Niklas Aurgrunn Ögonblick av skräckslagen nåd

Niklas Aurgrunn (tidigare Erixon), född 1962, debuterade i Grupp 84 (W&W) och har vid sidan av otaliga helt misslyckade projekt, en handfull romaner och barnböcker på eget förlag och nåt ...

Av: Niklas Aurgrunn | 10 juni, 2013
Utopiska geografier

Kallets konstruktion

Fotograf: Hans Fredrik Asbjørnsen Kallets konstruktion Fiktions- och verklighetsbegreppet har varit flitigt debatterat i samband med höstens romanutgivning. Hanne Ørstavik, en av Norges främsta författare i den yngre generationen säger bestämt: ...

Av: Theres K Agdler | 05 november, 2007
Litteraturens porträtt

3. Väster

 Å på den ena sidan. Men det är bara om man kommer nerifrån det enskilt liggande lilla bostadsområdet som kallar sig by. Om man fortsätter, om man vandrar bland fåren ...

Av: Väster | 31 december, 2011
Lund har allt utom vatten

Carl von Linné och bildningen

TEMA BILDNING För Carl von Linné utgjorde bildning, forskning och religiösa föreställningar en helhet. Det tycks bli allt svårare att förstå Linné och hans tid. Den populärvetenskapliga litteraturen vill gärna framställa ...

Av: Mikael Mogren | 10 april, 2008
Gästkrönikör

Carsten Palmer Schale

Carsten Schale - 16 dikter (till TD)



Carsten Palmer Schale är främst dr. i sociologi och forskare och författare i filosofi, men har under de senaste 25 åren sysslat alltmer med skönlitteratur (där han också har universitetsutbildning). Har till dags dato givit ut 43 böcker och forskningsrapporter, varav några diktsamlingar. Född 1953 i Göteborg, idag bosatt i Hälleviksstrand på västra Orust i Bohuslän. Gift, tre styvbarn.


1

Verkligheten skär i sinnet med sin filékniv. Elden vi tände var inte het nog. Med våta fötter skriver vi nya dikter.

2

Hösten står på tröskeln i röda kläder. Havet ligger blankt som ett hopp. Ett främmande språk slår ut som blommor ur kaktusens kropp. En viskning når oss från minnets vind.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

3

Gardinernas ögonlock reglerar livet. Om dagen framträder vandrarna därute som gengångare. Om nätterna öppnar fem ljusstarka stjärnor sina eviga ögon.

4

Bachs mörker och Piazollas gnistregn.
Det låga molnet genom trädet.
Dimman som skingras av ljuset i ditt fönster.
Ansikten framkallas av kvällens silversalt.

5

Samtalen tatuerar min kropp. Vi möts vid gränsposteringarna. Detta är uppgiften: att finna tunnlarna i oss, som leder oss över bergen.

6

Jag vandrar över ängar av snäckskal. Över uråldriga klippor av granit. Och jag sätter mig och tänker och minns. En tid, speciellt, återvänder då som ett hammarslag. Den månskensnatt när din far hängde sig. I rummet bredvid oss.

7

Septembergestalter går över gräset.
I de tysta kvinnorna på rad alstras oro.
Vi är som äpplen med blottat kött.
Ensamma i enskilda språk med brutna
vingpennor.

8

I framtiden vilar ett ögonblick där människorna flätar samman sina händer. Jag hoppas att detta ögonblick är här mycket snart. Annars har vi nog ingen framtid.

Idéerna bottnar inte längre. Jag flyter ovanpå stålet. Jag sitter i ett vitt rum.

Ett vitt papper. En vit utsida. En vit skärm. Något finns där.

I ögonen är vi individer. I framtiden är vi ögonblick. Nu är vi tillsammans.

9

Vindskulpturer omger mig som gengångare. Ett varsel står på min tröskel. Men nu om kvällen är dagen fortfarande ett vitt ark i en svart pärm.

