Niklas Aurgrunn Ögonblick av skräckslagen nåd

Niklas Aurgrunn (tidigare Erixon), född 1962, debuterade i Grupp 84 (W&W) och har vid sidan av otaliga helt misslyckade projekt, en handfull romaner och barnböcker på eget förlag och nåt ...

Av: Niklas Aurgrunn | 10 juni, 2013
Utopiska geografier

Kallets konstruktion

Fotograf: Hans Fredrik Asbjørnsen Kallets konstruktion Fiktions- och verklighetsbegreppet har varit flitigt debatterat i samband med höstens romanutgivning. Hanne Ørstavik, en av Norges främsta författare i den yngre generationen säger bestämt: ...

Av: Theres K Agdler | 05 november, 2007
Litteraturens porträtt

3. Väster

 Å på den ena sidan. Men det är bara om man kommer nerifrån det enskilt liggande lilla bostadsområdet som kallar sig by. Om man fortsätter, om man vandrar bland fåren ...

Av: Väster | 31 december, 2011
Lund har allt utom vatten

Carl von Linné och bildningen

TEMA BILDNING För Carl von Linné utgjorde bildning, forskning och religiösa föreställningar en helhet. Det tycks bli allt svårare att förstå Linné och hans tid. Den populärvetenskapliga litteraturen vill gärna framställa ...

Av: Mikael Mogren | 10 april, 2008
Gästkrönikör

Jonathan Swift av Charles Jervas (detalj)

Jonathan Swift: Två dikter



Erik Carlquist översätter två rara dikter av Jonathan Swift. 
Den kortare dikten "En beskrivning av morgonen" är en genrebild, uppbyggd av mer vardagliga scener ur Londonlivet.
En Londonidyll av Jonathan Swift

I dikten "Beskrivning av ett skyfall i London City" skildrar Swift (1667-1745) ett oväder som ett slags krigisk attack mot storstaden, och berättar om hur invånarna flyr, försvarar sig och skyddar sig.

Den kortare dikten "En beskrivning av morgonen" är en genrebild, uppbyggd av mer vardagliga scener ur Londonlivet.

Trots inslagen av brott och misär är tonen är munter. Det var ett satiriskt stilgrepp som Swift uppskattade. Ett annat exempel är hans uppslag till författarkollegan John Gays
The Beggar´s Opera (förebilden till Brechts Tolvskillingsoperan), med rånare och prostituerade som huvudpersoner.

Erik Carlquist


En beskrivning av morgonen

Nu börjar droskor skramla här och där,
och så, i rött och brunt, är morgonen här.
Från husbonds bädd styr Betty försiktigt stegen,
nu ska hon osedd stöka till sin egen,
och framför mästers bod har lärlingen vårdslöst
skrapat bort smuts, och vatten på golvet öst.
Sin svabb har Moll setts svinga med min så flink,
beredd att skrubba trappen i ett enda blink.
Gatsoparn med en kvaststump längs rännstenen går
och rotar i sörjan, där vagnhjulen snart gör spår.
Lång väg hörs kolförsäljarns djupa röst
tills den dränks av gällare toner ur sotarns bröst.
Vid lordens port församlas indrivarnas skara
och Tegelmjöls-Molly gastar om sin vara.
Flocken av fångar är inne i stillot igen;
var natt är den ute, se´n vakten fått några spänn.
På var fattig sate väntar en utmätningsman
och pojken drar sig mot skolan med väskan i hand.


Ett sista tal

I Jonathan Swifts dikt "När Smarta Tom skulle hängas" är Toms sista ord en parodi på de skrifter, som gavs ut vid hängningar i London på den tiden. Skrifterna brukade innehålla den dömdes bekännelse, någon ångerfull formulering och ett uppbyggligt tal. Men Tom ångrar sig inte alls.

