Folkbildaren Bo Johansson ger ut en ny diktsamling

Det knippe tankar och känslor som du kallar ditt ”jag” är format av traditioner och konventioner i det samhälle du lever i. Att känna sig själv är att känna den ...

Av: Lilian O. Montmar | 08 augusti, 2012
Essäer om litteratur & böcker

De farligaste är dem som inget har att dölja

Min vän tittar på mig och rynkar bekymrat ögonbrynen. Hon tar en djup klunk ur sin kaffemugg och säger sedan långsamt de ord som jag hört från så många de ...

Av: Jessica Johansson | 26 Maj, 2011
Jessica Johansson

Roberto Bolaños svarta karneval

Roberto Bolaño (1953-2003) är en av de senaste årens största internationella författarsuccéer. På svenska finns sedan i fjol inte bara de båda stora romaner som grundlagt hans berömmelse, De vilda ...

Av: Ulf Lindberg | 10 januari, 2012
Essäer om litteratur & böcker

 Sara Bergmark Elfgren - Tillbaka med en ny bok, Norra Latin, och bättre än någonsin. Foto B Graham

Shakespeare, spöken, drömmar, hets och tonårsangst i lysande skolskildring

Sara Bergmark Elfgrens nya bok Norra Latin är överjordiskt bra och skapar sin egen typ av magi. En magi som man inte kan sätta i något fack. Sara Bergmark Elfgren har gått förbi fantasy ...

Av: Belinda Graham | 07 december, 2017
Essäer om litteratur & böcker

jag återvänder inte av bo bjelvehammar



 

1.

 

haren är nyfikenharen sitter på vägen, en hare går inte, bara hoppar(hoppe, hoppe, hare) och skuttar, Gustaf Fröding säger att haren springer och att det är harens rätt, liksom att mumsa på kål; han står utanför fönstret, han verkar ouppmärksam, öronen är inte helt uppfällda, han funderar på nästa steg, mot kullen eller mot den vildvuxna trädgården, båda ger skydd, mot den svarta hunden och rivalen, som retas, ser mot gråvädersväggen, koltrasten sitter i rönnbärsträdet, snart sitter vintern där, haren andas vass luft från öster, 5.2 grader, haren går till diket, han upptäcker en jordspricka, möjligen finns där ett gömsle för gråsuggor eller ett skrymsle för tvestjärtar, kall jord, detta med mat är det mesta att tänka på, det har blivit några maskrosblad tidigare och gråvattnig trädgårdssallad, kråkor väsnas och flyger klumpigt, haren bär ingenting med sig från det nattliga, han kan minnas att han blev väckt i legan av fågelvingar, som smällde, när han såg upp, verkade de vinka åt honom, andra ögonblick är försvunna, men när han sitter här på vägen, blekbrun som harstarr, bygger han små minnesrum, plötsligt är de insamlade, men lika fort blir de utströdda och så försvinner de, gräset ändrar färg, strå för strå drar en solljusslinga genom fältet, rörelser, som ändrar färg, björktrastar skvattrar och surrar

 

2.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

 

haren går sina vanliga stigar, växlar, först till björkslyet, sedan till ljungen, men han minns den tidiga våren och tuvullens knoppar, först på myren och sedan i kärret, haren kan känna oro inför den tid som kommer, när allt börjar bli mera lyhört, när kråkan väsnas igen och känner sig störd, tänker han på lillungens, harpaltens, död, den lille var redan klen av det ihållande regnet, sedan kom kråkan, dagen efter kom mården och tog två ungar, en mårdkäft mot ett litet harhjärta, oron gnager i bakhasorna, han tänker på hur det ska bli nästa vår, på avstånd ser han en hare, han har aldrig behov av att hävda sig och sitt, jo när kampen om honorna börjar, då tar han på sig boxhandskarna, men bara då,

det är en daggvåt gryning, det är snart dags att gå till legan, idag blir det under stenen vid den stora björken, där finns även lite ris att äta av, människorna ser vita ut, orden verkar trötta nu i november, det är svag vind, ljuset vacklar, det är inget regn,

det blir att bryta upp tidigt idag, ljuset stänger klockan två, det står en häst med brunt huvud, nära stenen

 

 

3.

 

haren har släktingar i England, farbror David Hare, i Tyskland Joakim L Hasen och i Nederländerna Ard Haas, det handlar om den gråa pälsen, den har gett alla namnen; någon, Plautus, talar om en ett djur, en människa, med grått huvud och vitt skägg, det stämmer bra i Ryssland säger man serjak, den gråa; när jag ser på haren ser jag både grått och brunt, några stänk vitt och svart; det visar sig just idag, en torsdag, att någonting har hänt med haren, tussar av päls är borta, när han rör sig sakta ser jag att ena bakhasen är blodig, dessutom är han sig inte lik i karaktären och kynnet, han verkar ombytlig och lynnig, retar sig på småfåglar och löv som yr lite planlöst, men kommer för nära honom, så brukar han inte vara, han är spänd och lyssnar ofta uppmärksamt, det har hänt någonting under natten, även om haren försöker vilseleda(vill i vall) genom att byta lega och förflytta sig i oregelbundenheter, så är haren emot förändringar, han bejakar det beständiga och det orörda, han vill känna igen sig, när han kommer till trädgården för att mumsa sallad och kål, vill han att det ska se ut som vanligt, när han går till samlingen av björksly, vill han att det ska vara som tidigare dagar, han ogillar att saker ändras, i det avseendet liknar han Karl Ove Knausgård, en brehmsk reaktionär

 

 

4.