10

Poesin är gratis, men inte utan biverkningar. Vokaler kan lätt omformas till konsonanter. Ljudande som hebreiska ritualer.

11

Du är utanför, och kan lugna dig. Du är ett penseldrag vid sidan om tavlan. Du är en av mina miljoner systrar som inte känner sin vikt. En axel, en annan tid, ett hopp. Ett blodflöde inom ett annat kretslopp. En sång jag kraxar med i.

12

Vart for vi efter vårt avsked? Tystlåtna som hemliga planer. Som aska i mörkerpipor. Återuppståndna i eldfåglarnas vingslag? Uppslupna vid lysande gravsten.

13

Vi står vid ett kors.Templen skakar.
Regnets allvar.
Det röda hoppet brinner fortfarande.

14

Ännu en natt går upp.Drömmar spelar schack.
Mitt rum fylls av kulisser.

15

Jag lutar mig över räcket. Hård höstvind. Varje by är tusen år.

16

Mödrar åt nervösa söner och fäder till döttar med stora skratt är framtidens generatorer.

Carsten Palmer Schale

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Ur arkivet

view_module reorder

Patricia Petibon – ett porträtt

« En av de stora njutningar som teatern kan erbjuda dig är att när ridån gar upp på scenen upptäcka en artist som genom sin blotta uppenbarelse omedelbart gör dig på ...

Av: Eva-Karin Josefson | Övriga porträtt | 19 augusti, 2014

Emmakrönika XVIII, Kaikkein

"Mitä kirjailijat... yrittävät tehdä? Se kaikkein tuntematon yrittää jopa luoda universumin varsinainen nainen dokumentissa, josta tai missä hän on elänyt, mistä (joskus mihin) muut haluaisivat elää." / vet inte mer ...

Av: Stefan Hammarén | Stefan Hammarén | 28 maj, 2009

Carl R. Westerling – Det halva fotografiet

Jag föds under det sista året av det glada åttiotalet i en förort sydost om Stockholm. Men växer upp och går i skolan gör jag nere i Södermanland, ständigt omfamnad ...

Av: Carl R. Westerling | Utopiska geografier | 10 september, 2012

Västerngenrens reformer och möjligheter – 1950-1990. Del 6

Artikelserien Sceniska rum undersöker de sceniska rummen i vår verklighet, vår icke-verklighet och allt däremellan. Serien försöker ge oss nya perspektiv på vad dessa sceniska rum är, vad de innebär och var de finns. Genom undersökningen försöker vi ...

Av: Fredrik Stomberg | Essäer om film | 13 juli, 2013

Det underbara. Aragon, Breton och begäret

Ett av alla upptänkliga sätt att närma sig surrealismen är att studera dess teoretikers och utövares syn på sexualitet och begär, menar Tidningen Kulturens Roberth Ericsson. Åtskilligt kunde naturligtvis sägas ...

Av: Roberth Ericsson | Essäer om konst | 30 juni, 2010

Ett subjektivt försök till ett ifrågasättande av det kända

Föreställningen Farfar var Samuraj (och dödade massa amerikaner) hade sin urpremiär på Pusterviksteatern i Göteborg den 4 april. Skådespelaren David Fukamachi Regnfors kör i föreställningen en enmansshow, på utsidan till ...

Av: Linda Johansson | Kulturreportage | 19 april, 2011

Om utforskningen av våre liv

Våre personlige prosjekt og forbindtligheter er rotfestet i fortellerkategorien. Å være menneske er å ha et liv å leve og et liv å føre; og veien inn til hva det er ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 26 maj, 2009

Aleister Crowley

Från djävulen till Buddha

Det goda rykte buddhismen har i våra dagar har den inte alltid åtnjutit. Länge sågs den som full av vidskepelse och många påstod att den var ateistisk. Numera ses ...

Av: Gustaf Redemo | Agora - filosofiska essäer | 28 oktober, 2015

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.