

Några år in på första världskriget bodde D. H. Lawrence och hans tyska hustru Frieda (på långt håll besläktad med flygaresset von Richthofen, den röde baronen) i Cornwall. Där skrev ...

Av: Ivo Holmqvist | 12 juli, 2014
Essäer om litteratur & böcker

Who is a Human Being in Time’s Play?

 Who is asleep, who is awake, in our busy business life, where we hope to rediscover a lost paradise? Time’s play in our human existence is present in James Joyce’s Finnegans ...

Av: Percival | 18 juni, 2013
Essäer

Smaken av frihet



En midsommarvaka för länge sedan




 

 

Ljuset, granarna, björkarna, vägens vita band och järnvägens rostbruna spår var inte enbart tröst för den som tvingas leva på snäva villkor. De var direkta värden, dyrbarheter i egen rätt. De kompenserade inte något, och krävde ingen kompensation.

Annons:

Det finns befriade tillstånd. Tillstånd av tyngdlöshet och lätthet. Det finns genomskinliga tillstånd då världen vilar som ett vingepar medan tystnaden faller, lodrät och mjukt, till jordens innandöme.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Jorden var lätt av nattens ljus. Jag satt vid ett gammalt mahognybrunt och polerat matsalsbord. Det fungerade som mitt arbetsbord och stod framför ett tre meter långt fönster, avdelat i fem stora, hela rutor.

Utanför flöt midsommarnatten över en taggig kam av mörk granskog, här och var uppmjukad av björkars och ekars ljusare lövverk. Nedanför en sluttning gick vägen som ett band. En och annan bil flöt förbi. Bortom vägen löpte järnvägen med sina dubbla spår, och jag kunde se övergången, som jag korsat många gånger. Där bakom höjde sig ännu en kulle, där en och annan ålderdomlig villa stod kvar.

Vi bodde i Fagersjö då, mina två barn och jag. Sjön Magelungen prunkade gul av näckrosor och vattnet speglade himlen i stillsam rörlighet. Pojken var ett år gammal, flickan nio år. Huset var modernt, tre våningar utan hiss.

Vi bebodde en ateljé, inte avsedd om bostad, och vi bodde illegalt. Vårt utrymme var inte stort: trettio m2.

Byggnaden stod rak och linjerad i ett landskap som, här och var, ännu bar det oförstördas prägel. Någonstans en stenbumling med mossa, en upptrampad stig utanför moderna fönsterrader, en trädstam, en myrstack. Två björkar växte, med fina kronor och raka stammar, utanför vårt fönster. Jag tyckte om deras grannskap.

Det var bostadsbrist. Om vi inte bott i ateljén löpte vi risk att alls inte ha tak över huvudet, och tvingats att häcka i sandlådan eller någon talltopp.

Året var 1968. Fagersjö ligger nära Farsta, utanför Stockholm. Denna svenska förort utanför förorten ägde stundtals en ogripbar skönhet, en spröd glädje, en svårförnimbar balans under omständigheter, som till det yttre alls inte var idealiska. En ensamstående mor med två barn hopklämda på en liten bostadsyta utan badrum och, till och med, utan kök, visst verkar det ynkligt och bedrövligt. Så illa var det inte, trots osäker, stundtals generös, ekonomi.

Vi hade diskbänk med varmt och kallt vatten. Där fanns små skåp, där vi kunde förvara koppar, glas, skedar, tallrikar. En kaffeburk, tepåsar, socker. I ett litet kylskåp fanns plats för grädde, mjölk och smör och ett par ägg att koka till hastig lunch. Jag lagade all vår mat på en liten kokplatta.

Kläder kunde hängas på några nakna klädhängare innanför dörren. Ingen garderob fanns, och jag skaffade ett stort skåp för våra persedlar.

Ljuset, granarna, björkarna, vägens vita band och järnvägens rostbruna spår var inte enbart tröst för den som tvingas leva på snäva villkor. De var direkta värden, dyrbarheter i egen rätt. De kompenserade inte något, och krävde ingen kompensation.

Vi levde.