 

i drömmen drar molnen bort, det är inga tussar, det är stora flak, de är vita med grå inslag, ibland vita med röda ådror, som hos harsyran, fåglarna drar bort, allt rör sig snabbt, ett landskap rör sig i molnen, allt genomkorsas av tunna stigar, som harens växlar, det finns små, vita huskroppar och människor, som är förstenade; i ett moln finns min hare, jag känner igen alla tecken, det är en diffus bild, utan starka konturer, vid hans framtassar vilar två porslinskaniner i rosa och blått, haren rör sig inte, ändrar inte ställning, då och då försvinner han, men det går att återkalla bilden, det finns träd, men de är tysta, plötsligt kommer en kvinna upp, bredvid haren, hon bär en tung börda på sitt huvud, en korg med tvätt, möjligen är hon på väg till floden för att banka tvätten, haren rör sig inte, först när det kommer ett barn, gråtande efter kvinnan, reser sig haren på bakbenen, men bara en kort stund, sedan intar han sin grundställning, barnet har spillt något rött på sin slitna och söndertrasade tröja, möjligen är det blod, längre bort syns allvarliga män klädd i vit skjorta och svarta byxor, de är fyra män, en bär en liten vit kista, möjligen är det någon som har kallats hem, haren visar både förundran och skepsis,

molnen ändrar färg, de blir klargula som harris, utan spjut och tornar, förvandlas till en blekgul färg lik den hos harkål, det blåser upp, det är svårt att bestämma riktningen, de gula molnen vilar på enristäcken och bäddar av lila ljung,

efter en stund, jag kan inte avgöra längden, kommer nya bilder, ett stort öga av mörker, som speglar sig i ett vattens andning och en måne som har fläckar, i en av fläckarna ser jag min hare(i ny kan man få se harspår, men i nedan håller de sig gömda), landskapet ändrar karaktär, det är övergivna bostadshus och lador, med fasader i rött eller gråblekt rött, som färgen hos harklöver, haren verkar både skygg och rädd

 

5.

en dagdröm tar vid med en viss fortsättning, de fyra männen paddlar bort i en kajak, den vita kistan står i mitten, det är dödens tyst, nu märks det att året faller in i december, två män i limefärgade västar smyckar ett julträd, i skogsbrynet står haren bunden vid ett träd, det är svårt att se, dimslöjor leker(det betyder att haren bakar), en vit hund och fyra svarta tjurar finns nära trädet,

så syns lillungens varma päls och moderskinden, så går en dag ifrån vår tid och kommer inte mer, haren ser sitt ansikte i en spegel, där tränger det fram så tydligt, den förhatliga läppen och den fula munnen

 

Ur arkivet

view_module reorder

En fåfängans marknad, ändå nödvändig

En fåfängans marknad, ändå nödvändig Tidningen Kulturens Guido Zeccola besöker oskuldsfullt Göteborgs bokmässa, diskuterar italienska kungahus med en Bernadotte och lyssnar till Edenborgs obscena predikningar. Jag hade aldrig varit på bokmässan ...

Av: Tidningen Kulturen | Kulturreportage | 28 september, 2006

Den gamla hyttan, ett bedagat kulturslott svept i minnets digitaliserade klichéer. Det sceniska…

Artikelserien Sceniska rum undersöker de sceniska rummen i vår verklighet, vår icke-verklighet och allt däremellan. Serien försöker ge oss nya perspektiv på vad dessa sceniska rum är, vad de innebär ...

Av: Benny Holmberg | Reportage om scenkonst | 08 september, 2013

Litteraturen och verkligheten. Altstadt, Linderborg och Lundberg

Verkligheten kan ibland vara besvärlig. Kristdemokraternas ledare talade för några år sedan om 'verklighetens folk' och försökte genom denna definition hopfogad som en sanningsägande metafor ta fram en opinion som ...

Av: Benny Holmberg | Essäer om litteratur & böcker | 26 april, 2013

Är Kolumbusdagen värd att firas?

Världen våndas under deras förtryck som vill den väl (Rabindranath Tagore) Kolumbusdagen firas i USA sedan år 1937 den andra måndagen i oktober till minne av Kristoffer Kolumbus ankomst till Amerika ...

Av: Nina Michael | Reportage om politik & samhälle | 12 oktober, 2013

Tidens heliga fullbordan

Oavsett i vilken grad vi är medvetna om det så är vår egen person i sin djupaste identitet formad av det mysterium som utgör "det historiska". Historien låter sig inte ...

Av: Simon Henriksson | Essäer om religionen | 15 mars, 2010

Veckan från hyllan. Vecka 16-2013

Margret Thatcher har gått bort. Tillräckligt mycket har redan sagts om henne från olika håll, beroende på de egna ideologiska preferenserna, jag har just ingenting att tillägga. Men kan inte ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 13 april, 2013

Schamanen, författaren och poeten Ailo Gaup är död

När människor dör försvinner kontakten med dem på ett världsligt plan. Sorg och en stor känsla av förlust tar över. Alla bär minnen som de inte riktigt vet hur de ...

Av: Katrin Nordgren | Övriga porträtt | 30 september, 2014

Tjugotalets New York: smuggelsprit på speak-easies

”Kräftor kräva dessa drycker” stod det med en fyndig allitteration på en affisch där en barsk Albert Engström gav sig in i kampanjen kring ett rusdrycksförbud i Sverige 1922. Som ...

Av: Ivo Holmqvist | Essäer | 27 april, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.