Erik Carlquist


När Smarta Tom skulle hängas

När Smarta Tom under hopens skrän
skulle dö i sitt kall, var hans stil rätt frän.
Han for genom Holborn, fick se en krog,
där klev han in; en sup han tog,
och sen två till, för han tyckte det smaka´.
"Jag pröjsar", sa han, "på vägen tillbaka."
Väst, strumpor och byxor glänste och sken,
och hatten var körsbärsröd och ren.
Och flickor och jungfrur till fönstren sprang
för att se en figur av sådan rang
och ropade för fullaste hals:
"Han har väl inte gjort nåt alls?
Ajaj, vilken snygging! Tänk! O, ve!
Nån annan vill vi i galgen se!"
Mot damerna vände han nu sin blick,
och var och en sin bugning fick.
Kring galgen är det full kommers
med "Toms Sista Tal", men han bara: "Äsch –
det är skitsnack och lögn, jag ger fan i det där";
åt alla håll från kärran han svär.
På knä föll bödeln: "Förlåt mig, jag ber!"
En spark i skrevet är tacken Tom ger.
Han sa: "Jag ska säga ett ord eller två,
jag ska inte tjalla, eller snacka i det blå.
Min polare Wild ska lämnas i fred,
han la år till mitt liv, och till andras med.
Sörj lagom, kamrater, och betänk ert bästa:
ta chansen här och plocka er nästa.
Med samvetet i god komfort
utan bönbok och psalm beger jag mig bort."
Tom Clinch, han gick den rätta vägen
för han höll stilen i alla lägen.

Jonathan Swift

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Ur arkivet

view_module reorder

Patricia Petibon – ett porträtt

« En av de stora njutningar som teatern kan erbjuda dig är att när ridån gar upp på scenen upptäcka en artist som genom sin blotta uppenbarelse omedelbart gör dig på ...

Av: Eva-Karin Josefson | Övriga porträtt | 19 augusti, 2014

Emmakrönika XVIII, Kaikkein

"Mitä kirjailijat... yrittävät tehdä? Se kaikkein tuntematon yrittää jopa luoda universumin varsinainen nainen dokumentissa, josta tai missä hän on elänyt, mistä (joskus mihin) muut haluaisivat elää." / vet inte mer ...

Av: Stefan Hammarén | Stefan Hammarén | 28 maj, 2009

Carl R. Westerling – Det halva fotografiet

Jag föds under det sista året av det glada åttiotalet i en förort sydost om Stockholm. Men växer upp och går i skolan gör jag nere i Södermanland, ständigt omfamnad ...

Av: Carl R. Westerling | Utopiska geografier | 10 september, 2012

Västerngenrens reformer och möjligheter – 1950-1990. Del 6

Artikelserien Sceniska rum undersöker de sceniska rummen i vår verklighet, vår icke-verklighet och allt däremellan. Serien försöker ge oss nya perspektiv på vad dessa sceniska rum är, vad de innebär och var de finns. Genom undersökningen försöker vi ...

Av: Fredrik Stomberg | Essäer om film | 13 juli, 2013

Det underbara. Aragon, Breton och begäret

Ett av alla upptänkliga sätt att närma sig surrealismen är att studera dess teoretikers och utövares syn på sexualitet och begär, menar Tidningen Kulturens Roberth Ericsson. Åtskilligt kunde naturligtvis sägas ...

Av: Roberth Ericsson | Essäer om konst | 30 juni, 2010

Ett subjektivt försök till ett ifrågasättande av det kända

Föreställningen Farfar var Samuraj (och dödade massa amerikaner) hade sin urpremiär på Pusterviksteatern i Göteborg den 4 april. Skådespelaren David Fukamachi Regnfors kör i föreställningen en enmansshow, på utsidan till ...

Av: Linda Johansson | Kulturreportage | 19 april, 2011

Om utforskningen av våre liv

Våre personlige prosjekt og forbindtligheter er rotfestet i fortellerkategorien. Å være menneske er å ha et liv å leve og et liv å føre; og veien inn til hva det er ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 26 maj, 2009

Aleister Crowley

Från djävulen till Buddha

Det goda rykte buddhismen har i våra dagar har den inte alltid åtnjutit. Länge sågs den som full av vidskepelse och många påstod att den var ateistisk. Numera ses ...

Av: Gustaf Redemo | Agora - filosofiska essäer | 28 oktober, 2015

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.