Jag skrev en dikt:

 

Och i den svala natten

Börjar fågeln

Sakta sjunga

 

Hon sjunger om sin kärlek men hon älskar ingen

 

I den svala natten sjunger fågeln

Och natten har sin stillhet

Den har sitt ljusa hölje

Och sitt mörka

 

Natten har sin hand av sammet

Sluten

Och sin vita väg

Sin kupa av metall

Och sitt språng mot intet

 

Sin sång har natten

Sina ljusa ekon, silverskimrande

Och röster

Och sin tysta mörka sömn

Så mjuk

 

Och sin stege av blått järn har natten, men långt borta

Är den

Och knappt synlig

 

Och sitt sakta spel

Som skivor

Av metall i vinden

 

I den natten sjunger fågeln ensam

Hon sjunger ur sin kärlek

Ensam

 

Och hennes mörkblå fjäderpennor skimrar och det

Röda skimrar

I hennes hud

 

Hon är en regnbåge

Ur nattens sammet

Och metall

 

Och trädens dunkel är kompakt och tyst

 

Hon sjunger ur sin kärlek ensam

Hon sjunger om sin kärlek men hon älskar ingen

 

Och därför lever hon

Och därför

Älskar hon

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Annakarin Svedberg

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Ur arkivet

view_module reorder

Kristina Murray Brodin. Dikter

Ibland är det bara några skrivna rader som kan ge uttryck för de känslor som ryms i mig. Då finns orden där, pockar på att få komma ut och bli ...

Av: Kristina Murray Brodin | Utopiska geografier | 31 januari, 2012

Metaltown 2012 – moshpit, Slayer-vin och Marilyn Manson

Metaltown 2012, Göteborg 15-16 juni De gjorde det! Metaltowns arrangörer lyckades vända föregående års missnöje gällande bussar, scenområde och festivalens ocentrala placering till något väldigt trevligt. Bussfärderna till och från Göteborgs ...

Av: Linda Olsson och Karin Sundqvist | Musikens porträtt | 23 juni, 2012

Arkiv över idag

Efter tio minuter bärs en kvinna ut med bår. Jag vänder mig om och ser att ingen annan gör det. På den enorma duken strömmar tomma landskap, varpå blickar är ...

Av: Frida Sandström | Essäer om musik | 07 februari, 2014

Har UFO: n någon plats inom teosofin?

Flygande tefat i historia och religion  En av de första dokumenterade UFO-observationerna gjordes den 5 augusti år1926. Det var den ryske målaren, upptäcktsresande och mystikern Nicholas Roerich, som befann sig på ...

Av: Carl Ek | Kulturreportage | 23 november, 2013

Utopia

Utopier, drömmar om idealsamhällen, finns beskrivna alltsedan Platons Staten och Thomas Moores Utopia. Genom tiderna har också många försökt översätta drömmarna till verklighet. Radikala kristna har baserat utopiska samhällsbyggen på urkristendomens ...

Av: Björn Gustavsson | Gästkrönikör | 13 juli, 2014

Utdrag ur mitt CV, Lovisa Eklund

Lovisa Eklund - estradpoet och skrivpedagog, född och uppvuxen i Oskarshamn men bosatt i Malmö sedan 2005. Bronsmedaljör i poetry slam-SM 2009 och vinnare av flera lokala tävlingar från 2006 ...

Av: Lovisa Eklund | Utopiska geografier | 01 oktober, 2012

Ett flickhjärtas bekännelse och några aspekter av Äldreomsorgen i Övre Kågedalen

Illustration: Sharon Levi Ett flickhjärtas bekännelse och några aspekter av Äldreomsorgen i Övre Kågedalen När Nikanor Teratologen nämns brukar det oftast vara i skandalösa ordalag – skräckel, nazism och perversitet. Hos ...

Av: Elin Lind | Essäer om litteratur & böcker | 27 november, 2007

Snabbare tid snabbare ... Inblickar i Nelly Sachs diktvärld

Den tyskfödda diktarinnan Nelly Sachs, som sedan början av 40-talet levde i Sverige, fick nobelpriset i litteratur på sin 75-årsdag 1966. I hennes verk finns en medskapande mänsklighet och ett ...

Av: Percival | Essäer om litteratur & böcker | 10 juli, 2011

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.