Art van Tries Kalashnipuzzle.  Foto  www.artvantriest.nl

I klammeri med rättvisan

Parkeringsvakten i den tyska staden Karlsruhe hade kanske bara en dålig dag när han satte en böteslapp på 30 euro på vindrutan till den knallröda minilastbilen som stod felparkerad vid ...

Av: Mathias Jansson | 18 augusti, 2015
Essäer om konst

Förhållandet till litteraturen gör historien utestängd

Så snart vi uttalar något minskar vi dess värde på ett sällsamt sätt. Vi tror oss ha dykt ner till oerhörda djup, och när vi kommer upp till ytan igen liknar vattendroppen på ...

Av: Göran af Gröning | 10 juni, 2017
Utopiska geografier

”Det verkliga är det enda som kräver någonting av oss.”

Under sitt arbete med en bok om den svenska litteraturen ställde den ryska litteraturvetaren Diana Koblenkova några frågor till författaren Einar Askestad. Hans svar utvecklades till en kommentar till den ...

Av: Diana Koblenkova | 06 november, 2014
Litteraturens porträtt

Retoriken, musiken & åhöraren

Den 20 januari 1970 spelade en radiostation, hemmahörande i Los Angeles, det retoriskt becksvarta fredseposet What’sGoing On för allra första gången. Ungefär sju månader hade då passerat sedan Marvin Gaye ...

Av: Niklas Eriksson | 20 september, 2011
Musikens porträtt

Amore T’offro Vedi?



Gilda MelodiaNatten i mitt skriktrumma

en ordkorsning i désordre …

 

Du amore

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

jag skänker dig

ser du?

 

Moderlandet långa gråt

Doften i fjärilarnas narkotiska dröm

Det tolfte skalvet i Napoli

eller kanske ett traskande i Judelandet

Historien i millenniumtrötta ögat

och sedan - underbara varelse

skänker jag dig

Svälten och det beska vattnet

eller oron

och den snabba insmickrande neurosen

(som om formen alltid skulle längta efter någonting…)

likt sig självt  

liksom begynnande

i den efemära ruinen som vi kallar värld

Alltid på vakt och närvarande med det enda tecknet

av sin icke-närvaro

som illuderar och hjärntvättar 

Glidande

mördande

högtidlighållande

obronsade

och – envist - monoteistisk

 

Osägligt är Ordet

Där dess närvaro är allt det som kommer

före den egna fusionen

medan dunklet

alltid sker annorstädes

Liksom ett mysterium som avslöjas

men bara för dem som är kalk av sitt eget anlete

En outhärdlig filigran på stundens minimala short-cut

eller en labyrint formad av isens enda drag

 

Amore

jag skänker dig, ser du?

 

En röst utan ljud

i tankens vändkors

En röst som är

absolut

enkel

nattlig

unik

Hysande fragment och fonemer

för att sedan

bortom allt det

som graviterar och förenas i en helhet

svävande mellan skriket och tystnaden

skrika igen och återigen

 

Amore

T’offro Ser du?

 

Gåvans gyllene rytm

Intentionen före gesten

Analysen av ett misstag

Innehållet före formen

Väsen av all saknande

 

Amore

T’offro Vedi?

 

Allt det som jag kan bära

(eftersom att skänka betyder att föra en gåva)

utan förväntningar

givande med klena händer

ängslans sköld

liksom en ovillkorlig nakenhet

utan åtrå eller renhet

och ändå nödvändig

komplett

ologisk

befriad från all tanke

boende i allt det som i kärleken överdriver

i den yttersta punkten där Hemmet blir ord

och…

 

Ljuset tystar seendet

Skuggan av ett ord

Slocknat på snön

 

Amore

T’offro Vedi?

 

Ordet

När det förvånar ljuset

och införlivar själen med rösten

alltid strävande efter en möjlig andning

Ordet

som öppnar fårorna för ljusen

Hörande deras ögon

 

 

 

 

Ur arkivet

view_module reorder
Kajsa Dahlbergs Ett eget rum

Om förebilder

Det finns ett radioprogram som heter ”Sommar i P1”. I det kan man få veta allt det senaste inom politiska modetrender. År 2015 var det på modet att underordna programmets ...

Av: Vladimir Oravsky | Gästkrönikör | 04 oktober, 2015

Christopher Baker, Murmur Study

Twitter – ett ständigt flöde av konst

Det konstanta flödet av statusuppdateringar och tweets kan tyckas meningslöst. Men faktum är att det blir ett tacksamt material att använda i kritiken av vår samtid.

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 31 januari, 2015

Belinda Graham Five poems

Belinda Graham is a bilingual poet/artist, who has a weakness for numbers and patterns. She considers all numbers equally fascinating, though there are patterns to prove that apparently all numbers ...

Av: Belinda Graham | Utopiska geografier | 15 december, 2014

Genren som inte tas på allvar

Genren som inte tas på allvar Kulturhuset i Stockholm anordnar varje år en fest till novellens ära. Ett kalas som i år väckte tankar om den korta prosaberättelsens tynande tillvaro. Hur ...

Av: Erika Hesselgren | Essäer om litteratur & böcker | 27 november, 2007

Richard Strauss - en tjuvaktig skata?

  Ariadne (Zerbinetta). Foto: Bettina Stoess/Deutsche oper Berlin Deutsche Oper i Berlin har under januari och februari frossat i Richard Strauss. Fem av hans operor har snurrat runt på repertoaren - "Salome ...

Av: Ulf Stenberg | Essäer om musik | 03 mars, 2009

Vi slits isär, och isflaken krossas

Visst, man försöker mötas på riktigt. Man har kuddkrig, öppna sinnen, kärlek som är tänjbar. Friktion kan studsa tillbaka, tills man kommer till en vändpunkt.  Vändpunkten kräver en transformering. En fjäril ...

Av: Karolina Nina Sörman | Gästkrönikör | 11 oktober, 2014

Den flyktiga musan, den svårfångade kärleken, den fördömda skönheten och det högsta…

Belinda Graham om Marcel Carnés Paradiset barn nu i en fin dvd-utgåva.

Av: Belinda Graham | Essäer om film | 06 november, 2017

Phang Dang Di skildrar världen i symboler och med en pojkes ögon

I likhet med det som hände i Japan från 1600-talet till andra hälften av 1800-talet, stängde Vietman, efter sina vinster i kriget mot USA och Kina, dörrarna mot omvärlden. För ...

Av: Roberto Fogelberg Rota | Filmens porträtt | 12 december, 2010

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.